Mogelijke scam op kamernet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 16:20
Hoi,

Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe kamer in Utrecht en derhalve ben ik aangemeld bij mailings van Kamernet. dagelijks krijg ik diverse mails met aanbiedingen van nieuwe kamers. Nu is het mij opgevallen dat ik vaak kamers langs zie komen met de beschrijving in het Engels, waarbij de beschrijvingen heel erg op elkaar lijken (zie onder) en heb ik het vermoeden dat het hier om een scam gaat. Ik heb één keer zelf gereageerd op een soortgelijke kamer, waarbij de tekst duidelijk met Google Translate was vertaald naar het NL. Een beetje mailcontact gehad, maar omdat ik het niet vertrouwde heb ik het contact vrij snel verbroken. Je hoort wel vaker dat expats hun appartementen aanbieden, maar je hoort ook vaak genoeg dat mensen met iemand 'in zee' gaan, een aanbetaling doen en vervolgens hun geld kwijt zijn. Doordat de adverteerder die ik heb gesproken met verschillende namen leek te reageren vertrouwde ik de zaak zelf in ieder geval niet.

Heeft iemand anders hier toevallig ervaring mee? Ik denk dat ik Kamernet maar eens op de hoogte ga stellen van deze praktijken en vind het zelf ook eigenlijk schandalig dat de leden van Kamernet betalen om te reageren, maar ze kennelijk niet zo scherp zijn op de advertenties die worden geplaatst. En denken jullie dat mijn vermoeden klopt dat het hier om een scam gaat?

De verschillende beschrijvingen van de kamers:
The apartment comprises a spacious reception room with rear-aspect balcony, dining area, kitchen,good-sized bedroom,bathroom.
^^ Deze ben ik bij 4 verschillende kamers tegengekomen bijvoorbeeld..
The property comprises spacious reception room with dining area, well equipped modern kitchen with dining area, bedroom with sleeping and reception areas, walk-in wardrobe and modern bathroom.
Great apartment located in the center of Utrecht,spacious room,private toilet and kitchen.
A conducive and comfortable spacious apartment, bed roomed and bathroom with Internets and a very favorable location to aide easy access to transportation.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrParanoid
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01-2022
Dat zijn 4 hele verschillende, normale, Engelse beschrijvingen voor appartementen. Makelaars / huisjesmelkers in Ierland / UK gebruiken precies dezelfde termen. Aangezien er in Nederland ook veel niet Nederlands sprekende studenten zijn zie ik er niets mis mee. Waarom zou dit volgens jou een Scam zijn? En waarom zou je bij aanbetaling niet een set van de sleutels kunnen krijgen en die meteen kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:45

Snuffel

Vroem!

Ach, of het zuiver is of niet is niet aan jou te beoordelen, maar aan Kamernet.
Melding maken kan altijd, daar doe je niemand pijn mee.

En volg altijd je gevoel in dit soort dingen: als je denkt dat iets niet klopt, dan is dat meestal waar.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je gaat toch niet betalen voor je de kamer gezien hebt? Inderdaad even sleutels testen en rondkijken wat voor mensen er in de andere kamers wonen. Kan weinig fout gaan volgens mij, tenzij je geld over gaat boeken na 3 e-mails op en neer gestuurd te hebben zonder verder een persoon of kamer gezien te hebben.

Als je het niet vertrouwd moet je het inderdaad niet doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 21:19
Ik las een tijdje terug over 'rental scams' op Craigslist. De gist is dat je dan een maand huur vooruitbetaalt voor een huis/appartement dat helemaal niet te huur staat.

Geruime tijd geleden ook eens over Kamernet gebladerd, en als ik me 't goed herinner kwam ik toen ook een aantal vage advertenties tegen.

EDIT: Hah!

Googlen op:
"The property comprises spacious reception room with dining area, well equipped modern kitchen with dining area, bedroom with sleeping and reception areas, walk-in wardrobe and modern bathroom."
Geeft erg veel hits, waaronder op Craigslist, hierbij staat een foto. Deze door een reverse image search halen:

http://www.vacationhomere...partment-proID-65391.html

Tweede foto op die pagina. Exact hetzelfde.

Het zal er dus hetzelfde aan toe gaan als bij eerdergenoemde craigslist scams. Misschien Kamernet op de hoogte stellen? Reageren (als kamerzoekende) is al een scam opzich, beetje lelijk als je dan niet eens waar voor je geld krijgt (worse: ze proberen je nog eens te scammen).

[ Voor 58% gewijzigd door Thralas op 20-06-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Las onlangs een artikel dat er meer en meer scams voorkomen waarbij een mogelijke huurder wordt verleid om de borg te betalen zonder het appartement eerst gezien te hebben. Grote kans dat dit ook zoiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10 09:08
Absoluut scam..

Top locatie voor weinig maar eerst geld overmaken voor je een sleutel krijgt en kan kijken.
Zodra je het geld overmaakt is het poppetje gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 16:20
DrParanoid schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:21:
Dat zijn 4 hele verschillende, normale, Engelse beschrijvingen voor appartementen. Makelaars / huisjesmelkers in Ierland / UK gebruiken precies dezelfde termen. Aangezien er in Nederland ook veel niet Nederlands sprekende studenten zijn zie ik er niets mis mee. Waarom zou dit volgens jou een Scam zijn? En waarom zou je bij aanbetaling niet een set van de sleutels kunnen krijgen en die meteen kunnen testen?
Ha, je nickname doet vermoeden dat je anders over dit soort dingen zou denken ;)
Het is toch sowieso niet pluis dat er 4 verschillende kamers/appartementen worden aangeboden met exact dezelfde beschrijving??

Thnx voor alle reacties. Ik heb kamernet ook maar een mail gestuurd hierover. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Maardiweb schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:36:
[...]

Ha, je nickname doet vermoeden dat je anders over dit soort dingen zou denken ;)
Het is toch sowieso niet pluis dat er 4 verschillende kamers/appartementen worden aangeboden met exact dezelfde beschrijving??
Er zijn diverse mensen/bedrijven die diverse kamers/appartementen verhuren. Denk je echt dat ze voor elke advertentie een nieuwe tekst gaan verzinnen? Gewoon knippen en plakken..
Hetzelfde geld voor mensen die maar een enkele advertentie plaatsen, waarom niet gewoon de tekst van een ander kopiëren en eventueel aanpassen :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01

AJM

Is inderdaad scam, m'n zusje is ook op zoek naar een kamer / appartement in Amsterdam. Ze zag een mooi appartement, de beschrijving was ook in het Engels, maar het zag er te mooi uit om waar te zijn en dat bleek het ook.

Kamernet geeft dit zelf ook al aan op de website:
Scam is een vorm van oplichterij waarbij fraudeurs proberen je een som geld afhandig te maken onder valse voorwendselen. Als er een scammer op Kamernet actief is, gaat dit vaak op deze manier:
Je ontvangt nadat jij gereageerd hebt een e-mail, deze is altijd Engelstalig. De verhalen in deze e-mail kunnen nogal eens verschillen, maar in elk geval wordt aan jou gevraagd om op voorhand geld over te maken. Niet doen dus, na jouw betaling laat de "verhuurder" niets meer van zich horen.
http://kamernet.nl/help/
Pagina: 1