Multiplexer IC gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een ic die van 32 inputs 5 outputs maakt.
Het zal dus iets van een multiplexer moeten zijn,
maar de meeste die ik tegen kom komen niet verder dan 16 in 4 out.
Bestaat zo'n ic, of moet ik zelf gaan ontwerpen met 'and gates' en 'inverters' ?

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Een Atmega8. ;)

Maar discreet heb ik ze nooit met 32 inputs gezien. Dus je moet dan inventief gaan doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Moet je multiplexer analoog of digitaal zijn? En hoezo 'van 32 inputs 5 outputs'? Moet je voor elke output 1 van de 32 inputs kunnen kiezen? Zoja, heb je eerder een switchmatrix nodig namelijk. Verder: waar heb je het voor nodig? Als je je precieze doel uitlegt is er ook nog een kans dat het ook anders opgelost kan worden namelijk.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Het klinkt mij in de oren alsof hij voor elk van de 32 inputs een 5bits output wil hebben... Dus input 0 = output 00000, input 1 = output 00001 enz. Ik zou zo niet weten of hier echt een ic voor bestaat, maar met een microprocessor moet het zeker lukken. Moet je er wel 1 hebben met genoeg I/O's of met I/O extenders aan de gang. Je zit er dan wel mee dat je niet meerdere inputs tegelijk kunt gebruiken...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Infant schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:23:
Een Atmega8. ;)

Maar discreet heb ik ze nooit met 32 inputs gezien. Dus je moet dan inventief gaan doen inderdaad.
Met een atmega 8 haal je dat niet echt zonder hulp ;)

Er zijn 40 pinners die tot 35 GPIO pinnen gaan geloof ik (40 - voeding - aarde -2x kristal - reset). Dus zelfs dan lukt het nog niet. Een atmega 128 heeft wel voldoende pinnen. Moet je natuurlijk wel een atmel programmer hebben. Je eisen iets duidelijker maken zal helpen, maar sowieso goede kans dat je aan een uC vast zit.
Je kan inderdaad wel atmega 8 met IO expanders ICs gebruiken. Als je geen programmer hebt een kleine arduino met IO expanders (dan heb je waarschijnlijk ook standaard libs).

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 19-06-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het schijnt dat je atmels kan proggen met een parallelle kabel, (4 draadjes, 4 weerstandjes) en eenofander tooltje... ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik toen gewoon netjes voor €25 de officiële programmer gekocht heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AlexanderB schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:30:
Het schijnt dat je atmels kan proggen met een parallelle kabel, (4 draadjes, 4 weerstandjes) en eenofander tooltje... ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik toen gewoon netjes voor €25 de officiële programmer gekocht heb..
Parallele poort ja, wie heeft die dingen nog? Niet waard om daarmee te kloten als je makkelijk voor 10 euro een programmer kan kopen die je direct vanuit AVRstudio kan aansturen, zelfs jtag programmers kosten nauwlijks meer.

Maar als hij geen enkele ervaring heeft is Arduino denk ik sowieso makkelijker als je toch range extenders nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther

white_panther

Topicstarter
Ik wil een jury bordje maken waar je 20 knoppen op hebt (cijfers 1 - 1,5 - 2 - 2,5 ...... - 10 = samen 19 en een stem uitbreng knopje)
dus als je op het knopje voor een 1 drukt dat je als output op de 5 pinnen krijgt 00001, knopje 1,5 00010 knopje 2 00011 enz.

Deze waarden ga ik inlezen in een database met een zelf te schrijven programma

als basis zat ik te denken aan dit:
Velleman usb bordje

De werking had ik als volgt bedacht:
jury drukt op knopje voor een cijfer, programma leest waarde in, geeft een feedback naar het jurybord met het cijfer, jury bevestigd het gekozen cijfer, programma slaat waarde op in database.

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kijk, da's duidelijker :) Je hebt meerdere alternatieven:

- Sloop een toetsenbord. Simple & stupid maar wel werkend. Knoop gewoon je 20 knoppen aan waar de knopjes zaten en je bent klaar.
- Maak zelf een toetsenbord-controller (of ander usb-device wat je uit kan lezen). Bijvoorbeeld aan de hand van zoiets.
- Maak een keyboard matrix (betere uitleg)van 4x5 knoppen. Die kan je dan aan je Velleman-ding hangen en in je PC-programma afscannen.
- Verander je user-interface. Is een '+', '-' en 'bevestig'-knopje niet genoeg? Heb je maar 3 inputs nodig.

En als dat niet genoeg is kan ik zo nog wat suggesties uit mijn mouw trekken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 19-06-2012 22:10 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn wel 16-4 decimaal-binair converters, met 2 naast elkaar (parallel) kan je met de 2e wel een 5e "1" bit genereren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther

white_panther

Topicstarter
Ik zit net het dll bestand van dit velleman bordje te bekijken en zie dat de analoge ingangen (2) waardes van 0 tot 255 kunnen genereren, dus zal ik in theorie al 512 ingangen hebben op de analoge poorten.

Dus met de juiste weerstanden of potmeters zal ik er ook al kunnen zijn. Als ik goed lees heb ik dan geen uC of multiplexer/decoder nodig. En kan ik de digitale poorten gewoon links laten liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door white_panther op 20-06-2012 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Alleen lastig 255 preciese spanningen te creëren.

Maak dan een soort van looplicht achtig schakelingetje met een startbit en scan daarmee de toetsen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Dat van het toetsenbord zou niet zo'n heel gek idee zijn. Kijk anders eens hier: http://www.ultimarc.com/. Bordje met schroef terminals die gewoon simpelweg toets aanslagen simuleren. Is met een te downloaden tooltje naar eigen hand in te stellen welke toets voor welke ingang is.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:12
white_panther schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:44:
Ik zit net het dll bestand van dit velleman bordje te bekijken en zie dat de analoge ingangen (2) waardes van 0 tot 255 kunnen genereren, dus zal ik in theorie al 512 ingangen hebben op de analoge poorten.
Jep, kan. Maar de ingangsspanning is max 5V, dus dan moet je stapjes hebben (met 32 ingangskanalen) van 0.15625V. Dat is dus lastig. Ik zou kijken naar een microcontroller of het toetsenbord idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

heggico schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:57:
[...]

Jep, kan. Maar de ingangsspanning is max 5V, dus dan moet je stapjes hebben (met 32 ingangskanalen) van 0.15625V. Dat is dus lastig. Ik zou kijken naar een microcontroller of het toetsenbord idee.
Daar nog over nadenkend.... in principe 32 precisie weerstanden met een gelijke waarde in serie zetten en op iedere aftakking heb jij je gewenste spanning. Gewoon 32 weerstanden van 100 ohm - 1% dan kom je er wel. En dan in de software dmv onder en boven grenswaardes je waarde bepalen. Het is een idee....

Even afhankelijk van de ingangsimpedantie van je module zou je een simpele hoogohmige spanningsvolger met een opamp kunnen maken om eventuele weerstand in de schakelaars en bekabeling te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik zou zeker niet met die analoge ingangen en perversie weerstanden gaan werken, er is een te grote kans dat je de verkeerde waarde terug krijgt. Dit bijvoorbeeld door dender in de toetsen, of omdat je net op het verkeerde moment de analoge waarde uitleest.

Ik zou een Matrix gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.8051projects.net/keypad-interfacing/keypad-schematic.gif

En deze dan bijvoorbeeld met een arduino aansturen.

Je kan hem makkelijk met een schuifregister uitbreiden naar meer toetsen. (al zou dit niet nodig zijn omdat je genoeg I/O kanalen hebt; 25 toetsen is 5x5 is 10 I/O kanalen.

PS Ik zou ook knoppen gebruiken met een led er in zodat iemand kan zien welke keuze gemaakt is.
Deze led's zou je ook weer met een schuif register aan kunnen sturen.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther

white_panther

Topicstarter
Ik heb nog even verder zitten brainstormen:
ipv 19 knoppen voor een cijfer, kan het natuurlijk ook met gewoon een potmeter in het jury kastje en dan met een 74ls47 op de uitgang van het bordje de waarde terug sturen naar een 7 segment display en dan 1 knop voor de bevestiging.

in het programma idd een onder en boven waarde aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
En dan wil je met een potmeter betrouwbaar 32 verschillende waardes onderscheiden?
Moet je dure potmeters hebben.

Ik zou dan eerder een rotary encoder pakken, dat zijn basically draaiknoppen met stapjes waarbij elke stap een toetsaanslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je voor een "draai" oplossing gaat is een rotary encoder inderdaad mooier. Met een potmeter of draaischakelaar kan je in principe wel precies je 19 standen aan geven, maar een potmeter heeft vrij veel last van ouderdoms verschijnselen. Zeker bij veelvuldig draaien. Een schakelaar (met weerstanden ertussen) heeft daar al minder last van. Een rotary encoder is echter veel solider en daarbij komt dat veel rotary encoders ook nog een druktoets ingebouwd hebben. Dus je draait naar de waarde die je wilt hebben en vervolgens druk je op dezelfde knop om die te bevestigen.
Pagina: 1