ik weet het, een simpele vraag, waar niemand meteen een antwoord op heeft.
wat is er gebeurd?
ik heb vorig jaar bij de Aldi een campinglamp gekocht. http://www.supermarktaanb...act-voor-bijv-gsm-mp3-ed/
op de vakantie heeft mijn vrouw een verkeerde voedings-adapter er op aangesloten.
als gevolg daarvan was het "poef" en de lamp deed het niet meer.
even dat ding opgeschroefd en ik kom tot de ontdekking dat er een weerstand verbrand is.
klik op de thumbnail voor een groter plaatje:
de weerstand is met geel omcirkeld.
nu is het probleem dat ik totaal geen verstand van schakelingen heb.
solderen kan ik wel, als ik maar weet wat er moet te komen zitten.
mijn vraag aan jullie is nu.
wie kan er goed inschatten of weet gewoon welke weerstand er in moet komen.
de weerstanden die er omheen zitten hebben de volgende kleurcodering:
- goud-rood-zwart-bruin = 1000 ohm?
- goud-oranje-zwart-bruin = 10000 ohm?
het verschil is dus een factor 10
zelf schat ik, als een leek, in dat ik een van deze 2 weerstanden er in kan zetten.
maar wat zijn de gevolgen als ik de verkeerde er in zit?
had ik tot nieuwjaar moeten wachten omdat het zo'n leuk vuurwerk effect geeft of is er niet veel aan de hand.
kan ik beginnen met de hoogste waarde er in te zetten en als het niet werkt, dan de andere er in solderen en maar afwachten.....?
graag jullie hulp hiermee.
het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand toevallig ook zo'n lamp heeft gekocht en het ding wil opschroeven.
maar tot die tijd is het natuurlijk koffiedik kijken of een beroep doen op jullie expertise.
een verzoek: graag geen commentaar als het niet zinnig is of niets aan het topic bijdraagt, maar dat wisten jullie natuurlijk al
wat is er gebeurd?
ik heb vorig jaar bij de Aldi een campinglamp gekocht. http://www.supermarktaanb...act-voor-bijv-gsm-mp3-ed/
op de vakantie heeft mijn vrouw een verkeerde voedings-adapter er op aangesloten.
als gevolg daarvan was het "poef" en de lamp deed het niet meer.
even dat ding opgeschroefd en ik kom tot de ontdekking dat er een weerstand verbrand is.
klik op de thumbnail voor een groter plaatje:

de weerstand is met geel omcirkeld.
nu is het probleem dat ik totaal geen verstand van schakelingen heb.
solderen kan ik wel, als ik maar weet wat er moet te komen zitten.
mijn vraag aan jullie is nu.
wie kan er goed inschatten of weet gewoon welke weerstand er in moet komen.
de weerstanden die er omheen zitten hebben de volgende kleurcodering:
- goud-rood-zwart-bruin = 1000 ohm?
- goud-oranje-zwart-bruin = 10000 ohm?
het verschil is dus een factor 10
zelf schat ik, als een leek, in dat ik een van deze 2 weerstanden er in kan zetten.
maar wat zijn de gevolgen als ik de verkeerde er in zit?
had ik tot nieuwjaar moeten wachten omdat het zo'n leuk vuurwerk effect geeft of is er niet veel aan de hand.
kan ik beginnen met de hoogste waarde er in te zetten en als het niet werkt, dan de andere er in solderen en maar afwachten.....?
graag jullie hulp hiermee.
het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand toevallig ook zo'n lamp heeft gekocht en het ding wil opschroeven.
maar tot die tijd is het natuurlijk koffiedik kijken of een beroep doen op jullie expertise.
een verzoek: graag geen commentaar als het niet zinnig is of niets aan het topic bijdraagt, maar dat wisten jullie natuurlijk al