Pc traag door externe hdd?

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste

Ik heb nu al 2 jaar een externe harde schijf aan mijn pc hangen. Het probleem is dat die harde schijf in een soort van stand-by modus gaat (zoals alle externe harde schijven doen). Op zich is dit geen enkel probleem, maar als ik b.v. de computer opstart of een programma/game wil openen dan duurt dit soms heel lang (lees als langer dan normaal). Na een tijdje hoor ik dan de externe harde schijf opstarten of ontwaken uit zijn stand-by modus en dan gaat mijn programma plots gewoon snel (bij het openen) of het opstarten van de pc.

Als ik b.v. mijn pc opstart en dan meteen het taakbeheer van Windows open en vervolgens kijk onder het tabblad Prestaties. Dan merk ik op dat mijn cpu gebruik niet boven de 5 % komt. Ik beschik over een i5 2500k @ 3.3 Ghz. Het heeft dus zeker en vast te maken met die externe harde schijf. Ik heb deze dan ook al een aantal keren losgekoppeld en ik bemerk dat dit veel beter werkt.

Het probleem nu is dat ik die harde schijf regelmatig gebruik voor back-ups en bestanden. Het elke keer in- en uitpluggen van de hdd is niet mogelijk. Ik heb al het Windows virtueel geheugen op die schijf uitgeschakeld, maar dit mocht niet baten. Verder heb ik ook via Google gezocht naar vergelijkbare problemen, maar ik heb nergens een antwoord kunnen vinden.

Zijn er mensen met een gelijkaardig probleem of iemand die een oplossing weet buiten het loskoppelen van de schijf?

Alvast zeer erg bedankt!

Ruben Portier

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-01 19:28
De oplossing heb je zelf al gegeven: zorgen dat die schijf niet meer in stand-by gaat. Als je dit niet voor elkaar krijgt dan houd het al snel op. Windows controleert alle hardware bij het opstarten, dus dan hoort de schijf ook uit stand-by te komen, dat kost immers tijd. Ook zijn er programma's die bij het opstarten alle schijven even nalopen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
kfaessen schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:59:
De oplossing heb je zelf al gegeven: zorgen dat die schijf niet meer in stand-by gaat. Als je dit niet voor elkaar krijgt dan houd het al snel op. Windows controleert alle hardware bij het opstarten, dus dan hoort de schijf ook uit stand-by te komen, dat kost immers tijd. Ook zijn er programma's die bij het opstarten alle schijven even nalopen.
Bedankt voor je reactie! Ik had al vroeger wat gezocht naar het uitschakelen van de stand-by modus. Helaas kon dit niet bij mijn externe hdd. Natuurlijk is het normaal dat bij het opstarten dit gebeurt. Maar ook bij b.v. games als BF3 heb ik hier last van.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Waarom is het niet mogelijk om hem aan en uit te pluggen ? Ik gebruik gewoon een usb verlengkabel en die ligt hier op mijn monitorvoet en die trek ik gewoon los als ik t apparaat niet meer nodig heb, werkt prima.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een backup mag je nooit aan je pc laten hangen.
Bij stroom storing, voeding die alles defect maakt, virus, etc ben je je backup kwijt.

Je hebt ook externe behuizingen die niet meteen gaan slapen, waardoor weet ik niet.
Misschien de hd die erin zit.
Ik weet dat er soms speciale firmware in de hd zit zodat de hd direct gaat slapen.

Misschien als je een losse externe hd case koopt en zelf de losse hd inbouwt dat je hier minder last van hebt.
Koop dus geen groene harde schijf.

Misschien nog beter, bouw een extra hd in je kast, voor extra opslag.
En gebruik je externe hd als backup, en maak de hd altijd los.