Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Hallo allemaal. Sinds enige tijd hebben wij thuis glasvezel van Lijbrandt. Omdat onze oude routers een te zwak signaal en te lage doorvoersnelheid hadden hebben we deze vervangen voor 2 WR1043ND's, één als router en een als AP. Het modem is een Genexis kastje, staat verder geen andere typering op. Er zijn doorgaans rond de vijftien apparaten aangesloten, met over het algemeen weinig echt intensieve gebruikers er tussen. Ik verbind altijd via kabel met de WR1043ND die als router fungeert, het AP is voor een ander deel van het huis.

In principe werkt het allemaal prima. Overal signaal met redelijke snelheden. Af en toe (zeg één keer per dag, soms minder) valt echter de verbinding weg voor iedereen in huis. 't SSID blijft zichtbaar (al kan het zijn dat dit de AP is, die heeft dezelfde naam), maar er is geen internet toegang en ook de web-interface is niet te benaderen (ook niet via kabel, waar ik standaard op zit). Een reboot van de router werkt, althans na een poosje wachten. Dat laatste komt doordat de Genexis opnieuw de router moet toevoegen, toch? In ieder geval was de web interface van de WR1043ND na reboot altijd meteen bereikbaar, alleen duurde het dus even voordat er WAN was.
Deze problemen hadden we niet met de oude routers, voorzover ik weet. Ik meen me wel te herinneren dat het af en toe voorkwam met een andere WR1043ND in een oud huis van me. Volgens mij is dat nooit opgelost.

Vandaag wilde het internet echter niet meer terug komen na een reboot. In een poging het probleem te verhelpen heb ik de laatste firmware van TP-Link geïnstalleerd (vooralsnog alleen op de router, niet de AP). Helaas werkt dat ook niet. Rebooten van Genexis helpt ook niet (stroom eraf, router ook laten rebooten, stroom weer erop).

Ik kan echter wel in de web-interface, en daarin is ook gewoon te zien dat er een WAN verbinding is. Dus het lijkt een andere situatie dan ik gewend was.

Kortom:
  1. twee maal WR1043ND, 1 als router en 1 als AP
  2. genexis modem
  3. sporadisch uitval router (wel SSID zichtbaar, geen internet & web interface)
  4. na reboot direct web interface, WAN komt binnen uur ook terug
  5. sinds vandaag helpt een reboot niet meer: wel WAN op de router (volgens web interface) maar niemand heeft internet
Ik ben bang dat er nu twee problemen tegelijk spelen, maar hopelijk is er één oplossing. Alvast bedankt voor iedereen die mee wil denken!

Ik heb overigens gegoogled, maar vond weinig, behalve soortgelijke problemen met DD-WRT, dus dat heb ik nog maar niet geprobeerd als oplossing. Het ervaringen-topic leek me ook niet de goeie plek, vond daar verder ook niets, maar misschien weet ik niet goed waarop ik moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo...

ik heb aandachtig je probleem gelezen en vroeg me daar toch nog wat bij af.
Wat was de reactie van de Genexis als je door middel van een kabel je PC direct aansluit.

Krijg je dan wel een IP / internet of weigert hij dan nog dienst ?

als dat niet het geval is dan zou ik zeggen dat het probleem hem in de eerste router zit.

Plus ben eigenlijk wel benieuwd naar de genexis gezien er inmiddels meerdere type's in omloop zijn.

is het een kastje met donkergrijze boven kant en witte kap onder ( ala een sigaren doos ) of de variant waar 2 modules naast elkaar kunnen worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Het is de grijs/witte sigarendoos :)

Direct aansluiten deed in eerste instantie niks, maar op instructie van Lijbrandt heb ik 't nogmaals geprobeerd nadat ik een half uur de stroom eraf had gehaald. Toen kreeg ik, zoals verwacht, gewoon een IP / internet. Dus voor zover ik het begrijp ligt het probleem niet bij de Genexis/Lijbrandt. Ik realiseer me overigens dat deze wachttijd elke keer nodig is bij aansluiten van een nieuw apparaat. In mijn ervaring is het ook nodig na een reboot van de 1ste WR1043ND (nadat de boel hangt), wellicht dat er ergens iets mis gaat bij het uitdelen van IP's, of verandert het mac adres van de aangesloten WR1043ND? In principe zou er meteen een verbinding met internet moeten zijn zolang het apparaat niet verandert, toch?

Inmiddels heb ik trouwens het internet weer terug gekregen door de twee WR1043ND's om te wisselen. De WR1043ND met oude firmware is nu de eerste router, de WR1043ND met nieuwe firmware is AP (dat doet 'ie wel). Dus om de één of andere reden lijkt de firmware update het probleem verergerd te hebben.

Het vervelende is dat ik nu niet zeker weet of de problemen voorbij zijn. Aangezien we eigenlijk dezelfde configuratie hebben staan als voordat ik naar een oplossing ging zoeken, neem ik aan dat het weer voor zal komen. Tenzij de WR1043ND die nu "gedegradeerd" is tot AP een unieke hardwarematige eigenaardigheid had die voor problemen zorgde.

Hopelijk kan je hier iets mee. In ieder geval fijn dat er naar gekeken wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet ben niet de meest snelle reageerder.

Wat ik in ieder geval weet is dat sommige ISP een leastijd op x aantal mac adressen hebben staan.
Op het moment dat er dus een router op aangesloten wordt en daarop een IP krijgt toegewezen is het zo dat zij dit voor b.v. een week in het systeem houden.

Tevens weet ik van een oude glasprovider ( Y3net inmiddels niet meer actief door overname etc. ) er ook een beveiliging in gebouwd had dat er in een periode maar aan 3 mac adressen een IP werdt toegewezen.

Het lijkt me alleen dat dit hier niet het geval is.

De bekabeling naar de woning en de Apparatuur van de provider zouden het ook niet kunnen zijn.
Glas werkt over het algemeen wel of niet ( Je ziet het licht of je ziet geen licht )
en qua apparatuur van de provider... mochten daar de problemen zitten dan is er meestal een groepsstoring en daar reageren zij zeer snel op.
Tenzij de WR1043ND die nu "gedegradeerd" is tot AP een unieke hardwarematige eigenaardigheid had die voor problemen zorgde.
Dit lijkt me inderdaad zeer plausibel. denk ik dat je even de tijd moet nemen om dit goed te testen.

anders zou misschien een modem change een mogelijkheid tot oplossing kunnen zijn.
Maar voor dat ze dat doen lijkt het me handing dat je een paar dagen direct de PC op het modem houd om te zien of de problemen dan idd. aanhouden. ( dit te meer voor het telefoonje met lijbrandt ( :? "ja maar ik kom er echt niet uit. etc.... bla. bla." O-) ) / en om zelf even absoluute zekerheid te hebben dat het daar in zit )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik zou in eerste instantie je ISP bellen en vragen of ze die Genexis even uit kunnen lezen dan kunnen ze zien of er fouten optreden op bepaalde poorten. Als dat het geval is kan er iets met je bekabeling mis zijn of het is niet goed aan de ISP kant. Kan je dat in ieder geval uitsluiten.