Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

Op het forum hier staan reeds een heleboel topics in verband met kleine en zuinige thuisservers, maar hetgeen ik voor ogen heb is toch telkens weer iets anders.

De belangrijkste taak van de server zal routing zijn. Bij de internetinstallatie van Telenet die we gekregen hebben zit namelijk alleen een modem, en alle computers hangen dus op dit moment rechtstreeks aan het internet, wat niet echt handig is. Ik weet dat ik ook gewoon een routertje kan kopen maar dat leek me een beetje saai, en het is weinig flexibel. De andere zaken waarvoor ik de server zou gebruiken zijn DHCP en DNS, firewall en waarschijnlijk occasioneel om iets te downloaden en te delen in het netwerk via Samba. Het is niet de bedoeling om er een rasechte fileserver van te maken, dus grote HDD's in RAID e.d. is niet nodig.

Het servertje zou deels bestaan uit oude componenten die ik hier nog heb liggen en nieuwe hardware. Wat ik reeds heb:
  • een extra PCI-netwerkkaartje (routing)
  • een 2.5" harde schijf. Hier zou het OS op komen, later ga ik dan eventueel nog wel extra schijven toevoegen moest dit nodig zijn.
De rest van de componenten (die nog gekocht moeten worden).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board D425KT€ 55,95€ 55,95
1Chieftec BT-02B€ 49,-€ 49,-
1Corsair Value Select CM3X2GSD1066€ 11,90€ 11,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 116,85
  • De reden waarom ik voor een bordje met onboard CPU heb gekozen is omdat me dat genoeg leek. Het merendeel van de tijd zal het servertje immers toch gewoon idle draaien.
  • De Chieftec kast heb ik gekozen omdat er 100% zeker een full size PCI-kaart in past (lang niet het geval bij alle mITX cases) en omdat er mount points zijn voor zowel 2.5" als 3.5" schijven.
Tips en ervaringen welkom :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 13:03
Zou voor een routertje een mooi systeempje zijn, energiezuinig zal het zeker ook zijn.
Heb je al nagedacht over het OS?
Ik kan je pfSense aanraden, die heeft alle functies die jij opnoemt ingebouwd (en nog veel meer dan dat).
Ik gebruik het nu met een pc met vergelijkbare specs en het heeft mij nog niet teleurgesteld, z'n 2 GB mem wordt voor maar 10% gebruikt, dus ruim voldoende

Je hebt het over HDD's? Volgens mij kan je er 1x 2.5", 1x 3.5" en misschien nog een 2e 3.5" in de 5.25" bay, dus als je echt veel meer opslag wilt kan het problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord :)

Als OS had ik in eerste instantie aan Ubuntu server gedacht (enkel CLI dus) aangezien er juist een LTS versie uit is (12.04). pfSense heb ik nu rap eens bekeken en ziet er ook interessant uit, ik ga het na de examens zeker eens in detail bekijken.

Ik kan in de toekomst inderdaad de 3.5" en 5.25" bays gebruiken voor HDD's. Ik zal eerst proberen om de boel werkend te krijgen en dan zie ik nog wel als ik harde schijven bijkoop. :)

Ik heb ook juist gemerkt dat ik in mn eerste post het verkeerde geheugen heb opgegeven, het moeten nl. SODIMM latjes zijn.

Iemand een idee hoeveel energie deze configuratie zou gaan verbruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 23:11 ]