Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo

Morgen krijg ik mijn eerste ssd binnen (eindelijk _/-\o_ )
Nou vroeg ik me af of er een bepaald stuk software bestaat. Ik heb het in mijn hoofd zitten en ga het zo goed mogelijk proberen te beschrijven.

De software:
Stel je installeert een spel op je ssd. Naast de verschillende systeembestanden her en der (vraag me niet waar) installeert hij ook grote "database" bestanden. Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om met een stuk software na de installatie deze grote "database" bestanden naar de hdd te kopieren zodra deze niet gebruikt worden en dat er ook via de software deze "database" bestanden weer terug kunnen worden gezet. Hierdoor zou je in principe veel meer spellen kunnen instaleren dan dat er capiciteit is: het enige wat je even hoeft te doen is de desbetreffende "database" bestanden van het desbetreffende spel terug zetten en je kan spelen.

Begrijpen jullie wat ik bedoel? Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:44
Ja, Intel Smart Response
En er zijn vast andere Caching pakketten. Maar die zullen voornamelijk voor servers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet of zoiets dergelijks bestaat. Intel smart response is het in ieder geval niet, dat is iets heel anders: het zet de meest gebruikte bestanden op ssd die dan als cache werkt, en laat de rest op de hdd staan. Nadeel van deze methode is onder andere dat er erg veel schrijf bewerkingen naar de ssd gaan.

Nu de ssd onderhand volwassen zijn en zelfs de 256 GB betaalbaar begint te worden, kan je gewoon alles op de ssd plempen (behalve voor die mensen die 40 grote games tegelijkertijd willen spelen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
ik heb door budgetrededen gekozen voor een 128 gb versie en alleen max pyne is al zo'n 25 gb dus dat telt snel aan.
Ik wil eigenlijk een programma met een schuifbalk: één schuifbalk per game, en dat je kunt switchen tussen hdd en ssd, terwijl de systeembestanden gewoon op de ssd blijven staan dus het spel geïnstalleerd blijft staan, maar de grote "database" bestanden tijdelijk niet op de ssd staan zodat deze ruimte vrijmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Zoiets zal wellicht bestaan, mmaar hou er rekening mee dat het erg vervelend kan werken.
Om te beginnen moet je middels een programma de bestanden van 1 spel over verschillende schijven verdelen. Je snapt dat dit niet ten goede komt aan de snelheid, en juist daar heb je de ssd voor gekocht (toch?).

Ten tweede, de snelheid van een ssd is frappant, maar het went snel. Als ik bijv switch naar mijn hdd, denk ik soms even dat mijn computer niet lekker is. Als je 1 programma hebt dat op de ssd en hd staat wordt het nog vervelender, en op het moment dat er data van de hdd moet komen krijg je gegarandeerd een hickup (zeker als de hdd in slaap is gevallen en nog moet opspinnen).

Ik zou zeggen, zet je meest gebruikte spellen in hun geheel op de ssd, en de minder gebruikte laat je geheel op de hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Je begrijpt me niet helemaal.
Stel ik heb een aantal games van in totaal 200 gb. Dit gaat niet allemaal passen op een 128 GB schijf. Mijn idee is om de grote "database" bestanden van de spellen die je momenteel NIET speelt op de harde schijf te laten plaatsen. Op het moment dat je zo'n spel WEL gaat spelen haal je in het programma de schuif over, deze kopieert de grote "database" bestanden eventjes naar de SSD. Op het moment dat je dit spel (tijdelijk) niet meer wilt spelen maar nog niet wil deïnstalleren kun je de schuif weer op HDD zetten zodat deze de grote "database" bestanden weer op de HDD zet. Hierdoor nemen spellen die je momenteel speelt geen SSD ruimte in en voorkom je het telkens de- en herinstalleren met het verlies van de nodige safegames en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dus je moet eerst 9 GB wachten voordat je spel start. Koop dan gewoon geen ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:46

Midas.e

Is handig met dinges

Of zet je schuif naar spaar even door en koop een SSD waar jij alles op kan zetten.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op een 128GB SSD moet je Windows en Program Files (Office en andere non-gamepakketten) installeren, maar berg grote games. Daar is het simpelweg te klein voor.

Wat ik wel vaak lees is dat mensen slechts één of twee spellen tegelijk geïnstalleerd houden op een kleine SSD; dat zou een oplossing kunnen zijn.
Midas.e schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:07:
Of zet je schuif naar spaar even door en koop een SSD waar jij alles op kan zetten.
De SSD komt morgen binnen.

[ Voor 26% gewijzigd door TimMer op 19-06-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ok, nu begrijp ik het.
Nee, ik ken het programma niet, en het is het meest onzinnige dat ik sinds lang gehoord heb.

Stel je wilt spel max pyne spelen. Je opent het schuifprogramma (5 sekonden), je klikt op het spel (3 sekonden), de grote database bestanden gaan naar de ssd (op snelheid van de HDD, 20 GB zal misschien 200 sekonden duren), je gaat naar je ssd (3 sekonden) en start het spel vanaf de ssd (5 sekonden) = totaal 216 sekonden.

Stel het spel staat helemaal op HDD, geen poespas, je start het spel (15 sekonden), klaar. :)

Het feit dat het spel op de ssd staat maakt het niet sneller, alleen het opstarten van het spel gaat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Reepje schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:16:
[...]

Ok, nu begrijp ik het.
Nee, ik ken het programma niet, en het is het meest onzinnige dat ik sinds lang gehoord heb.

Stel je wilt spel max pyne spelen. Je opent het schuifprogramma (5 sekonden), je klikt op het spel (3 sekonden), de grote database bestanden gaan naar de ssd (op snelheid van de HDD, 20 GB zal misschien 200 sekonden duren), je gaat naar je ssd (3 sekonden) en start het spel vanaf de ssd (5 sekonden) = totaal 216 sekonden.

Stel het spel staat helemaal op HDD, geen poespas, je start het spel (15 sekonden), klaar. :)

Het feit dat het spel op de ssd staat maakt het niet sneller, alleen het opstarten van het spel gaat sneller.
Eensch, of dit zo lang duurt maar ik begrijp je punt en ben het met je eens.
Dan mijn volgende vraag: is er een tool om games te "migraten" naar je HDD als je besluit ze niet meer zoveel te spelen dat je ze op je ssd wilt hebben maar ook weer niet wil deïnstaleren i.v.m. verlies van safegames en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTFS compressie toepassen?

maar beter stuur je die SSD ongeopend retour onder de zichttermijn en spaart door voor een grotere, want dit zijn allemaal houtje touwtje oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:25:

maar beter stuur je die SSD ongeopend retour onder de zichttermijn en spaart door voor een grotere, want dit zijn allemaal houtje touwtje oplossingen.
Exact. Zelfs 512GB SSD's zijn niet achterlijk duur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een 128 GB ssd is prima te gebruiken. Als je gewoon goed om gaat met de ruimte en de nutteloze data naar een HDD kopieert. (Je 30 GB aan muziek bijvoorbeeld)

Daarbij, Windows 7 geheel up-to-date is slechts 25 GB.
Dan heb ik nog zo'n 27 GB aan program files ( 3 fps games en enkele grote IDE's )
Met nog 50 GB aan user files omdat Dropbox een beetje tegenwerkt met symlinks. (had 20 GB kunnen zijn)
En een hoopje restfiles, en mijn hiberfil staat ook nog aan.

Ik heb voortdurend 20 - 5 GB aan vrije ruimte, en als ik wat meer nodig heb verplaats ik gewoon wat dingen naar een HDD door middel van een juction point/symbolic link.
Daarbij, alle grote IDE's zitten in de NTFS compressie. Dat helpt zo 5 GB.

Dat zou je ook nog aan kunnen zetten voor het gehele station. Maar dan belast je de CPU natuurlijk meer.

Het gemak van een SSD is groter dan de moeite van het efficient met je ruimte omgaan.
Pagina: 1