Mijn vriendin heeft bij een nederlandse webshop die sieraden en gems verkocht onlangs een bestelling geplaatst.
Deze zou worden verstuurd met TNT, nadien met DPD
Na controle van de trackingcodes zagen we dat het pakje op 11 juni in Belgie was aangekomen. Echter is het sindsdien spoorloos verdwenen.
Er is al contact opgenomen met deze winkel en zij gingen de zaak uitzoeken. Ik wil mij al echter voorbereiden op een eventueel kwijtgeraakt pakket.
Op de site van de webwinkel vind ik niks terug van algemene voorwaarden omtrent verzending, buiten de volgende tekst die in een mail na bestelling wordt verstuurd:
Op http://blog.iusmentis.com...iet-ontvangen-bestelling/ vind ik volgende tekst terug:
Deze zou worden verstuurd met TNT, nadien met DPD
Na controle van de trackingcodes zagen we dat het pakje op 11 juni in Belgie was aangekomen. Echter is het sindsdien spoorloos verdwenen.
Er is al contact opgenomen met deze winkel en zij gingen de zaak uitzoeken. Ik wil mij al echter voorbereiden op een eventueel kwijtgeraakt pakket.
Op de site van de webwinkel vind ik niks terug van algemene voorwaarden omtrent verzending, buiten de volgende tekst die in een mail na bestelling wordt verstuurd:
Uiteraard ga ik hier niet mee akkoordZoekgeraakte verzendingen kunnen wij helaas niet vergoeden
Op http://blog.iusmentis.com...iet-ontvangen-bestelling/ vind ik volgende tekst terug:
Mijn vraag is: in welke mate staan wij sterk hierin ? - Is een "verklaring" in een mail geldig genoeg om zich te verschuilen achter een zoekgeraakt pakket ?Wanneer het gaat om professionele verkopers (bv. webwinkels) die leveren aan consumenten, dan is de wet duidelijk: verzending is voor risico van de verkoper (art. 7:11 BW). Komt het product niet aan, dan moet de verkoper het nog een keer versturen. Hij draagt het risico en moet dus ook de kosten voor herverzending dragen. En de bewijslast dat het pakket wel is aangekomen, ligt bij hem als verkoper.
Hier gaat het echter om niet-professionele verkopers (in het jargon: c2c). Artikel 7:11 geldt dan niet. Je moet dan terugvallen op de algemene regels voor koop en verkoop. De verkoper had beloofd het artikel te verzenden, en het is niet afgeleverd. Dat is een tekortkoming, en die geeft de koper in principe het recht om te ontbinden (6:265 BW). Ook als het niet-aankomen gevolg is van overmacht (staking post, diefstal door bezorger, noem maar op). De verkoper moet dan het geld terugbetalen.