Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

monitoren RAID status HP via ilo en SNMP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier een HP ML 380 G7 met daarop ILO 3

Daarop draait VMWare ESX 4 met daarop een aantal 2008 R2 64 bit servers

Nu hebben wij net een managementpakket voor onze klanten uitgerold (GFI Max), maar de enige manier om deze agent de RAID status te kunnen laten checken lijkt mij via SNMP. Ik kan echter alleen een query richting de ilo interface triggeren, maar met wat horten en stoten lijkt het erop dat dit niet werkt met ilo 3. Voor zover ik het kan zien moet ik de HP agent installeren die hier tussenin staat. Ilo geef ik het IP van de server met de HP agent op en de GFI agent laat ik de HP agent weer query-en.

Ik loop hier echter vast met mijn kennis, ervaring en vooral met de online informatie... Heeft iemand dit werkend gekregen of heeft iemand tips voor een betere manier.

(we installeren liever geen HP software direct in VMWare vanwege het gebrek aan Linux kennis bij een aantal van onze techies)

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:52
Heb je de "gewone" VMware geïnstalleerd, of de HP versie ?
De Hp versie heeft managment drivers in zich zitten en dan moet je volgens mij een stuk verder kunnen komen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
the_nowhereman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:58:
Heb je de "gewone" VMware geïnstalleerd, of de HP versie ?
De Hp versie heeft managment drivers in zich zitten en dan moet je volgens mij een stuk verder kunnen komen.
Zou ook mijn eerste vraag zijn, heb je de HP versie geinstalleerd? of een "clean" ESX versie.

Daarbij waarom gebruikt je niet gewoon HPSIM? Dit doet ook meteen je FANs Memory, CPU's, RAID Controller status, en je disks.
Eigenlijk alles in 1 keer, en meteen volledig "uitgewerkt". Waarom het wiel zelf uitvinden?

Eventueel kan je HPSIM ook alles laten doorsturen naar je GFI tool, maar laat HPSIM nu juist doen waar het goed in is.

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:25:
[...]

Zou ook mijn eerste vraag zijn, heb je de HP versie geinstalleerd? of een "clean" ESX versie.

Daarbij waarom gebruikt je niet gewoon HPSIM? Dit doet ook meteen je FANs Memory, CPU's, RAID Controller status, en je disks.
Eigenlijk alles in 1 keer, en meteen volledig "uitgewerkt". Waarom het wiel zelf uitvinden?

Eventueel kan je HPSIM ook alles laten doorsturen naar je GFI tool, maar laat HPSIM nu juist doen waar het goed in is.
Nee is gewoon een kale versie.

We hebben trouwens 100+ klanten in beheer en GFI is daarbij de monitoringtool waarin we alles in 1 opslag zien... (bij events worden automatisch support tickets aangemaakt etc) gaat met HPSIM niet lukken denk ik

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:29
Wij hebben de kale versies uitgerust met HP SIM en vragen de vcenter server uit voor de statussen. Installatie van HP SIM is redelijk recht toe recht aan.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Heb een tijd lang met hetzelfde probleem gezeten, maar uiteindelijk een oplossing kunnen vinden met Ipswitch Whatsup Gold. Je kunt uiteraard vanuit de iLO al SNMP-traps laten versturen, maar mocht je om wat voor reden dan ook de trap missen, dan weet je niet de status van je Array. Mooier is daarom om via active monitoring de conditie van je raid-array te monitoren.
Gelukkig heeft een handige WhatsUp Gold-gebruiker daar een fantastisch scriptje voor geschreven die dit precies doet, waarna WhatsUp een alert geeft zodra er een probleem met een disk is.
Wat het probleem dan precies is wordt helaas niet weer gegeven (de ILO van HP is namelijk niet 100% in overeenstemming met SNMP-regulering), maar daar valt imho wel mee te leven. Het belangrijkste is de waarschuwing dat er iets aan de hand is. Het draait bij ons nu bij zo'n 20 klanten en werkt prima :)
Het scriptje kan je hier vinden: http://community.whatsupg...oliantraidharddiskmonitor

iRacing Profiel

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 11:57
Dan moet je dus wel de HP Agents geïnstalleerd hebben anders heb je die MIB's niet voor zover ik weet. Maar die agents installeren is ook niet bepaald rocket science, draait hier ook op die manier.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• EdwinW
  • Laatst online: 21:58
Voor de ESX hosts kun je (met zekere basiskennis Linux) de Management Agents installeren op de HP machines. Je kunt een centrale HP SIM machine inrichten (Windows) voor het centrale beheer. In de SNMP configuratie van de ESX servers kun je één of meerdere SNMP traps instellen waar de berichten naar gestuurd moeten worden. Wellicht dat de GFI tools ook de SNMP traps "begrijpt" en deze meldingen kan verwerken. Op zo'n manier worden bij ons veel SNMP traps (o.a. van servers en storage) naar HP SIM én Microsoft SCOM (met storageworks management pack) gestuurd.

Je iLO log laat zeker niet alle defecte hardware zien (o.a. batterij, HD). Hoe doe je het als HP support log bestanden opvraagt? Bij de HP Management Agents worden ook een aantal CLI tools geïnstalleerd die allerlei informatie van de server verzamelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de GFI Max agent laten werken met EventLog Entries... Zou er een gratis SNMP Trap applicatie zijn die een ILO SNMP message onderschept en vertaald naar een eventlog entry?

• Rolfie
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:33:
[...]

Nee is gewoon een kale versie.
Ik denk dat je hier een lastig iets gaat hebben. Ik zou ook namelijk zeker de overige hardware willen monitoren. En all die informatie mis je nu. Daarom zijn juist de hardware agents uitgevonden. En met je leverancier implementatie van ESX, heb in 1 keer de hardware.
het is verdomde gemakkelijk om te weten of je voeden en FANS nog allemaal goed werken. All deze informatie mis je nu.
We hebben trouwens 100+ klanten in beheer en GFI is daarbij de monitoringtool waarin we alles in 1 opslag zien... (bij events worden automatisch support tickets aangemaakt etc) gaat met HPSIM niet lukken denk ik
Zou niet uitmogen maken. Laat HPSIM alle hardware monitoren. HPSIM kan ook je ESX volgens mij er bij monitoren (of je moet er een extra licentie bij aanschaffen). En laat HPSIM alle SNMP traps doorsturen naar je GFI tool. Zo hebben wij het hier met HPSIM gedaan icm met HPOV.

je leest dan SNMP niet direct uit met via ILO, maar direct vanuit ESX. Deze zal veel meer informatie kunnen aanleveren. Iets waar ILO ook niet voorgemaakt is. Ik heb zelfs me twijfels of ILO het wel door geeft zonder OS agents. Het zou zo maar kunnen dat ILO het ook niet weet, omdat de ESX servers geen agents hebben draaien.

Mocht ILO het wel kunnen, dan kan je vaak wel in third party tools de HP SNMP mibs laden, maar geloof me dat is een hoop werk om uit te zoeken. Want er kunnen best verschillen in zitten.
Daarom: HPESX + SNMP => HPSIM => GFI

lk denk dat je namelijk nog steeds niet een goede monitoring aan het bouwen bent. Immers je weet nog steeds niet alle hardware statusen van je servers.

• kroegtijger
SteeringWheel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:52:
[...]

Dan moet je dus wel de HP Agents geïnstalleerd hebben anders heb je die MIB's niet voor zover ik weet. Maar die agents installeren is ook niet bepaald rocket science, draait hier ook op die manier.
Die MIB's kun je natuurlijk gewoon downloaden, maar het voordeel van dit script is juist dat je geen MIB's oid nodig hebt omdat je via active monitoring werkt. Je vraagt dus continue de waarde van de disk-status op, en dus loop je niet het risico traps te missen :)

iRacing Profiel

• SteeringWheel
kroegtijger schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:41:
[...]

Die MIB's kun je natuurlijk gewoon downloaden, maar het voordeel van dit script is juist dat je geen MIB's oid nodig hebt omdat je via active monitoring werkt. Je vraagt dus continue de waarde van de disk-status op, en dus loop je niet het risico traps te missen :)
Ik bedoel dat je dan wel die OID's kunt querien van die server, maar die geeft niks terug.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• kroegtijger
SteeringWheel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:16:
[...]

Ik bedoel dat je dan wel die OID's kunt querien van die server, maar die geeft niks terug.
Jawel, maar je moet het rechstreeks op het IP van de iLO doen; dan gaat het wel goed :)

iRacing Profiel

• EdwinW
  • Laatst online: 21:58
kroegtijger schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:41:
Probleem met het missen van traps heb je met HP SIM ook niet. Als je SNMP traps instelt worden meldingen meteen verstuurd. Daarnaast controleert HP SIM elke xx minuten de status van de hardware en rapporteert dit in het overzicht.

• SteeringWheel
kroegtijger schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:32:
[...]

Jawel, maar je moet het rechstreeks op het IP van de iLO doen; dan gaat het wel goed :)
Dan ben ik zeer benieuwd hoe je dat doet, in ILO kan ik nergens SNMP community settings instellen e.d. Een snmpwalk levert dan ook niks op.

• kroegtijger
EdwinW schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:01:
[...]

Probleem met het missen van traps heb je met HP SIM ook niet. Als je SNMP traps instelt worden meldingen meteen verstuurd. Daarnaast controleert HP SIM elke xx minuten de status van de hardware en rapporteert dit in het overzicht.
Het probleem van SNMP-traps is dat deze over UDP worden gestuurd, met dus als gevolg dat als deze om wat voor reden dan ook niet afgeleverd wordt, de verzender (in dit geval dus de ILO) daar nooit van op de hoogte is en niet nogmaals de packages uitstuurt. Oftewel, een trap gemist is jammer dan... Vandaar dat passive monitoring niet 100% betrouwbaar is.

iRacing Profiel

• kroegtijger
SteeringWheel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:29:
[...]

Dan ben ik zeer benieuwd hoe je dat doet, in ILO kan ik nergens SNMP community settings instellen e.d. Een snmpwalk levert dan ook niks op.
Dat je geen community kan instellen klopt; dat is ook het probleem met de ILO (geen 100% SNMP-support). Neemt niet weg dat je daarom geen waardes meer kan uitlezen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op OID 1.3.6.1.4.1.232.3.2.5.1.1
Het script waar ik hierboven naar verwijs maakt hier ook gebruik van.
Als een disk geen waard=2 afgeeft (=healthy), dan wordt deze gemeld alszijnde down. Op die manier kun je dus active monitoring doen en krijg je een veel betrouwbaarder resultaat dan wanneer je gaat zitten wachten tot er een trap binnen komt.
Nadeel van deze manier van health-check is natuurlijk wel dat je een stuk meer traffic gaat genereren. Zolang je binnen je eigen netwerkje blijft is er niet veel mis, maar als je remote gaat monitoren kan dat nog wel eens een puntje zijn. Meestal dat je dan de polling wel terug kan schroeven naar 1x per 600sec (=10minuten) oid. Als een disk stuk gaat en je weet het binnen 10 minuten is dat meestal wel acceptabel.

iRacing Profiel

• SteeringWheel
Zoals ik al zei krijg ik op geen enkele mogelijkheid een snmpwalk eruit dus hoe ik een OID op moet vragen is dan een raadsel. Wat natuurlijk niet verbazend is, welke community string zou je bv moeten gebruiken. Pak ik een server met de HP agents geïnstalleerd en ik doe en snmpwalk op servernaam/ip (dus niet op ilo naam/ip) dan werkt het wel zoals verwacht.
Zelf gebruiken we trouwens deze http://labs.consol.de/lang/en/nagios/check_hpasm/ icm Nagios, zelfde principe alleen deze checkt niet alleen disks maar ook andere hardware.

• kroegtijger
SteeringWheel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:26:
Zoals ik al zei krijg ik op geen enkele mogelijkheid een snmpwalk eruit dus hoe ik een OID op moet vragen is dan een raadsel. Wat natuurlijk niet verbazend is, welke community string zou je bv moeten gebruiken. Pak ik een server met de HP agents geïnstalleerd en ik doe en snmpwalk op servernaam/ip (dus niet op ilo naam/ip) dan werkt het wel zoals verwacht.
Zelf gebruiken we trouwens deze http://labs.consol.de/lang/en/nagios/check_hpasm/ icm Nagios, zelfde principe alleen deze checkt niet alleen disks maar ook andere hardware.
Probeer het eens met community "public" ;)
uiteraard wel SNMPv1 gebruiken, maar dat leek me logisch

[ Voor 4% gewijzigd door kroegtijger op 21-06-2012 16:31 ]

iRacing Profiel

• SteeringWheel
Niet vermeld, maar uiteraard als eerste geprobeerd :)

Edit, nog wat gegoogled maar zover ik het snap is het niet mogelijk via SNMP:

http://h30499.www3.hp.com...td-p/4269867#.T-My2pFZiJU
iLO does not have an SNMP stack of its own. If you enable 'SNMP Passthrough' you would be able to query iLO through SNMP, but the information would be of the host agent in the OS.
En dit werkt inderdaad, maar dan moet je alsnog HP agents op je host hebben draaien.

Wel zijn er legio andere manieren, IPMI, XML, etc.

[ Voor 87% gewijzigd door SteeringWheel op 21-06-2012 16:50 ]

• kroegtijger
SteeringWheel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:40:
Niet vermeld, maar uiteraard als eerste geprobeerd :)

Edit, nog wat gegoogled maar zover ik het snap is het niet mogelijk via SNMP:

http://h30499.www3.hp.com...td-p/4269867#.T-My2pFZiJU

[...]

En dit werkt inderdaad, maar dan moet je alsnog HP agents op je host hebben draaien.

Wel zijn er legio andere manieren, IPMI, XML, etc.
Vreemd, want het lukt mij hier zonder problemen om een walk te doen op diverse ILO's; ook die VMWare-hosts zijn waar verder niets op is geinstalleerd... :/

iRacing Profiel

• SteeringWheel
Vreemd inderdaad, misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven? (TS bijvoorbeeld)

• Rolfie
Vreemd, want het lukt mij hier zonder problemen om een walk te doen op diverse ILO's; ook die VMWare-hosts zijn waar verder niets op is geinstalleerd... :/
Als vmware native natuurlijk de ondersteuning hiervoor heeft, dan is er geen issue. Als vmware standaard de drivers er niet heeft, dan heb je de leverancier drivers nodig.

• mbaltus
  • Laatst online: 28-11 15:37
Maar je kunt op de ESXi host natuurlijk wel "HP ESXi Offline Bundle for VMware ESXi x.0" installeren en dan heb je alle kritische gegevens gewoon binnen vCenter inzichtelijk. GFI MAX kan dan vast wel met wat scriptjes de verdere monitoring van componenten doen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1