Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rommelkast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-08 11:16
Mijn eerste officiële topic op dit forum, ondanks dat ik al jaren lid ben. Helaas een probleem met een nieuw gemaakte computer met de volgende specs:

HKC 4670GD
Iiyama ProLite E2409HDS-B1
Logitech K120 (Internationaal)
Logitech LS1 Laser Mouse (Roze)
Intel Core i5 3570K Boxed
Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
Adata AD3U1333C4G9-2
Asrock H61M/U3S3

Alles aangesloten maar als ik op de power button druk gaan de fans van cpu en psu enkele seconden draaien en dan weer uit, dan weer draaien etc. Verder gebeurt er niets, ook geen beeld.
Ik heb al 2x een zelfde systeem gemaakt (maar dan met een i5 2500K) en die werken probleemloos dus ik denk niet dat de fout bij mij ligt.
Kan iemand me vertellen hoe ik kan achterhalen mij welk component het probleem ligt?

De voeding is het niet, die heb ik vervangen met het zelfde resultaat. (met een 8 pin voeding ipv 4 op het mobo)

Als ik de 4 pin power naar het mobo er uit trek blijven de fans wel draaien maar doet de comp verder niets (uiteraard?)
Geheugen komt van de QVL, en zelfs als dat kapot was, zou ik een bios moeten zien.

Het is wel lastig dat ik niet de onderdelen met een andere comp kan verwisselen omdat ik alle systemen voor andere mensen heb gemaakt. Iemand enig idee hoe dit te fixen? toch maar rma van het mobo?

bouwplanmakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Ik zie zo snel je CPU niet bij de supportlist staan op deze link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:29
Het kan inderdaad zijn dat je je bios moet updaten ivm je ivy bridge CPU. Kijk ook of je mobo goed gemonteerd zit en nergens de kast raakt (zoals bij bracket achterin de kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rommelkast
Volgens deze link zou de cpu en het mobo samen kunnen:
http://www.game-debate.co...=Core%20i5-3570K%203.4GHz

Ik denk dat het inderdaad die update is, ik zal even uitzoeken hoe dat moet aangezien de comp dus niets doet...
Thanks a lot!

edit: ik zie dat je voor deze update in de bios moet zijn (F2 drukken), (http://www.asrock.com/mb/...del=H61M/U3S3&o=BIOS)maar zo ver komt de computer dus niet. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 28% gewijzigd door rommelkast op 19-06-2012 11:10 ]

bouwplanmakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
rommelkast schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:05:
Volgens deze link zou de cpu en het mobo samen kunnen:
http://www.game-debate.co...=Core%20i5-3570K%203.4GHz

Ik denk dat het inderdaad die update is, ik zal even uitzoeken hoe dat moet aangezien de comp dus niets doet...
Thanks a lot!

edit: ik zie dat je voor deze update in de bios moet zijn (F2 drukken), (http://www.asrock.com/mb/...del=H61M/U3S3&o=BIOS)maar zo ver komt de computer dus niet. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Andere processor er in. Bios updaten en dan de nieuwe processor er weer in. Als je CPU niet gesupport wordt in de eerste bios zal hij nooit opstarten.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rommelkast
Xentor schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:46:
[...]

Andere processor er in. Bios updaten en dan de nieuwe processor er weer in. Als je CPU niet gesupport wordt in de eerste bios zal hij nooit opstarten.
Dat is een behoorlijk omslachtige opgave. (waar haal ik ff een leen-processor vandaan) Dit is natuurlijk wel mogelijk maar dan wil ik wel zeker weten dan dit werkt, kan iem dat verifiëren? Niet dat ik je niet vertrouw hoor maar je kent het gezegde, vertrouwen is goed, controleren is beter! :)

bouwplanmakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Dat is vrees ik toch de enige optie die er is. En dan is het nog afwachten of het een werkende combinatie is met de nieuwe processor door alleen de bios te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rommelkast
Dagion schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:24:
Dat is vrees ik toch de enige optie die er is. En dan is het nog afwachten of het een werkende combinatie is met de nieuwe processor door alleen de bios te updaten.
Geen probleem om ook de axtu, vga driver en intel ME up te daten, ik ben dan toch bezig.
Ik ga dit proberen maar dat kan helaas niet per direct. Ik zal tzt laten weten of het gewerkt heeft. ik houd jullie op de hoogte. And thnx voor de hulp.

bouwplanmakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
rommelkast schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:21:
[...]

Geen probleem om ook de axtu, vga driver en intel ME up te daten, ik ben dan toch bezig.
Ik ga dit proberen maar dat kan helaas niet per direct. Ik zal tzt laten weten of het gewerkt heeft. ik houd jullie op de hoogte. And thnx voor de hulp.
Terug gaan naar de winkel waar je de spullen gekocht hebt en het door hun laten doen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rommelkast
Ik heb contact gehad met Asrock, die vertelde mij het volgende:

Hier helpt alleen het vervangen van de BIOS chip.
Een betere optie zou zijn om de CPU te vervangen voor een Sandy bridge, ik zal uitleggen waarom:
De Ivy Bridge CPU + chipset heeft 2 ingebouwde USB3, 2 SATA3 poorten, en PCI Express 3.0 ondersteuning, maar de Sandy bridge heeft dit niet.
Voor de rest zijn beiden redelijk vergelijkbaar, maar de H61 chipset ondersteunt deze direkte USB3, SATA3, en PCIE 3.0 niet, dit komt door de chipset.
Dus een Ivy Bridge CPU levert geen voordeel op te opzichte van de Sandy bridge CPU.
Ik kan wel een BIOS chip opsturen, zodat u de huidige CPU kunt gebruiken, maar het leek me toch verstandig om toe te lichten, de H77, Z77 en Q77 chipset ondersteunt deze opties wel.
De Ivy bridge kan daarentegen wel op dit bord worden gebruikt, maar heeft geen voordelen t.o.v. de Sandy Bridge, hooguit dat hij iets minder stroom zou moeten verbruiken.
Als u een BIOS chip opgestuurd wilt hebben, moet u even uw adres sturen.

Kind regards/ mit freundlichen Grüßen,
ASRock Support

Ik heb gevraagd of ze de nieuwe chip kunnen opsturen(aangezien ik de cpu dus al geïnstalleerd heb). Ik zal dus dit even afwachten voordat ik drivers ga updaten.

nb. volgens mij zijn er 3 voordelen te weten, iets zuiniger, iets sneller en een flink betere grafische chip. deze voordelen vond ik die paar tientjes wel waard.

Edit:
Zeer goede service van Asrock, gelijk de zelfde dag een reactie door een persoon met verstand van zaken en ook nog in het nederlands. bij deze een paar pluimen in de reet van Asrock :)
Zie hieronder de reactie:

--- On Mon, 7/2/12, ASRock Support <support3@asrock.nl> wrote:

From: ASRock Support <support3@asrock.nl>
Subject: RE: $H61M/U3S3$ doesnt start up
To: "'tgh rtt'" <rommelkast@yahoo.com>
Date: Monday, July 2, 2012, 7:59 AM

Ik zal vandaag een BIOS chip op de bus doen.
Met een beetje geluk hebt u deze morgen of overmorgen.
De BIOS chip zit net naast de SATA poorten, tussen de 4 blauwe en de 2 witte poorten.
U moet wel even op de uitsparing letten die in de chip zit (zie plaatje) en de nieuwe BIOS chip er op dezelfde manier inzitten, dan moet het geen probleem zijn

Kind regards/ mit freundlichen Grüßen,
ASRock Support

[ Voor 25% gewijzigd door rommelkast op 02-07-2012 22:27 ]

bouwplanmakers.nl

Pagina: 1