Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik fotografeer al enkele jaren, en tot nu toe is lightroom me altijd goed van dienst geweest. Echter, wil ik nu gaan beginnen met photoshop. Zoals ik al zag staan staat er een topic voor tutorials, maar dit betreft behoorlijk specifieke dingen. Ik was benieuwd of er tweakers zijn die misschien een goede cursus en/of reeks tutorials voor Photoshop weten, om snel en efficiënt het onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Ik heb zelf ooit een heel pakket boeken als pdf's gedownload, daar zat volgens mij ook een boek in "Photoshop CS5 for Photographers". Die is ook wel verkrijgbaar bij bol o.i.d. Ik denk dat je daar wel wat aan hebt (of een soortgelijk boek). Aangezien dat echt gaat over het toepassen van Photoshop bij fotobewerking. Er zijn namelijk ook heel veel boeken / photoshop bibles waar misschien alles in staat wat je niet nodig hebt, en ook niet echt over fotografie gaan.

Ook heb ik weleens een boek gehad over portrait retouching in photoshop, ook heel nuttig, gaat dus echt over portretten 'retouchen'.

Als je me een pm stuurt met je mail adres kan ik je misschien wel een pdf'je uitlenen, volgens mij heb ik het nog wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Real World Photoshop vind ik een goed boek.

Photoshop for Photographers is van Martin Evening geloof ik, ook wel een aardig boek.

Ik lees echter nooit boeken van voor tot achter. De basis om iets uit te zoeken of te lezen is vaak de behoefte van iets, bijv. kleurcorrectie of iemand losmaken van een achtergrond.

Als je in het zuiden van het land woont, kan ik je wellicht een beetje wegwijs maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De vraag die je jezelf moet stellen, is waar je Photoshop voor wilt gaan gebruiken.

Wordt het simpelweg basis fotobewerking.

Of ben je echt van plan om serieus werk te gaan verrichten. Wat voor projecten neem je meestal aan wat zijn je verwachtingen en wat wil je graag kunnen doen. De mogelijkheden zijn werkelijk oneindig, dus in het begin kan het allemaal wat overweldigend over komen.

Het lijkt me verstandig om eerst de grondbeginselen van het programma op te pikken.

- Selecties maken met verschillende tools
- Werken met layers
- Handige snelkoppelingen leren enz.

Een handig en voordelig boek is http://www.bol.com/nl/p/l...hop-cs5/1001004008567662/

In de praktijk is echter een " youtube tutorial " vele malen sneller om te leren. Theorie blijft theorie.
Neem ook een kijkje bij de lokale magzine boer, daar vindt je vaak ook Photoshop Magzine's inclusief tutorials op verschillende instap niveaus en gratis DVD met benodige content.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hypz heeft me al een collectie pdfjes van 300mb gestuurd, die me redelijk van dienst moeten zijn, maar de tips die ik hier boven lees kan ik ook zeker iets.

Ik studeer mediaproductie en hou me voornamelijk bezig met video. Echter wil ik mijn huidige hobby, fotografie, toch stukken professioneler aan gaan pakken, om zo mogelijk in dit veld mijn geld te gaan verdienen. Ik wil photoshop voornamelijk gebruiken voor simpele edits op foto waar lightroom niet voldoende voor zou zijn, echter lijkt het me handiger om er wel degelijk een uitgebreide kennis van te bezitten, vandaar de interesse.

Ik woon in overijssel dus moet helaas je aanbod afslaan PageFault, maar toch bedankt:)

Welke youtube tutorials raden jullie aan? Ik vind er zelf sporadisch 1, misschien zoek ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:57:
Hypz heeft me al een collectie pdfjes van 300mb gestuurd, die me redelijk van dienst moeten zijn, maar de tips die ik hier boven lees kan ik ook zeker iets.

Ik studeer mediaproductie en hou me voornamelijk bezig met video. Echter wil ik mijn huidige hobby, fotografie, toch stukken professioneler aan gaan pakken, om zo mogelijk in dit veld mijn geld te gaan verdienen. Ik wil photoshop voornamelijk gebruiken voor simpele edits op foto waar lightroom niet voldoende voor zou zijn, echter lijkt het me handiger om er wel degelijk een uitgebreide kennis van te bezitten, vandaar de interesse.

Ik woon in overijssel dus moet helaas je aanbod afslaan PageFault, maar toch bedankt:)

Welke youtube tutorials raden jullie aan? Ik vind er zelf sporadisch 1, misschien zoek ik verkeerd?
Wat voor fotografie? Lijkt me nuttiger om daar tutorials voor te zoeken. Anders kan je fantastisch alles van en nog wat, maar een foto goed photoshoppen moet je weten hoe je bepaalde technieken samen kan gebruiken om tot een gewenst resultaat te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Het lijkt me toch niet verkeerd om een basiscursus (in welke vorm dan ook) Photoshop te doen als je er meer professioneel mee aan de slag wil. Je kunt specifieke tutorials zoeken om effecten van anderen te kopiëren maar als je geen idee hebt wat je aan het doen bent blijft het bij een trucje van een ander nadoen, lijkt me niet de insteek van TS. Als je eerst de basis leert (bijvoorbeeld gebruik van layers, masks, selection tools etc.) kun je ineens heel veel meer. En als je op dat soort specifieke basiskennis zoekt via Google vind je ook de wereld aan tutorials. Daar zou ik eens mee beginnen!

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

Galois

1811 - 1832

De tutorials van Lynda. Elke cent meer dan waard!!!
Echte aanraders!
(erg duidelijke filmpjes die alles helder uitleggen)

http://www.lynda.com/Photoshop-training-tutorials/279-0.html

[ Voor 20% gewijzigd door Galois op 24-06-2012 23:16 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dat hierboven!

Boeken, hoe goed dan ook zijn hooguit een leuke toevoeging op een serie goede video's, waar mee jezelf zoekwerk bespaart en naast kennis ook hoort waarom (zoals in een boek) en wat een efficiënte manier van werken is. Je krijgt dus niet alleen de kennis over hoe iets werkt en hoe je het gebruikt, maar ook inzicht in de workflow van een pro!

Daarnaast kan je een boek volzetten met 30 plaatjes, maar iemand ie een functie in 4 stappen zelf even tweakt waarbij je kunt meekijken betekend al snel dat je >150 plaatjes hebt gezien, gezien PS net als LR veel slider-werk is.

Die paar $ is het waard bij Lynda.com, maar let wel; een dergelijke cursus heeft al snel ~30 uur nodig om verwerkt te worden en waarschijnlijk 2x zoveel als je ook echt mee gaat doen met het materiaal dat ze meeleveren. Nu deed ik dat persoonlijk alleen met de lastigere onderwerpen zodat ik ze beter onthield, maar goed, dan doe je er nog zo'n 40 uur per geheel gevolgde serie video's over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft hier verschillende type's fotografie, van astro fotografie tot landschap, portretten, echt van alles. Wil dus over het hele(meest gebruikte vormen fotografie) vlak beter worden in PS editing. Ik ga Lynda checken, bedankt voor de tips!
Pagina: 1