Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MacBook Pro Retina of toch een goedkope Windows notebook?

Pagina: 1
Acties:

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 16:10
Binnenkort is het tijd om onze 6,5 jaar oude Toshiba laptop te vervangen voor een nieuwe.
Hij wordt voornamelijk gebruikt voor vrij standaard dingen als surfen, mailen, studie/werk, maar ook af en toe wat zwaardere applicaties zoals Autodesk Revit en misschien is een spelletje.

Nu zijn m’n ouders op zoek naar een vlotte laptop en verder hebben zei niet zoveel eisen. M’n vader kan aardig overweg met een windows PC, maar m’n moeder doet er (nog) niks mee. Ze wil graag het e.e.a. leren, maar plotselinge meldingen als updates voor windows en andere applicaties als bijv. adobe (flash, acrobat), java, virusscanner. Zelf kan ik alles wat ik wil met windows en als ik iets niet kan zoek ik het uit totdat ik het wel kan, maar ik zou graag eens kennis maken met OSx, om te kunnen beoordelen of ik het wel of niet wat vind. Ik hou mijn windows pc er sowieso naast.

Is het nou ook zo dat OSx zo gebruiksvriendelijk is en dat het fijner is voor een leek aangezien je veel minder knoppen hebt naar mijn idee, daardoor dus ook makkelijker aan te leren. Krijg je bij OSx ook veel meldingen van updates e.d.?

Voor m’n vader zal het misschien wennen zijn hoewel hij wel weg is van de iPad. Voor m’n moeder denk ik dat het makkelijker aan te leren is en voor mezelf vind ik het gewoon eens leuk om met OSx aan de slag te gaan.

Ik ben me ervan bewust dat ze een stuk duurder zijn, maar dat is het probleem niet zozeer. Wel maakt het me zorgen dat je zelf geen geheugen, SSD of accu kunt vervangen. Zo ook dat Apple slechts 1 jaar garantie biedt en dat zijn wel weer dingen die ik minder vind aangezien het wel dure apparaten zijn. Ook weet ik niet wat ik met het grootste pluspunt van de nieuwe macbook moet namelijk het retina scherm. Ik lees dingen over onscherpe en vergrote afbeeldingen. Hoe merkbaar is dit? Heb je hier last van als je zit te surfen, mailen of in office bezig bent?

Graag zou ik wat antwoorden willen op de bovenstaande vragen, dan kan ik een keuze maken of ik voor de onderstaande mackbook ga of voor een van de andere genoemde laptops.

Apple MacBook Pro met Retina Display (voorjaar 2012) 15"
Intel Core i7 3615QM (7108 score cpubenchmark.net)
8GB DDR
GeForce GT 650M 2GB GDDR5
15,4” 2880x1800 Retina
256GB SSD
Prijs € 2.051,56 (via surfspot)

+ Retina
+ Uiterlijk
+ Trackpad
+ Accuduur
+ 2e hands waarde hoog dus bevalt OSx niet verlies ik er niet veel op
- Adapter nodig voor aansluiten beeldscherm of tv
- Adapter nodig voor UTP
- Niet uit te breiden of accu verwisselen
- 1 jaar garantie

ASUS N56VZ-S4035V-NL
Intel Core i7 3610QM (8272 score cpubenchmark.net)
8GB DDR
GeForce GT 650M 2GB GDDR5
15,6” 1920x1080 Full HD
750GB 5400RPM HDD
Prijs € 929,- (via campusshop)
Crucial m4 256GB SSD á € 190,-
Totaal: € 1.119,-

De nieuwe Dell XPS 15
Core i7-3520M (4894 score cpubenchmark.net)
8GB DDR3
GeForce GT 640M 2GB GDDR5
256GB SSD
15,6” 1920x1080 Full HD
Prijs n.n.b.

HP Pavilion DV7-7009ed
Intel Core i7 3610QM (8272 score cpubenchmark.net)
6GB DDR
GeForce GT 630M 2GB GDDR5
17” 1920x1080 Full HD
750GB 5400RPM HDD
Prijs € 1.200,-
Crucial m4 256GB SSD á € 190,-
Totaal: € 1.390,-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

Ach je kan op die MacBook Pro altijd Win7 installeren via Bootcamp.

Ik ben zelf niet zo'n fan van apple hardware, maar 2880x1800 op 15" :9~

Edit: Maaruhm, voor die eisen voldoet een goede laptop van 600 euro eigelijk ook al. Dus vanwaar kijk je in deze prijsklasse?

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 20-06-2012 00:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
1 jaar garantie?

Lijkt er voor de rest op dat je beter kunt kiezen voor de asus of dell.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Waarom moet er gelijk voor de Retina-versie gegaan worden als het een MacBook wordt :? Sowieso vind ik het aardige non-vergelijkingen, Windows-laptops van €1000-1400 of een MacBook voor het dubbele.

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het nou ook zo dat OSx zo gebruiksvriendelijk is en dat het fijner is voor een leek aangezien je veel minder knoppen hebt naar mijn idee, daardoor dus ook makkelijker aan te leren. Krijg je bij OSx ook veel meldingen van updates e.d.?
Dat is persoonlijk, maar toen ik een Ibook had met OSX erop was ik echt continu aan het vloeken op het ding. De logica van OSX is imho niet aanwezig. Alles in Windows zit op een logische plek, in OSX is het eindeloos zoeken naar dingen die niet te vinden zijn. Ik houd ervan dingen zelf in te delen en wil weten waar dingen staan, iets dat OSX je redelijk onmogelijk lijkt te maken.

Nogmaals, dat is persoonlijk, en nu je ook gewoon Windows op die dingen kunt installeren is de overstap misschien wat makkelijker te maken, maar persoonlijk zou ik toch echt voor een leuke Windows notebook gaan.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
TERW_DAN schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:13:
[...]

Dat is persoonlijk, maar toen ik een Ibook had met OSX erop was ik echt continu aan het vloeken op het ding. De logica van OSX is imho niet aanwezig. Alles in Windows zit op een logische plek, in OSX is het eindeloos zoeken naar dingen die niet te vinden zijn. Ik houd ervan dingen zelf in te delen en wil weten waar dingen staan, iets dat OSX je redelijk onmogelijk lijkt te maken.
Zulk soort verhalen is natuurlijk voor minimaal 98% gewenning.

Ik heb sinds iets van een half jaar een MacBook Air, daarvoor alleen maar Windows pc's en laptops gehad (en nu nog steeds een Windows-pc waar ik veel op werk) en de eerste paar maanden waren er zeker dingen die ik niet logisch/fijn vond, maar nu is het me eigenlijk om het even. Het ene vind ik op OS X net wat makkelijker/leuker/mooier, het andere vind ik in Windows weer beter.

The devil is in the details.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
SAWYER schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:11:
1 jaar garantie?

meer jaren garantie is er ook niet nodig voor Apple producten :) ............ of in ieder geval de meesten (niet kijken naar de ontploffende 3g, de glitchende iPhone 4 :P)

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 12:55
Je krijgt bij Apple gewoon de wettelijke garantie. Apple's eigen AppleCare is uitgebreider en is inderdaad standaard maar 1 jaar. Zie ook:
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Verder heb je bij de nieuwe MBP Retina geen adapter nodig om een TV-scherm aan te sluiten, er zit gewoon een HDMI-aansluiting in.

• Gait
Ach je kan op die MacBook Pro altijd Win7 installeren via Bootcamp.

Ik ben zelf niet zo'n fan van apple hardware, maar 2880x1800 op 15" :9~

Edit: Maaruhm, voor die eisen voldoet een goede laptop van 600 euro eigelijk ook al. Dus vanwaar kijk je in deze prijsklasse?
Ja ik zet er dan vrijwel zeker ook windows bij op.

De prijsklasse komt door o.a. af en toe wel een zwaarder programma, een stukje hobby dus dan mag het wat meer kosten. Ook twijfel ik dus of ik met de MacBook Pro +- 6 jaar wil gaan doen of dat ik 2 x 3 á 4 jaar een notebook van ca. € 1000,- neem. (dit had ik even bij de TS moeten vermelden)
1 jaar garantie?

Op zich ben ik er niet bang voor, apple maakt wel goede producten, maar ik neem het wel mee in m'n achterhoofd.
Waarom moet er gelijk voor de Retina-versie gegaan worden als het een MacBook wordt :? Sowieso vind ik het aardige non-vergelijkingen, Windows-laptops van €1000-1400 of een MacBook voor het dubbele.
Als je geen retina neemt, en hem uitbreid naar 8GB geheugen en een 256GB SSD je richting hetzelfde geld als een retina gaat.

Ik weet dat het neit vergelijken is, maar zelf wil ik graag eens voor de hobby met OSx aan de slag. Mocht OSx wel gebruiksvriendelijk genoeg zijn is het ook top voor m'n ouders. Dan heb ik liever een dure MacBook Pro i.p.v. een windows notebook van ca. € 1000,- voor m'n ouders en dan een MacBook Air voor m'n hobby.

@ TERW_DAN
In dit geval gaat het erom is Windows makkelijker aan te leren of OSx aangezien, m'n moeder Windows ook nog moet leren dus. En zelf zou ik graag eens ervaring hoe het is om met OSx te werken.
Verder heb je bij de nieuwe MBP Retina geen adapter nodig om een TV-scherm aan te sluiten, er zit gewoon een HDMI-aansluiting in.
Dankje, daar had ik inderdaad niet aan gedacht!

Nu heb ik nog een paar vraagjes:
  1. Krijg je veel plotselinge meldingen als updates voor OSx en andere applicaties als bijv. adobe (flash, acrobat), java, virusscanner.
  2. Ik lees dingen over onscherpe en vergrote afbeeldingen. Hoe merkbaar is dit? Heb je hier last van als je zit te surfen, mailen of in office bezig bent?
  3. Stel de MacBook Pro bevalt niet, hoe erg is de waardedaling? Is daar een standaard formule voor wat je aan kunt houden? Wat is hij bijv. na een half jaar of een jaar nog waard? Want ik verwacht er niet veel op te verliezen dankzij m'n studentenkorting.

• SAWYER
  • Laatst online: 11-07 22:59
Gait schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:53:
  1. Krijg je veel plotselinge meldingen als updates voor OSx en andere applicaties als bijv. adobe (flash, acrobat), java, virusscanner.
  2. Ik lees dingen over onscherpe en vergrote afbeeldingen. Hoe merkbaar is dit? Heb je hier last van als je zit te surfen, mailen of in office bezig bent?
  3. Stel de MacBook Pro bevalt niet, hoe erg is de waardedaling? Is daar een standaard formule voor wat je aan kunt houden? Wat is hij bijv. na een half jaar of een jaar nog waard? Want ik verwacht er niet veel op te verliezen dankzij m'n studentenkorting.
Waardedaling is nog onbekend.
Aangezien het gaat om een 2000 euro model is er een kans dat de vraag laag is voor een 2e hands versie.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Over de 1 jaar garantie opmerking... Dat is natuurlijk onzin wat Apple moet zich aan de EU regels houden, nog niet zo lang geleden hebben ze ook duidelijk gemaakt dat ze dit ook echt (gaan) doen.

http://www.nu.nl/internet...t-garantie-twee-jaar.html

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 18:51
De Retina MBP is nogal duur voor de specs die erin zitten. Je kunt het beste gewoon wachten op de XPS15 (Dat doe ik zelf ook, wou namelijk ook eerst de RMBP).
Het enige aan de retina is dat je een dunner design hebt en een high res display waar je ook nog niet alles mee kunt. De XPS15 voldoet genoeg aan je eisen? 1080p scherm, quad i7, 8gb mem, wel upgrade baar. En een boot SSD zit erin, je kunt uiteraard ook voor een andere SSD kiezen.
En over de CPU van de Retina, die is ook niet geweldig, maar wel gewoon goed. (Volgens reviews op YouTube)

edit:
De XPS15 wordt sowieso niet heel erg duur. In iedergeval minder dan de RMBP, maar heeft wel een beetje het design van de RMBP. En is toch maar 2.3cm dik.

[ Voor 12% gewijzigd door Droid op 20-06-2012 13:03 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-11 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

Waarom koop je niet een simpelere Windows laptop, en zet je er Linux (Ubuntu o.i.d.) bij op? Ubuntu heeft weinig meldingen, heel simpel te gebruiken en nogal logisch... Dit is voor de meeste Linux distributies, alleen ik noem nu Ubuntu omdat die dmv Wubi makkelijk naast Windows te installeren is en makkelijk er van af te gooien.

🠕 This side up

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Dan kun je een Mac wel vergeten. Even vanuitgaand dat je Revit niet voor je lol gebruikt (ik bedoel voor de aanschafprijs van Revit kan je wel 3-4 MBPR's kopen).
Daarbuiten, Revit is niet beschikbaar op het Mac platform.

Daarbuiten twijfel ik of het een 6.5jaar oude Toshiba is (vermoedelijk P4 generatie, CD bestond nog maar -net-) en vanuitgaand dat de grafische kaart om te huilen was (alles rond die periode was om te huilen qua performance, zelfs de 'dure' Quadro's e.d. die je kon krijgen). Gezien Revit... nogal veel eist ;)
Dit weet ik toevallig omdat m'n vriendin dit als dagelijks werk doet en de machines die ze daarvoor gebruiken om het nog enigsinds soepel te laten lopen nogal whopping zijn.

Ik ken ook mensen die gebruiken Revit in VMWare Fusion of Parallels Desktop. Dit loopt maar vrolijk wordt je er niet van.

Overweeg dit dus eerst even goed. Ik ben een fervent Mac gebruiker maar als je hoofddoelstelling Revit gebruiken is ga dan niet een Mac vergelijken met (goedkope) Windows laptops. Kijk dan gewoon naar de dure laptops met echte grafische kaarten die ook performance leveren voor de programma's die erop komen te draaien.

En dan bedoel ik zoiets als dit: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/precision-m4600/fs

Mocht Revit puur voor de hobby zijn. Dan maakt het weinig uit maar is nogal een apart hobbyprogramma ;)

[ Voor 7% gewijzigd door teh_twisted op 21-06-2012 13:23 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Gait
Waarom koop je niet een simpelere Windows laptop, en zet je er Linux (Ubuntu o.i.d.) bij op? Ubuntu heeft weinig meldingen, heel simpel te gebruiken en nogal logisch... Dit is voor de meeste Linux distributies, alleen ik noem nu Ubuntu omdat die dmv Wubi makkelijk naast Windows te installeren is en makkelijk er van af te gooien.
Sinds kort ben ik bezig met Ubuntu voor m'n htpc met XBMC. Het bevalt mij enorm goed, is misschien wel een optie, maar ik ga dan denk ik eerder voor Win 7, omdat anders m'n vader zich moet aanpassen.
Dan kun je een Mac wel vergeten. Even vanuitgaand dat je Revit niet voor je lol gebruikt (ik bedoel voor de aanschafprijs van Revit kan je wel 3-4 MBPR's kopen).
Daarbuiten, Revit is niet beschikbaar op het Mac platform.

Daarbuiten twijfel ik of het een 6.5jaar oude Toshiba is (vermoedelijk P4 generatie, CD bestond nog maar -net-) en vanuitgaand dat de grafische kaart om te huilen was (alles rond die periode was om te huilen qua performance, zelfs de 'dure' Quadro's e.d. die je kon krijgen). Gezien Revit... nogal veel eist ;)
Dit weet ik toevallig omdat m'n vriendin dit als dagelijks werk doet en de machines die ze daarvoor gebruiken om het nog enigsinds soepel te laten lopen nogal whopping zijn.

Ik ken ook mensen die gebruiken Revit in VMWare Fusion of Parallels Desktop. Dit loopt maar vrolijk wordt je er niet van.

Overweeg dit dus eerst even goed. Ik ben een fervent Mac gebruiker maar als je hoofddoelstelling Revit gebruiken is ga dan niet een Mac vergelijken met (goedkope) Windows laptops. Kijk dan gewoon naar de dure laptops met echte grafische kaarten die ook performance leveren voor de programma's die erop komen te draaien.

En dan bedoel ik zoiets als dit: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/precision-m4600/fs

Mocht Revit puur voor de hobby zijn. Dan maakt het weinig uit maar is nogal een apart hobbyprogramma ;)
Dat Revit niet voor Mac beschikbaar is wist ik, maar daarvoor wilde ik dan bootcamp gebruiken.
Mijn hoofddoelstelling is zeker niet Revit gebruiken, dit is alleen af en toe als het mobiel moet gebeuren.
Op dit moment gebruik ik de studentenversie (als duale afstudeerstudent) van Revit op een Win 7 desktop. Revit is één van de veelgebruikte programma's binnen de BIM wereld. Op dit moment heb ik het op het werk (bouwkosten adviesbureau) nog niet nodig, maar ik ga bezig met een cursus voor Revit, omdat wij dit binnen enkele jaren wel nodig zullen hebben. Dus ik gebruik Revit om dit moment voor m'n toekomst en voor de Hobby.

Maar ik vind het Retina display en het niet kunnen verwisselen van onderdelen toch te grote afknappers dat ik heb gekozen voor een Win 7 systeem met de minimale eisen: 17" Full HD, Intel Core i7 Ivy Brigde, 8GB RAM, 256GB SSD. Waarbij ik eventueel zelf RAM en een SSD kan installeren, maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Waarom geen Windows laptop met Ubuntu? :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:44:
Waarom geen Windows laptop met Ubuntu? :)
Hoezo geen Windows? Windows 7 is imo het fijnste OS dat er op de markt is en dan moet W8 nog komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2012 15:48 ]

• JT

JT

VETAK y0

Of het het fijnste is is nog steeds subjectief. Ik vind W7 overigens best een goed OS. Maar Ubuntu is gewoon onderhoudsvrijer en sneller. Als de laptop voor een ander is dan is het ook wel fijn als je er zo weinig mogelijk onderhoud aan hoeft te plegen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• teh_twisted
  • Laatst online: 30-07 23:56
Gait schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:34:
Dat Revit niet voor Mac beschikbaar is wist ik, maar daarvoor wilde ik dan bootcamp gebruiken.
Mijn hoofddoelstelling is zeker niet Revit gebruiken, dit is alleen af en toe als het mobiel moet gebeuren.
Op dit moment gebruik ik de studentenversie (als duale afstudeerstudent) van Revit op een Win 7 desktop. Revit is één van de veelgebruikte programma's binnen de BIM wereld. Op dit moment heb ik het op het werk (bouwkosten adviesbureau) nog niet nodig, maar ik ga bezig met een cursus voor Revit, omdat wij dit binnen enkele jaren wel nodig zullen hebben. Dus ik gebruik Revit om dit moment voor m'n toekomst en voor de Hobby.

Maar ik vind het Retina display en het niet kunnen verwisselen van onderdelen toch te grote afknappers dat ik heb gekozen voor een Win 7 systeem met de minimale eisen: 17" Full HD, Intel Core i7 Ivy Brigde, 8GB RAM, 256GB SSD. Waarbij ik eventueel zelf RAM en een SSD kan installeren, maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit.
In dat geval, ga dan voor een gewone MBP 15" zonder Retina. Mijn vriendin heeft voor een dikke 2-3weken mijn laptop elke dag gebruikt op school omdat die van haar stuk was en in VMWare Revit kunnen draaien. Het was uiteindelijk snel genoeg voor alles wat zij ermee wilde doen.
Alleen zoals gezegt voor Pro gebruik is dat mischien net niet snel genoeg.

Anders kan ik de laptop die zij nu gebruikt wel aanraden, was waanzinnig goedkoop (€899 toen d'r tijd) en heeft (uit m'n hoofd) een Intel Q2630, GT540M en (op moment) 5gb ram (max 16gb!). Ook een Full HD scherm.

De laptop zelf... hmm kan ik niet meer terug vinden maar hadden hem toen besteld bij Neckermann, was wel zo handig met de afbetaling (voor een student toch soms handig!) dit is op moment een vervanging bij ze: Asus N55SF-S1060V laptop Met GRATIS WiFi printer
Intel Core i7 - 2630QM
15.6" 1920x1080
GT555M
6GB DDR3
€999

Dan heb je nog flink wat geld over (in vergelijking tot bv. de Retina :p) en koop je zelf los een SSD en extra memory en hoppa. De bouwkwaliteit kan je alleen niet vergelijken. O+ de Alu case.

PS: mocht je graag het model echt willen weten... stuur een DM of laat het hier weten dan zoek ik het eventjes op ;) *lui :z *

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

SAWYER schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:11:
1 jaar garantie?

De Dell heeft ook maar 1 jaar garantie hoor, Asus geeft wel gewoon 2 jaar garantie. Verder zou ik ook voor een Asus gaan, maar Dell is niet slecht hoor, maar voor langer dan 1 jaar garantie kom je bij te betalen.

Persoonlijk ben ik nu erg blij met mijn Asus, dus Asus kan ik zeker aanraden, mooi design, goeie bouw kwaliteit en veel bang for bucks en ook gewoon te koop in een offline winkel.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2012 22:02 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 21:44:
[...]

De Dell heeft ook maar 1 jaar garantie hoor, Asus geeft wel gewoon 2 jaar garantie. Verder zou ik ook voor een Asus gaan, maar Dell is niet slecht hoor, maar voor langer dan 1 jaar garantie kom je bij te betalen.

Persoonlijk ben ik nu erg blij met mijn Asus, dus Asus kan ik zeker aanraden, mooi design, goeie bouw kwaliteit en veel bang for bucks en ook gewoon te koop in een offline winkel.
Dell geeft zelfs 3 jaar garantie. zie http://www.trosradar.nl/i...news%5D=68278&cHash=68278

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 22:50
Een mac koop je niet voor de prestaties, maar meer voor de bouwkwaliteit (stevigheid, koeling, toetsenbord, touchpad) en software (osx is even wennen, maar werkt na een weekje echt super!).

Ja het kost veel geld, en in pure specificaties kan je een veel betere windows laptop kopen voor hetzelfde geld. Maar je zal sowieso tevreden zijn met de macbook ;)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Voor de eisen die jij hebt, zou ik een XPS 15 aanschaffen.

Een Apple Macbook Pro Retina is gewoon teveel geld voor de eisen die jij hebt (je kan zelfs voor dat geld een Dell XPS 15 voor je ma, pa en jezelf aanschaffen). Tevens dat je het geheugen en de SSD niet kan upgraden of zelf repareren is echt een te groot nadeel.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
alfaleader schreef op maandag 25 juni 2012 @ 09:26:
Een mac koop je niet voor de prestaties, maar meer voor de bouwkwaliteit (stevigheid, koeling, toetsenbord, touchpad) en software (osx is even wennen, maar werkt na een weekje echt super!).

Ja het kost veel geld, en in pure specificaties kan je een veel betere windows laptop kopen voor hetzelfde geld. Maar je zal sowieso tevreden zijn met de macbook ;)
Hoe bedoel je koopt een mac voor kwaliteit? Dat is wel de lompste argument die ik heb gehoord...

Voor zover ik weet is de koeling van een macbook nog steeds van belachelijk slechte kwaliteit en hebben bijna alle macbooks waar je de gpu ook nog een klein beetje onder stress zet al gelijk last van throttling problemen (En het lachwekkende opmerking/excuus van Jobs "Koeling gebeurd via de behuizing"... En vergeet niet dat de gemiddelde macbook van aluminium al behoorlijk warm aan de buitenkant kan worden in verhouding met een vergelijkbaar product. (in dit geval bijvoorbeeld de XPS15, Asus N series, Sony S15/S13/Z)...

Daarnaast zijn er zat windows laptops die op gebied van bouwkwaliteit een stuk beter zijn dan Apple... de volledige aluminium bakje is eigenlijk in principe een hele onlogische materiaal keuze om een laptop van te maken. Hoe gek het ook klinkt, maar Plastic en koolstofvezels is al bijvoorbeeld een veel betere keuze. De Lenovo Thinkpads, HP Elitebooks en de Vaio Z zijn bijvoorbeeld laptops die op bouwkwaliteit ver boven de Macbooks uitsteken

Daarnaast is MacOS nogmaals persoonlijk. De 1 vind het fijn, maar ik vind het bijvoorbeeld behoorlijk onproductief om met meerdere vensters tegelijk te werken in MacOS. Alleen om te PhotoShoppen vind ik fijner werken dat met Windows...

Tevens heb je een toetsenbord zonder de "delete" knop.. Het is maar wat je fijn vind. Ik vind ook de slag van de gemiddelde laptop van Apple dramatisch. (net zoals bij de Vaio Z)... Het touchpad ben ik het met je eens, de glazen touchpad werkt uitstekend en nauwkeurig. Ook is de Magsave adapter een hele slimme en fijne oplossing.. Maar daar blijft het bij apple ook bij.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:38
Vinand schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:18:
[...]

Hoe bedoel je koopt een mac voor kwaliteit? Dat is wel de lompste argument die ik heb gehoord...

Voor zover ik weet is de koeling van een macbook nog steeds van belachelijk slechte kwaliteit en hebben bijna alle macbooks waar je de gpu ook nog een klein beetje onder stress zet al gelijk last van throttling problemen (En het lachwekkende opmerking/excuus van Jobs "Koeling gebeurd via de behuizing"... En vergeet niet dat de gemiddelde macbook van aluminium al behoorlijk warm aan de buitenkant kan worden in verhouding met een vergelijkbaar product. (in dit geval bijvoorbeeld de XPS15, Asus N series, Sony S15/S13/Z)...

Daarnaast zijn er zat windows laptops die op gebied van bouwkwaliteit een stuk beter zijn dan Apple... de volledige aluminium bakje is eigenlijk in principe een hele onlogische materiaal keuze om een laptop van te maken. Hoe gek het ook klinkt, maar Plastic en koolstofvezels is al bijvoorbeeld een veel betere keuze. De Lenovo Thinkpads, HP Elitebooks en de Vaio Z zijn bijvoorbeeld laptops die op bouwkwaliteit ver boven de Macbooks uitsteken

Daarnaast is MacOS nogmaals persoonlijk. De 1 vind het fijn, maar ik vind het bijvoorbeeld behoorlijk onproductief om met meerdere vensters tegelijk te werken in MacOS. Alleen om te PhotoShoppen vind ik fijner werken dat met Windows...

Tevens heb je een toetsenbord zonder de "delete" knop.. Het is maar wat je fijn vind. Ik vind ook de slag van de gemiddelde laptop van Apple dramatisch. (net zoals bij de Vaio Z)... Het touchpad ben ik het met je eens, de glazen touchpad werkt uitstekend en nauwkeurig. Ook is de Magsave adapter een hele slimme en fijne oplossing.. Maar daar blijft het bij apple ook bij.
Dit meen je toch niet hoop ik? Jij vind serieus plastic en koolstof beter? Koolstof breekt finaal kapot mocht het bloot komen te staan aan grote krachten (denk aan 1 keer vallen) en plastic verkleurt niet alleen, maar gaat piepen, knerspen en krijgt vale vlekken na veel gebruik. Aluminium heeft hier geen last van. Ook is plastic zo slap als een vaatdoek wat betreft doorbuiging. Daarom zit er altijd (bij de betere laptops hoop ik iig) een frame in. Van welk materiaal? Juist; Aluminium ;).

gewoon nee.

• Stef42
  • Laatst online: 30-11 22:30
Als garantie belangrijk voor je is, zeer logisch natuurlijk, ga je toch naar een winkel dat standaard 3 jaar garantie geeft (Dixons, MyCom, Dynabyte). Let wel op dat bepaalde voorwaarden zijn verbonden aan het derde jaar garantie (qua kostendeling winkel <> klant). Zij verkopen apple waar dus gelijk 3 jaar op zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef42 op 25-06-2012 11:00 ]

Verwijderd

SanderPS3 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:49:
Daarom zit er altijd (bij de betere laptops hoop ik iig) een frame in. Van welk materiaal? Juist; Aluminium ;).
Niets aluminium. Magnesium + staal in het geval van thinkpads ;)

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:09:
[...]

Niets aluminium. Magnesium + staal in het geval van thinkpads ;)
Prima, uitzondering 1. Het gaat om het idee, dat hoef ik jou ook niet uit te leggen ;).

gewoon nee.

Verwijderd

Ik ken niet veel laptops met een aluminium binnenkant hoor, zelfs de dell consumentenlijn (XPS) gebruik magnesium binnenwerken...

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:13:
Ik ken niet veel laptops met een aluminium binnenkant hoor, zelfs de dell consumentenlijn (XPS) gebruik magnesium binnenwerken...
Er liggen er hier thuis alleen al 2 en je gaat mij niet vertellen dat dat de enige 2 zijn in de wereld. Plus; het gaat er niet perse om dat dat frame van aluminium is, het gaat erom dat het frame van niet plastic/carbon is ;)

gewoon nee.

Verwijderd

Nou ja misschien wist Dell dat ze met een consumenten organisatie spraken, want als ik een notebook bij Dell besteld krijg ik standaard maar 1 jaar garantie. Wil je 3 jaar garantie dan betaal je nog even € 107,20 extra. Ik zoog het namelijk niet uit mijn duim dat Dell maar een jaar garantie geeft, voor ik het poste heb ik toch eens gekeken of dat ondertussen veranderd was.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sbwfq3LrsfLPFSQ9T126SPVU/full.jpg

Verwijderd

Dat is hoe dat naar de klant toe gepresenteerd word. Er zijn al zat tweakers die van de klantenservice gehoord hebben dat je gewoon 3 jaar krijgt, alleen krijg je dan geen in-home garantie.

• Vinand
SanderPS3 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:49:
[...]

Dit meen je toch niet hoop ik? Jij vind serieus plastic en koolstof beter? Koolstof breekt finaal kapot mocht het bloot komen te staan aan grote krachten (denk aan 1 keer vallen) en plastic verkleurt niet alleen, maar gaat piepen, knerspen en krijgt vale vlekken na veel gebruik. Aluminium heeft hier geen last van. Ook is plastic zo slap als een vaatdoek wat betreft doorbuiging. Daarom zit er altijd (bij de betere laptops hoop ik iig) een frame in. Van welk materiaal? Juist; Aluminium ;).
Sorry maar hier ben ik het absoluut niet mee eens...

Allereest gebruikt bijna geen enkele laptop een alu frame.. (zou heel stom zijn als het wel zo is)

Aluminium is een hele harde, zware en stijve materiaal. Dit heeft maar 1 voordeel ten opzichte van alle andere altenatieve materialen: namelijk het "voelt" stijf aan. En daarmee is tevens alles gezegd. Als je nagaat dat Aluminium: Stroom geleid, Warmte geleid, kracht afwentelt aan de omliggende structuur (Zal erg veel druk uitoefenen aan schroefjes en omliggende verbindingspuntjes) en tevens ook nog heel stijf is betekend dus... Dat het bij stootschade eerder putjes en deukjes zal oplopen waar plastic minder snel indeukt (omdat het flexibel is).

En hoezo is plastic niet goed? Je weet wel dat er heel veel verschillende vormen zijn van plastic en dat het maar een verzamelnaam is? Tevens de bekende IBM laptops die jaren langer meegaan dan een mac en later ook wel bekend als de Lenovo thinkpads die de top zijn van kwaliteit zijn bijna volledig gemaakt vanuit plastic componenten. Dus ik vind dat je daar toch wel de plank mis slaat.

Kijk bijvoorbeeld naar de Vaio Z: Is bijna volledige gemaakt van koolstof vezels met plastic...
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=zqCUtjvE9Bs&feature=player_embedded]

Wat is hier mis mee? Dus om je antwoord je beantwoorden: Ja, ik meen het en ik vind plastic en koolstof serieus beter dan aluminium.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Figo112
  • Laatst online: 17-11 16:02
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:29:
[...]

Nou ja misschien wist Dell dat ze met een consumenten organisatie spraken, want als ik een notebook bij Dell besteld krijg ik standaard maar 1 jaar garantie. Wil je 3 jaar garantie dan betaal je nog even € 107,20 extra. Ik zoog het namelijk niet uit mijn duim dat Dell maar een jaar garantie geeft, voor ik het poste heb ik toch eens gekeken of dat ondertussen veranderd was.
Je betaalt alleen voor de soort garantie, bijv. Next business day of Inhome support etc. Garantietermijn van 3 jaar blijft altijd hetzelfde. Dus wil je het 2de en 3de jaar ook Next business day garantie dan betaal je daar extra voor.

• Bloemstukje
Vinand schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:55:
[...]

Allereest gebruikt bijna geen enkele laptop een alu frame.. (zou heel stom zijn als het wel zo is)

Aluminium is een hele harde, zware en stijve materiaal. Dit heeft maar 1 voordeel ten opzichte van alle andere altenatieve materialen: namelijk het "voelt" stijf aan. En daarmee is tevens alles gezegd. Als je nagaat dat Aluminium: Stroom geleid, Warmte geleid, kracht afwentelt aan de omliggende structuur (Zal erg veel druk uitoefenen aan schroefjes en omliggende verbindingspuntjes) en tevens ook nog heel stijf is betekend dus... Dat het bij stootschade eerder putjes en deukjes zal oplopen waar plastic minder snel indeukt (omdat het flexibel is).

En hoezo is plastic niet goed? Je weet wel dat er heel veel verschillende vormen zijn van plastic en dat het maar een verzamelnaam is? Tevens de bekende IBM laptops die jaren langer meegaan dan een mac en later ook wel bekend als de Lenovo thinkpads die de top zijn van kwaliteit zijn bijna volledig gemaakt vanuit plastic componenten. Dus ik vind dat je daar toch wel de plank mis slaat.

Kijk bijvoorbeeld naar de Vaio Z: Is bijna volledige gemaakt van koolstof vezels met plastic...
[video]

Wat is hier mis mee? Dus om je antwoord je beantwoorden: Ja, ik meen het en ik vind plastic en koolstof serieus beter dan aluminium.
Als ik een laptop open doe aan de hoek van het scherm (plastic frame) dan zie ik in de andere hoek het volledige scherm verkleuren omdat het frame zoveel druk uitoefent op het display dat het verkleurt. Bij een MBP (of andere alu behuizing) heb je hier juist veel minder last van ;).

Ik heb ook liever een deukje in mijn laptop (dat deukje drukt niet door naar de binnenkant toe, dus niks aan de hand) dan dat er een stukje plastic of carbon afbreekt waardoor de binnenkant van de laptop bloot staat aan vocht en dergelijke ;). Ik dit opzicht is aluminium gewoon een stuk handiger.

Qua verkleuring en dergelijk precies eender; aluminium verkleurt niet, terwijl plastic gewoon snel vaal word, of slijtplekken vertoond. Er zijn maar weinig laptops van 3 jaar of ouder die geen vale slijtplekjes hebben waar je altijd je armen rust.

Ook voelt aluminium een stuk degelijker aan (ook niet onbelangrijk) en gaat het niet meteen kraken en piepen wanneer er ergens na 3 jaar een schroefde ietwat los zit.

Dat aluminium stroom geleid is voor een laptop totaal irrelevant. Alle elektronica is binnenin gewoon afgeschermd met een laagje isolatie.

Aluminium geleid warmte wat alleen maar handig is voor de koeling. Net als bij een iMac word een laptopbehuizing als koeling gebruikt waardoor de laptop weer kleiner kan zijn (minder koelblokken nodig). Dit is een "eeuwenoude" techniek gezien dit ook altijd word gedaan met voedingen/omvormers e.d..

Edit; als laatste: aluminium krijgt ook niet zo snel lelijke krassen t.ov. een halfgare glanslaag op een plastic behuizing.

gewoon nee.

Verwijderd

SanderPS3 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:32:
[...]

Als ik een laptop open doe aan de hoek van het scherm (plastic frame) dan zie ik in de andere hoek het volledige scherm verkleuren omdat het frame zoveel druk uitoefent op het display dat het verkleurt. Bij een MBP (of andere alu behuizing) heb je hier juist veel minder last van ;).
Bij mijn brakke plastic laptop niet?
Ik heb ook liever een deukje in mijn laptop (dat deukje drukt niet door naar de binnenkant toe, dus niks aan de hand) dan dat er een stukje plastic of carbon afbreekt waardoor de binnenkant van de laptop bloot staat aan vocht en dergelijke ;). Ik dit opzicht is aluminium gewoon een stuk handiger.
Aluminium deukt in, plastic veert terug. Wat is exact het voordeel van alu?
Qua verkleuring en dergelijk precies eender; aluminium verkleurt niet, terwijl plastic gewoon snel vaal word, of slijtplekken vertoond. Er zijn maar weinig laptops van 3 jaar of ouder die geen vale slijtplekjes hebben waar je altijd je armen rust.
Bij mijn brakke, plastic laptop niet?

FYI: naast mij zit iemand met een elitebook, geen idee wat voor metaal het is, maar er zitten slijtplekken op de palmrest.
Ook voelt aluminium een stuk degelijker aan (ook niet onbelangrijk) en gaat het niet meteen kraken en piepen wanneer er ergens na 3 jaar een schroefde ietwat los zit.
Dat zegt-ie toch? Het voelt degelijk aan.
Dat aluminium stroom geleid is voor een laptop totaal irrelevant. Alle elektronica is binnenin gewoon afgeschermd met een laagje isolatie.
[google="macbook shock"]
apple krijgt dat anders niet voor elkaar.
Aluminium geleid warmte wat alleen maar handig is voor de koeling. Net als bij een iMac word een laptopbehuizing als koeling gebruikt waardoor de laptop weer kleiner kan zijn (minder koelblokken nodig). Dit is een "eeuwenoude" techniek gezien dit ook altijd word gedaan met voedingen/omvormers e.d..
Het punt is dat je dat juist niet wil op plekken waar je met je handen komt.
Edit; als laatste: aluminium krijgt ook niet zo snel lelijke krassen t.ov. een halfgare glanslaag op een plastic behuizing.
Een macbook krast sneller dan een thinkpad hoor.

Ik krijg het idee dat je vooral vergeijkt met laptops in een vrij laag prijssegment. Ja, duh, een macbook van €2000 is steviger dan een plastic laptop van €700.. Vergelijk het eens met een zakelijke laptop in datzelfde prijssegment. Die gebruiken niet voor niets plastic. (behalve tegenwoordig HP, maar ik krijg het idee dat die keuze alleen gemaakt is omdat het er mooi uit ziet..)

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:53:
[...]
Bij mijn brakke plastic laptop niet?

[...]
Aluminium deukt in, plastic veert terug. Wat is exact het voordeel van alu?

[...]
Bij mijn brakke, plastic laptop niet?

FYI: naast mij zit iemand met een elitebook, geen idee wat voor metaal het is, maar er zitten slijtplekken op de palmrest.

[...]
Dat zegt-ie toch? Het voelt degelijk aan.

[...]

[google="macbook shock"]
apple krijgt dat anders niet voor elkaar.

[...]
Het punt is dat je dat juist niet wil op plekken waar je met je handen komt.

[...]

Een macbook krast sneller dan een thinkpad hoor.

Ik krijg het idee dat je vooral vergeijkt met laptops in een vrij laag prijssegment. Ja, duh, een macbook van €2000 is steviger dan een plastic laptop van €700.. Vergelijk het eens met een zakelijke laptop in datzelfde prijssegment. Die gebruiken niet voor niets plastic. (behalve tegenwoordig HP, maar ik krijg het idee dat die keuze alleen gemaakt is omdat het er mooi uit ziet..)
Een Dell van dik over de €2K die hier staat buigt ook door als ik het scherm in 1 punt open doe.

Plastic veert terug tot een bepaald punt ja. Buig hem maar eens iets verder, dan veert het niet meer. Of laat een stuk aluminium en een stuk plastic op de grond vallen en kijk welke jij denkt na die tijd het liefst als laptop behuizing wilt. Plastic zal compleet uit elkaar spatten, waar aluminium gewoon een stukje indeukt. Ik heb aardig wat MBP's gevallen gezien die het nog vrolijk doen, zonder enige problemen. Er gaan zelfs foto's rond op internet van een Macbook die is overreden door een auto die het nog gewoon doet.

Dat shock macbook is statische elektriciteit. Dat heeft niks te maken met of de behuizing sluiting maakt met elektronica. Als de hardware sluiting maakte met de behuizing gebeurd er meer dan alleen een schokje zo nu en dan ;). Als je dat als argument aanhaalt dan heb jij dus ook liever plastic deurhendels in je auto?

De elitebook is volgens mij geen volledig aluminium, maar een soort van laag over de behuizing heen waardoor het er mooi uit ziet. Beetje hetzelfde als spaanplaat met fineer volgens mij. Heel wat anders dus.

De plekken waar je normaal gesproken met je hand komt op een laptop word een Macbook ook niet warm. Onder de plamrest zit namelijk de harddisk welke niet warm word, en een deel van het moederbord waar geen processors zitten.

gewoon nee.

• fonsoy
  • Laatst online: 13:11
Een plastieken notebook zal sneller slijtageplekken vertonen. Daarentegen heb ik vaak genoeg ook cosmetische schade aan een macbook gezien. Bijvoorbeeld bij het stoten van het apparaat tegen een ander metalen voorwerp. Aluminium is zachter, dus er is snel een hapje uit het aluminium geschaafd. In een andere situatie, bij het transporteren gebeurt het weleens dat de notebook tussen de studieboeken zit. Je stoot met je tas ergens tegenaan, en het hoekje van het scherm buigt naar binnen om.

Twee voorvallen die minder snel met een plastic notebook gebeuren. Een macbook is een prima laptop, maar hij is simpelweg wat kwetsbaarder dan een plastic laptop uit dezelfde prijsregionen. Verder zijn het prima laptops, maar het aansprekende uiterlijk komt met een prijs.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

SanderPS3 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 13:08:
[...]

Een Dell van dik over de €2K die hier staat buigt ook door als ik het scherm in 1 punt open doe.
Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/8506/vaiotest2fotoji1.jpg
De duurste sony notebook ook. Dat komt omdat hij ontworpen is om dat te doen. Een macbook is stijf omdat hij ontworpen is om dat te zijn.
Er gaan zelfs foto's rond op internet van een Macbook die is overreden door een auto die het nog gewoon doet.
Een auto die over een macbook rijd.. wat dacht je dan van:

Een thinkpad die een car crash test uitvoert? :P
De elitebook is volgens mij geen volledig aluminium, maar een soort van laag over de behuizing heen waardoor het er mooi uit ziet. Beetje hetzelfde als spaanplaat met fineer volgens mij. Heel wat anders dus.
Kan zijn. Ik heb er nog eens naar gekeken, en voor aluminium glanst het wel vrij veel... Misschien zit er inderdaad een laag overheen.
fonsoy schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:13:
Een plastieken notebook zal sneller slijtageplekken vertonen.
Daar wil ik wel eens een goede bron van zien. Thinkpad plastic tegen MBP alu. Welke slijt sneller onder de druk van schuurpapier. Ik zet mijn geld alvast in op de thinkpad.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 21:59 ]

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:47:
[...]

Hoezo geen Windows? Windows 7 is imo het fijnste OS dat er op de markt is en dan moet W8 nog komen.
dat is bullshit, dat is voor iedereen persoonlijk.
Vinand schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:55:
[...]

[video]

zoveel laptops gebruiken ee Al frame.

Aluminium is SUPPERDUPER licht! (zelfs als het massief is)

en IBM pc's die JAREN langer mee gaan dan Mac's, waar haal je dat sprookje vandaan?

Je hebt wel gelijk in het feit dat Aluminium idd deukjes schrammetjes en dergelijke beschadigingen sneler op loopt dat plastic omdat plastic buigbaar is.
Dat wil dus niet zeggen dat plastic ook zo duurzaam is als Aluminium.

Plastic is altijd gebruikt om dure producten die vroeger altijd van metaal werden gemaakt, goedkoper te maken.

Dat is het hele verhaal achter plastic: het bestaat om producten goedkoper te maken met een vergelijkbare sterkte als duurdere producten in normale omstandigheden.

IBM maakt idd goede laptops met goede bouwkwaliteit, dat komt niet omdat het plastic is.
Dat komt omdat het plastic op een slimme & duurzame manier een structuur heeft gekregen waardoor het zo stevig word!

[ Voor 84% gewijzigd door w4v3g0d op 02-07-2012 22:05 ]

Verwijderd

hardwarejunk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:49:
Metaalmoeiheid, ooit van gehoord? Hoe laag de spanning ook is, een metaal zal vroeg of laat spontaan afbreken. Bij plastic heb je dat niet.
/me slaat wikipedia open op pagina Wikipedia: Soortelijke massa van vaste stoffen

Aluminium is zwaarder dan beton en glas. Echt licht kan ik dat niet noemen.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 23:15

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:25:
[...]

Metaalmoeiheid, ooit van gehoord? Hoe laag de spanning ook is, een metaal zal vroeg of laat spontaan afbreken. Bij plastic heb je dat niet.

[...]
Dat is niet waar. Plastic wordt ook 'moe'. Bij vele kunststoffen komt dit o.a. door UV-straling. De hele chemische samenstelling verandert namelijk.

Metaalmoeheid... dat kan, maar in het algemeen zal een kunststof het sneller laten afweten door bepaalde externe invloeden.

• fonsoy
  • Laatst online: 13:11
[...]
zoveel laptops gebruiken ee Al frame.

en IBM pc's die JAREN langer mee gaan dan Mac's, waar haal je dat sprookje vandaan?

Je hebt wel gelijk in het feit dat Aluminium idd deukjes schrammetjes en dergelijke beschadigingen sneler op loopt dat plastic omdat plastic buigbaar is.

Plastic is altijd gebruikt om dure producten die vroeger altijd van metaal werden gemaakt, goedkoper te maken.

Dat is het hele verhaal achter plastic: het bestaat om producten goedkoper te maken met een vergelijkbare sterkte als duurdere producten in normale omstandigheden.

IBM maakt idd goede laptops met goede bouwkwaliteit, dat komt niet omdat het plastic is.
Dat komt omdat het plastic op een slimme & duurzame manier een structuur heeft gekregen waardoor het zo stevig word!
Natuurlijk is het noodzakelijk om een materiaal op de juiste wijze in te zetten. Er zijn natuurlijk vele voorbeelden van producten waarin plastic een achteruitgang is ten opzichte van zijn metalen voorganger.

Je slaat hier m.i. wel de plank mis. Het gaat hier niet of iets duurzaam of niet is. Het gaat om het totaalplaatje betreffende materiaalkeuze. Wat ik wil zeggen is, een aluminium unibody notebook ziet er goed uit, en heeft als voordeel dat de behuizing tegelijk als heatsink kan functioneren. Een nadeel is dat de beschadigingen sneller opgelopen zijn. Voor een studie notebook zou ik dus hoe dan ook eerder een plastic model aanraden, dan een aluminium variant.

Wat wil je precies aangeven met het 'duurzaam' waardeoordeel? En hoe maakt aluminium, als duurzaam metaal, een notebook duurzamer? Ik vind de claim eerlijk gezegd een slag in de lucht.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• w4v3g0d
[...]

van gehoord hoor ;)
nee plastic buigt en breekt langzaam :+
[...]

/me slaat wikipedia open op pagina Wikipedia: Soortelijke massa van vaste stoffen

Aluminium is zwaarder dan beton en glas. Echt licht kan ik dat niet noemen.
hmmm :/
raar.
maar dat zal wss komen omdat ze bijv. bij de MBP een licht frame hebben gemaakt(dus niet massief Al )
daar zat ik dus fout.

Whatever, als je een stevige plastic laptop wil, ben je compleet afhankelijk van de constructie van het plastic.
Aluminium is per definitie steviger met dezelfde constructie.

Alsnog kom je met metaalmoeheid pas in aanraking als het over een hele lange tijd op het zelfde punt druk uit oefent.
En aangezien je een laptop niet weken aan een hoek met je hand vast houd is dat gewoon de beste keuze :+ *just my worthless opinion as always!*

[ Voor 6% gewijzigd door w4v3g0d op 02-07-2012 22:51 ]

• w4v3g0d
fonsoy schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:40:

Wat wil je precies aangeven met het 'duurzaam' waardeoordeel?
dat een laptop wel eens langer mee zou kunnen gaan met goede materialen slimmerd :+

SORRY SORRY SORRY DUBBELPOST!!!!!

[ Voor 13% gewijzigd door w4v3g0d op 02-07-2012 22:53 ]

Verwijderd

hardwarejunk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:49:
Aluminium is per definitie steviger met dezelfde constructie.
/me slaat hardwarejunk om de oren met een natuurkundeles. Aluminium is niet stevig, maar stijf.

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:02:
[...]

/me slaat hardwarejunk om de oren met een natuurkundeles. Aluminium is niet stevig, maar stijf.
*hardwarejunk is standing guilty in the corner of the room with the ass-hat on*

ik heb maar 2 jaar een mix gehad tussen Natuurkunde en scheikunde (NaSk) jammer dat ik dat nu niet meer op speciaal onderwijs heb :'(
vond het (afgezien van ICT) toch wel de leukste vakken!

Oke het is stijf, dat is wat anders dan stevig.(dom van mij, heb ik een kleine 7 maanden geleden nog geleerd herinner ik me nu :F)

Ontopic: ...

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 16:54

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:02:
[...]

:N Nou ja niet helemaal, zuivere metalen zijn (volgens mn scheikundeles) buigzaam, immers, het atoom raster dat ze dan vormen is buigzaam, alleen bij alliages en zouten is het stijf.

Maar dat neemt dus niet weg dat de plastic steviger kan zijn dan aluminium.

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• w4v3g0d
Achilles schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:21:
[...]

:N Nou ja niet helemaal, zuivere metalen zijn (volgens mn scheikundeles) buigzaam, immers, het atoom raster dat ze dan vormen is buigzaam, alleen bij alliages en zouten is het stijf.

Maar dat neemt dus niet weg dat de plastic steviger kan zijn dan aluminium.
alles is buigbaar, tot in hoeverre het buigt dan wel :+

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

hardwarejunk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:23:
[...]

alles is buigbaar, tot in hoeverre het buigt dan wel :+
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Alloy_atomic_arrangements_showing_the_different_types.jpg Zoiets :P
Maar persoonlijk zie ik een, niet onbelangrijke reden waarom ik zo graag een macbook pro retina wil ipv een asus, en hij is nog niet hier genoemd: hij is chiqeu, aanzien en ook gwn omdat hij duur is.

Verwijderd

hij is chiqeu, aanzien en ook gwn omdat hij duur is.
LOL kom op zeg

kleine pielemans ? xD

• w4v3g0d
Achilles schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:27:
[...]

[afbeelding] Zoiets :P
Maar persoonlijk zie ik een, niet onbelangrijke reden waarom ik zo graag een macbook pro retina wil ipv een asus, en hij is nog niet hier genoemd: hij is chiqeu, aanzien en ook gwn omdat hij duur is.
niet alleen chique, het is een en al gemak!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:32:
[...]

LOL kom op zeg

kleine pielemans ? xD
Ja 8) waarom zou iemand het anders in z'n hoofd halen zo'n stuk zwaar overpriced mooi geschilderde hoge reolutiserige miserabale stuk hardware te kopen. Osx is het enige os dat iets met muziek kan doen en het is gwn billig goedkoop om dat op een (duurdere & snellere) asus (of maingear etc.) te zetten gewoonweg omdat iedereen denkt dat je de "echte" niet kon betalen. Dat is waarom ik een retina wil. (Uiteindelijk maakt dat hoge res scherm ook niet zoveel uit.) En design kun je ook nog wel ergens anders vinden.

Voor de TS zo te zien niet geschikt, die Macbook Pro Retina.
Ik zou eieren voor je geld kiezen

[ Voor 6% gewijzigd door Achilles op 02-07-2012 23:45 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Crisis, het onderwerp gaat over Apple, en een dag later zit je met een natuurkundeles....

TS: constant heb je het over "je vind het ook leuk om met OSx te beginnen". Hoewel dit een volledig valide argument is: koop je 'm nou voor jezelf of voor je ouders? Want je argumentatie raakt kant noch wal.

Persoonlijk zou ik voor Apple gaan, maar ik ben dan ook een Apple fanboi (sorry Windows-jongens!).
Als je je ouders niet bloot wil laten stellen aan updates en pliepjes en plopjes, dan zou ik voor Apple gaan, maar ga je rationeel voor het geld, dan voldoe je aan een Dell laptop van €600,--.

Dat gezegd hebbende:

* Waarom geen Apple van 1000 euro? 256 SSD, is dat nodig voor je moeder die net begint met computeren?
* 1 jaar garantie? Afgezien van de kulargumenten boven, Apple is verplicht om 2 jaar te geven. De rest ook. Laat dat dus zitten
* Updates heb je ook op de Mac

Ik denk (NOFI!) dat je teveel zoekt naar argumenten om 1400 euro uit te geven aan je eigen speeltje. Je ouders zijn best gelukkig met een Dell van €600, en die Apple van €2100 is inderdaad bloedjesnel, maar is dat het verschil waard?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• w4v3g0d
Achilles schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:43:
[...]

Ja 8) waarom zou iemand het anders in z'n hoofd halen zo'n stuk zwaar overpriced mooi geschilderde hoge reolutiserige miserabale stuk hardware te kopen. Osx is het enige os dat iets met muziek kan doen en het is gwn billig goedkoop om dat op een (duurdere & snellere) asus (of maingear etc.) te zetten gewoonweg omdat iedereen denkt dat je de "echte" niet kon betalen. Dat is waarom ik een retina wil. (Uiteindelijk maakt dat hoge res scherm ook niet zoveel uit.) En design kun je ook nog wel ergens anders vinden.

Voor de TS zo te zien niet geschikt, die Macbook Pro Retina.
Ik zou eieren voor je geld kiezen
.....en een stukje kwaliteit.....

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

hardwarejunk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:46:
[...]

.....en een stukje kwaliteit.....
Nouja... http://tweakers.net/nieuw...-van-asus-en-toshiba.html

Asus-fanboy anyone?

[ Voor 3% gewijzigd door Achilles op 02-07-2012 23:52 ]

• Vinand
Achilles schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:27:

Hij is chiqeu, aanzien en ook gwn omdat hij duur is.
Sorry maar dat soort redenen tellen niet bepaald mee als "voordeel" op een website genaamd "tweakers" 8)
Maar goed, als jij daar waarde aan hecht... dan kun je beter gelijk een Vaio Z13z kopen van 3499 euro... :+

@ Hardwarejunk, Heey, maar ik word een beetje moe die aluminium bouwkwaliteit discussie te voeren, in een andere topic hierzo reageerde iemand ook al behoorlijk butthurt toen ik hem vertelde dat aluminium niet bepaald garant staat voor bouwkwaliteit van zijn laptop dus sindsdien ben ik maar voorzichtiger geworden ;( ...

Eigenlijk is het de integendeel van bouwkwaliteit. De meeste aluminium gebaseerde laptops zijn gewoon behoorlijk matig in algehele kwaliteit.. Natuurlijk zijn er wel laptops die over het algemeen redelijke bouwkwaliteit hebben op basis van een aluminium unibody zoals de macbook pro family, asus zenbook, Vaio T, Dell XPS 13... Maar het merendeel van de alu laptopjes zijn gewoon matig tot slecht in afwerking... Met daarbij ook het nadeel van een relatief zwaardere gewicht en zeker ook een hogere stoot gevoeligheid ten opzichte van bijvoorbeeld magnesium, koolstof vezels of kunststof/plastic gebaseerde laptopjes.

Daarnaast is het een fabeltje van dat de aluminium behuizing zou functioneren als een heatsink. Was dacht ik een fabeltje afkomstig van het Apple hoek... Als excuus voor de waardeloze koeling die daarin gebruikt werd en de bijzonder hoge hitte over de gehele behuizing na een korte stresstest. (Laat staan de throttling).

De behuizing als heatsink is gewoon een feit dat er gewoon geen goede airflow geproduceerd word in de laptop. En tevens daarbij ook een besparing op de heatsink in de laptop. Aluminium gebruiken als heatsink is gewoon stront. Koper is wat erin hoort te zitten, maar jammer genoeg kost dat erg duur en dus een logisch onderdeel om op te besparen.

Tevens als reactie op de frame:
Het lijkt me echt heel stom als een laptop gemaakt op basis van een aluminium frame.. Dat kijkt me echt garant voor een korte levensduur. Ik kan je 100% procent vertellen dat ruim 95% van alle laptops gemaakt zijn op basis van een magnesium frame, of een mix tussen enkele metaal en of kunststof soorten.

• w4v3g0d
ik had het over Apple.

@hierboven het is ook bullshit dat de behuizing als heatsink fungeert, het is niet eens aangesloten op het koelblokje van de CPU/GPU.

daarnaast zit er sws geen airflow in een laptop, met airflow praten we over desktops.

[ Voor 27% gewijzigd door w4v3g0d op 02-07-2012 23:58 ]

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Vinand schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:52:
[...]

Sorry maar dat soort redenen tellen niet bepaald mee als "voordeel" op een website genaamd "tweakers" 8)
Maar helaas wel daarbuiten
Maar goed, als jij daar waarde aan hecht... dan kun je beter gelijk een Vaio Z13z kopen van 3499 euro... :+
Juist niet >:) , ik geloof dat je 't niet helemaal volgt, geen enkele buiten tweakers levende wezen, en trouwens zijn ze op twaekers ook relatief zeldzaam, kan een laptop op waarde schatten. Sad but truth.
Als de zelfde specs van een dell laptop waren was het wel duidelijk dat alleen "auteurs" hier voordeel van hebben en hat de TS het niet in zijn hoofd gehaald deze laptop te noemen. Apple is het merk.
:Y Ik ook!
hardwarejunk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:55:
daarnaast zit er sws geen airflow in een laptop, met airflow praten we over desktops.
Wellus

[ Voor 10% gewijzigd door Achilles op 03-07-2012 00:00 ]

• w4v3g0d
oke dat laatste stukje volgde ik even niet helemaal meer xD :S

• Vinand
Achilles schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:59:
[...]
Maar helaas wel daarbuiten

[...]
Juist niet >:) , ik geloof dat je 't niet helemaal volgt, geen enkele buiten tweakers levende wezen, en trouwens zijn ze op twaekers ook relatief zeldzaam, kan een laptop op waarde schatten. Sad but truth.
Als de zelfde specs van een dell laptop waren was het wel duidelijk dat alleen "auteurs" hier voordeel van hebben en hat de TS het niet in zijn hoofd gehaald deze laptop te noemen. Apple is het merk.
Aah ok, daar heb je natuurlijk gelijk in. Status... Sad but truth...

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:00:
[...]

oke dat laatste stukje volgde ik even niet helemaal meer xD :S
Nou het probleem waar ik op doel is dat zelfs wij beïnvloed zijn door de Apple-hype.
Ze zijn niet sterker
Niet sneller (ook die moet hier wel duidelijk zijn)
Alleen heeft de nieuwe macbook pro retina iets speciaal, maar om daar nou €500 meer voor te betalen. (kun je ook een extern dell scherm voor kopen)
Vinand schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:02:
Aah ok, daar heb je natuurlijk gelijk in. Status... Sad but truth...
d:)b

Aan de TS: koop maar gwn een niet-apple/hp-laptop

[ Voor 3% gewijzigd door Achilles op 03-07-2012 00:07 ]

• Vinand
hardwarejunk schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:55:

uhmm je weet toch wel waar je over praat hoop ik?? :P

http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc00321hg.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/21/dsc00320kv.jpg

Hierboven: Koperen Koeling... met een hele duidelijke airflow. :*)

http://imageshack.us/phot.../846/img2011081400020.jpg

Hierboven: Macbook en Vaio Z1 en Z2... Prijsvraag voor de TV --> Zoek de verschillen :9 ... En neem daarbij het feit mee dat de Vaio Z een Full Voltage CPU heeft en de Macbook een Ultra Low Voltage CPU heeft.. Daarnaast ook het feit dat beide Vaio's onder stress veel beter presteren en veel minder warm worden door middel van 1 feit: Le Airflow :P

• w4v3g0d
DiedX schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:46:
Crisis, het onderwerp gaat over Apple, en een dag later zit je met een natuurkundeles....

TS: constant heb je het over "je vind het ook leuk om met OSx te beginnen". Hoewel dit een volledig valide argument is: koop je 'm nou voor jezelf of voor je ouders? Want je argumentatie raakt kant noch wal.

Persoonlijk zou ik voor Apple gaan, maar ik ben dan ook een Apple fanboi (sorry Windows-jongens!).
Als je je ouders niet bloot wil laten stellen aan updates en pliepjes en plopjes, dan zou ik voor Apple gaan, maar ga je rationeel voor het geld, dan voldoe je aan een Dell laptop van €600,--.

Dat gezegd hebbende:

* Waarom geen Apple van 1000 euro? 256 SSD, is dat nodig voor je moeder die net begint met computeren?
* 1 jaar garantie? Afgezien van de kulargumenten boven, Apple is verplicht om 2 jaar te geven. De rest ook. Laat dat dus zitten
* Updates heb je ook op de Mac

Ik denk (NOFI!) dat je teveel zoekt naar argumenten om 1400 euro uit te geven aan je eigen speeltje. Je ouders zijn best gelukkig met een Dell van €600, en die Apple van €2100 is inderdaad bloedjesnel, maar is dat het verschil waard?
deze man heeft gelijk!
wil je je ouders een beetje simpele, duidelijke, logische computer voorschotelen: MAC IS JOU DING! wil je gewoon puur voor weinig geld een aardig laptopje, ga je naar Dell, Asus, HP, Acer etc.

Ik ben GEEN Apple Fanboy maar ik ben een trouw gebruiker, ik gebruik zowel Windows als een Mac, Mac is gewoon veel simpeler, logischer, duidelijker en alles spreekt voor zich.
Nadeel van Mac is, is dat je veel programma's die je op windows kan draaien, kan je niet op mac draaien (met als groot voorbeeld games)

Windows is onlogisch, krijg je gejank met drivers (omdat niks gemaakt is om met elkaar samen te werken, en geen enkel onderdeel kan ook zonder drivers!)
Krijg je gewoon kortom veel problemen mee!
Voordeel van windows is: je kan een SHITLOAD aan programma's gebruiken op het OS, je kan beter met RAID werken, je kan upgraden qua hardware etc.

kortom: Mac is MAKKELIJK maar heeft het nadeel dat het minder programma's kan draaien dan dat Windows kan.

Windows is NIET MAKKELIJK maar heeft het voordeel dat het heel veel programma's kan gebruiken.

(daarnaast heb ik net ook een paar persoonlijke pluspunten van WIndows genoemd maar die zijn niet van toepassing voor jullie ;) )

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:10:
Windows is onlogisch, krijg je gejank met drivers (omdat niks gemaakt is om met elkaar samen te werken, en geen enkel onderdeel kan ook zonder drivers!)
Voordeel van windows is: je kan een SHITLOAD aan programma's gebruiken op het OS, je kan beter met RAID werken, je kan upgraden qua hardware etc.
Maar....

Ik neem aan dat de TS voldoende met windows kan omgaan:
Mijn opa (87) snapt ook geen drol van drivers en updates maar hij kan wel gewoon zijn mail bekijken en interneten op windows. Als hij ergens mee zit log ik ff remote op zn computer in en fix ik het wel.
Met Osx zou het precies hetzelfde zijn.
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:19:
Mac slaat gewoon alle wijzigingen op voordat het OS de computer afsluit, Windows daar druk je 1 knopje in en dan *BAM* hele systeem uit, en geen enkele wijziging opgeslagen.
dan krijg je huilerige post messages dat je windows niet goed hebt afgesloten.
30 seconden wachten, schokkend...

[ Voor 20% gewijzigd door Achilles op 03-07-2012 00:24 ]

• w4v3g0d
Achilles schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:14:
[...]
Maar....

Ik neem aan dat de TS voldoende met windows kan omgaan:
Mijn opa (87) snapt ook geen drol van drivers en updates maar hij kan wel gewoon zijn mail bekijken en interneten op windows. Als hij ergens mee zit log ik ff remote op zn computer in en fix ik het wel.
Met Osx zou het precies hetzelfde zijn.
oh god een "maar" xD

dan heb ik het nog niet over het gedoe met het verkeerd afsluiten van Windows+systeem/schijf herstel gehad.

Mac slaat gewoon alle wijzigingen op voordat het OS de computer afsluit, Windows daar druk je 1 knopje in en dan *BAM* hele systeem uit, en geen enkele wijziging opgeslagen.
dan krijg je huilerige post messages dat je windows niet goed hebt afgesloten.

ik kan zo nog wel uren, dagen, weken, maanden misschien wel jaren door gaan.
maar dat doe ik maar niet aangezien ik morgen school heb en ik zometeen maar eens ga slapen! :)

Windows is een goed bedacht systeem, alleen Microsoft heeft het gewoon niet goed uitgewerkt!
dit is daarintegen wel weer minder geworden na XP, maar ze mogen er nog wel even een kritische blik op werpen!

• Vinand
@ hierboven...

Een besturingssysteem is niet perse makkelijker of niet makkelijker. dat is een persoonlijk aanname.
Ik kan bijvoorbeeld echt niet goed multitasken in Apple.. Al helemaal niet als ik meerdere vensters tegelijk open houd en dan meerdere zaken tegelijk moet doen. Dat vind ikzelf persoonlijk in windows 7 gewoon makkelijker. Mijn moeder die kan nog steeds niet met een macbook omgaan en vind daarnaast ook het toetsenbord lastig en ze heeft sindsdien gewoon mijn oldschool asus pro50 series genomen omdat ze gewoon een delete knop moet hebben.

Dus ik ben het niet bepaald met je stelling eens. Daarnaast vergeet je ook het feit dat Windows 7 een grote vooruitgang gemaakt heeft met ingebouwde drivers, en ook het feit dat het prijsverschil tevens ook aanzienelijk is....

Het is onzin dat microsoft het niet goed uitgewerkt heeft. Ik vind het zelf behoorlijk intuïtief en fijn werken. En MacOS juist helemaal niet... Dat ligt volledig aan de user.. :)

• w4v3g0d
Vinand schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:24:
@ hierboven...

Een besturingssysteem is niet perse makkelijker of niet makkelijker. dat is een persoonlijk aanname.
Ik kan bijvoorbeeld echt niet goed multitasken in Apple.. Al helemaal niet als ik meerdere vensters tegelijk open houd en dan meerdere zaken tegelijk moet doen. Dat vind ikzelf persoonlijk in windows 7 gewoon makkelijker. Mijn moeder die kan nog steeds niet met een macbook omgaan en vind daarnaast ook het toetsenbord lastig en ze heeft sindsdien gewoon mijn oldschool asus pro50 series genomen omdat ze gewoon een delete knop moet hebben.

Dus ik ben het niet bepaald met je stelling eens. Daarnaast vergeet je ook het feit dat Windows 7 een grote vooruitgang gemaakt heeft met ingebouwde drivers, en ook het feit dat het prijsverschil tevens ook aanzienelijk is....

Het is onzin dat microsoft het niet goed uitgewerkt heeft. Ik vind het zelf behoorlijk intuïtief en fijn werken. En MacOS juist helemaal niet... Dat ligt volledig aan de user.. :)
jap, en tevens het WILLEN leren van een OS.
Veel mensen zijn ook te koppig om ook maar te kijken naar een ander OS.
Windows vind ik zelf ook heel erg fijn werken, alleen wanneer je eenmaal met Mac werkt kan je gewoon niet zonder de eenvoud van het systeem.

Mensen die perse niet met Mac willen werken, zullen het ook nooit leren, omdat ze te koppig zijn.

Ik heb mezelf geleerd windows te gebruiken, ik heb me daar voor open gezet, 3x raden, ik beheers het gehele OS perfect.

Maar alsnog kan ik zomaar nog elke dag iets helemaal kapot maken omdat windows weer eens z'n eigen zin heeft! en daar baal ik nou echt van, dat het systeem niet doet wat jij wil!

• Vinand
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:28:
[...]

jap, en tevens het WILLEN leren van een OS.
Veel mensen zijn ook te koppig om ook maar te kijken naar een ander OS.
Windows vind ik zelf ook heel erg fijn werken, alleen wanneer je eenmaal met Mac werkt kan je gewoon niet zonder de eenvoud van het systeem.

Mensen die perse niet met Mac willen werken, zullen het ook nooit leren, omdat ze te koppig zijn.

Ik heb mezelf geleerd windows te gebruiken, ik heb me daar voor open gezet, 3x raden, ik beheers het gehele OS perfect.

Maar alsnog kan ik zomaar nog elke dag iets helemaal kapot maken omdat windows weer eens z'n eigen zin heeft! en daar baal ik nou echt van, dat het systeem niet doet wat jij wil!
willen leren?
heb je het dan over mij of mijn moeder die ik in het voorbeeld nam?

Ik werk al ruim onafstoppelijk voor zo een bijna 3 jaren met MacOS. Voornamelijk omdat ik op mijn werk een macbook heb staan die ik in principe maar voor een enkele activiteit gebruik: Photoshop... want dat vind ik wel makkelijker werken op me macbook.

Maar alsnog heeft het voor mij niks te maken met het willen leren van hoe je met MacOS om moet gaan. Ik heb het geleerd en ik vind het persoonlijk gewoon voor mezelf niet fijn werken in verhouding met Windows. Het is gewoon een persoonlijk kwestie en ik vind dit maar een kansloze discussie. Enigste wat niet persoonlijk is is de prijs die je ervoor moet neerleggen... En dat is jammer genoeg wel een feit in plaats van een mening.

Ik zie ook aan je profiel dat je behoorlijk Apple minded bent... dus tja, daar valt ook moeilijk door heen te boren :+

• Chaosstorm
  • Laatst online: 08-11 12:55
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:28:
[...]
Blablabla....

En toch zeggen dat je windows beheerst?
Volgens mij kun je beter bij mac blijven als ik het zo hoor ;)

Persoonlijk zou ik een clevo retailer opzoeken ipv. van een "goedkope" windows notebook.
Waarom staat er trouwens macbook pro retina of een goedkope windows? Hoe kun je nou overwegen om 2000 euro uit tegeven tegen over 500 euro? Dan kan ik je direct vertellen dat die 500 euro windows laptop tegen gaat vallen.

Verwijderd

Chaosstorm schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:37:
Persoonlijk zou ik een clevo retailer opzoeken ipv. van een "goedkope" windows notebook.
ipv een goedkope windows notebook? Maar clevo doet niets meer dan goedkopre (als in matige) windows notebooks leveren. Ikke niet snappen...

• w4v3g0d
Chaosstorm schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:37:
[...]

En toch zeggen dat je windows beheerst?
Volgens mij kun je beter bij mac blijven als ik het zo hoor ;)

Waarom staat er trouwens macbook pro retina of een goedkope windows? Hoe kun je nou overwegen om 2000 euro uit tegeven tegen over 500 euro? Dan kan ik je direct vertellen dat die 500 euro windows laptop tegen gaat vallen.
ja ik beheers windows, ik weet hoe ik problemen kan oplossen als die er zijn.(en reken maar dat die er zijn!)
maar windows lijd vaak z'n eigen leven en doet hij waar hij zelf zin in heeft en dat haat ik, dan kan ik die computer wel door mijn raam gooien.
alleen dat doe ik niet aangezien het niet aan de hardware ligt maar aan de software.

en ook is die vergelijking van jou ook niks waard, je vergelijkt een notebook van 500 euro (met hoogstwaarschijnlijk een dualcore en een IGP) met een Macbook (die toch wel een i7 heeft en een respectievelijke gtx650m)

je vergelijkt hier dan ook een hele kleine appel met een enorme appel!

[ Voor 14% gewijzigd door w4v3g0d op 03-07-2012 00:52 ]

• Man_in_a_shed
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 09:50

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Ik heb even zitten twijfelen of ik me in deze discussie wilde mengen, maar wilde toch nog een klein steentje bijdragen.

Zoals zovelen hier heb ik zowel ervaring met Windows als met OS X, en in principe kan ik met beide prima overweg. Zeker sinds Windows 7 is er een stuk minder aan te merken op 't OS. Toch heb ik een voorkeur voor OS X. Naast dat ik daar een aantal praktische redenen voor kan aandragen is 't vooral dat ik simpelweg meer 'plezier' beleef aan 't werken in OS X. En voor iemand die veel achter de computer werkt is dat zowat 't belangrijkste van Ik ben me er van bewust dat dit ook een gevoelskwestie is, en als je overstapt zul je dat wellicht niet meteen ervaren, maar OS X is gewoon naar mijn ervaring stabieler, gestroomlijnder en aangenamer.

Het beste voorbeeld van het verschil vind ik Time Machine. Ik weet dat Windows 7 ook een back-up optie heeft, maar zo elegant en simpel als OS X het heeft is het absoluut niet. Je plugt simpelweg een externe hd in, en OS X vraagt of je deze hd wilt gebruiken als back-up-drive, en dat is alles. Het systeem doet de rest. Iedereen kan het gebruiken, en maakt zelfs voor de beginnende gebruiker een belangrijke functie als backuppen extreem toegankelijk.

Daarnaast betaal je hooguit 30 euro voor een nieuwe versie als die uitkomt, en is het installeren van software simpelweg een kwestie van het applicatie icoon naar 'applications' te slepen en het wachtwoord invoeren. Met de introductie van de App-store is dit alleen maar eenvoudiger geworden.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik bij mijn laatste keer een stuk sneller klaar was met mijn hackintosh installatie dan met Windows 7, met een stuk minder herstarts. Upgrades met mijn reguliere Macs is helemaal een fluitje van een cent. Bovendien mag je met 1 software licentie al je Macs upgraden, incl 3 VM's per computer, met geen spoortje van enige DRM. Ik mag hopen dat dat hier bij Tweakers nog op enige goedkeuring kan rekenen.

Maar uiteindelijk is het simpelweg goed dat er keuze is. Voor games is de keuze snel gemaakt voor Windows, maar voor een fijne werkomgeving verkies ik persoonlijk OS X boven Windows 7.

Kleine zij-opmerking voor de TS. In je besluit vermeld je dat je het retina-scherm een afknapper vind? Ik neem aan dat je dan qua prijs bedoeld?

What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems

• w4v3g0d
Man_in_a_shed schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:05:
Ik heb even zitten twijfelen of ik me in deze discussie wilde mengen, maar wilde toch nog een klein steentje bijdragen.

Zoals zovelen hier heb ik zowel ervaring met Windows als met OS X, en in principe kan ik met beide prima overweg. Zeker sinds Windows 7 is er een stuk minder aan te merken op 't OS. Toch heb ik een voorkeur voor OS X. Naast dat ik daar een aantal praktische redenen voor kan aandragen is 't vooral dat ik simpelweg meer 'plezier' beleef aan 't werken in OS X. En voor iemand die veel achter de computer werkt is dat zowat 't belangrijkste van Ik ben me er van bewust dat dit ook een gevoelskwestie is, en als je overstapt zul je dat wellicht niet meteen ervaren, maar OS X is gewoon naar mijn ervaring stabieler, gestroomlijnder en aangenamer.

Het beste voorbeeld van het verschil vind ik Time Machine. Ik weet dat Windows 7 ook een back-up optie heeft, maar zo elegant en simpel als OS X het heeft is het absoluut niet. Je plugt simpelweg een externe hd in, en OS X vraagt of je deze hd wilt gebruiken als back-up-drive, en dat is alles. Het systeem doet de rest. Iedereen kan het gebruiken, en maakt zelfs voor de beginnende gebruiker een belangrijke functie als backuppen extreem toegankelijk.

Daarnaast betaal je hooguit 30 euro voor een nieuwe versie als die uitkomt, en is het installeren van software simpelweg een kwestie van het applicatie icoon naar 'applications' te slepen en het wachtwoord invoeren. Met de introductie van de App-store is dit alleen maar eenvoudiger geworden.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik bij mijn laatste keer een stuk sneller klaar was met mijn hackintosh installatie dan met Windows 7, met een stuk minder herstarts. Upgrades met mijn reguliere Macs is helemaal een fluitje van een cent. Bovendien mag je met 1 software licentie al je Macs upgraden, incl 3 VM's per computer, met geen spoortje van enige DRM. Ik mag hopen dat dat hier bij Tweakers nog op enige goedkeuring kan rekenen.

Maar uiteindelijk is het simpelweg goed dat er keuze is. Voor games is de keuze snel gemaakt voor Windows, maar voor een fijne werkomgeving verkies ik persoonlijk OS X boven Windows 7.

Kleine zij-opmerking voor de TS. In je besluit vermeld je dat je het retina-scherm een afknapper vind? Ik neem aan dat je dan qua prijs bedoeld?
Meneer mag ik U een lintje geven voor dit uber-duidelijke verhaal!
Dit is precies het verhaal wat ik zocht, alleen ik kan de afgelopen 2 weken niet zo goed uit m'n woorden komen.
MAARGOED!

Jij hebt nu kort en krachtig verteld wat nou de kracht van OSX is!
En tevens waarom ik er OOK een Windows PC bij heb.

Als ik een Windows only gebruiker was, was dit HET verhaal om mij een poging te wagen aan Mac OSX.
Maar als ik al sinds heugenis Mac gebruik (jawel vanaf versie 8 :D ) ben ik er aan gewend en kan ik niet meer switchen :+

Ik zeg tegen de TS: Macbook pro, kopen die hap.
Het gebruikersgemak word er daarintegen niet minder om als je nou een Dure Retina MBP neemt of de "gewone".

[ Voor 6% gewijzigd door w4v3g0d op 03-07-2012 01:15 ]

• Brad Pitt
  • Laatst online: 09:21
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 01:12:
[...]
Jij hebt nu kort en krachtig verteld wat nou de kracht van OSX is!
Mooi, alles duidelijk, en nu lekker slapen please.

[ Voor 22% gewijzigd door Brad Pitt op 03-07-2012 01:16 ]

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

@hardwarejunk: Ik snap niet waarom jij iedereen apple wilt opdwingen, laat mensen toch in hun eigen doen. En het is fijn dat Man_in_a_shed er zo tevreden mee is, maar de meeste voordelen wat hij noemt zijn enkel verschillen met windows. Er is niks baanbrekends wat iemand zal aanzetten om een apple computer te kopen, ja de software is goedkoper, mag ook wel als je een machine koopt die minstens 1,7x zo duur is als een vergelijkbare windows machine.

Je voert verder geen enkele argumentatie aan die een macbook boven een windows machine te verkiezen rechtvaardigt. En een leek, in dit geval de moeder, zal aan osx net zo'n kluif hebben als aan windows, ik ben al blij dat mijn moeder op facebook kan komen zonder hulp. Meer dan een sprookje is het niet, en sprookjes bestaan niet.

Ik heb hier een laptop van 4 jaar oud die ik ook gebruik voor autocad, ik speel er zelfs nog diablo3 mee, en met wat upgrades heeft dat ding me in totaal ongeveer 600 euro gekost. Als de TS graag eens OSX wil proberen, kan hij ook voor een stukken goedkopere uitvoering gaan. Met de taak die hij voor ogen heeft is het echter nog steeds onnodig duur, een basic windows laptop van sub 700 euro voldoet prima.

En die vergelijking waar je tegen Chaosstorm over begint, hij zegt juist dat een windows laptop van 500 euro tegen gaat vallen als je er een apple macbook van 2000 euro naast legt. Dat maakt jouw advies toch direct een stuk ongeloofwaardiger. Voor ~1000 euro heb je een hele mooie windows-laptop (wel iets verder kijken dan de media-markt), met vergelijkbare hardware waar je bij apple het dubbele voor neer legt:
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=560

Als (apple) design, OSX, en apple merk belangrijk zijn: macbook, zo niet, keuze uit duizenden windows-laptops. En met het ruime budget kun je daar een héél mooie machine voor aanschaffen.

• JT

JT

VETAK y0

[...]

dat is bullshit, dat is voor iedereen persoonlijk.
Hij zegt nog "imo", als in naar mijn mening. Dan die reactie van jou en later schrijf je:
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:19:
[...]
Windows is een goed bedacht systeem, alleen Microsoft heeft het gewoon niet goed uitgewerkt!
hardwarejunk schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:10:
[...]

wil je je ouders een beetje simpele, duidelijke, logische computer voorschotelen: MAC IS JOU DING!
Mac is gewoon veel simpeler, logischer, duidelijker en alles spreekt voor zich.
Windows is onlogisch
Eerst roep je dat Vinand z'n mening niet als feit moet brengen en vervolgens poneer je zelf een aantal stellingen/meningen als feit 8)7
:? Jij misschien maar ik niet. En zoveel mensen met mij niet. Áls je er al problemen mee krijgt dan is het omdat je dingen met je Windows PC doet die je met Apple niet eens kan. Ik ben altijd al kritisch geweest tov MS maar ik vind (ja, dat is mijn mening) W7 een goed OS en niet onderdoen voor OSX. Het is anders en wat je fijner vind werken is afhankelijk van smaak, niet van niveau.

Ecodan warmtepomp

• ProvideInRoot
  • Laatst online: 07:06
Apple valt voor jou af want ik zie dat je Autodesk wil gebruiken. Dit draait op het moment nog zo slecht op mac. Ik heb het zelf op mijn macbook gebruikt zowel de 2011 als de 2012 versie maar beide draaien heel slecht. Heb van ellende autocad op mijn 5 jaar oude vaio gezet.

Mocht je dat toch niet zo nodig hebben dan zou ik voor thuis gewoon lekker een instapmodel 13' macbook pro kopen en er zelf een samsung ssd in zetten. Is nog redelijk betaalbaar en heb je iig het gebruiksgemak van osx wat je inderdaad nog uitgelegd krijgt aan je ouders.
Pagina: 1