Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

De zomervakantie is alweer in aantocht en om al mijn 'avonturen' vast te leggen :P, heb ik een goede camcorder nodig. Mijn budget licht ongeveer tussen de 300 en 400 euro.

Mijn eerste vraag is het volgende: ik heb al sinds 6 maanden een panasonic plasma 3D tv en mijn vraag is, is het handig om dan ook gelijk een panasonic camera te kopen, zodat er sprake is van compatibility ?!

Heb even zitten zoeken op diverse sites en kwam de volgende camera's tegen:
1. Panasonic HC-V500 (339 euro)
2. Sony HDR CX250 (349 euro), de reden waarom ik sony in dit rijtje heb staan is omdat ik al jaren een sony cybershot compact fotcamera gebruik en ben daar zeer tevreden mee.

3. Panasonic HC-V700 (459 euro), deze panasonic is net over mijn budget, maar heb goede reviews over gelezen. Wat ik nou zo stom vind is dat ik die 3D functionaliteit van de camera vast niet ga gebruiken.

En als je de V500 met de V700 vergelijkt zie je dat de V500 een groothoeklens heeft van 32 mm (de V700 maar 28mm) en de V500 een digitale zoom heeft van 2500x (de V700 maar 1500x) en de V500 is zelfs 120 euro goedkoper ?! Wel heeft de V700 een max. resolutie van 2580000 pixels, terwijl de V500 een max. resolutie heeft van 1300000 pixels. Moet ik nog naar andere specs kijken als het om camcorders gaat ?!

Mochten jullie nog andere camcordes in gedachte hebben, aarzel niet om het vertellen.

Alvast enorm bedankt !

DarkLightWR :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

28mm is meer groothoek dan 32mm.... niet andersom.

Compatibiliteit hoef je mijns inziens niet op te letten. De manier van opslag is conform standaarden. Het type TV waarmee je het afspeelt doet niet ter zake.

Digitale zoom in overigens totaal niet interessant. Dit is niks anders dan een uitsnede van het beeld vergroten. 1500x zoom of zelfs 2500x zoom houd je totaal geen detail over, helemaal NIETS.
2x digitale zoom is echt de limit bij normaal gebruik, en zelfs dan verlies je al best wat detail. Stel je dan maar eens voor wat er bij 1500x gebeurd!

Er zijn maar enkele uitzonderingen, zoals camera's van bijvoorbeeld Canon die rechtstreeks kunnen printen op een Canon printer. HP heeft ook zoiets (gehad).

De resolutie van de sensor is wel belangrijk. 1.3MPIX is best wel weinig voor HD video.

1920*1080 = 2073600
1440*1080 = 1555200 (veelgebruikt handcam formaat).

Daarnaast heeft je sensor geen 1300000 pixels, maar 1300000 SUBpixels. Eigenlijk moet je dat dus door 4 delen (2x groen 1x rood 1x blauw). Door een technisch kunstje worden deze pixels samengevoegd waardoor heb op je beeldscherm als normaal kleurenbeeld wordt weergegeven.

Je beeldscherm heeft namelijk wél echte pixels 1920*1080 * 3, want elke pixel bestaat uit rood, groen en blauw.

Een camera met 2MP sensor is dan wel raadzaam. Dat geeft nét even meer detail. Overigens zijn de opgegeven megapixels BRUTO waarden. de randen worden vaak niet weergegeven (aspect ratio + trillingsverwijdering (steadyshot)).

[ Voor 93% gewijzigd door Fairy op 19-06-2012 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie en zeer nuttige advies. Ben in ieder geval veel wijzer geworden wat betreft camcorder specs. Heb je nog aanvullende adviezen over de juiste camcorder keuze voor mijn budget ?

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:12
Ga voor de V-700 van panasonic.

Deze week in de webshop bij mediamarkt 429euro, maar je krijgt nog 50euro van panasonic retour.
Heb hem zelf ook net besteld.

Verwijderd

Topicstarter
@G.Scholtens, hoe bevalt de V700 ? en is het allemaal gelukt met de panasonic cashback?

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-01 21:56

Silasje

www.Entjes.eu

Nog even betreft het zoomen, Fairy zegt dat digitale zoom waardeloos is, daar heeft hij helemaal gelijk in! De meeste camcorders hebben ook optische zoom, dit betekend dat de glazen in de lens zich zo positioneren dat je daardoor zoomt (het idee van een verrekijker)

Het is leuk dat een camera 20x optische zoom heeft, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je de camera niet vanuit de hand kan gebruiken ALS je zover zoomt op dat moment. leg de camera dan bijvoorbeeld neer of gebruik een statief.

Wat ik eigenlijk hiermee wil zeggen.. kijk welke camera's optische zoom opties hebben. Dit is voor een camcorder geen overbodige luxe. Als de zoom verder gaat als 20x is het helemaal niet meer relevant ivm. trillingen. maar een verschil tussen 3x en 15x kan voor mij een reden zijn om toch het iets duurdere model te nemen.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:12
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 01:20:
@G.Scholtens, hoe bevalt de V700 ? en is het allemaal gelukt met de panasonic cashback?
Moet er nog mee bezig, maar zal je op de hoogte houden

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-01 08:54

Galois

1811 - 1832

G.Scholtens schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:18:
[...]

Moet er nog mee bezig, maar zal je op de hoogte houden
Ik heb ook de V700 gekocht afgelopen week. Die cashback is gewoon formulieren invullen, streepjescode + kopie kassabon opsturen. Dat kun jij wel! :)

Hij bevalt erg goed. Mooi apparaatje! Vooral de stabilisatie is erg goed. De kleuren vallen mij wel een beetje tegen (hij staat op automatisch) en ook het geluid... Maar al met al, zeker tevreden!
(en voor netto 350 euro... niets te klagen)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Topicstarter
Ga van het weekend de camcorder kopen + 2x 16 GB. Enige resterende vraag is sony cx250 of panasonic V700. Iemand nog resterende argumenten welke ik moet kiezen!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 13:06
Ik heb recent zelf de Sony gekocht en ik ben er tevreden mee maar geen vergelijk gemaakt met de Panasonic. bij de MM in de actie was hij 299 en toen nog 50 euro retour van Sony. Die 50 euro cashback actie is er nog steeds, maar is niet geldig voor alle verkoop punten volgens de Sony website. Per vestiging verschillend maar vaak kun je bij de MM nog wel wat proberen als ze geen actie hebben. Alleen je SD kaartjes zou ik daar niet kopen ;)
Over de CX250 bij weinig licht had het van mij nog wel iets beter gemogen (beetje ruis) maar zeer tevreden, mooie kleuren etc. Test filmpjes online gaat mij niet lukken op korte termijn.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-01 10:10
Panasonic V500 bevalt ook goed (zie high-definition topic voor een korte review). Ik zag zelf de meerwaarde van de V700 ook niet echt, hij kost me 110 euro meer = +/- 40% op 260 euro, en dan krijg je alleen meer megapixels (gechargeerd gezegd :P) en minder verre inzoom mogelijkeden (ook brandpuntsafstand lag dichterbij geloof ik). Tis maar net wat je wilt.
Pagina: 1