Toon posts:

Router verkocht via Marktplaats, beschuldigd van oplichting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een week terug mijn WRT54GL verkocht via marktplaats aan een wat oudere meneer, hij stelde via de E-mail al veel vragen en ik heb toen vriendelijk gecommuniceerd dat ik wel bereid ben om de router te verkopen maar dat het niet de bedoeling was dat ik gratis eindeloos tech-support zou verlenen.

Uiteindelijk zijn we het er over eens geworden dat hij de router even mocht proberen (om te kijken of die goed zou werken met de rest van zijn netwerk spullen) als hij zijn ID-Kaart zou achterlaten, de volgende dag heeft hij netjes zijn ID-Kaart opgehaald en mij betaald.

Via de E-mail had hij nog vragen over DNS instellingen, etc waarmee ik hem zo goed mogelijk heb geholpen.

Nu mailde hij vanochtend echt dat de router niet de snelheid haalt die hij kreeg van zijn provider en dat hij een andere router heeft gekocht via Marktplaats en eigenlijk zijn geld wel terug wou. Hij mailde "Om eerlijk te zijn voel ik me wel een beetje bekocht, je wist dat die linksys niet de jongste meer was en snelheid van tegenwoordig abo's niet zo kan bijbenen."

Hiervan was ik uiteraard niet op de hoogte en ik heb terug gemaild dat ik het wel onbeschoft vond dat hij ondanks al mijn hulp impliceert dat ik hem heb opgelicht. Hij had nooit eerder genoemd wat voor abonnement hij zelf heeft en ik heb zelf nooit problemen gehad met de router.

Hierna was de e-mail conversatie snel te einde maar het laat bij mij toch wel een erg negatief gevoel achter.

Nu is mijn vraag aan jullie, heb ik correct gehandeld en op welke manier kan ik in de toekomst de verwachtingen managen bij niet al te technische personen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:19
Makkelijk,

duidelijk stellen dat je het product verkoopt "As Is" en je geen ondersteuning wilt verlenen.
Prijs daarnaar maken en klaar is kees.

Oftewel afbakenen.

Wat je reactie betreft zou ik het woord onbeschoft niet zo snel in de mond nemen maar verder heb je iets evrkeerds gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als ik al merk dat hij/zij vragen steld waaruit blijkt dat men er niet echt veel verstand er van heeft, dan ga ik zelf wel wat doorvragen. En soms raad ik mensen dan ook af om de spullen te kopen. Juist om dit soort gezeik voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-10 11:24
Je hebt correct gehandeld. De beste man had ook de specificaties op kunnen zoeken. Daarnaast heb je nog extra moeite gedaan met betrekking tot zaken die de beste man ook vanuit google had kunnen krijgen.

Al met al heb jij een degelijk product geleverd, maar had de beste man zijn eigen requirements niet compleet.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.baars
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik denk dat hij er gewoon van baalt dat hij alsnog een nieuwe router moest kopen, en misbruik wilde maken van jou goedhartigheid om toch zo min mogelijk geld kwijt te zijn.
Hiervan was ik uiteraard niet op de hoogte en ik heb terug gemaild dat ik het wel onbeschoft vond dat hij ondanks al mijn hulp impliceert dat ik hem heb opgelicht. Hij had nooit eerder genoemd wat voor abonnement hij zelf heeft en ik heb zelf nooit problemen gehad met de router.
Hier heb je gewoon 100% gelijk. Gewoon onbeschoft deze man, ik zou je er niks van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou me er niet te druk om maken, je hebt al meer dan nodig was je best gedaan lijkt mij.
Het apparaat was technisch in orde, klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dus hij heeft de router geprobeerd, naar tevredenheid, maar na betaling verdwijnt die tevredenheid. Tja, daar valt niet veel over te zeggen. Hij heeft de koop geaccepteerd na test van product.

Wat support aangaat, dat is een kwestie van coulance tenzij je dat expliciet aanbiedt als onderdeel van de verkoop. Doe je dat laatste, dan is het wel verstandig om dat te specificeren (periode, type vragen, etc).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:36
Ik vind dat je al veel meer hebt gedaan om hem te helpen dan je redelijkerwijs van een verkoper kan verwachten.

Product meenemen tegen ID om hem te proberen? Bij mij mag je producten hier gewoon thuis proberen, maar meenemen tegen een ID, no way. Een ID kan hij zo weer van je opeisen immers, nogal makkelijk te bewijzen dat het van hem is. Met die Linksys niet.

De koper had prima zelf kunnen uitzoeken dat die router járen oud is, en met een 3Mbit internet abbo is er toch echt niks mee aan de hand, werkt hij perfect. Wil je er 100Mbit doorjagen dan kun je inderdaad problemen verwachten, maar dat is met bijna alle instap consumenten routers. Dat kun je hem overigens lijkt mij gewoon zeggen, waarom heeft hij dat zelf niet uitgezocht? Hij heeft hem toch uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Inderdaad.. niet druk over maken.. Als koper heb je een onderzoeksplicht en daarin heeft hij zelf niet aan voldaan.. tevens koop je bij Marktplaats om een reden, 2e hands dingen.. en 2e hands dingen hebben nogal de neiging om niet het nieuwste van het nieuwste te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:36
maniak schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:08:
Inderdaad.. niet druk over maken.. Als koper heb je een onderzoeksplicht en daarin heeft hij zelf niet aan voldaan.. tevens koop je bij Marktplaats om een reden, 2e hands dingen.. en 2e hands dingen hebben nogal de neiging om niet het nieuwste van het nieuwste te zijn ;)
Nouja onderzoeksplicht, hij heeft hem uitgeprobeerd, hoe kun je beter onderzoek doen dan hem testen?
Verkoper is veel verder gegaan dan zelfs een gemiddelde winkelier gaat om een product te verkopen, koper wilt gewoon goud hebben op de vuilnisbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lekker laten uitzoeken inderdaad. Sommige mensen verwachten gewoon te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
thaan schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:09:
[...]

Nouja onderzoeksplicht, hij heeft hem uitgeprobeerd, hoe kun je beter onderzoek doen dan hem testen?
Verkoper is veel verder gegaan dan zelfs een gemiddelde winkelier gaat om een product te verkopen, koper wilt gewoon goud hebben op de vuilnisbelt.
Onderzoeksplicht is meer dan alleen testen.. de koper had minstens zelf kunnen uitzoeken of het type router geschikt was voor het doel oftewel hij had zijn ISP kunnen bellen voordat hij de router ging kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou hem al niet eens meegegeven hebben. Je kan hem testen waar ik bij ben en dan kies je of je hem wilt of niet.

Het is oude spul, de prijs is er dus ook naar, je wil het of je wil het niet. Dat eeuwige geschipper heb ik echt een gruwelijke hekel aan. Meestal komt dan een paar dagen later wel iemand die hem zonder zeuren overneemt :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

maniak schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:08:
En juist daar verwacht je dat een koper iets verder kijkt dan een productnummer, hij had via eerste hit google al kunnen zien uit welk jaar deze komt, iets doorzoeken ook richting maximale snelheid.

Het is ook weinig nieuws dat oudere (zeker deze) niet boven een bepaalde snelheid konden komen (nouja, de WAN poort van een modemrouter, reguliere routers met 100mbit switches kan je vandaag de dag nog laten draaien).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Dit soort mensen heb je altijd.
Ik neem aan dat de router voor niet meer dan een paar tientjes van hand is gewisseld.
Bespaar je zelf een heleboel gezeur en geef het geld terug.
Zet de router terug op marktplaats of verkoop hem op een rommelmarkt.

Ik heb al heel veel spul gekocht en verkocht op marktplaats, ebay, rommelmarkten en hier en die paar tientjes zijn je (misplaatste) schuldgevoel, het 'gezeur' en eventuele via-via (op een willekeurige camping in Frankrijk kom je nog steeds bekenden tegen) contact nooit waard. Bespaar jezelf de ellende, grote glimlach opzetten, geld terug geven en succes wensen met zijn zoektocht naar de juiste router.

Oh ja en vooraf al vertellen dat je geen technische ondersteuning geeft want dat is waarschuwingslicht nummer 1 voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philip J. Dijkstra schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:14:
Ik heb al heel veel spul gekocht en verkocht op marktplaats, ebay, rommelmarkten en hier en die paar tientjes zijn je (misplaatste) schuldgevoel, het 'gezeur' en eventuele via-via (op een willekeurige camping in Frankrijk kom je nog steeds bekenden tegen) contact nooit waard. Bespaar jezelf de ellende, grote glimlach opzetten, geld terug geven en succes wensen met zijn zoektocht naar de juiste router.

Oh ja en vooraf al vertellen dat je geen technische ondersteuning geeft want dat is waarschuwingslicht nummer 1 voor dit soort zaken.
Ik vindt dat je hier wel een heel goed punt hebt. De router is voor 20 euro verkocht en hij boodt (vrij schapelijk moet ik zeggen) om de router voor 10 euro weer in te ruilen bij mij. Ik viel er heel erg over dat hij mij toch "beschuldigde" van oplichting en dat schoot even in het verkeerde keelgat maar dat 10tje is mij ook geen schuldgevoel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

muppet99 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:05:
Je hebt correct gehandeld. De beste man had ook de specificaties op kunnen zoeken. Daarnaast heb je nog extra moeite gedaan met betrekking tot zaken die de beste man ook vanuit google had kunnen krijgen.

Al met al heb jij een degelijk product geleverd, maar had de beste man zijn eigen requirements niet compleet.
Dit, prima afgehandeld.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-10 17:22

Koenvh

Hier tekenen: ______

Allemaal leuk en aardig, maar je hebt al veel meer gedaan dan de gemiddelde verkoper. Kopen op Marktplaats is een risico, dus hij mag niet zeggen dat je hem "bedrogen" hebt... Volgende keer duidelijk erbij zeggen dat je er niet verantwoordelijk voor bent als hij niet werkt... Als het op je een schuldgevoel heb, koop hem terug en laat hem zelf een router zoeken..

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10 09:08
Ik zou hier niets meer doe doen.
Jij hebt gedaan wat je hoort te doen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 00:02
Ook ik zie het issue niet echt. hij heeft hem zelfs nog uit mogen proberen!? hoe kan hij daarna nou zeggen dat ie zich bedrogen voelt!? Ook heb ik hem even opgezocht en volgens mij kun je gewoon een wireless G netwerk opzetten met 54 mbps. Dat is voldoende voor de meeste abo's tenzij meneer high end kabel of glas heeft. Daar kun je als verkoper geen rekening mee houden.

Het is misschien jammer dat meneer niet tevreden is, maar er is een moment waarop je tegen jezelf moet kunnen zeggen tot hier en niet verder. En dat zou bij mij waarschijnlijk al eerder geweest zijn :P

I-racing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Anders tarief rekenen voor je support. Dat komt overeen met de router. Sowieso snap ik van mensen dat gemekker niet over twee tientjes. Hell, voor vijf tientjes heb je een nieuwe TP-link...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

Rmg

Sowieso wat voor verbinding heeft ie dan dat een WRT54GL het niet bijbeent 0_o het is geen N router daarom staat er een G in het typenummer.

Das snel zat voor een standaard kabel/adsl abbo. Heeft ie glasvezel of een duurder kabel abbo dan moet ie geen afdankertjes van marktplaats kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garantie tot aan de deur zou ik zeggen, dus zodra je het geld hebt niet terug geven. Zou sowieso geen geld terug geven, want tweede hands verkopen is soms al moeilijk genoeg.

Maar ik kan dat gevoel wanneer kopers veel van je vragen, toen iemand dat bij mij laatste keer deed heb ik hem op de pricewatch gewezen en dat ik geen zin had om allemaal trials op me notebook te installeren.

Maar wat je nu mee maakt is de reden dat ik liever niet mensen laat komen ophalen bij mij thuis, nu weet meneer je dus te vinden, als je het op gestuurd had dan wist ie alleen je woonplaats wellicht.
Senor Sjon schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:21:
Anders tarief rekenen voor je support. Dat komt overeen met de router. Sowieso snap ik van mensen dat gemekker niet over twee tientjes. Hell, voor vijf tientjes heb je een nieuwe TP-link...
Ja zo maak je vrienden, die beste man vraagt dan vast wel zijn handige buur jongen, je bent echt niet de enige die handig is met computers. Mensen die mij hulp vragen met de computer help ik gewoon en als ze je wat geven dan is dat mee genomen.

Toen ik mijn oude HTC verkocht heb ik de beste man ook custom firmware erop gezet en naar zijn wens aangepast. Een beetje andere mensen helpen kan geen kwaad zolang het maar niet een gewoonte word.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:35

empy

Rijdt rondjes

Rmg schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:29:
Sowieso wat voor verbinding heeft ie dan dat een WRT54GL het niet bijbeent 0_o het is geen N router daarom staat er een G in het typenummer.

Das snel zat voor een standaard kabel/adsl abbo. Heeft ie glasvezel of een duurder kabel abbo dan moet ie geen afdankertjes van marktplaats kopen
Bij mijn 50 mbit verbinding trok ik met dit type ongeveer 15 tot 20 mbit door dit router heen, bekabeld. Nadat ik een nieuwe router had aangeschaft haalde ik wel de beloofde snelheid.
Maar het internet staat vol met mensen welke ervaring hebben dat dit type zeker geen 100mbit haalt. Dit plus dat de klant zelf dit heeft kunnen testen is een geval eigen schuld, dikke bult.
Indien jij de persoon hebt voorgehouden dat hij makkelijk 100mbit download haalt, word het een ander verhaal, maar ik begrijp dat daar niet naar gevraagd is.

Lekker uit laten zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:00:
Garantie tot aan de deur zou ik zeggen, dus zodra je het geld hebt niet terug geven. Zou sowieso geen geld terug geven, want tweede hands verkopen is soms al moeilijk genoeg.

Maar ik kan dat gevoel wanneer kopers veel van je vragen, toen iemand dat bij mij laatste keer deed heb ik hem op de pricewatch gewezen en dat ik geen zin had om allemaal trials op me notebook te installeren.

Maar wat je nu mee maakt is de reden dat ik liever niet mensen laat komen ophalen bij mij thuis, nu weet meneer je dus te vinden, als je het op gestuurd had dan wist ie alleen je woonplaats wellicht.

[...]

Ja zo maak je vrienden, die beste man vraagt dan vast wel zijn handige buur jongen, je bent echt niet de enige die handig is met computers. Mensen die mij hulp vragen met de computer help ik gewoon en als ze je wat geven dan is dat mee genomen.

Toen ik mijn oude HTC verkocht heb ik de beste man ook custom firmware erop gezet en naar zijn wens aangepast. Een beetje andere mensen helpen kan geen kwaad zolang het maar niet een gewoonte word.
Je moet mijn reactie in de context zien. Je helpt iemand en je verkoopt iets voor 2 tientjes. Daarna gaat diegene mekkeren terwijl het apparaat an sich gewoon goed is. Dan is het een beetje stank voor dank.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of onwetendheid gewoon? En de persoon denk daarom dat je hem troep verkocht hebt en misschien zij die twee tientjes veel geld voor die meneer?

Maar goed uitleggen dat je niks terug neemt en klaar, maar wel netjes proberen te blijven, ook al is die man minder aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 07:39

iChaos

It's Lupus.

Helemaal zijn schuld. Jij verkocht het product in werkende staat en het voldeed aan de functionaliteit waar de fabrikant ook mee adverteert. Dat blijkt dat die router zijn verbinding niet kan bijhouden is zijn probleem, als koper had je dan maar onderzoek moeten doen voor je voor de koop ging, of die vraag even van tevoren stellen.

Als hij vroeg of die router zijn glasvezellijn bij zou kunnen houden en je zou erover liegen, zou hij wel een punt hebben, maar jij kan niet aanvoelen wat voor verbinding hij heeft, en hij heeft er niet om gevraagd.

Lekker laten zitten voor wat het is, zeker als ze moeilijk doen over dat je aan het oplichten bent en weetikveelwat zou ik niet coulant zijn en dat gewoon tegen hem zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-10 17:33
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:00:
Hallo!

Ik heb een week terug mijn WRT54GL verkocht via marktplaats aan een wat oudere meneer, hij stelde via de E-mail al veel vragen en ik heb toen vriendelijk gecommuniceerd dat ik wel bereid ben om de router te verkopen maar dat het niet de bedoeling was dat ik gratis eindeloos tech-support zou verlenen.

Uiteindelijk zijn we het er over eens geworden dat hij de router even mocht proberen (om te kijken of die goed zou werken met de rest van zijn netwerk spullen) als hij zijn ID-Kaart zou achterlaten, de volgende dag heeft hij netjes zijn ID-Kaart opgehaald en mij betaald.

Via de E-mail had hij nog vragen over DNS instellingen, etc waarmee ik hem zo goed mogelijk heb geholpen.

Nu mailde hij vanochtend echt dat de router niet de snelheid haalt die hij kreeg van zijn provider en dat hij een andere router heeft gekocht via Marktplaats en eigenlijk zijn geld wel terug wou. Hij mailde "Om eerlijk te zijn voel ik me wel een beetje bekocht, je wist dat die linksys niet de jongste meer was en snelheid van tegenwoordig abo's niet zo kan bijbenen."

Hierna was de e-mail conversatie snel te einde maar het laat bij mij toch wel een erg negatief gevoel achter.

Nu is mijn vraag aan jullie, heb ik correct gehandeld en op welke manier kan ik in de toekomst de verwachtingen managen bij niet al te technische personen?
Maak je niet druk, je hebt steeds meer oudere mensen die online gaan, dus ook steeds meer mensen die problemen veroorzaken. De oudere garde gaat er meestal vanuit dat je zelf nog jaren support geeft, en dat ze het kunnen terugbrengen wanneer ze willen, jij noemt het onbeschoft ik noem het asociaal. Routertje voor 20 euro oppikken van MP en daarna ga jammeren dat die niet snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 07:39

iChaos

It's Lupus.

Daarnaast is 20 euro nog wel een hele nette prijs voor een router die zoveel custom firmwares heeft (OpenWRT, DD-WRT, Tomato, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Ik zeg altijd garantie tot aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HitDyl schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:23:
Ik zeg altijd garantie tot aan de deur.
"Garantie tot aan de deur" bestaat niet, dat is een misvatting. Als je willens en wetens informatie achterhoudt dan ben je wel zeker aansprakelijk, je hebt namelijk informatieplicht, ook als particulier.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Gunner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:41:
[...]

"Garantie tot aan de deur" bestaat niet, dat is een misvatting. Als je willens en wetens informatie achterhoudt dan ben je wel zeker aansprakelijk, je hebt namelijk informatieplicht, ook als particulier.
Als je iets via marktplaats gekocht hebt, en achteraf voldoet het niet aan jouw eisen dan vind ik dat niet het achterhouden van informatie. Als je iets koopt via marktplaats dan doe je zelf van te voren onderzoek.

Als je iets verkoopt als omschreven dan verkoop je dat zonder garantie dat je het terug neemt tenzij je afspreekt dat je dat wel doet, garantie tot aan de deur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is al een stuk genuanceerder dan wat je net postte.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 21-06-2012 16:00 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Pagina: 1