• maximillian20
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
Graag jullie hulp met het volgende probleem.

Allereerst mijn systeem met alle onderdelen.

Moederbord: Asus rampage 4 extreme
Geheugen: DDR 3 G.Skill 1866 mhz modules van 4 x 8 gig in totaal 32 gig
SSD: Intel 520 180 gig
HD: Western Digital Caviar Black 2TB
Processor: Intel 3960X Extreme Edition Socket 2011
CPU Koeler: Zalman CNPS 12X
Grafische kaart: Asus GTX 690
Voeding: Coolermaster Hybrid 1300 watt
Kast: Coolermaster Cosmos 2
Scherm: 30 inch tft van DELL, native resolutie 2560 x 1600.

Wanneer ik grafische intensieve spellen speel zoals Crysis 2, Maxpayne 3, Metro 2033 en Bulletstorm met de hoogste grafische instellingen, resoultie 2560 x 1600, dan crashen de spellen na een aantal minuten naar mijn Windows 7 64 bits desktop, elke keer.

Systeem zelf crasht niet en ook niet als ik spellen speel zoals starcraft 2 speel en diablo 3, met de hoogste grafische instellingen.

Heb de meest recente reference drivers van nvidia geinstalleerd maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Er is niks overgeklokt alles draait op stock heb dit probleem al sinds dag 1. Is het mogelijk dat mijn grafische kaart defect is.

Heb contact gehad met de technische dienst van de zaak waar ik de kaart heb gekocht en die kwam tot de bovenstaande conclusie.

Hoe denken jullie hierover graag jullie mening en hulp.

Alvast Bedankt

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
wel duidelijk een zwaar grafisch probleem, aangezien starcraft II en Diablo 3 niet zo heel GFX intensief zijn :/

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Wat heb je zelf al geprobeert? We verwachten namelijk wel wat meer dan "help mij dit fixen" op Tweakers. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verderf op 19-06-2012 22:09 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• maximillian20
@Verderf

Heb een aantal zaken geprobeerd:

Verscheidene forums op internet bezocht met soorgelijke probleem.
Een aantal mensen hebben het zelfde probleem ondervonden als ik maar een echt duidelijk antwoord op hun vraag werd er niet gegeven.

Heb de oudere nvidia reference drivers, de recente nvidia reference drivers en de beta nvidia reference drivers uitgeprobeerd. Op de nvidia forums staat dat je de kaart moet overklokken of de voltage moet verhogen met behulp van een tweak programma, Asus Gpu Tweak, die standaard meegeleverd wordt met de grafische kaart. Heb dit allemaal geprobeerd maar het mocht niet baten.

Heb wat oudere spellen gepakt die ook redelijk grafisch veel vergen van je kaart zoals metro 2033 en bulletstorm, het probleem doet zich daar ook voor, ook benchmarking software crasht vrijwel snel.

Ik kom geen schokkende temparaturen tegen, maximum temperatuur is 80 graden van de grafische kaart. Mijn CPU blijft rond de 30 a 40 graden hangen.

Verder ben ik geen vreemde dingen tegengekomen.

Wat kan ik nog meer testen oftewel bekijken?

[ Voor 13% gewijzigd door maximillian20 op 20-06-2012 10:00 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
En als je de games op een iets lagere resolutie speelt, is het dan goed?

• maximillian20
@jasiccama

Wanneer de instellingen, ook de resolutie, naar beneden gebracht worden doet het probleem zich nog steeds voor.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
maximillian20 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:57:
@jasiccama

Wanneer de instellingen, ook de resolutie, naar beneden gebracht worden doet het probleem zich nog steeds voor.
Denk toch echt dat er iets aan de hand is met je videokaart...
Wat je nog kunt doen is ook even je geheugen testen, kan nooit kwaad en dan heb je dat ook uitgesloten.

• maximillian20
@jassicama

Dat idee had ook de technische support van de winkel waar ik de kaart heb aangeschaft. Komend weekend ruil ik de kaart om, laat het jullie weten of het iets heeft uitgemaakt.

Geheugen heb ik trouwens ook getest was inorde.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Wow, ziek systeem is dat :D.

Wellicht is de voeding niet goed.. kan ook nog.
Of het is een driver probleem.. de 690 is nog vrij nieuw... kinderziektes.
Raadpleeg anders ff het Nvidia forum

[ Voor 50% gewijzigd door A87 op 20-06-2012 12:24 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Zijn er nog geen Bios updates voor de 6xx serie? Bij de GTX 570 van Asus hebben ze in een bepaalde serie het voltage te laag gehouden en is er een Bios update uitgebracht om dit op te lossen. Mijn model stond er niet tussen maar met MSI voltage iets opgeschroefd et voila, probleem opgelost.

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
morerevs schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:05:
Zijn er nog geen Bios updates voor de 6xx serie? Bij de GTX 570 van Asus hebben ze in een bepaalde serie het voltage te laag gehouden en is er een Bios update uitgebracht om dit op te lossen. Mijn model stond er niet tussen maar met MSI voltage iets opgeschroefd et voila, probleem opgelost.
Ja, ik had ook zo'n probleem met mijn 570 van MSI. Door het voltage iets te verhogen deed hij het zonder problemen

• maximillian20
@Lias

Voeding lijkt mij niet, omdat dan heel je systeem uit zou moeten gaan, maar het is idd een mogelijkheid.

@morerevs
Heb dit inderdaad gelezen op nvidia forums, heb het geprobeerd maar het heeft niet gewerkt.

@Odesa
Ik ga de kaart aanstaande zaterdag omruilen mocht ik het probleem alsnog tegenkomen dan ga ik kijken naar de voeding of breng ik het naar een computerzaak.

Verwijderd

Laatste beta drivers al geprobeerd? Daar zit een fix in voor terugklockende kaarten

• niekdejong
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-02 19:54
het kan heus geen kwaad om de fan wat hoger te zetten (Desnoods op 100% en oorbeschermers op :P haha). Soms kan de temperatuur voor instabiele memory modules zorgen. als de kaart maar 10 graden koeler is kan dat heel veel schelen.

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2025

TopTon

Power 2 PC's

Misschien dat dit helpt

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:19

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

heel vreemd, heb nu msi afterburner gedownload, maar de fabriekswaarde laten staan dus de 1058 mhz. maar enkelen minuten een crash in battlefield. Zie dat de temp. van gpu 73 graden is.
Nu heb ik core -50 mhz gezet, en hij blijft wel werken, en ook op een max temp. van 73 graden.

denk dat mijn kaart de aangegeven waarde van 1058mhz niet aan kan..

Verwijderd

Ook met die laatste beta?

Raar dat jou'n kaart zo'n hoge turboboost heeft, klot dat wel?
pricewatch: Asus GTX690-4GB5

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 17:50 ]

• Nickrsd

Nickrsd

in turbo boost gaat hij zelfs naar 1137 mhz,

Technische Specificaties
Videochip GeForce GTX 670
Nominale snelheid videochip 1,058GHz
Maximale turbo frequentie 1,137GHz
Shader clock 1,058GHz

http://tweakers.net/price...0-dc2t-2gd5.html#tab:info

[ Voor 85% gewijzigd door Nickrsd op 21-06-2012 17:54 ]

Verwijderd

Maar je hebt toch de gtx690 ?

• Nickrsd

Nickrsd

haha nee, ik de gtx 670 van asus

• maximillian20
Hoi Allemaal.

Heb trouwens de nieuwste drivers geprobeerd maar zelfs daar crashen de spellen naar mijn desktop terug.
Morgenochtend wordt de kaart hopelijk omgeruild.

• maximillian20
@TopTon,

Zat ik ook aan te denken toen ik het voorbij zag komen. Dat wordt denk ik de volgende stap.

Heb trouwens van andere mensen geen klachten gehoord over de GTX690 4 GB van Asus denk dat ik het maandag morgen monster versie heb gekregen.

• maximillian20
Allen,

Met veel moeite heb ik de kaart kunnen omruilen alleen nog niet kunnen testen dat gebeurd morgen.
Maar het was niet makkelijk de kaart omgeruild te krijgen ondanks dat ik verschillende zaken kon bewijzen.

Wordt vervolgd :)

• maximillian20
Na een aantal uren van gamen en testen heb ik geen problemen geconstateerd met mijn nieuwe videokaart.
Je kan zeggen dat ik waarschijnlijk een defecte kaart heb gehad.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

maximillian20 schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 20:13:
Allen,

Met veel moeite heb ik de kaart kunnen omruilen alleen nog niet kunnen testen dat gebeurd morgen.
Maar het was niet makkelijk de kaart omgeruild te krijgen ondanks dat ik verschillende zaken kon bewijzen.

Wordt vervolgd :)
lekker is dat |:( ! Waarom doen ze zo moeilijk? en welke webshop is dit dan? Daar koop ik dan ook liever geen spullen meer of dure apparatuur.
Je hebt ten alle tijden het recht om iets terug te sturen en zij moeten het uit testen.

Zaken bewijzen en dergelijke klinkt nogal luguber.
Je koop een peper dure PC met alles er op en er aan, mag je toch wel uitgaan van een normale gang van zaken!
Heb het ook vaker mee gemaakt dat videokaarten standaard al niet 100% werken.

Download eens OCCT en doe de GPU test.. die laat zien hoeveel reken fouten er eventueel worden gemaakt.
Als er reken fouten gemaakt worden is of het voltage niet goed, of de boel is defect, etcetra... maar games draaien vaak wel nog gewoon, dus altijd handig om het even to controleren.
http://www.ocbase.com/

[ Voor 46% gewijzigd door A87 op 25-06-2012 14:07 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• maximillian20
@Lias

De grafische kaart, Asus GTX 690 4GB, is bij Alternate gekocht in mei 2012.
Vanaf het begin zijn er problemen geconstateerd met de grafische kaart.

Na overleg, met de service/support afdeling, wordt er aangegeven dat de grafische kaart nog maar net op de markt is en dat het probleem waarschijnlijk verholpen zal worden met nieuwere drivers.

Ondertussen zijn de eerste twee weken van omruilen al verstreken.
Na een kleine maand en tweetal driver updates bestaat het probleem nog steeds.

Wederom contact opgenomen met de service/support afdeling.
Na een analyse en het proberen van mogelijke oplossingen, wordt er aangegeven dat de kaart wel defect moet zijn. Dit wilt men zelf ook controleren maar dit was ook mogelijk door het e.e.a. te filmen en dat als bewijs aan te leveren. Heb een aantal verschillende scenarios gefilmd om te laten zien dat het probleem bij meerdere spellen voorkomt.

Na drie kwartier rijden kom ik daar aan en na 20 min wachten ben ik aan de beurt. Er wordt tegen mij gezegd dat ze de kaart willen testen, dat kan ik begrijpen. Wat ik niet begrijp is waarom men eerst tegen mij zegt dat ik het e.e.a. kan filmen als bewijs en dat dat voldoende is.

45 min later komt men naar mij terug met de melding dat men de kaart wat langer wilt houden om het nog intensiever te testen. Hierdoor ben ik de kaart voor ongeveer een week kwijt. Na doorvragen bleek dat men idd hetzelfde hadden gesconstateerd maar ze waren niet zeker van hun zaak. Had eigenlijk niet zoveel zin om een zwaar belaste (nieuwe kaart) kaart weer terug te krijgen, dalijk was die helemaal afgeragd.

Heb aardig moeten knokken om de kaart diezelfde dag omgeruild te krijgen, kaart was maar een maand oud.
Ik koop iniedergeval nooit meer wat van die zaak tenzij het niet anders kan.

Zal mijn verhaal morgenochtend verder editen :)

[ Voor 15% gewijzigd door maximillian20 op 26-06-2012 17:15 ]

Pagina: 1