Ongebruikelijke bezoekers - Analytics

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Sinds een jaar beheer ik voor ons bedrijf de adwords campagne en controleer ik dagelijks de bezoekers op onze website om vervolgens onze website te verbeteren.

Wij zijn een pro AV distributeur en werken enkel met dealers.
De kleine adwords campagne die wij hebben lopen zijn enkel om leads te genereren voor onze dealers.
Dit levert voor ons een aanvaardbare 20 clicks per dag op, en loopt prima door. We merken dat we meer leads krijgen.

Sinds 11 juni krijgen wij alleen ongebruikelijk veel bezoekers, een verdubbeling van het gebruikelijke aantal.
Nu zou je natuurlijk zeggen dat dit positief is, echter is de bezoekerskwaliteit hard achteruit gegaan.
Na een beetje zoeken kwam ik er achter dat er ineens een stijging kwam van 14.871% met linux gebruikers.
Dit gedeelte is voor mij bijzonder spannend, waarom deze stijging?

Omdat directie nogal van de oude stempel is en meteen bang is voor "hackers" moet ik nu met een verklaring gaan komen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet gaan zoeken.
De nieuwe linux bezoekers landen op onze homepage, en gaan vrijwel direct weer weg. (24 seconden, tov de 7 minuten die onze standaard gebruikers gemiddeld op de website verblijven)

Hopenlijk kunnen jullie mij een verklaring geven waarom deze stijging plaats vind, en hopenlijk een oplossing om deze bezoekers te weren. (of natuurlijk allemaal contact met ons op te laten nemen voor verkoop.. Dat zou natuurlijk ideaal zijn :9~ )

Als er meer info benodigd is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Als het goed is kun je ook zien waar die bezoekers geografisch vandaan komen. Zijn het ook niet per ongeluk crawlers? Voor die bezoekers, komen ze direct naar de homepage of hebben ze een referrer?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08 12:36
Is alleen de bezoekerskwaliteit van je AdWords campagne achteruit gegaan of ook van organisch verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Zoekbots die op een Linux variant draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50
Is er soms iets nieuws in de linux wereld dat verward zou kunnen worden met jullie adwords? Dat de bezoekers na 24 seconden gezien hebben dat jullie niet bieden wat ze zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Die tijdmeting kun je vergeten. Alle bezoeker die maar 1 pagina bekijken worden niet meegenomen. Die 24 seconden is dus alleen van de mensen die 2 of meerdere pagina's bekeken hebben.

Kun je het terug brengen naar 1 specifieke plaats, service provider, browser of OS? Gebeuren de bezoeken met enige regelmaat of op willekeurige tijdstippen? Bekijk de hostnaam eens, wordt de meting misschien vanuit een ander domein ingeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
Bedankt voor de snelle reacties.
Op de homepage zijn geen wijzigingen aangebracht. We hebben geen linux specifieke producten, en een product welke gelinkt staat met linux zou in principe dan ook naar voren moeten komen bij google waardoor de gebruiker rechtstreeks op die specifieke productpagina bij ons moet gaan komen.

Het zijn inderdaad geen Organische bezoekers.

De hostnaam komt vooral van Wanadoo.nl
Browser is Firefox

Ik ga nu kijken of ik het terug kan brengen naar 1 plaats en tijd.

In geval van Crawlers, hoe kan ik zorgen dat ze "verder crawlen".
Of kan dit geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het kan vanalles zijn; for all you know is 't een concurrent/conculega die een "kopietje" van je site probeert te trekken om daar gegevens uit te extraheren. Dat gebeurt bij veel websites die een "leuke database" aan gegevens hebben; zo heb ik 't bij veel webshops zien gebeuren en gebeurt 't, AFAIK, ook met regelmaat hier in de pricewatch bijvoorbeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 19-06-2012 11:00 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
RobIII schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:59:
Het kan vanalles zijn; for all you know is 't een concurrent die een "kopietje" van je site probeert te trekken om daar gegevens uit te extraheren.
Kijk, en dat soort dingen wil de directie dus niet lezen :/
Hoe kom ik daar achter?

- Edit; Alle bezoekers komen gelijkmatig tussen 9:00 en 16:00 :|

[ Voor 9% gewijzigd door kleefei op 19-06-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobIII schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:59:
Het kan vanalles zijn; for all you know is 't een concurrent/conculega die een "kopietje" van je site probeert te trekken om daar gegevens uit te extraheren. Dat gebeurt bij veel websites die een "leuke database" aan gegevens hebben; zo heb ik 't bij veel webshops zien gebeuren en gebeurt 't, AFAIK, ook met regelmaat hier in de pricewatch bijvoorbeeld.
Teleport Pro/Ultra? Daar zijn volgens mij wel blokkades voor te realiseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 19-06-2012 11:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
kleefei schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:00:
Kijk, en dat soort dingen wil de directie dus niet lezen :/
Dan vertel de directie maar dat dat niet te voorkomen is; nogal wiedes: je zet het juist online om je (potentiële) klanten (maar dus ook concurrenten) te informeren.

Wat wel nogal eens gebeurt is een IP-block na X-requests per Y-tijdspanne; daar stop je alleen de niet-volhouders mee want een nieuw IP heb je natuurlijk zo (gespoofed desnoods). Of een aantal niet-bestaande dummy productcodes oid in de gegevens opnemen. Duiken die productcodes bij de concurrent op dan weet je dat ze een kopie hebben "geleend".

Voorbeeldje: ik heb een tijdje bij een niet nader te noemen webshop gewerkt waar ze een flinke (handmatig aangelegde, bloed-zweet-en-tranen en investering dus) DB hadden die bomvol informatie zat met compatible productcodes voor een product. Stop daar her-en-der een onbestaande compatible productcode tussen (liefst die nog niet in google staan) en google zo nu en dan op die "easter eggs". Duiken er andere pagina's dan die van jou op dan kun je verdere stappen gaan ondernemen. Die "dummycodes" kunnen verder geen kwaad want geen hond googled er op (want: ze zoeken product X of compatible code Y maar niet dummycode Z die niet bestaat) maar je conculega neemt ze (vaak) blind over.
Raven schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:05:
Teleport Pro/Ultra? Daar zijn volgens mij wel blokkades voor te realiseren.
En nog 1001 alternatieven; lang niet allemaal zullen makkelijk te identificeren zijn. Een aantal zullen zich mogelijk netjes met een bep. useragentstring melden maar er zijn er ook zat die 't gewoon met een "browser UA string" doen en zelfs op "random intervallen" zodat 't niet te onderscheiden is van echte bezoekers.

[ Voor 68% gewijzigd door RobIII op 19-06-2012 11:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
Ik heb even het 1 en ander gecontroleerd.
Onze productcodes komen bij google enkel op onze pagina's naar voren.

Er zijn dus (voorzichtige conclusie) geen kopie's van onze website.
(concurrentie heeft in ieder geval geen kopie artikelummers)

Het lijkt mij ook niet dat crawlers alleen tussen 9 en 5 werken..?

Ik ben erg benieuwd wat het nu kan zijn....

[ Voor 5% gewijzigd door kleefei op 19-06-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Heb je misschien een laadtijd meting aan staan van een externe partij? Die laden een pagina volledig in en triggeren ook de analytics scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
André schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:29:
Heb je misschien een laadtijd meting aan staan van een externe partij? Die laden een pagina volledig in en triggeren ook de analytics scripts.
Dat is een goede! Ja, maar die draait al een jaar. (we hadden een trage website, en dat gebruikte ik om druk te zetten voor verbetering)
Het lijkt mij niet dat ze sinds vorige week een x aantal keren meer gaan controleren. Tevens zijn het ook veelal (99%) nieuwe bezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Dat het nieuwe bezoekers zijn zegt al heel veel: dat zie je bij bijna alle bots. En het kan toch zijn dat ze meer laadtijdmetingen zijn gaan doen?

Kun je nog andere zaken achterhalen? Maak eens een segment aan met alle kenmerken die je gevonden hebt, dan zie je in alle rapporten alleen de info over die ene specifieke bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
Ja, ik zie inderdaad dat de bot uit plaats Sliedrecht komt.
Hij bezoekt gemiddeld 255 keer de website per dag, tussen 9 en 5.
Direct verkeer. en 1 maal 245 pagina's bekeken, voor de rest uitgestapt bij de homepage.

Kunnen we hieruit concluderen dat dit een crawler is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Ik denk dat die kans vrij groot is, al zou een crawler meerdere pagina's opnenen, dit is vast geen manuele bezoeker. Of iemand heeft z'n Firefox op auto-refresh staan ofzo, maar waarom in hemelsnaam....

Gewoon ip blokkeren als het echt 1 adres is, maar dan heb je kans dat ie via een ander ip terugkomt. Can't hurt to try.

[ Voor 8% gewijzigd door M-Opensource op 19-06-2012 13:16 ]

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
Het vreemde is dat google ook zegt dat het 255 unieke bezoekers zijn.
Ik kan de hostingspartner nu wel gaan inschakelen voor het blokkeren van 1 ip, maar ik ben bang dat ik dan van 255 naar 254 ga...

Ik ga ze toch even naar de ip's laten kijken.
Bedankt!
Pagina: 1