• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12 17:36
Een tijd geleden heb ik een Dell Optiplex 745 Small Form Factor gekregen die over was op het werk van mijn moeder na nieuwe aanschaf. Er zat standaard een lame Core2Duo cpu'tje in, die ik vervangen heb door een Q6600, ook het RAM is geupgrade van 2 naar 6GB.

De processor werd al aardig warm idle (ruim 40 graden), wellicht omdat de heatsink niet gebouwd is op de tdp van 105w tegenover de 65 die er eerder in zat. Dit was niet zo erg omdat hij toch niet (constant) zwaar belast werd en de temperaturen dus binnen de perken bleven. Nu heeft echter om de een of andere reden ineens de ventilator die er in zit bedacht dat hij een heel aantal RPM hoger moet gaan draaien, ondanks het feit dat het eerder ook al goed ging. Ik zit een meter van het apparaat verwijderd dus het geluidsniveau irriteert me enorm, mijn eigen PC met alle high-end rommel is nota-bene stiller.

Mijn vraag is dan ook of jullie misschien suggesties hebben om ofwel de fan enigszins de mond te snoeren, ofwel, beter nog, de algehele koeling in de kast te verbeteren (geen gemakkelijke opgave met zo'n klein ding, maar ik spoor jullie aan creatief te zijn ;)).

Zelf heb ik gekeken naar een andere kast, maar het moederbord is van Dell design dus ik weet niet of dat uberhaupt past en of het zin heeft als ik de heatsink niet kan veranderen doordat de schroefgaten wat bijzonder geplaatst zijn.

Bijvoorbaat dank!

Verwijderd

Het gehele ding onderdompelen in de olie. Geen idee hoe dat moet maar het ziet er leuk uit op youptoep

YouTube: mineral oil / baby oil cooled computer

Verwijderd

BIOS update al gedaan?

Zie ook dit topic: http://hardforum.com/showthread.php?t=1273644

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2012 00:16 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 11:16

Singular1ty

EV Evangelist

Al in het bios gekeken of er fan-profile opties bij zitten? Anders dit softwarematig proberen met bijvoorbeeld speedfan (kutprogramma, maarja). Je kunt ook een resistortje tussen 't moederbord en de fan zetten om zo hardwarematig het toerental te begrenzen, maar de boel moet natuurlijk niet te heet worden.

Weet je zeker dat dit moederbord het plaatsen van een andere koeler niet toelaat?

Overigens heb ik hier nog wel een stock koeler liggen die van een Q9400 af kwam, ik weet niet of er verschil zit tussen dat ding en wat er standaard op bijvoorbeeld een E6400 wordt geleverd maar het valt allicht te proberen? Laat maar weten of je interesse hebt...

[ Voor 25% gewijzigd door Singular1ty op 19-06-2012 23:47 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Koeling uit elkaar schroeven zodat koelblok en koelfan beiden stofvrij zijn. Daarna koelpasta checken of die niet is uitgedroogd (wil nog wel eens gebeuren met die standaard fabrieksmeuk).

Als hij met verse koelpasta en stofvrije koeler nogsteeds op de turbo stand staat te loeien dan zou het inderdaad aan de andere CPU kunnen liggen.

Vergeet ook niet dat het nu zomer is, en dat je kamertemperatuur dus ook wat hoger ligt dan normaal ;)

Zou trouwens ook nog een instelling in de BIOS kunnen zijn, bij een Lenovo desktop kon ik volgens mij in de BIOS de idle snelheid van de CPU fan ook op 100% zetten 8)7 Kijk dat dus ook even na ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2012 23:52 ]

• NinjaTuna
@allen
Thanks voor de reacties!
BIOS heb ik inderdaad aan gedacht, maar daar kan ik niets aanpassen. Dell shit ftw!
Een update kan ik even naar kijken, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat voor verbetering zorgt. De processor zelf draait namelijk prima en op de juiste clocksnelheid.

@123i
Ja dat vind ik wel een leuk project, maar de omvang ervan is op het moment even te groot :p

@Singular1ty
Speedfan werkt overigens ook niet. Ik zal de boel nogmaals openhalen om te zien of de schroefgaten geen andere heatsink toelaten, maar het zag er voor mij vreemd uit. Je Q9400 koeler komen we dan later even op terug :)

@ThinkPad
Ik heb hem inderdaad al uit elkaar gehad, hij is geheel stofvrij. Koelpasta is ook goed, die is vervangen met het plaatsen van de Q6600. Het zou goed aan de zomer kunnen liggen, maar dan nog is het irritant en wil ik er graag iets aan doen ;)

Ik was nog wat vergeten:
De fan die voorin de behuizing zit lijkt aangestuurd te worden door een heel klein componentje (een stukje plastic met een draadje met twee aders) dat tegen de voorkant van de kast aangeklemd zit. Ik snap helemaal niets van hoe dit ding werkt. Als ik hem op een bepaalde plek in de kast doe gaat de fan echt volledig open en dan weet je helemaal niet wat er gebeurt, maar als ie zit waar ie hoort dan draait de fan dus enigszins normaal. Afgezien van de eerder beschreven herrie.

Misschien heeft een van jullie een idee wat dat voor sensor voor in de kast kan zijn.

Desalniettemin is het denk ik het best om te zorgen dat de cpu zijn warmte beter kwijt kan, dus dat heeft eigenlijk de prioriteit.

• NinjaTuna
Ik heb nog even gegoogled, dat sensording blijkt een ambient air temperature sensor te zijn. Wat ik dan alleen niet snap is het feit dat ie compleet over de rooie ging toen ik hem in de koele luchtstroom plaatste....

edit:
Plaatje van de schroefgaten:
http://ninjatuna.tk/Jing/2012-06-20_0132.png
Beetje rechthoekig als ik het vergelijk met de koelers die ik kan vinden :S

[ Voor 28% gewijzigd door NinjaTuna op 20-06-2012 01:33 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NinjaTuna schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:19:
Beetje rechthoekig als ik het vergelijk met de koelers die ik kan vinden :S
Meet ze eens op? Het is lastig te zien op de foto of het overeenkomt, maar misschien is een AM3 backplate te monteren, en zo een aftermarket cooler of een AM3 Phenom stock-cooler (die met die heatpipes). Of zou je die kunnen aanpassen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• NinjaTuna
11,5x6,5cm
Ik kan er een millimeter of twee naast zitten, hij staat op het moment aan dus kan hem niet slopen voor hele precieze metingen.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-12 16:31
Er zijn meerdere uitvoeringen van de 745.
Ik bezit een 745 Mini Tower met een fatsoenlijke koperen Heat Pipe koeler maar de SFF versie heeft een hele matige CPU koeler. En dan is 105 Watt is aardig veel.
NinjaTuna schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:18:
@allen
Thanks voor de reacties!
BIOS heb ik inderdaad aan gedacht, maar daar kan ik niets aanpassen. Dell shit ftw!
Een update kan ik even naar kijken, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat voor verbetering zorgt. De processor zelf draait namelijk prima en op de juiste clocksnelheid.
Maar lees ik het goed dat hij onder Idle al lawaai maakt?
In dat geval is het waarschijnlijk dat de Bios de CPU niet goed detecteerd, update naar de laatste versie die officiele ondersteuning (micro code) voor de C2Q heeft.

Benieuwd, ben namelijk tzt ook van plan een Q6600/Q6700 in mijn 745 te zetten.
Met Win7, 4GB RAM, E6300, X1550 en een Crucial M4 64GB SSD gaat het als een speer :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zanac-ex op 20-06-2012 14:30 ]

• NinjaTuna
Nouja ik heb nu het bios geupdate, maar dat verandert niet veel. Nog steeds de juist clocks en vrij hoge temperaturen+lawaai.

Misschien is het dan ook interessant om naar een betere heatsink te kijken

edit:
Heb nu speedstep aanstaan, nu clockt ie hem wat verder terug als ie idle is. Het lijkt wel iets te helpen, maar kijk hier eens naar:
Afbeeldingslocatie: http://ninjatuna.tk/Jing/2012-06-20_1612.png
Wie o wie geeft de juiste temperatuur aan?

[ Voor 38% gewijzigd door NinjaTuna op 20-06-2012 16:12 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-12 18:10

Nessuno

io sono nessuno

Ik zie zoiezo niets bijzonders qua tempraturen waarom dat ding een tornado moet zijn ...
Temps zijn dus dik in orde 3xc idle en 45c max is echt niet verkeerd
Heb hier zo wel een aantal 745 en 755 gehad en die liepen toch een stuk warmer10c warmer op zn minst.(q8200 er in)
Zou eerder eens kijken of de fan op de correcte header zit.
Tevens eens kijken of het koelblok helemaal goed zit en niet bv scheef.
Verder ofc al het advies wat hier boven staat.
en het zou zo maar kunnen dat die Q6600 niet helemaal lekker ondersteund word...
(ook eerder gezien met een andere proc) fsb / multi zou volgens spec zijn,toch werkte de proc niet zo als het hoorde.
Toen een q8200 cheap gevonden die er in en draaien als een trein met niet hele schokkende tempraturen.
(wel iets hoger als die van jou graad of 10) en het kan natuurlijk zo zijn dat je een andere cooler er in hebt zitten.

Ik had zelf een vrij masief blok met 2 heatpipes.
Afbeeldingslocatie: http://www.ayagroup.com/images/D/dell-D9416_l.jpg
Houd er ook rekening mee dat je niet zo maar de cpu cooler kan vervangen dit is allemaal maatwerk in dit soort systemen.
(vage construkties afwijkende schroef gaten/ locaties)
Als ik het goed heb zit er zo'n construktie in:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/DELL-OPTIPLEX-GX520-755-745-760-740-SFF-CPU-COOLING-HEATSINK-SHROUD-CC079-/00/s/NzQ1WDkxMw==/$(KGrHqN,!pME9o+dPjG8BPmCSGw93!~~60_57.JPG

Hier door kan je er dus niet zo maar iets anders in proppen zonder dat je zelf iets van een bracket of bevestiging maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Nessuno op 30-06-2012 23:43 ]

Na rose e cient spin

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het koelblok zelf moet het wel aankunnen. In mijn Dell SFF met naar moderne begrippen relatief hete Prescott P4 (TDP 89 W) zit dezelfde koeler met heatpipes als het plaatje hierboven en ik heb ook nog de fan vervangen door een stiller exemplaar (let op de custom Dell pin lay-out). De Dell 38 mm was versleten en ik heb er een standaard 25 mm ingezet.
Ik heb geen idee wat de temperaturen exact zijn want ik kan niks uitlezen maar gevoelsmatig (letterlijk dus) zit het wel goed. De koelpasta heb ik vervangen, daar kom je niet onderuit als je de fan wil vervangen, met goedkoop wit spul van Coolermaster.

Nadeel van zo'n SFF kast is dat de warme lucht eigenlijk nergens naar toe kan want er is geen outtake. Ik heb gemerkt dat de kast rechtop zetten iets helpt. De warme lucht stijgt waar het door de voeding wordt afgevoerd.
Pagina: 1