Budget PC voor ouders voor de aankomende 5 jaar!

Pagina: 1
Acties:

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 22:03
Beste Tweakers,

Het is weer zover, de paps en mams hebben iets nieuws nodig wat iets met elektronica te maken heeft.
jullie kennen hem wel: aaaah, wil jij iets goed uitzoeken? :9
dus, bij deze:)

Doel is om zeker voor 5 jaar een prima systeem te hebben, zodat ze er niet naar om hoeven te kijken of weer iets nieuws moeten kopen. Ik heb nog wat losse onderdelen van een oude desktop dus dat scheelt.

Wat hieronder staat is gebaseerd op de BBG van vorige maand plus wat verandering na wat research (stiekem toch altijd leuk om een systeem samen te stellen dus er zit al wat tijd in:P)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
wat ouders doen, je kent het wel: beetje internetten, foto's kijken, beetje gedichtjes schrijven ed.
Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 400-450 €
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Coolermaster igreen 500W voeding
-toetsenbord ed. gaat alleen om de kast dus eigenlijk
-120 GB pata schijf, niet zeker of dat nog iets wordt...
-DVD brander (zwart), ook pata, miss nog nuttig
-250GB sata schijf
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Omdat het ongeveer 5 jaar mee dient te gaan, toch videosignaal ergens vandaan moet komen, ik groot fan ben van de nieuwe i processoren, en CPU eigenlijk het belangrijkste is voor zo een soort PC, wilde ik daar maar het grootste deel van het geld aan uitgeven. Daarom de onderstaande processor.

-nou zijn stock koelers meestal een beetje karig, en zoals hieronder ook al staat moet ie een beetje stil zijn, en ik al een Scythe Mugen heb, en dat gewoon prima, stil en betaalbaar is. die er ook maar bij gezet.

-kast: maakt eigenlijk niks uit, liefst beetje mat zwart ofzo, en geen blauwe leds ed:P vind dit Fractal Design Core 1000 ook erg mooi, maar weet niet of dat wat gaat worden met dat blok staal op de processor...dus daarover graag wat advies :)

-ssd, ze hebben genoeg ruimte op die 250GB schijf, en SSD is wel echt fijn als ie 5 jaar moet meegaan.
in een andere topic ook al de samsung 830 gezien, ook goed dus? gelijk ook 128 GB, is misschien wel praktischer dan de M4 dan...nja hiervoor ook jullie mening svp:)

-standaard geheugen, genoeg voor de aankomende 5 jaar, en kost toch niet echt wat...

-Moederbord is nog t een en ander over te doen, deze als basis uit de BBG gehaald. er hoeft niet zoveel in te zitten...mogelijk ooit een derde schijf, voor backup oid? matx geen must. maakt eigenlijk niet zoveel uit...

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SH-222BB Zwart€ 13,66€ 13,66
1Cooler Master Elite 342€ 24,45€ 24,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,95€ 182,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 70,50€ 70,50
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 27,82€ 27,82
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 50,50€ 50,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,43

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Groot fan van Intel, zeker de Sandybridge werkt gewoon top voor simpele toepassingen. een krachtige CPU en genoeg GPU. denk dat ik niet zo snel hier vanaf stap...goede ervaring en er moet ook wel wat power inzitten wil het voor de aankomende 5 jaar beetje werkzaam blijven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
niet al te groot, maar opzich is een normale ATX prima. Geluidsniveau een beetje stil. daarom ook de Scythe, daar hiervan waarschijnlijk de meeste warmte afkomt en de stock koelers vaak beetje suf zijn.
energieverbruik maakt niet zoveel uit, ze zetten hem altijd keurig uit, en gebruiken niet zoveel...(zie ook geen gigantische verbruikers in de lijst staan...)

Gewenste advies:
voornamelijk het moederbord in combinatie met processor koeling en kast.
ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met of het allemaal past ed en natuurlijk nog een goed idee over de configuratie an sich.
en wat SSD afwegingen...Samsung 830, M4 64 of 128 GB...

Alvast bedankt voor de hulp en advies.

mvg

Sjoerd Postuma

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 22:24
Je zegt dat het 5 jaar mee moet gaan, maar een i5 gaat niet langer mee dan een i3 of een G630. De processor die je nu hebt is echt veel te duur voor wat je ouders er mee gaan doen ;)

• Baapje327
ok, maar ik ga ervanuit dat alles een beetje zwaarder wordt door de jaren...dus dan moet je nog wat sterkers kopen zodat t 5 jaar mee gaat...liefs nog langer natuurlijk:)

verder zit er niet zoveel in eigenlijk qua power...

bedankt voor je opmerking in ieder geval, zal t meenemen:)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Kayakyak
Als je zo redeneert (wat helemaal geen gekke gedachte is), moet je jezelf eerst eens afvragen hoeveel windows upgrades je ouders in die 5 jaar willen. En vergis je niet in de cpu kracht van zo'n simpele G630 tegenwoordig. Die icm een ssd levert gewoon een heel snel systeem op als je het vooral voor office, mail en internet gebruikt.

• Baapje327
tja, misschien heb je gelijk. Denk 2 windows upgrades, maar als je zegt dat er zoveel power in zit, dan kan ie misschien wel 8 jaar mee:P

vind het ook wel belangrijk dat ze echt wat power krijgen voor dat geld..

als je vergelijkt op cpubenchmark.net is er toch wel een groot verschil tussen de i5 en de G630...een G630 is ongeveer even snel als een T8400, wat toch alweer een oude CPU is (zit in mn werklaptop en word ik niet echt vrolijk van....).
loop ik hier dan ook niet tegenaan bij deze build?

• Kayakyak
Het gaat niet specifiek om de G630, het was meer een voorbeeld. Je moet je goed afvragen wat je ouders gaan doen met de pc. Als jij denkt dat je een i5 nodig hebt, moet je hem vooral in je systeem zetten :9

• Baapje327
ach, probeer wat leuks voor ze neer te zetten, denk je niet dan dat voor zo een PC, een groot deel van t budget naar de CPU zou moeten gaan? verder er niet zoveel wat ze nodig hebben toch? Bedankt voor de reactie though, zet me weer beetje aan t denken...

nog meer opmerkingen over de build? of enig idee of t past in een Fractal design core 1000? of uberhaupt een Scythe Mugen op dat board? of zit geheugen in de weg enzo....weinig ervaring ermee...

• Kayakyak
Je kunt een op google zoeken naar reviews van die kast icm de Scythe, misschien dat je er eentje vindt die zegt dat het past.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dit systeem is, wat Lemmy op dit moment in mijn oren schreewt, Overkill!

Voor wat simpele officetaakjes heb je echt geen dikke i5 nodig, hoe grote fanboy je ook bent. Als je zo graag een i5 wilt, koop 'm dan zelf.

Ik zou gaan voor een AMD systeem, met de A-8 3780K (?) Prima processor, goede ingebakken CPU [veel beter dan de HD4000] waardoor het geheel gewoon beter in balans is, en dus beter werkt en toekomstbestendiger is. En mocht je over 2 jaar of 3 jaar kracht te kort komen, koop je voor 5 tientjes een tweedehands 6770, en laat je die in crossfire draaien.

Scythe mugen is sowieso overkill voor een officepc, of er nou iets van het blauwe of rode kamp in zit, stock is goed genoeg.

een FD Core 1000 is een leuk kastje.

8gb geheugen is ook beetje overkill, maar qua prijs maakt het weinig uit. Voor een A-8 is hooggeclockt geheugen belangrijker dan de hoeveelheid.

People as things, that’s where it starts.

• Kayakyak
Dat overkill verhaal probeerde ik ook al duidelijk te maken :p maar is een A8 niet ook al veel te overkill?

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Lol, nice overkill processor... En geen videokaart? Als alles toch zwaarder wordt.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

A-8 is iets kleinere overkill :+

de A-6 kan ook wel, maar, dat ziet er zo eng uit voor iemand die een i5 voorsteld als office-pc :P

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 16:48

Emiel1984

Made in NL

Ik heb een paar maanden terug een laptop gekocht voor mijn moeder maar daar zat ze bijna niet op. Het was haar allemaal veel te ingewikkeld en ze nam de laptop eigenlijk ook nooit mee. Nu heeft ze een Ipad3 gekregen en is ze er niet meer achter vandaan te krijgen.

Ze maakt er erg veel foto's en video's mee.
Ook stuurt ze regelmatig een email en bezoekt ze regelmatig websites.

Willen ze wel een PC is dus te vraag, vinden ze dat niet veel te ingewikkeld ?

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 18-06-2012 22:48 ]

[LTS][MTS][HTS]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

als ze willen internetten en willen schrijven, zou ik ze zeker geen tablet geven.

En ze hebben het aan zoonlief gevraagd, en als ik het zo lees, hebben ze ook al een computer [te zien aan de HDD's en de voeding]

en, mijn voorstel is goedkoper dan een tabletje.

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:12
Ik heb een aantal standaard dingetjes klaar staan in wenslijstjes. Hier zou ik voor gaan;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A55 Pro3€ 60,50€ 60,50
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Antec One€ 45,95€ 45,95
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1Samsung 830 series 128GB€ 99,90€ 99,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 24,29€ 24,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,50

Denk dan even de voeding weg.

En mocht je er een m-atx systeem van willen maken;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Core 1000€ 30,90€ 30,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,85

Kan altijd nog een 6670 bij voor meer grafische power, maar lijkt me zeker niet nodig voor internet/office.

[ Voor 22% gewijzigd door Genos op 19-06-2012 08:10 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik zou eigenlijk eerder gaan voor maximaal een i3 en zeker weten minstens een 128gb SSD, daar hebben je ouders 100x meer plezier van dan een 64gb SSD met een dikke i5...

Grillmeister

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik zou ook voor een i3 gaan. Alles wat ervoor is, is ouder dan sandy bridge = slechter. En hij is zo'n grote van fan van de i-serie ^^.

Aangezien i5 al mid tot high-end is is de enige optie dus een i3 (of AMD).

[ Voor 27% gewijzigd door witeken op 19-06-2012 12:41 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 22:02
witeken schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:19:
Ik zou eerder minimum voor een i3 gaan. Alles wat ervoor is, is ouder dan sandy bridge = slechter. En hij is zo'n grote van fan van de i-serie ^^.

Aangezien i5 al mid tot high-end is is de enige optie dus een i3 (of AMD).
En wat is een Pentium G620 dan? Die is namelijk ook Sandy Bridge... Dat lijkt me ook al ruimschoots voldoende, maar een I3 om wat op zeker te spelen is wel aan geraden.
als je vergelijkt op cpubenchmark.net is er toch wel een groot verschil tussen de i5 en de G630...een G630 is ongeveer even snel als een T8400, wat toch alweer een oude CPU is (zit in mn werklaptop en word ik niet echt vrolijk van....).
loop ik hier dan ook niet tegenaan bij deze build?
Ik heb de vergelijking tussen die 2 niet opgezocht(maar toch ga ik er vanuit dat de g630 nog een stuk sneller is) maar als in jou laptop een T8400 te traag is voor gewoon officewerk doe je toch iets mis. In mijn prive laptop die nog dagelijks wordt gebruikt zit nog een Core Duo T2500 en die kan echt nog aardig mee met Windows 7, surfen, VMWare(!) en internetgames...

http://specs.tweak.to/16567

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Weer wat bijgeleerd :P. Ik dacht dat Sandy Bridge alleen i3+ was. Maar waarom recycleren ze dan hun oude pentium naam?

hier: Pentium -> Intel Core 2 Duo/Quad/Extreme -> Intel core i3 -> i5 -> i7
En hier. Nja er staat bij marketing names Celeron en Pentium. Ze introduceren een nieuwe naam i3+ en toch geven ze die nog uit onder die 2 oude namen :S.

edit: laatste link toch interessant want hun tick tocks zijn aangevuld naar 4nm. Eerst ging het maar tot 11.

[ Voor 70% gewijzigd door witeken op 19-06-2012 12:59 ]

Tweakblog van de maand

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Pentium is, net als Celeron, de "budget" reeks, niet heel krachtig maar goed genoeg voor office taakjes.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Even wat anders; waarom zo'n grote kast voor een systeem zonder videokaart?
Pak lekker een mooi mITX-kastje, bijvoorbeeld deze van Lian Li: pricewatch: Lian Li PC-Q07A
Een mITX moederbordje erin met processor naar keuze, en je hebt een compact office-pctje.

• Baapje327
Bedankt mensen voor alle feedback,

inderdaad een wat kleiner kastje gepakt, maar toch een wat dikkere processor, sorry..
daarnaast een shuriken omdat ie anders niet in de kast paste.
en een m4 64 GB, was toch wel genoeg.
Mijn ouders zijn er wel erg blij mee:)

hopelijk over 10 jaar nog steeds.

bedankt voor de moeite.

Pagina: 1