Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Beste iedereen!

Ik ben opzoek naar een kabel-lengte meet apparaat. Niet zo'n ding wat doormiddel van de impedantie de lengte van bestaande kabel kan meten. Maar gewoon een analoog apparaatje waar je een kabel doorheen trekt die van een rol komt oid. Doordat je de kabel door dat apparaatje trekt, meet hij hoeveel meter er door het apparaatje is gegaan. Je ziet ze soms in de bouwmarkt bij de kabels op rol.

Ik kan geen winkel vinden die zoiets verkoopt. Conrad, display, enz...

Dit is een voorbeeld van een mobiele versie van zo'n meter:
Afbeeldingslocatie: http://yorams.nl/upload/MS-2_uus.jpg

Wie kan me helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Yoram op 19-06-2012 11:03 . Reden: Plaatje fixen ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
Nogal prijzige dingen: http://www.manutan.be/nl/...lMDL1153932123101266.html

Je kunt ook wegen: Als je het gewicht van één of tien meter weet zijn andere lengtes goed te bepalen.

Bij veel kabels staan ook per meter een oplopend nummer geprint.

Of je loopt even bij de bouwmarkt binnen met je kabel.........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Hmm, ik zie het. Dat is jammer dat ze zo prijzig zijn.
Ik werk op een technische dienst waar ik veel kabels moet maken. Nu moet ik toevallig een kabel van 50 meter afmeten, en dat per meter afmeten is een rot klus. Dus ik wil hem graag zelf kunnen kopen :)

Misschien meer mensen die zoiets hebben gezien?

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 17:01
Hier nog een iets goedkopere bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/n...ugfabrik/6140371&ref=list blijft echter nog steeds best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:10

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42
timmie78 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:23:
Hier nog een iets goedkopere bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/n...ugfabrik/6140371&ref=list blijft echter nog steeds best prijzig.
Als het voor op de zaak is valt dat toch wel mee?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 17:01
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:25:
[...]

Als het voor op de zaak is valt dat toch wel mee?
Als de zaak betaald wel ja ;)
Yoram schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:19:
Dus ik wil hem graag zelf kunnen kopen :)
Maar volgens mij moet Yoram hem dus zelf betalen? Misschien proberen om wat te regelen met je baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zelf betalen terwijl je kabel voor je baas uitmeet? Vreemde bedoeling hoor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Oeh, zeldzame dingen zijn prijzig! Maar ik hoef hem echt niet zelf te betalen, ik praatte vanuit me werk :). Maar alsnog zal me baas 150 euro voor een eenvoudig meet apparaatje best veel vinden.

Die van Overtoom is alsnog best duur omdat daar een meetwiel bijhoort, en daarnaast zal ik een frampje moeten knutselen waar de kabel doorheen word geleid. Geen probleem, maar kant en klaar is natuurlijk altijd mooi!

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kijk eens hoeveel tijd het kost om 50 meter kabel uit te meten met welke meetfout. Je zal verbaasd zijn hoe snel je de kosten voor dat ding er uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:39

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

normaal staat er op een kabel ook een meterstand geprint, dus daar zou je ook iets mee moeten kunnen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zelf maken?

Een digitaal tellertje en een wiel met de juiste omtrek met een licht of magneet sensor die bij 1 omwenteling iets van 10cm meet?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Idd, ik zou ook zelf iets in elkaar flanzen... Eventueel een stappenteller uit elkaar halen en een schakelaartje eraan maken. Dat schakelaartje laat je dan weer bedienen door een nokje die aan het asje van dat wieltje zit. Even terugtellen hoeveel omwentelingen je moet hebben en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

memphis schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:19:
Zelf maken?

Een digitaal tellertje en een wiel met de juiste omtrek met een licht of magneet sensor die bij 1 omwenteling iets van 10cm meet?
Ik hoor een mooie modificatie voor een fietscomputer? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Hoe nauwkeurig moet het zijn? Natuurlijk is zo'n apparaatje handig, maar een lang meetlint even aan het begin vast tapen en wellicht een doorvoer oog op je werkbank schroeven om ze bij elkaar te houden is een stuk goedkoper.

http://www.allekabels.nl/.../Landmeter-100-meter.html

Hoe vaak komt zoiets voor? Dagelijks? Dan ga je natuurlijk voor de beste oplossing. Wekelijks? Twijfelgeval. Hooguit een paar keer per jaar? Mijn houtje touwtje oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door Fiber op 19-06-2012 15:50 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Fiber schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:33:
Hoe nauwkeurig moet het zijn? Natuurlijk is zo'n apparaatje handig, maar een lang meetlint even aan het begin vast tapen en wellicht een doorvoer oog op je werkbank schroeven om ze bij elkaar te houden is een stuk goedkoper.
Dat gaat prima als je alles op een gecontroleerde plek (werkbank) af moet meten.

Niet als je een enorme haspel aan UTP/glasvezel hebt die je op lokatie snel door een leiding heen wil trekken, en bij wil houden hoeveel meter er van de rol af is gegaan.

Mijn idee: Laat de kabel over een wieltje heen lopen en sluit een normale fietscomputer aan op dat wieltje. Als je de omtrek van dat wiel goed instelt in je fietscomputer, kun je de hoeveelheid kabel gewoon aflezen aan de kilometerstand (dagteller) op de fietscomputer zelf.

Bijkomend voordeel is dat je de totaalstand er nog eens gratis bij krijgt.

Zorg wel dat de kabel aan de bovenkant ook onder een aandrukrolletje door loopt, zodat ie niet over het wieltje kan gaan slippen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Een beetje fatsoenlijke kabels zijn toch voorzien van meternummers?

EDIT: Spuit 11. Maar dan nog, fatsoenlijke kabels hebben meternummers.

[ Voor 35% gewijzigd door sypie op 19-06-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/126565/

En dan een wieltje met een pulsgever....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Yoram schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:19:
Hmm, ik zie het. Dat is jammer dat ze zo prijzig zijn.
Ik werk op een technische dienst waar ik veel kabels moet maken. Nu moet ik toevallig een kabel van 50 meter afmeten, en dat per meter afmeten is een rot klus. Dus ik wil hem graag zelf kunnen kopen :)

Misschien meer mensen die zoiets hebben gezien?
Om een voor velen onbekende reden stond er destijd bij ons in het magazijn een zwarte streep op de vloer. Niemand die wist waarom. Tot ze een lange kabel moesten hebben en dan snapten ze het ineens.
Afstand deurpost tot streep is tien meter. punt klaar...
En die meter aftellen....
Vroeger waren de stellingen allemaal tussen de staanders exact 1 meter, en dat was simpel langs de stelling afmeten....
Met mijn lengte was het altijd zo dat het van mijn rechterschouder tot uiteinde van mijn linker hand (en omgekeerd ;) ) exact 1mtr was, ook simpel uit te tellen van de rol af... uiteinde toonbank tot een kerf in de rand was ook exact 1 mtr...

Op deze wijze heb ik destijds (20 jaar geleden) vele duizenden meters kabel verkocht.

Je moet het niet moeilijker maken dan dat het is, en die tellers willen er ook nog wel eens een keer naast zitten, trek je te snel dan slippen ze nog wel eens door en heb je als nog een fout en kan je weer opnieuw beginnen, daarom gebruikten we die ook niet door de diversiteit aan kabels. (dik dun rond plat ect...)

En zelf prutsen met dingen, ik zou het niet doen... echt niet,, en ik werkte destijds in een electronica zaak en aanverwanten.. soms is het gewoon zo simpel allemaal als je wat buiten de doos gaat denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
spuit 11 maar ik ken erg weinig kabels zonder meterstand. en ik heb vanalles in handen. van glasvezel utp en norm 88 tot vult vmvk enz.

en als je de beginstand op de doos zet doe je dat +/- de inhoud. en dan heb je de eindstand. het verschil tussen wat je in je hand heb en de eindstand zit nog op de rol/in de doos :Y

[ Voor 40% gewijzigd door DECOY88 op 26-06-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:13
Als je even snel moet schatten hoe lang een stuk kabel is,
je armen wijd is ongeveer 1.5M*.

*Eventuele afwijkingen door reuzen en dwergen daargelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
jeroen3 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:03:
Als je even snel moet schatten hoe lang een stuk kabel is,
je armen wijd is ongeveer 1.5M*.
Je armen wijd van vingertop tot vingertop is exact gelijk aan je eigen lengte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
webcamjan schreef op zondag 24 juni 2012 @ 05:07:
[...]
Je moet het niet moeilijker maken dan dat het is, en die tellers willen er ook nog wel eens een keer naast zitten, trek je te snel dan slippen ze nog wel eens door en heb je als nog een fout en kan je weer opnieuw beginnen, daarom gebruikten we die ook niet door de diversiteit aan kabels. (dik dun rond plat ect...)
Doorslippen is wel een goed punt als je diverse kabels erdoorheen haalt.

Ik denk dat het voornamelijk afhankelijk is van hoeveel kabels en is het 1 soort.
Bij 1 soort schat ik dat als je 5 kabels op 1 dag moet hebben dat die 441 zich in een jaar terugbetaalt heeft (lagere foutmarge en sneller).

Bij meerdere soorten kabels wordt het erg complex om te berekenen, dan krijg je opeens insteltijd per type kabel erbij en meetfouten door foutief instellen (en die meetfouten gaan hard als ze verkeerd staan ingesteld, eerst een stugge dikke kabel erdoorheen en dan spoed, spoed, spoed een dunne gladde kabel erdoorheen kan zomaar leiden tot 10 of 20% meetfout, leuk bij 50m kabel dat overkomt je niet op de ouderwetse manier)

Wat ik wel eens in het echt heb gezien (als het niet op een mm / cm aankomt) is simpelweg een spoel die een makkelijke omtrek heeft (bijv 1 mtr omtrek) waarop je een beginmarkering zet en dan is het simpel die spoel oprollen en het aantal rotaties tellen.

Wat is btw de precisie die je wilt hebben? Als je simpelweg per meter rekent en verschillende soorten kabels hebt dan schat ik zomaar in dat de huis-tuin en keuken oplossingen beter zijn dan een profi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Tegek alle reacties! Ik heb besloten om zelf iets in elkaar te zetten.
Ik heb een wiel gemaakt dat in omtrek precies 50cm is. Daar een schakelaartje op gezet met een buzzertje en een 9v blokje. Elk piepje is 50cm. Dus je trekt je kabel erdoor en tel de piepjes maar!
Ben te lui om te verkleinen dus hier de linkjes naar de foto's

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is dit geen extra moeite voor jou.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/126565/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

webcamjan schreef op zondag 24 juni 2012 @ 05:07:
[...]

Om een voor velen onbekende reden stond er destijd bij ons in het magazijn een zwarte streep op de vloer. Niemand die wist waarom. Tot ze een lange kabel moesten hebben en dan snapten ze het ineens.
Afstand deurpost tot streep is tien meter. punt klaar...
En die meter aftellen....
Vroeger waren de stellingen allemaal tussen de staanders exact 1 meter, en dat was simpel langs de stelling afmeten....
Met mijn lengte was het altijd zo dat het van mijn rechterschouder tot uiteinde van mijn linker hand (en omgekeerd ;) ) exact 1mtr was, ook simpel uit te tellen van de rol af... uiteinde toonbank tot een kerf in de rand was ook exact 1 mtr...

Op deze wijze heb ik destijds (20 jaar geleden) vele duizenden meters kabel verkocht.

En zelf prutsen met dingen, ik zou het niet doen... echt niet,, en ik werkte destijds in een electronica zaak en aanverwanten.. soms is het gewoon zo simpel allemaal als je wat buiten de doos gaat denken..
In de tijd dat ik bij Radio Centrum in Utrecht werkte hadden wij zo'n kabelmeter liggen. Voor kabel vanaf de rol werd die altijd gebruikt (plus een meter extra ongeveer voor meetfouten), restjes schatte we langs een stelling (precies een meter) of met 1 gestrekte arm en 1 voorlangs gebogen met de hand op de borst (afstand tussen handen is dan ongeveer een meter)

En spuit 11^2, op elke kabel staat gewoon de afstand gedrukt. Enig nadeel, dit kan meters zijn of yards.

@jeroen3
Van vingertop naar vingertop is ongeveer je eigen lengte, afhankelijk van de aap-factor :+ (aap-factor 1 is lengte exact gelijk aan spanwijdte, >1 langere armen dan lengte, <1 kortere armen dan lengte).

@Yoram
Lastige oplossing... Nu moet je voor 50m dus tot 100 tellen... Nogal een grote kans op fouten.

En waarom moeilijk doen? Schrijf beginstand van de kabel op, als je klaar bent de eindstand en je weet met een nauwkeurigheid van een meter hoeveel je hebt gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik wist dus niet dat de meters op de kabel stonden.
En toen ik laatst een nieuwe verpakking van 305 m UTP kabel heb gebruikt weet ik precies dat ons huis 57 meter kabel rijker is.
Handig om te weten, resterende meters in de kabeldoos staan op de kabel. :)
Pagina: 1