• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Ik heb te maken met regelmatige freezes, vooral na lange stress. Het lijkt erop dat wanneer het systeem langzaam heter wordt, er op een bepaalde moment een freeze optreedt. Het viel me vooral op bij DayZ, wat ik de laatste tijd veel speel. Het treedt pas op na een aantal uur dus het zal waarschijnlijk iets te maken hebben met temperatuur.

Even de belangrijke informatie:

Moederbord: Gigabyte GA-Z77-D3H
Processor: i5 3570k OC @ 4,2 Ghz met Scythe Mugen 2 Rev B (stock voltage, alleen multiplier veranderd)
Geheugen: Corsair Vengeance LP 16GB 1600mhz kit
Er is ruim voldoende airflow in de case, hij staat constant met de zijkant open.

Allereerst denk ik niet dat het de CPU is, hoewel deze overclocked is. Waarom? Ik heb de temperaturen zitten monitoren via Core Temp tijdens het spelen van DayZ, en deze komen nooit boven de 55 graden uit. De averages hangen zo rond de 50 als hij flink stressed is (DayZ is behoorlijk zwaar op de CPU). Bij BF3 lijkt het ongeveer hetzelfde te zijn qua CPU temperaturen. Aangezien een i5 3570k tot op 80 graden nog wel goed stabiel moet zijn, kan dat het probleem haast niet zijn. Hij varieert nog wel zelf het Vcore naargelang welke performance nodig is, is het een goed idee om dat vast te zetten of levert dat problemen op wanneer hij hem in idle state underclocked?

Mijn persoonlijke gok is het geheugen. Na een aantal uur stress is de CPU koeler nog steeds koel op de tast, maar zijn de heatspreaders van het geheugen echt ontzettend heet. Het geheugen is niet overclocked, het enige dat ik in de bios heb gedaan, is het Intel XMP profile aangezet zodat hij daadwerkelijk op 1600mhz runt en niet op 1333. Dit mag uiteraard geen problemen opleveren aangezien het geheugen daarvoor is gemaakt. Mijn vraag is dus, dat het geheugen enorm heet is, is dat normaal? Kan ik het oplossen door bijvoorbeeld het RAM voltage naar beneden te stellen of zal dat het nog onstabieler maken? Zoals ik zei, treden de freezes alleen op wanneer het systeem echt goed opgewarmd is, na een uur of 3 flink gedraaid te hebben. Soms duurt het zelfs langer. Mijn RAM voltage is op dit moment 1.5v, dat is standaard voor de set die ik heb. Zou het echter ook kunnen dat één van de RAM sticks defect is? Ik heb Prime95 eens voor 8 uur gedraaid en na een uur of 4 gaf één van de threads een error "rounding was .... expect less than...". Op deze error had ik even gegoogled en dit blijkt te wijzen op het geheugen.

Wat kan ik dus het beste doen?
- Geheugentimings veranderen (staan nu op 9-9-9-24)
- Geheugenvoltage veranderen (staat nu op 1.5v)

Bedankt!

BF1 Stats

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-01 15:39
Draai eens een memtest86 voor een aantal uur en kijk wat die aangeeft. Dan kan je zeker weten of het je geheugen is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

ik zou beginnen met airflow maken in je kast.
die heb je dus overduidelijk niet omdat je kap er niet op zit. daardoor gaat de lucht meteen naar buiten en niet langs het geheugen.

Normaal zuigt een frontfan de lucht aan en de fan in de voeding of een losse back fan blaast de lucht naar buiten.
Bij jou gaat de lucht meteen naar buiten zonder langs je geheugen te gaan...

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Ik heb vannacht Memtest86 4.0 de hele nacht laten draaien, zo'n 8 uur. Toen ik 's morgens terugkwam, zag ik dat het hele beeld gevuld was met rare tekentjes. Eventuele errors kon ik dus niet zien. Ik heb even gegoogled op deze 'screen corruption', zoals veel mensen het noemden; waarschijnlijk heeft het te maken met een fout in Memtest86 4.0. Niet per sè dat het geheugen écht gaar is. Er blijkt een updated versie van het programma te zijn van een andere producent, genaamd Memtest86+ 4.2. (verkrijgbaar op www.memtest.org). Deze ga ik vanavond even proberen en dan kijk ik wel verder.

Heb wel gezien dat het Corsair Vengeance geheugen van nu niet zo bijzonder blijkt te zijn, maarja ik wil er ook niet echt mee overklokken, ik wil gewoon snel en betrouwbaar geheugen op stock snelheden. Ik krijg dit niet eens stabiel op 1600mhz aan de praat op stock timings! Als het blijkt dat het idd het geheugen is, ga ik waarschijnlijk voor een 16GB quad channel kit G.Skill Ripjaws. Hoop wel dat ze met dat 'vinnetje' onder mijn Scythe Mugen passen.

UPDATE: Memtest86+ 4.2 voor 4 uur laten draaien. Geen errors, niks. Het zal dus toch wel ergens anders aan liggen. Vannacht toch maar weer even Prime95 laten knallen, eens zien wat ik morgenochtend zie!

UPDATE 2: Gefixed! Ik bleek erg veel Vdroop te hebben, waardoor onder behoorlijke loadveranderingen de CPU soms onder het minimale voltage bleek te tikken. Dan crashte die. Dat is ook waarom de crashes niet zo frequent waren, alleen bij DayZ en Prime te reproduceren. Ik heb het verholpen door de Load Line Calibration (LLC) van auto op high te zetten, dit vermindert de Vdroop aanzienlijk. Sinsdien de PLL voltage op 1.5 en de Vcore op 1.2 en hij heeft een overnight blendtestje met Prime overleefd.

[ Voor 24% gewijzigd door Foodie88 op 22-06-2012 08:42 ]

BF1 Stats