Ati Radeon 4870X2 lampjes

Pagina: 1
Acties:

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb in mijn PC een ATI Radeon 4870X2. Ik kwam terug van het werk vandaag en ben startte mijn PC op. Tot mijn verbazing begon deze heel veel herrie te maken en te heel hard blazen (de videokaart) en kreeg ik geen beeld...

Kast open maken, en wat blijkt nu:
Op m'n kaart zijn 4 lampjes gevestigd, die de volgende stand hebben: *aan* *uit* *aan* *aan*.

Meteen mijn pc uitgezet en gaan googlen wat er aan de hand is.

Ik heb veel mensen gezien met een soortgelijk probleem. Echter bleek bij hun de kaart in 95% van de gevallen een DOA te zijn. Dit kan bij mijn kaart niet, ik gebruik hem al 5-6 jaar?
Ook hier op tweakers heb ik het Troubleshoot topic doorgenomen. Meeste is van mij niet van toepassing (zeker omdat ik ook niet overclock)

Het probleem kan:
- Oververhitting.
Hoe zou dit kunnen?
Ik gebruik hem al 5-6 jaar en de PC is 100% schoon van binnen en nooit oververhit geweest....
Ik heb de PC een uur uit laten staan, probleem blijft bestaan, ik neem aan da thij dan wel genoeg tijd heeft gehad om af te koelen (de kaart is tevens gewoon kamer temperatuur als het niet kouder is).

- Niet genoeg stroom.
Voeding kapot?
Ik heb geen reserve voeding, dus kan dit niet testen.... Echter heb ik dit probleem nooit eerder gehad en zou ook niet weten hoe ik dit anders kan controleren?

-Stroomkabels niet goed aangesloten.
Deze zijn proper aangesloten.

Ik heb op mijn moederkaart geen DVI of VGA aansluiting, dus kan niet rechtstreeks controleren of mijn videokaart ook daadwerkelijk defect is..... En met videokaart kan ook niet, want ik krijg geen beeld....

Andere mensen die dit hebben ervaren of nog tips hebben? Is m'n pc gewoon overleden? Of is het normaal dat een graka / voeding overlijdt in zo'n (relatief korte) periode?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:17

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat houden die 4 lampjes in? Dat is mijn grote vraag ;) Mocht je Windows draaien, dan zou je kunnen luisteren of het opstartdeuntje aanspringt. En anders zou je kunnen vragen of je een videokaart van iemand mag lenen.

Edit:
http://forums.extremeover.../showthread.php?p=3463445

Check die antwoorden daar eens? :)

[ Voor 87% gewijzigd door Outerspace op 19-06-2012 23:47 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Ah die lampjes, dat had ik mssn niet goed toegelicht.

D15=> Critical temperature fault
vandaar dat ik oververhitting aanschreef

D14=> 6 pin power unplug
D13=> 8 pin power unplug
En deze, dat ik stroom aanschreef

[ Voor 9% gewijzigd door Squishie op 19-06-2012 23:48 ]

Verwijderd

Helaas zijn die lampjes niet zo eenduidig als dat ze lijken. Ik heb weken gezocht en hij kwam maar niet door POST heen. Uiteindelijk bleek het mijn moederbord te zijn die dood was na werkelijk alles te hebben vervangen/geprobeerd. In een ander moederbord kreeg ik die kaart gewoon weer aan de praat.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Wat zou dan de beste optie kunnen zijn voor mij om dit probleem goed aan te kunnen pakken?

Ik heb immers geen reserve onderdelen klaarliggen.....

Verwijderd

Ik ken het probleem :).

Begin eens met strippen van je moederbord. Start je PC eens op zonder extra PCI kaarten, 1 geheugenmodule, 1 beeldscherm en je toetsenbord. Werkt het dan nog steeds niet zit er niets anders op dan even naar een behulpzame winkel te stappen die je kaart even in een testsysteem willen proppen. Let dan wel weer op dat ze niet met een verkooppraatje komen en te snel concluderen dat hij stuk is. In je Bios zou je ook nog eens je voltages kunnen checken die de voeding uit geeft.
Pagina: 1