Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reis en autoaankoop advies gevraagd voor woonwerk verkeer

Pagina: 1
Acties:

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:45
Beste Mede-tweakers,

Ik open dit topic omdat ik een nieuwe baan heb die echter een stuk verder weg ligt dan mijn huidige baan. Hierdoor moet ik veel kilometers gaan maken van Zeeland richting de Randstad. OV is geen optie in verband met de lastige bereikbaarheid van het bedrijf per OV. Nu wilde ik graag wat meer informatie over wat de goedkoopste en snelste manier is om dit traject af te leggen.

Het gaat om het volgende traject;
Goes (Zeeland) - Rhoon (nabij Rotterdam), enkele reis tussen de 80-110 km afhankelijk van de route, 5 dagen per week. Werktijden zijn in principe van 9-5, hierin zit wel iets van flexibiliteit maar echt de spits vermijden gaat niet lukken.

Wat betreft de route zijn er 3 opties;
Binnendoor via Zierikzee over de N256, de N59 en de A29, dit is grotendeels een 80km traject met 2 baans wegen, totaal circa 80 km enkele reis
Buitenom via Bergen op Zoom over de A58, de A4 en de A29, dit is grotendeels een snelwegtraject echter bij Steenbergen moet je een stuk binnendoor aangezien daar de snelweg nog in aanbouw is.
Buitenom via Roosendaal over de A58, de A17 en de A29, dit is een volledig snelwegtraject, echter wel het langste met circa 110 km.

Weet iemand uit ervaring welk traject het minste filegevoelig is rond de ochtend en avondspits?

Wat betreft de vervoerskeuze zijn er een aantal opties;
- Een nieuwe auto met af-fabriek LPG (bijv. de Chrevrolet Spark, Ford Fiesta of de Dacia Sandero)
- Een nieuwe auto met kleine Dieselmotor (bijv. een Ford Fiesta of Chrevrolet Aveo)
- Een (jong)gebruikte auto met LPG of Dieselmotor (liefst een kleine auto ivm met wegenbelasting).

Het totale budget licht rond de 10.000-17.000 euro (dit in verband met een inruilauto die nog een dagwaarde heeft van circa 10.000 euro, hierdoor is een goedkopere auto halen relatief onvoordelig ivm de inruilwaarde).

Nu ga ik rond de 40.000 km per jaar rijden en zal ik dus te twijfelen over bovenstaande opties;
- Met zo'n hoog kilometrage krijg je namelijk snel te maken met onderhoud van een gebruikte auto
- Ook vind ik een stukje veiligheid en comfort wel belangrijk
- Daarnaast zie je dat nieuwe goedkope diesel/LPG auto's de komende 18 maanden vaak nog wegenbelasting vrij zijn en iets zuiniger dan oudere auto's.
- Daar staat tegenover een hogere aanschafwaarde en vaak veel hogere afschrijving (zeker bij dit kilometrage waarin je een auto in 5-6 jaar 'op' rijdt.

Heeft iemand dus suggesties voor een kleine, goedkope maar liefst toch enigszins betrouwbare en veilige auto voor bovenstaand budget en gebruik?

Alle opmerkingen of adviezen met betrekking tot de route en aanschaf worden gewaardeerd,

Groeten,
Silvos

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:48
Is een Mazda 2 Bi-Fuel niet iets voor je. Die hebben dus een LPG installatie en een Benzine installatie waardoor het gecombineerd verbruik redelijk laag is. Verder rijden we hier in de familie al jaren Mazda en ik moet zeggen degelijker auto's bestaan in mijn ogen bijna niet. Er is bijna nooit iets mis mee, je zult er eigenlijk nooit met pech langs de weg staan en motorisch is het gewoon in orde.

Hij is misschien alleen wat kleiner dan modellen die jij noemt qua inhoud dus ik weet niet hoeveel mensen + bagage er in moet kunnen maar anders is het misschien wel de ideale kleine auto die wel gewoon oerdegelijk is. Verder is hij ook na 2014 wegenbelasting vrij.

HD4Life @ Full-HD

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:16

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb zelf een Opel Corsa 1.3TDI ecoflex gekocht.
Ik rij er op dit moment 5000km per maand mee en dat brengt me op 350 euro diesel en 90 euro verzekering. (en 310 euro afschrijving omdat ik hem nieuw gekocht heb 18.000 euro)onderhoud is niet verder gekomen tot nu toe dan 4 winterbanden en een kleine beurt.
En in juli tikt mijn auto de 60.000km aan.
De auto kwam er in tests kwa veiligheid beter uit dan zijn rivaal de fiat punto op het punt dat ik de auto aanschafte. Er zijn ondertussen een hoop goedkope dieseltjes op de 2e hands markt waar de kop vanaf is waardoor de afschrijving niet zo hard gaat meetellen.

Over de trajecten, je eerste optie: 80km/u en maar 80 km, zal het goedkoopste uitpakken.Auto's houden van die snelheid! zeker als je een klein dieseltje pakt! ik haal bijvoorbeeld de 1 op 33 op een tank als ik constant 70 rij :).
Voor files heb ik weinig te melden, ik kom nooit in dat stuk van nederland. maar misschien brengen maps.google en route.tomtom wat verduidelijking op die tijdstippen :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Silvos schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:17:
- Met zo'n hoog kilometrage krijg je namelijk snel te maken met onderhoud van een gebruikte auto
Waar haal je dit vandaan? En wat noem je hoog? Het valt mij in elk geval ruimschoots mee tot nu toe. De verwachtingswaarde van onderhoudskosten ten opzichte van afschrijving valt ruimschoots uit in het voordeel van het eerste. En dan heb je ook nog eens de dure 'verzekering' van een nieuwe auto in de vorm van verplicht dealderonderhoud.

Aan de andere kant: de goedkope eco-diesels zijn natuurlijk wel bij uitstek hiervoor gemaakt, maar typisch wat jonger. (En soms niet optimaal efficient bij snelwegkilometers.)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Silvos schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:17:
[...]

Het totale budget licht rond de 10.000-17.000 euro (dit in verband met een inruilauto die nog een dagwaarde heeft van circa 10.000 euro, hierdoor is een goedkopere auto halen relatief onvoordelig ivm de inruilwaarde).
Wat dacht je van gewoon huidige auto verkopen en 'nieuwe' auto kopen zonder overgeleverd te zijn aan de inlevergrillen.

Heb laatst ivm mogelijke situatiewijziging hier een overzichtje zitten rekenen en kwam voor laagste kosten/km uit op een 10j-oude LPG 3G bak, gevolgd door een even oude zuinige diesel. Als je goed kiest zijn die dingen niet minder zuinig dan wat nu uitkomt en je wint enorm door lagere aanschafprijs en dus ook afschrijving.

Iig wat dan ook je kiest, fabrieksopgaves van verbruik negeren en uitgaan van wat mensen IRL halen op www.autoverbruik.nl en www.spritmonitor.de - vooral die "zuinige" ondergemotoriseerde dieseltjes vallen sterk tegen omdat dat verbruik gemeten is op een constante 70km/u, als je minder constant rijdt en ook snelweg meepakt staat die turbo constant te gieren en spuit de brandstof eruit :o

Oslik blyat! Oslik!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Pro forma moeten we natuurlijk ook nog even de motorscooter noemen als potentieel goedkoopste en snelste oplossing ;)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

'k Rijdt zelf 35000 km per jaar in een Fiat Punto Evo (destijds nieuw gekocht), en bevalt me prima. Zonder extreem zuinig te rijden verbruik ik ongeveer 4.5 tot 5 liter per 100 km en hij's nu nog wegenbelastingvrij. Verzekering komt zonder schadevrije jaren (is onze eerste auto op eigen naam) op ongeveer 800 (all-risk), en onderhoud is ongeveer 250/300 per jaar, dus in totaal ongeveer 1000/1100 per jaar.

Wat betreft files raad ik je aan om gewoon eens een weekje elke ochtend en avond (rond je verwachte reistijden) op tomtom.nl/livetraffic te kijken. Dan krijg je een vrij goed beeld van de dagelijkse files.

offtopic:
Persoonlijk vind ik de heisa altijd van hoge afschrijvingen van nieuwe auto's een beetje overdreven, vooral als het gaat om een nieuwe auto van ~15000 euro. Ja, inderdaad heb je tov een 2e hands misschien een extra afschrijving van 1000 of 2000 euro ofzo, maar verspreid over 4/5 jaar heb je het dan over 200/300 euro per jaar... Kom op hé, big deal, dat is dan de prijs die je betaald voor een nieuwe auto met minder onderhoudsgedoe en -onzekerheid, en de mogelijkheid alle opties ed. naar eigen wens aan te schaffen. Maar da's gewoon mijn mening.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:57

Geckoo

Good news, everyone!

of zo'n mp3 geval waarmee je met je autorijbewijs mag rijden.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Pagina: 1