achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier
Maar discreet heb ik ze nooit met 32 inputs gezien. Dus je moet dan inventief gaan doen inderdaad.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Met een atmega 8 haal je dat niet echt zonder hulpInfant schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:23:
Een Atmega8.
Maar discreet heb ik ze nooit met 32 inputs gezien. Dus je moet dan inventief gaan doen inderdaad.
Er zijn 40 pinners die tot 35 GPIO pinnen gaan geloof ik (40 - voeding - aarde -2x kristal - reset). Dus zelfs dan lukt het nog niet. Een atmega 128 heeft wel voldoende pinnen. Moet je natuurlijk wel een atmel programmer hebben. Je eisen iets duidelijker maken zal helpen, maar sowieso goede kans dat je aan een uC vast zit.
Je kan inderdaad wel atmega 8 met IO expanders ICs gebruiken. Als je geen programmer hebt een kleine arduino met IO expanders (dan heb je waarschijnlijk ook standaard libs).
[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 19-06-2012 20:29 ]
Parallele poort ja, wie heeft die dingen nog? Niet waard om daarmee te kloten als je makkelijk voor 10 euro een programmer kan kopen die je direct vanuit AVRstudio kan aansturen, zelfs jtag programmers kosten nauwlijks meer.AlexanderB schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:30:
Het schijnt dat je atmels kan proggen met een parallelle kabel, (4 draadjes, 4 weerstandjes) en eenofander tooltje... ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik toen gewoon netjes voor €25 de officiële programmer gekocht heb..
Maar als hij geen enkele ervaring heeft is Arduino denk ik sowieso makkelijker als je toch range extenders nodig hebt.
dus als je op het knopje voor een 1 drukt dat je als output op de 5 pinnen krijgt 00001, knopje 1,5 00010 knopje 2 00011 enz.
Deze waarden ga ik inlezen in een database met een zelf te schrijven programma
als basis zat ik te denken aan dit:
Velleman usb bordje
De werking had ik als volgt bedacht:
jury drukt op knopje voor een cijfer, programma leest waarde in, geeft een feedback naar het jurybord met het cijfer, jury bevestigd het gekozen cijfer, programma slaat waarde op in database.
achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier
- Sloop een toetsenbord. Simple & stupid maar wel werkend. Knoop gewoon je 20 knoppen aan waar de knopjes zaten en je bent klaar.
- Maak zelf een toetsenbord-controller (of ander usb-device wat je uit kan lezen). Bijvoorbeeld aan de hand van zoiets.
- Maak een keyboard matrix (betere uitleg)van 4x5 knoppen. Die kan je dan aan je Velleman-ding hangen en in je PC-programma afscannen.
- Verander je user-interface. Is een '+', '-' en 'bevestig'-knopje niet genoeg? Heb je maar 3 inputs nodig.
En als dat niet genoeg is kan ik zo nog wat suggesties uit mijn mouw trekken
[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 19-06-2012 22:10 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Dus met de juiste weerstanden of potmeters zal ik er ook al kunnen zijn. Als ik goed lees heb ik dan geen uC of multiplexer/decoder nodig. En kan ik de digitale poorten gewoon links laten liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door white_panther op 20-06-2012 01:45 ]
Maak dan een soort van looplicht achtig schakelingetje met een startbit en scan daarmee de toetsen uit.
Hallo!
Jep, kan. Maar de ingangsspanning is max 5V, dus dan moet je stapjes hebben (met 32 ingangskanalen) van 0.15625V. Dat is dus lastig. Ik zou kijken naar een microcontroller of het toetsenbord idee.white_panther schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:44:
Ik zit net het dll bestand van dit velleman bordje te bekijken en zie dat de analoge ingangen (2) waardes van 0 tot 255 kunnen genereren, dus zal ik in theorie al 512 ingangen hebben op de analoge poorten.
Daar nog over nadenkend.... in principe 32 precisie weerstanden met een gelijke waarde in serie zetten en op iedere aftakking heb jij je gewenste spanning. Gewoon 32 weerstanden van 100 ohm - 1% dan kom je er wel. En dan in de software dmv onder en boven grenswaardes je waarde bepalen. Het is een idee....heggico schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:57:
[...]
Jep, kan. Maar de ingangsspanning is max 5V, dus dan moet je stapjes hebben (met 32 ingangskanalen) van 0.15625V. Dat is dus lastig. Ik zou kijken naar een microcontroller of het toetsenbord idee.
Even afhankelijk van de ingangsimpedantie van je module zou je een simpele hoogohmige spanningsvolger met een opamp kunnen maken om eventuele weerstand in de schakelaars en bekabeling te verwaarlozen.
Ik zou een Matrix gebruiken.

En deze dan bijvoorbeeld met een arduino aansturen.
Je kan hem makkelijk met een schuifregister uitbreiden naar meer toetsen. (al zou dit niet nodig zijn omdat je genoeg I/O kanalen hebt; 25 toetsen is 5x5 is 10 I/O kanalen.
PS Ik zou ook knoppen gebruiken met een led er in zodat iemand kan zien welke keuze gemaakt is.
Deze led's zou je ook weer met een schuif register aan kunnen sturen.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
ipv 19 knoppen voor een cijfer, kan het natuurlijk ook met gewoon een potmeter in het jury kastje en dan met een 74ls47 op de uitgang van het bordje de waarde terug sturen naar een 7 segment display en dan 1 knop voor de bevestiging.
in het programma idd een onder en boven waarde aangeven.
Moet je dure potmeters hebben.
Ik zou dan eerder een rotary encoder pakken, dat zijn basically draaiknoppen met stapjes waarbij elke stap een toetsaanslag is.