Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:32
Ik heb vandaag een q6600 op mijn Abit ip35 pro gezet. Ik weet het, een oud beestje bij elkaar. Maar ik wil er graag mee spelen.

Ik heb de bussnelheid in het bios op 400 gezet. Opstarten gaat prima, maar als ik dan in cpu-z kijk dan zie ik een bussnelheid van 200. Open ik Abit Uguru dan zie ik daar ook 400 staan.
Zet ik de bussnelheid op 350, dan zie ik in cpu-z 175 staan. Ook de totale kloksnelheid is gehalveerd (dus 1,8 GHz als ik de bussnelheid op 400 heb staan).

Bij het opstarten zie ik wel de juiste snelheid staan.

Ik heb bios versie 18 gevonden op internet (jammer dat Abit niet meer bestaat natuurlijk) en die staat erop, maar dat maakt geen verschil. CPU-z 1.60.1 x32 onder windows xp

Er zat eerst een pentium 4 4GHz in. Ik heb windows niet opnieuw geinstalleerd.

Is er iets simpels waar ik overheen kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Wordt de processor wel goed herkend door CPU-Z?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Al wel een CMOS reset gedaan? Misschien "denkt" de BIOS nog dat er een P4 inzit (ja, ik weet dat ie wel Q6600 weergeeft, maar een Core 2 heeft meer features en dergelijke dan een P4 en moet mogelijk even reset worden).

Overigens, 400 (1600) FSB is wel erg fors voor een Q6600 (266/1066 default). Als je overklokt doe het met kleine stapjes en niet meteen zo'n grote stap, kan zijn dat de beveiliging erin vliegt en dan gooit ie de CPU op een lager pitje (fail safe, meestal zo laag mogelijk, niet te verwarren met throttelen).
Niet alle Q6600's zijn goede overklokkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ik heb de settings nu op standard staan. Dus niet overgeklokt, zodat het niet kan zijn dat er throttling optreedt.
CPU-z geeft alles netjes aan. Het is een Q6600 @2,40GHz staat er. Stepping B, Revision G0

Maar kijk ik bij Core speed, dan staat er nu 1224 MHz. Bus multiplier 9, Bus speed 136, Rated FSB 544

Open ik uGuru dan staat er ext clock 272.

Precies de helft dus in CPU-z.

BIOS heb ik zelfs geflasht naar versie 18. En even een gehackt bios erop gehad. Load fail-safe en load optimized gedaan. Maar geen verschil.

Heb ook een fresh install van windows XP gedaan, maar nog steeds de helft als waarde.

[ Voor 22% gewijzigd door Tonne op 19-06-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat is de temperatuur van je CPU (eventueel van de losse cores) en welke koeler zit erop?
Zit de koeler ook goed gemonteerd?
Als je dezelfde koeler gebruikt die eerst op de P4 zat, heb je de koelpasta ook vervangen? (koelblok schoonmaken, en dunnetjes nieuwe pasta op gedaan?).

Heb zelf thuis ook een Abit IP35 en die supporten out-of-the box Q6xxx serie. De beta 18 BIOS was puur voor E0 stepping (Q9xxx serie als ik me niet vergis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
De temperatuur van de cores is tussen de 36 en 40 graden (volgens coretemp)
En 34 graden volgen uGuru. Ik heb een Thermaltake CNPS7700-CU cooler, die ik ook voor de pentium 4 gebruikte.. En dunnetjes nieuwe pasta op zowel de processor als de cooler gedaan. Met mijn vinger uitgesmeerd.

Haal jij ongeveer dezelfde temps of zit ik aan de hoge kant? Anders ga ik de cooler opnieuw monteren.

En wat ik ook ga doen is windows 7 64 bit installeren.Kijken wat die voor waardes geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Die temperature zijn wel goed opzich (aan de andere kant...ding draait ook maar op de helft van z'n kunnen dan is zo'n temp redelijk hoog). Zelf gebruik ik een Pentium-Dual core (soort budget Core2 duo) op dat bord.

Wel hoop ik dat je eerst de koeler goed schoon gemaakt hebt voordat je er nieuwe pasta op gedaan hebt. Anders krijg je een dubbel laagje en dat issoleerd.

Nog een paar dingen om te checken/proberen:

- staat de geheugen snelheid wel goed? (via dividers, zodat je geheugen niet ineens buiten de specs draait waardoor de boel instabiel word en automatisch naar fail-safe gaat).
- doe eens een échte CMOS reset, dus via jumper/batterij eruit/of switchje aan de achterkant.
- wat doet de CPU als je gewoon op default hebt staan ipv user define? draait ie dan wel gewoon 2,4Ghz?

Want ik blijf het raar vinden, een Q6600 hoort gewoon te werken op dat bord, zelfs vanaf de 1e bios versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
De cooler heb ik los gehad, de koelpasta was goed verdeel, je zag dat er contact was geweest. Ff weer beetje met mijn vinger uitgesmeerd tot een mooi laagje

Ik heb de CMOS gereset met de schakelaar achterop. Daarna optimized settings gedaan, hdd op achi gezet (alleen de controller in de chipset, de jmicron niets aan veranderd).
Resultaat: nog steeds halve snelheid

Daarna de geheugensnelheid aangepast naar 1:1
Wat er veranderd is dat er nu bij cpu-z staat 1:1 (wat ik ook heb ingesteld) met een dram frequency van 136. Net stond er 2:3 met een dram frequency van 200
Ik heb samsung PC6400 geheugen.
Maar dus nog steeds halve snelheid. Grr.

Edit: Net ff me processor los gehaald en er tussen geblazen om stof ook uit te sluiten. Nog geen resultaat.
In windows is de prestatie-index van mijn processor (@2400) 5,1. Is dat een normale waarde of veel te laag?
Daar wordt overigens wel vermeld dat hij op 2,4 GHz draait. Vreemd.

[ Voor 31% gewijzigd door Tonne op 20-06-2012 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Hoe staat je multiplier in je bios? Staat die op auto of manual?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ik heb alles nu op auto staan, dus niets overgeklokt. Ik zie dat hij dan op 9 staat in cpu-z.
En bij weinig belasting gaat de multiplier op 6, maar dat is logisch want speedstep staat nog aan.

Edit: Bizar, heb bios-update gedaan naar 18zzz. Nu zie ik in het configuratiescherm opeens 1,2 GHz staan. Terwijl dat met bios 18 (unmodded) nog 2,4 GHz was.
In dit bios staat speedstep trouwens standaard uit.

Edit2: Ik ben erachter wat ik kan doen om het probleem op te lossen. Ik heb het bios geflasht naar 18zzz. Daarna heb ik de stekker uit de voeding getrokken. Ik heb op de power-button gedrukt (om de laatste lading uit de condensatoren te halen, ik heb de bios-reset switch omgezet. Meer kon ik niet bedenken aan reset-mogelijkheden. En wat gebeurde er? Hij deed het!!
Hartstikke bedankt voor de hulp! Jullie hebben me op het goede been gezet, het was iets met het BIOS.

[ Voor 71% gewijzigd door Tonne op 21-06-2012 00:52 ]

Pagina: 1