Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 452886

Topicstarter
Goedemorgen!

Ik heb sinds kort een probleem met mijn HP-G62-b60SD laptop, deze loopt sinds een paar dagen 1x per dag helemaal vast en maakt dan een hard ratelend geluid. Het klinkt ongeveer zo: "brrrrrrr rrrrrrrr". Niks werkt op dat moment en kan het probleem alleen verhelpen door de laptop opnieuw uit en aan te zetten.

Heb de laptop nu ruim een jaar en dit is nooit eerder voorgekomen. Ik speel al wel sinds 15mei Diablo3 en heb mijn laptop continue aan de voeding staan en mijn videokaart ingesteld op hoge prestaties, want anders kan ik de game niet draaien. ATI Mobility Radeon HD 5470, als mijn laptop aangesloten is op de voeding en HD4250 zonder voeding.

Ik weet niet of het hier aan ligt, want gister gebeurde het ook toen ik een filmpje op youtube aan het kijken was.Verder is mijn laptop helemaal clean en staat er alleen diablo3 op, geheugen zat dus.

Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit probleem verhelpen?

wist btw niet zeker of ik dit topic in deze sectie moest plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 452886 op 20-06-2012 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Anoniem: 452886 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:06:
Goedemorgen!

Ik heb sinds kort een probleem met mijn HP-G62-b60SD laptop, deze loopt sinds een paar dagen 1x per dag helemaal vast en maakt dan een hard ratelend geluid. Het klinkt ongeveer zo: "brrrrrrr rrrrrrrr". Niks werkt op dat moment en kan het probleem alleen verhelpen door de laptop opnieuw uit en aan te zetten.

Heb de laptop nu ruim een jaar en dit is nooit eerder voorgekomen. Ik speel al wel sinds 15mei Diablo3 en heb mijn laptop continue aan de voeding staan en mijn videokaart ingesteld op hoge prestaties, want anders kan ik de game niet draaien. ATI Mobility Radeon HD 5470, als mijn laptop aangesloten is op de voeding en HD4250 zonder voeding.

Ik weet niet of het hier aan ligt, want gister gebeurde het ook toen ik een filmpje op youtube aan het kijken was.Verder is mijn laptop helemaal clean en staat er alleen diablo3 op, geheugen zat dus.

Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit probleem verhelpen?

wist btw niet zeker of ik dit topic in deze sectie moest plaatsen.
Het geluid dat de laptop geeft, als deze vastloopt, komt dat uit de speaker/luidspreker of bijvoorbeeld aan de onderkant van de laptop.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb daar niet echt opgelet, omdat ik de laptop meteen uitzet als het gebeurd. Geluid dat er vanaf komt is namelijk best hard. Ik vermoed dat het uit de onderkant van de laptop komt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zal hier de volgende keer even opletten.

Wat zou het kunnen zijn als het uit de onderkant komt en wat zou het kunnen zijn als het uit de speakers van de laptop komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:20
Geeft je laptop het probleem met zowel netvoeding als op de accu? Stress hem eens met een volle accu (zowel je GPU als CPU), en kijk of het probleem zich dan nog steeds voor doet.
Heb je verder je ventilators aan de onderkant uitgezogen? Als je er ervaring mee hebt, kan je ook je laptop proberen open te maken en hem even goed schoon te maken. Dan kan je zien ook of een koeler wellicht kapot is of scheef zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15
Dat klinkt inderdaad een beetje als een verstopte/versleten ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sangka
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lex_brugman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:18:
Als dat zo is, meteen garantie claimen voor dat het te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stefan1987 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:17:
Geeft je laptop het probleem met zowel netvoeding als op de accu? Stress hem eens met een volle accu (zowel je GPU als CPU), en kijk of het probleem zich dan nog steeds voor doet.
Heb je verder je ventilators aan de onderkant uitgezogen? Als je er ervaring mee hebt, kan je ook je laptop proberen open te maken en hem even goed schoon te maken. Dan kan je zien ook of een koeler wellicht kapot is of scheef zit.
Ik heb mijn laptop continu op de voeding staan, ook als de accu vol is. Ik weet niet of dit ook voorkomt als ik enkel op de accu speel.

De gleufjes van mijn ventilator heb ik 2 maanden geleden uitgezogen met een stofzuiger. Ik heb mijn laptop hiervoor niet open gemaakt.

Is het een optie om met een klein fietspompje in te gleufjes te pompen, zodat het stof ervanaf geblazen wordt?

Ik heb mijn laptop nooit opengemaakt, kan ik dit zomaar doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 452886 op 20-06-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sangka schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:21:
[...]

Als dat zo is, meteen garantie claimen voor dat het te laat is.
Garantie is helaas verlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lex_brugman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:18:
loopt een laptop vast door een verstopte of versleten ventilator, want hij doet werkelijk niks meer als die dat keiharde geluid maakt. Het komt ongeveer 1 keer per dag voor en is nu 3 keer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Anoniem: 452886 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:04:
[...]

Ik heb mijn laptop continu op de voeding staan, ook als de accu vol is. Ik weet niet of dit ook voorkomt als ik enkel op de accu speel.

De gleufjes van mijn ventilator heb ik 2 maanden geleden uitgezogen met een stofzuiger. Ik heb mijn laptop hiervoor niet open gemaakt.

Is het een optie om met een klein fietspompje in te gleufjes te pompen, zodat het stof ervanaf geblazen wordt?

Ik heb mijn laptop nooit opengemaakt, kan ik dit zomaar doen?
Een laptop heeft weinig bewegende onderdelen die zo'n geluid kunnen maken: ventilators of de HD. Maar de HD had het met veel herrie allang begeven denk ik. Mijn theorie: Ventilator loopt vast of stroef --> laptop te heet en crashed.
Of je het met een fietspomp schoon kan blazen weet ik niet. Bij de betere pc winkel kan je een bus Air Duster kopen.
Een laptop uit elkaar halen kan aardig gecompliceerd zijn, helemaal als je hem daarna weer in elkaar moet zetten (ik hou altijd 2 schroefjes over op het einde :/ ). Als je er geen ervaring mee hebt, raad ik je aan dit te doen met meer laptop ervaring.
En hoezo is je garantie verlopen? Hij is pas een jaar oud (garantie is wettelijk 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Echt? Ik kreeg maar 1 jaar garantie, dat is wel vaag. Heb dat ding vorig jaar april bij de wehkamp besteld.

Is het een optie om zo een standaard met koeler aan te schaffen?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 452886 op 20-06-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:10

Nemesizz

Untouchable

Anoniem: 452886 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:19:
Echt? Ik kreeg maar 1 jaar garantie, dat is wel vaag. Heb dat ding vorig jaar april bij de wehkamp besteld.

Probleem met garantie is; je recht hebben en je recht krijgen.
In NL hoor je eigenlijk 2 jaar garantie te krijgen van de winkel waar je het product koopt.
Echter, de winkels schuilen vaak weer achter de 1 jaar garantie van de fabrikant zelf.
Zie je ook veel bij game-consoles, de winkel moet eigenlijk 2 jaar garantie geven, maar die schuilen
weer achter de 1 jaar garantie van de fabrikant.
Of ze zeggen doodleuk dat je het met de fabrikant moet oplossen, en die zegt "je hebt 1 jaar garantie".

Zo'n standaard met koeler helpt niet veel als je laptop van binnen verstopt is, of als je ventilator kapoet is. Scheelt misschien iets, maar dan word de boel nog altijd té heet.

Hard ratelend geluid bij een laptop doet mij denken dat een fan ergens tegenaan loopt (sommige laptops hebben meerdere fans, kan zijn dat 1 wel goed is, maar een 2e die aanspringt bij hogere temps ergens tegen aan loopt).
Een laptop uit elkaar halen kan aardig gecompliceerd zijn, helemaal als je hem daarna weer in elkaar moet zetten (ik hou altijd 2 schroefjes over op het einde :/ ).
2 maar? :P Ik hield er bij sommige (Acer) wel een stuk of 6 over, toch zat het ding wel stevig inelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Anoniem: 452886 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:19:

Je doet zaken met Wehkamp, dus zij moeten het voor je oplossen. Probleem is inderdaad dat ze wel moeilijk kunnen gaan doen, maar feit is dat je in je recht staat en dat ze je moeten helpen. Dit vermelden als ze je niet helpen wil doet soms wonderen. En erbij zeggen dat je lid bent van de consumentenbond en je er melding van gaat maken (heeft bij mij een keer geholpen) of dreigen met een civiele zaak. Want ze weten zelf heel goed dat het 2 jaar moet zijn, alleen krijgen ze (helpdesk) vaak de opdracht het eerst proberen af te wimpelen.

Een standaard koeler hoeft het probleem niet op te lossen. Daarvoor moet je overigens sowieso de laptop open maken, dus dat zou ik eerst doen om te kijken of je het probleem kan zien.
Let wel op: Met het openmaken van een laptop verlies je sowieso al je garantie. Dus ik zou het eerst proberen met Wehkamp op te lossen.
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa
Je mag er dus van verwachten minimaal 2 jaar mee te gaan.
Pagina: 1