weerstand verbrand, welke waarde moet ik hebben??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
ik weet het, een simpele vraag, waar niemand meteen een antwoord op heeft.

wat is er gebeurd?
ik heb vorig jaar bij de Aldi een campinglamp gekocht. http://www.supermarktaanb...act-voor-bijv-gsm-mp3-ed/
op de vakantie heeft mijn vrouw een verkeerde voedings-adapter er op aangesloten.
als gevolg daarvan was het "poef" en de lamp deed het niet meer.
even dat ding opgeschroefd en ik kom tot de ontdekking dat er een weerstand verbrand is.

klik op de thumbnail voor een groter plaatje: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7bzYslbpT3XxZvj663jSEha4/thumb.jpg

de weerstand is met geel omcirkeld.

nu is het probleem dat ik totaal geen verstand van schakelingen heb.
solderen kan ik wel, als ik maar weet wat er moet te komen zitten.

mijn vraag aan jullie is nu.
wie kan er goed inschatten of weet gewoon welke weerstand er in moet komen.
de weerstanden die er omheen zitten hebben de volgende kleurcodering:
- goud-rood-zwart-bruin = 1000 ohm?
- goud-oranje-zwart-bruin = 10000 ohm?

het verschil is dus een factor 10

zelf schat ik, als een leek, in dat ik een van deze 2 weerstanden er in kan zetten.
maar wat zijn de gevolgen als ik de verkeerde er in zit?
had ik tot nieuwjaar moeten wachten omdat het zo'n leuk vuurwerk effect geeft of is er niet veel aan de hand.

kan ik beginnen met de hoogste waarde er in te zetten en als het niet werkt, dan de andere er in solderen en maar afwachten.....?

graag jullie hulp hiermee.

het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand toevallig ook zo'n lamp heeft gekocht en het ding wil opschroeven.
maar tot die tijd is het natuurlijk koffiedik kijken of een beroep doen op jullie expertise. _/-\o_

een verzoek: graag geen commentaar als het niet zinnig is of niets aan het topic bijdraagt, maar dat wisten jullie natuurlijk al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Kan je evt een detail foto maken? (Full HD weerstandje in beeld)

Zo te zien zijn het weerstandjes die om je transistor heen zitten, beetje lastig zeggen op deze manier welke waarde het moet zijn. Een achterkant foto kan evt ook mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou eerst eens meten of de weerstand wel doorgefikt is. Vaak kom ik ook nog weerstanden tegen die zon kleur als standaard hebben.
Maar als je zeker weet dat het die weersyand is, zou ik eens proberen met een hogere weerstand. Werkt je lamp niet of niet goed, kun je nog altijd de lagere weerstand erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:10
Ik kan het niet genoeg zien om zeker te zijn, maar het lijkt alsof er links twee identieke regelingen zitten (2 weerstandjes plus transistor) mogelijk om een deel van de leds aan te sturen. Als je het schema uittekent wordt het duidelijker

maar: een jaar => garantie ALDI?

zoeken op TL-5039 geeft een aantal (Chinese) leveranciers, wellicht heeft een mailtje met je vraag zin.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Je hebt de kleurtjes verkeerdom, de gouden zit altijd rechts en je hebt dus bruin-zwart-kleur.

Bruin-zwart-rood is 1-0-(10^)2, dus 1000, en bruin-zwart-oranje is 1-0-(10^)3, dus 10k. Goud betekent 5% tolerantie.

De kans dat er niets anders stuk is dan zo'n weerstand, zeker als ie naast een transistor zit, is vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
even een foto met meer detail: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MQOVo4p29DbpkSrZjtcbySki/thumb.jpg

- volgens mij is de weerstand toch echt doorgefikt, er vallen stukjes materiaal af en zo. en het is dus echt niet de kleur die het moet hebben.

- Aldi doet niet moeilijk over de garantie, maar het is mijn eigen schuld dat het kapot is gegaan en dan vind ik het niet kies om garantie te gaan claimen.
het zou kunnen dat er meer onderdelen kapot zijn, maar daar komen we dan wel achter als de weerstand is vervangen.

durft iemand er een gooi naar te doen welke weerstand er in zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Een gooi doen is niet zo lastig; het is jouw apparaat, en jouw risico natuurlijk.
De doorgebrande weerstand lijkt puur in het circuit voor de leds te zitten.
Wordt de accu nog opgeladen en werkt de usb aansluiting als je de juiste adapter aansluit, of de zwengel gebruikt?
Zo niet is er meer schade en kan je hem zeker weggooien.

Ik zou zeggen:
Probeer 10K, en hoop dat je de naastliggende transistor niet overbelast (als die al niet kapot is).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
maak vooral even een foto van de achterkant, dan kunnen we het schema bepalen. Daarnaast kan het ook helpen te weten wat voor transistoren het zijn, wat staat erop?

Het is waarschijnlijk niet de weerstand naar de gate van de transistor (dat is meestal de middelste pin, en de weerstand is meestal 10K, maar het kan ook wel eens de buitenste pin zijn, daarom zou ik graag weten wat er op staat), de weerstand zal wel nodig zijn voor hetgeen de transistor schakelt, maar met enkel een foto van dit deel is dat (voor mij althans) niet goed in te schatten. Het beste wat je kunt doen als je perse wilt gokken is de waarde nemen van die bovenste weerstand (het lijkt zoals gezegd twee keer dezelfde schakeling), 10K zoals hierboven voorgesteld kan waarschijnlijk ook geen kwaad.

[ Voor 10% gewijzigd door huub8 op 20-06-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Ik wilde nog toevoegen, je kan de weerstand halverwege meten en dan de waarde x2. Maar nu ik de detailfoto zie, vraag ik me ernstig af of dit gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mgKi3YWoClsuvIpMtZbi5Xud/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TcW31DTovQms0cj3Q8ZDpeO9/thumb.jpg

ik heb dus 2 foto's geplaatst.

wat met lichtblauw is omcirkeld, is een schakelaar waardoor er oranje ledjes gaan branden en die zitten op een van die witte aansluitstekker aangesloten.
op die ander aansluitstekker zitten witte ledjes aangesloten, die dus daadwerkelijk licht geven.
dan heb ik nog iets met geel omcirkeld en dat is de aansluiting voor een voedingsadapter.
je ziet ook een USB-poort, dat is om bijv. een mobiel op te laden via die USB-poort.
helemaal rechts (met de roestvorming) dat is de hoofdschakelaar.
de witte aansluiting die linksonder te zien is waarschijnlijk de aansluiting voor de handdynamo.

kunnen jullie hier wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Tegen ompolen is de schakeling beveiligd. Het is een te hoge spanning geweest wat de boel heeft vernield zo te zien. Daardoor denk ik dat Q3 het ook heeft begeven. De weerstand schat ik op zo'n 10k inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
het klopt dat er een te hoge spanning op heeft gestaan.
dan gaan we eens kijken of de onderdelen te krijgen zijn
voor de zekerheid ga ik de transistor (Q3) ook vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Zag bij de ALDI van dat soort lampen liggen, stiekem openschroeven en een foto maken een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
dat heb ik gedaan en wat denk je?
daar hebben ze een vernieuwde PCB in gezet, met andere soorten weerstanden....
daarna heb ik dit topic maar opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Wat is het voltage van die verkeerde adapter?
Als dat bekend is dan is het eenvoudig te bereken hoeveel ohm die weerstand maximaal geweest is.

Om een 10k weerstand zo te verbranden moet je bv al ver over de 50 volt gaan dus dat zal het wel niet geweest zijn. Voor een 1k weerstand ruim over de 17 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
de lamp heeft een voedingsadapter van 6 Volt en er is een adapter van 12 Volt op aangesloten.
zou het dan toch een 1000 Ohm weerstand zijn geweest?

[ Voor 22% gewijzigd door hensdesk op 22-06-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Op zich zou een 1k weerstand niet stuk gaan van 12 volt maar het kan zijn dat die 12 volt adapter ongestabiliseerd is en een wat hogere spanning af geeft.

Je kan het proberen met 1k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
het was een adapter van ook een campinglamp, maar dan van een ander type. een soort zaklamp
kan best zijn dat die niet gestabiliseerd zijn. (ze zijn niet al te duur)
logisch dat ze dan verward kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesmf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 01:48
ik heb zo'n lamp, nog niet gekeken, veel werk om open te schroeven ? zo nee dan doe ik dat wel even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesmf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 01:48
viel mee, goud, bruin zwart bruin ,dus , als ik het me nog goed herinner 100E zwart is bij deze ook een beetje aangetast, weerstand wordt dus kennelijk goed belast , een weerstand met iets meer vermogen kan geen kwaad
Pagina: 1