Toon posts:

Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden is mijn backup NAS schijf kapot gegaan. Nu zit ik zonder en dat kan natuurlijk niet. Het simpelste zou zijn om een nieuwe backup schijf te nemen, maar ik heb besloten om gelijk een thuisserver te nemen.

Doel
Op die manier kunnen we overal in huis backups maken en tegelijkertijd bestanden delen. Als hij dan toch altijd aan staan lijkt het me handig om er ook gelijk een fileshare server op te zetten. Daarbij komt een webserver voor als ik zelf wat wil knustelen. Wat me ook nog wel aanspreekt is om er een virtuele machine op te zetten met Windows, aangezien vrijwel niemand dat op zijn computer heeft staan en zo nu en dan toch goed van pas komt.

Componenten
We hebben hier thuis nog wel een desktop staan met wat onderdelen, maar het ding is al zo oud dat ik denk dat dat of niet gaat passen, of het goedkoper is zuinigere componenten te nemen. Alles gaat dus nieuw gekocht worden.

Eisen
Omdat hij de hele tijd aan gaat staan is een laag stroomverbruik dus wel gewenst. Verder vanwege de vele data is er ook genoeg hardeschijfruimte nodig. Zelf zit ik er aan te denken om dit in een RAID-5 opstelling te zetten.
Qua kosten zit de onderstaande configuratie wel in de buurt. 850 is wel max.

Configuratie
Voor zover ik er verstand van heb, is dit een lijstje dat ik heb samengesteld. De grootste vraag die ik heb is of ik zo alle schijven kan aansluiten (sata en voeding) en of er een betere opstart oplossing is voor de ssd. De RAID configuratie moet bij dit bord softwarematig dus het leek me handiger om de data van het OS te scheiden. Als OS gaat er een nog te bepalen Linux distributie op (tips zijn welkom!).
#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 99,90€ 399,60
1Fractal Design Define Mini€ 80,90€ 80,90
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 106,90€ 106,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Samsung 830 series 64GB€ 63,99€ 63,99
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 39,63€ 39,63
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,92

• JdeVries2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-11-2025
Waarom in SSD op een server? Lijkt me niet echt nuttig voor het doel waarvoor je hem samenstelt

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Stroomverbruik is wel lager als je de storage schijven dan kan laten slapen. Je kan eventueel ook booten van een usb stick maar een SSD werkt makkelijker. Hoef je niet met ramdisks voor logging e.d. te werken omdat de usb stick anders slijt.

Vind wel het nadeel van dit soort servers is dat je aan het rommelen bent op je server waar ook belangrijke data opstaat je het risco loopt dat je data per ongeluk kwijt raakt.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat vind je van deze?
Is een kant en klare server met laag stroomverbruik en de CPU ondersteunt VT.
Hier een filmpje van het CPU gebruik in idle onder ESXi.

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:11:

[knip]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,92
Dit moederbord ondersteund geen hardware RAID.
Btw. ik had "bijna" exact het zelfde als thuis server samengesteld :P wenslijst: Thuisserver (Intel)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat inderdaad al te twijfelen bij de SSD en denk dat als ik een goedkope HDD neem, dat het meer geld scheelt dat dan de prestatie me zou opleveren.

Dat opstarten vanaf USB zou ook nog wel een interessante optie kunnen zijn, maar zoals ik het hoor lijkt het me makkelijker om iets anders te doen.
EDIT: *wispelturig* ik ga toch gewoon eens die USB proberen en mocht dat niet werken bedenk ik wel weer wat. Mocht het wel werken zou me dat wel weer wat geld schelen en dat is mooi mee genomen.

De microserver laat ik heel eigenwijs links liggen omdat er ik er niet erg veel meerwaarde van zie dan dat ik hem zelf samenstel. Toch moet ik zeggen dat het wel een erg goede optie is.

Als OS denk ik dat ik voor FreeNAS ga. Dan weet ik in ieder geval dat ik op de een of andere manier bij mijn data kan en kan ik ook nog het een en ander streamen naar apparaten.

@ReTechNL
Wat geinig ;) Wat ben jij van plan om met je systeem te gaan doen? Als je hem ook als storage gaat gebruiken, waarom dan maar 1 grote schijf?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 16:33 ]

• ReTechNL
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:27:
[knip]

Als OS denk ik dat ik voor FreeNAS ga. Dan weet ik in ieder geval dat ik op de een of andere manier bij mijn data kan en kan ik ook nog het een en ander streamen naar apparaten.

@ReTechNL
Wat geinig ;) Wat ben jij van plan om met je systeem te gaan doen? Als je hem ook als storage gaat gebruiken, waarom dan maar 1 grote schijf?
Ik zelf ga Windows Home Server 2011 of Windows Server 2012 draaien als OS. Tevens heb ik al 2 * 1TB liggen dus dat wil ik dan langzaam aan gaan schalen als de ruimte nodig mocht zijn. WS2012 is in verband met de ingebouwde Hyper-v service.
Tevens ga ik zelf geen RAID gebruiken in verband met de hogere kosten voor een RAID kaart.
Ik ga dit systeem gebruiken voor onderandere als download server en storage server. Ook ga ik de server gebruiken als streaming server naar me dreambox, TV en iPhone, de server gaat ook gebruikt worden als terminal server en webserver.

[ Voor 16% gewijzigd door ReTechNL op 19-06-2012 17:16 ]

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-05 13:06
Freenas is inderdaad een goeie optie om mee te gaan.
En als het gaat om RAID e.d. heeft freenas zijn ZFS raid functies.
Zet de schijven in RAIDZ2 en je hebt 2TB met dubbele parity (en betere performance dan RAIDZ2 vanwege de 4 schijven).

Freenas heeft volgens mij ook de functies van webserver beschikbaar, maar dan zou je jezelf wel bekend moeten maken met de console en BSD etc.
Al met al lijkt het mij een mooie setup om ook wat mee te knutselen, rekenkracht genoeg!

• Berrick
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-03 08:25
[geknipt]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,92
Lijkt me een mooi systeem, en ik zit er zelf over te denken ook iets dergelijks te kopen. Twijfel alleen een beetje over het moederbord. Deze ondersteund zoals eerder vermeld geen hardwarematige RAID en heeft maar 1 SATA 600 slot, terwijl je 4 SATA 600 schijven koopt. Ik zat zelf aan de Asrock B75 Pro3-M te denken en dan in combinatie met 3 schijven van 2.5 of 3 TB. Deze ondersteund én RAID (5) en heeft 3 SATA 600 slots.

Verder wil ik mijn server in de meterkast hangen, en hoef dan volgens mij niet per se een kast er omheen, maar volstaat ook een metalen plaat waar het moederbord op gemonteerd wordt + een rack voor de schijven en eventueel wat fans indien nodig. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

EDIT:
Verder vraag ik me ook nog af of ik zou kunnen bezuinigen op de processor. Ik wil hem in principe alleen as file server, voor uTorrent en routeren gebruiken + hooguit een ftp server en een lichte webserver. Zou voor dat doel een lichte Celeron processor niet volstaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Berrick op 22-06-2012 19:31 . Reden: Extra vraag ]

When someone beats you with a flaslight, you make light shine in all directions.

• ReTechNL
Berrick schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:43:
[...]

[knip]

EDIT:
Verder vraag ik me ook nog af of ik zou kunnen bezuinigen op de processor. Ik wil hem in principe alleen as file server, voor uTorrent en routeren gebruiken + hooguit een ftp server en een lichte webserver. Zou voor dat doel een lichte Celeron processor niet volstaan?
Je zou kunnen gaan voor een pricewatch: Intel Pentium G620 deze heeft net iets meer power als een g530 en daarmee kan je al het bovenstaande behalve virtualiseren.

[ Voor 19% gewijzigd door ReTechNL op 22-06-2012 22:21 ]

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 09:38
Mr_gadget schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:20:
Stroomverbruik is wel lager als je de storage schijven dan kan laten slapen. Je kan eventueel ook booten van een usb stick maar een SSD werkt makkelijker. Hoef je niet met ramdisks voor logging e.d. te werken omdat de usb stick anders slijt.
Een andere combinatie is een 2,5 inch harde schijf nemen (laptop schijfje in feite), deze verbruiken al minder stroom EN je kunt er je downloads op laten binnenkomen. Een andere mogelijkheid is het om een hybride schijf te nemen zoals deze of deze. Het nadeel is dat de hybride schijfjes iets meer stroom verbruiken maar als voordeel het snelle opstarten (stukje SSD erin gebouwd)
Pagina: 1