Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dell XPS 15, XPS 15 z, Samsung 7 series Chronos

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Vrienden, collega's en kennissen hebben me de tip gegeven me hier op dit forum uitgebreid in te lezen m.b.t. de aanschaf van een nieuwe computer. Lees = laptop die gaat fungeren als desktopvervanging.
Reden: kapotte iMac na 4 jaar, reparatiekosten zijn te duur en wegens verandering in werk is het vele malen praktischer weer over te stappen op Windows.

De afgelopen twee weken heb ik me met name georienteerd op Dell laptops en om nog specifieker te zijn de XPS 15 serie en sinds een week de XPS 15 Z, omdat ik die er toch wel erg strak uit vind zien. Verschillende bezoekjes aan de BCC, Mediamarkt en vele andere zaken ben ik ook warm gelopen voor de Samsung 7 series, Chronos dus. Mijn favoriet is de NP700Z5A-S03NL
Met betrekking tot de Dell XPS 15 heb ik deze op het oog waarbij ik echter nog wel twijfel over het scherm:
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1&
En dan de Dell XPS 15Z, dit zou 'm moeten zijn:
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1&

Nu komt echter het grootste probleem, welke jullie hier vast al vaker gehoord hebben.
Ik zie serieus door de bomen het bos niet meer!
Concreet gezien:
•Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)? Basics, veel internetten waarbij vaak van alles tegelijk openstaat, mailen, Office, heel af en toe een filmpje.
Belangrijk voor mij is absoluut de snelheid. Dit ben ik gewend en ben echt allergisch voor trage computers. Daarnaas moet het beeld absoluut helder zijn, ik ga me anders ergeren aan zichtbare pixels e.d. Gerede twijfel ontstaat nog wel rondom de processor, ben geen gamer o.i.d. dus vraag me af of i5 niet toereikend genoeg voor me is, hoewel i7 met het oog op de toekomst misschien wel beter is.

•Wat mag je laptop gaan kosten?
Om en nabij de 1000,- inclusief een Office pakket, hier mag wel wat vanaf geweken worden.

•Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)Nee, zal als desktopvervanger fungeren. Enkel op vakantie wil ik hem meenemen, dit is dan ook de reden om voor een laptop te willen gaan. Zal op een laptopstand worden gezet en voorzien worden van een draadloos toetsenbord en muis.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zoals hierboven aangegeven. Geen idee waarom. Typ dit verhaal nu op een 7 jr. oude Dell Inspiron 1501 die ondanks dat hij wat langzaam geworden is nog prima werkt, in Dell heb ik dus wel vertrouwen. De XPS 15Z serie vind ik mooi en lijken op Apple evenals de Samsung Chronos serie. Daar komt dan ook mijn voorkeur vandaan.

Kortom; ik heb hier al e.e.a. aan informatie liggen, maar weet niet goed welke keuze te maken.
Heb verschillende reviews gelezen over bouwkwaliteit van de Dell XPS 15Z o.a. hier op het forum, waardoor ik niet meer weet waarnaar te kijken. Wellicht kan de mening van een kenner hier mij over de streep trekken een beslissing te nemen.
Indien mijn info niet toereikend genoeg is hoor ik het graag, dan kan ik mijn bericht aanvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 19:39 ]

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Op basis van je gebruik is het nu simpelweg 1 van de 3 op basis van prijs / uiterlijk kiezen want de specs voldoen in alle gevallen en zijn ook in jouw geval futureproof.
Je hebt gelijk, i5 is ruimschoots voldoende maar i7 kan geen kwaad (maar heeft zeker op korte termijn geen meerwaarde).
op 15" zou ik voor een fullhd scherm gaan, doe je dat niet dan kan je pixels gaan zien als je dichtbij zit.
Uit ervaring (zakelijk) weet ik dat de XPS 15z machines erg leuke dingetjes zijn maar ik vraag me af of Dell de hardware heel houd op zo'n kleine ruimte; Apple heeft er inmiddels ervaring mee maar ga er niet van uit dat een XPS 15z 6 jaar mee gaat.
Hope i'm wrong maar als je zekerheid wil kan je beter een iets grotere behuizing (xps 15) kiezen.

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
De Chronos heeft een kut scherm, dus die zou ik sowieso niet kiezen. De XPS15Z vind ik te duur voor zijn functionaliteit, ik zou dus voor de XPS15 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de reviews die ik gelezen heb was ik voor wat jij nu zegt ook al bang.
Een XPS 17 zou zelfs ook nog kunnen.
Ben ondertussen e.e.a aan het configureren bij Dell, alles compleet naar mijn zin maar het scherm kan ik niet verder veranderen. Zal me eens gaan inlezen over de schermen, HD WLED enzo zegt mij bijster weinig om over de afmetingen nog maar niet te spreken..... 1600x900 of juist 1920x1080?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Misschien een standaard vraag:
Waarom niet de Vaio SE of de Asus N56? Zijn op dit moment toch wel de beste deals in je prijsklasse.. Mede ondanks het heilige full hd display niet meer verkrijgbaar is in de Dell XPS 15.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Mental
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:52:
Gezien de reviews die ik gelezen heb was ik voor wat jij nu zegt ook al bang.
Een XPS 17 zou zelfs ook nog kunnen.
Ben ondertussen e.e.a aan het configureren bij Dell, alles compleet naar mijn zin maar het scherm kan ik niet verder veranderen. Zal me eens gaan inlezen over de schermen, HD WLED enzo zegt mij bijster weinig om over de afmetingen nog maar niet te spreken..... 1600x900 of juist 1920x1080?
Tsja, 1920x1080 = meer pixels op hetzelfde oppervlak dús scherper (in theorie althans) maar of je het verschil in scherpte gaat zien met 1600x900 betwijfel ik; wellicht op een 17" maar op 15" zeker niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik me nu meteen eens verdiepen in de Vaio SE. Met Asus en Acer heb ik echt totaal niets, dus dat wordt 'm niet ;)
Thanks voor de reactie overigens op de de vraag rondom de afmetingen.

• Mental
Geen probleem, wat ik overgens nog vergat:

Bij een hogere resolutie kan je meer kwijt op je scherm, dit houd alleen wel in dat het kleiner weergegeven wordt. (ook dat verschil is niet heel groot tussen 1920x1080 en 1600x900 maar wel zichtbaar)

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Bedankt!!!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

ik kan je gewoon aanraden Asus ook te bekijken, de hardware is vaak goede bang for buck en de degelijkheid is prima (maak zelf al gebruik van 2 Asus laptops van rond de 700 euri's).

Neem in elk geval minstens 1600×900, scrollen is vervelend. Zelfs 1280×800 is beter dan 1366×768.

Qua GPU zou ik nu een Nvidia Kepler (GT 6×× serie) nemen, die presteren bijzonder goed, handig over enkele jaren nu alles steeds meer van de CPU naar GPU verschuift.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

Is het echt alleen mogelijk om een 5400" schijf te krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen weer wat verder in mijn zoektocht.
Op zich zien die verschillende typen Asus er ook niet verkeerd uit.
Ik denk echter, zeker gezien de korting, dat ik ga voor een XPS 15 of 17.
Eentje met een hd wled scherm. Nog even wat reviews lezen en dan hopelijk vanavond een beslissing

• Hunterofevil
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 06:05:
Ondertussen weer wat verder in mijn zoektocht.
Op zich zien die verschillende typen Asus er ook niet verkeerd uit.
Ik denk echter, zeker gezien de korting, dat ik ga voor een XPS 15 of 17.
Eentje met een hd wled scherm. Nog even wat reviews lezen en dan hopelijk vanavond een beslissing
Veel succes ermee
Ik ben ongeveer aan dezelfde zoektocht bezig en ik ga toch voor:
- Asus N56VM
- Vaio S15 (nieuwe niet de SE15, is al verkrijgbaar via de student website)
Ook allebei rond de 1000 €....

Verwijderd

Je kan de XPS 15 niet meer krijgen met het 1080p scherm. En als je de XPS 17 neemt, dan krijg je of dit scherm, of je moet het 3D scherm Zie de [url"Verwijderd in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 8"]rekenhulp[/]. n00x7m33 en 35 hebben een 3D scherm.

Die 2 worden binnenkort vervangen door de inspiron SE reeks. Daar is nog niets over bekend. Dus ik raad af ten minste de 17" versie niet te nemen omdat het onbekend is welk scherm er in zit. In het 15.6" segment kan dell weinig fout doen. Vanwege het gebrek aan reviews kan ik de 15.6" ook niet aanraden op dit moment.

En de N56. Ik vind het een leuk ding, maar nu blijkt dat campusshop een versie aanbied met een matig scherm en geen backlit toetsenbord. Dat is jammer. Als je de N56 geschik vind (de versie met GT630m) had je net zo goed al een jaar terug de imo iets betere XPS 15 kunnen kopen voor €100 minder met dezelfde grafische kaart. Maar dat is achteraf. Nu het 1080p scherm weg is is dat ook geen optie meer.

En ten slotte heb je de sony SE. Je geeft aan dat je een desktopvervanger zoekt. Dan je de SE daar echt het tegenovergestelde van. Ik zie geen reden waarom je bij de SE uit zou komen met deze eisen.

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Hoe bedoel je? De Inspiron 15r en 17r SE zijn toch al te koop?

Verwijderd

binnenkort -> al een week of 2. Inderdaad. Maar de rest van de alinea gaat nog steeds op.

• Mental
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:20:
*knip*

Die 2 worden binnenkort vervangen door de inspiron SE reeks. Daar is nog niets over bekend. Dus ik raad af ten minste de 17" versie niet te nemen omdat het onbekend is welk scherm er in zit. In het 15.6" segment kan dell weinig fout doen. Vanwege het gebrek aan reviews kan ik de 15.6" ook niet aanraden op dit moment.

En de N56. Ik vind het een leuk ding, maar nu blijkt dat campusshop een versie aanbied met een matig scherm en geen backlit toetsenbord. Dat is jammer. Als je de N56 geschik vind (de versie met GT630m) had je net zo goed al een jaar terug de imo iets betere XPS 15 kunnen kopen voor €100 minder met dezelfde grafische kaart. Maar dat is achteraf. Nu het 1080p scherm weg is is dat ook geen optie meer.

En ten slotte heb je de sony SE. Je geeft aan dat je een desktopvervanger zoekt. Dan je de SE daar echt het tegenovergestelde van. Ik zie geen reden waarom je bij de SE uit zou komen met deze eisen.
Niet aan te raden... want?
Beide schermen van de XPS 17 die je opnoemt zijn prima, gebrek aan reviews van de XPS 15? Moet je toch iets beter zoeken, het gaat nog niet over de nieuwe XPS modellen, vandaar ook de hoge korting.

Backlit toetsenbord is geen eis en de meeste schermen in dit segment zijn niet vergelijkbaar met een goed IPS scherm dus in principe zijn ze allemaal matig, zegt dus ook bijzonder weinig.
Grafische kaart is voor Maaike niet heel interessant aangezien op basis van wat ze er mee wil gaan doen alles wel voldoet, verschil tussen de GT 525 of de GT 555 zal ze niet merken.

De enige eis is desktop vervanger en ze geeft aan wat voor prestaties ze verwacht, daar kan iedere moderne notebook aan voldoen dus eigenlijk is het een kwestie van prijs/kwaliteit uitzoeken en wat kopen, ook de Sony valt binnen haar wensen/eisen.

edit: Ik zou zeker die XPS 17 van 699 overwegen, leuke prijs voor de hardware die je er voor krijgt.
En ja, als je bij Acer of Asus gaat kijken kan je wel iets betere specificaties krijgen voor dat geld maar het verschil is marginaal en uiterlijk van een laptop is een kwestie van smaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Mental op 20-06-2012 12:25 ]

Verwijderd

Mental schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:23:
[...]

Niet aan te raden... want?
De inspiron 15R, niet de XPS 15 ;)

• Mental
Ah duidelijk, maar om ze dan niet aan te raden gaat wel vrij ver.

Verwijderd

Niet aan te raden is in dit geval iets anders dan afraden. Als ik nu een laptop zou moeten bestellen in dit budget weet ik nog niet wat ik zou doen, al zou ik de keuze waarschijnlijk op de XPS 17 of N56 laten vallen. Reviews van de inspiron SE ontbreken gewoon, en dan is het wel erg moeilijk te verantwoorden om hem aan te raden.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag de knoop doorgehakt.
Verschillende dells vergeleken, reviews over de 'gewone' inspiron R gelezen en vervolgens de inspiron 15R se vergeleken met de XPS 15 en 15z.
De beide XPS vielen al snel af. Met name de ervaringen van mensen op gebied van bouwkwaliteit ed. waren doorslaggevend aangezien ik een apparaat wil die ik na twee of drie jaar liever niet afschrijf.
De inspiron 15 R reviews hebben me erg enthousiast gemaakt, vandaag nog eentje in reallife gezien.
Vervolgens op de site van dell gaan spelen met de configuratie en toen ook eens gaan kijken bij de se.
Ondertussen Google geraadpleegd naar reviews over de se versie, enkele Engelse reviews gelezen en nogmaals de speclist van de inspiron 15 r se doorgenomen.

Uiteindelijk zojuist de stoute schoenen aangetrokken en besteld:
Dell inspiron 15r se
3e génératie Processor Intel® Core™ i7-3612QM (6M Cache, up to 3.10 GHz
8.192 MB 1.600 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
2GB AMD Radeon HD 7730M
32GB mSATA SSD--harde schijf
LCD-scherm
40 cm(15.6") witte led Full HD-breedbeeldscherm (1.920 x 1.080) met antireflectiecoating

Office meebesteld evenals extra garantie van drie jaar.
Wordt geleverd met Logitech mk710 set.

• Mental
Nette specs, nu maar hopen dat hij bevalt ;)

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:41
Qua GPU zou ik nu een Nvidia Kepler (GT 6×× serie) nemen, die presteren bijzonder goed, handig over enkele jaren nu alles steeds meer van de CPU naar GPU verschuift.
Let er wel op ! Het is geen GT6xx maar GT64x of GT65x als je Kepler wilt, de andere versie (GT 63x en GT62x) zijn gewoon renames van de oude chips (GT635 is bijv een GT555, de GT630 is een GT540 enz)...
Pagina: 1