Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:29

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb de afgelopen twee jaar een duaaltraject gevolgd waarbij ik één dag in de week naar school ging en vier dagen in de week gewerkt heb. Nu de studie is afgelopen heeft de werkgever waar ik al twee jaar gewerkt heb me in dienst genomen, waar ik natuurlijk erg blij mee ben.

Tijdens de studie ben ik in dienst geweest van het bedrijf wat de studie regelt, en niet van de werkgever waar ik al die tijd gewerkt heb. De vakantieuren die ik heb opgebouwd staan dus ook niet bij mijn nieuwe werkgever en kunnen daar ook niet mee naartoe genomen worden. Ik had niet verwacht dat dit een 'probleem' zou worden tot ik hoorde dat er nog 354 uren staan. Dat komt neer op een krappe 9 weken vakantie.

Per 1 juli treef ik in dienst van nieuwe werkgever en het is dus niet bepaald mogelijk om al die uren op te maken door daadwerkelijk op vakantie te gaan.

Ik ben nu dus op zoek naar een manier om 354 vakantieuren zo voordelig mogelijk (én legaal natuurlijk) uit te laten betalen. Ik heb hier zelf geen verstand van dus hoop hier een beetje hulp te krijgen. ik vind het zonde om 50% aan de belastingdienst te schenken, voornamelijk omdat het toch over een redelijk bedrag gaat.

Is er een manier om (een deel van) deze uren om te zetten in geld zonder meteen het drievoudige van mijn normale belastingtarief af te dragen een Nederland BV? (nee is ook een antwoord, maar niet geschoten is altijd mis)

Alvast dank!

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 18-06-2012 16:15 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pixeltje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:13:

Is er een manier om (een deel van) deze uren om te zetten in geld zonder meteen het drievoudige van mijn normale belastingtarief af te dragen een Nederland BV? (nee is ook een antwoord, maar niet geschoten is altijd mis)
Nee, je betaalt nooit 'extra' over vakantie uren. Aan het einde van het jaar vul je de belasting opgave in en daar staat alelen het totaal verdiende bedrag in en wordt de totale belasting berekend.

Het lijkt soms wel eens dat je meer betaalt, maar dat komt omdat het in het hoogste (Voor jou denk ik 42%) tarief valt. Maar daar valt eigenlijk weinig niet onder.
De schijf er onder is 41.9 % of zo.
En mocht je zo weinig verdienen dat je zelfs daar onder komt, dan vallen je vakantie uren daar dus ook onder. Meer dan 52% kan je nooit betalen. En zelfs als je in het 52% tarief valt betaalt bijna iedereen over zijn totale salaris iets van 35%

[ Voor 14% gewijzigd door Ortep op 18-06-2012 16:21 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ortep schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:19:
[...]

Nee, je betaalt nooit 'extra' over vakantie uren. Aan het einde van het jaar vul je de belasting opgave in en daar staat alelen het totaal verdiende bedrag in en wordt de totale belasting berekend.

Het lijkt soms wel eens ddat je meer betaald, maar dat komt omdat het in het hoogste (Voor jou denk ik 42%) tarief valt. Maar daar valt eigenlijk weinig niet onder.
De schijf er onder is 41.9 % of zo.
Hmm, ik weet het precieze percentage niet maar ik betaal nu zeker geen 30 of 42% belasting over mijn salaris. Ter indicatie, van de ongeveer 1500 euro per maand krijg ik er 1150 gestort. Bij vakantieuren is dat anders, mijn opgebouwde vakantiegeld was ruim 1000 euro, waar maar iets meer dan 500 euro van overbleef.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pixeltje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:21:
[...]

Hmm, ik weet het precieze percentage niet maar ik betaal nu zeker geen 30 of 42% belasting over mijn salaris. Ter indicatie, van de ongeveer 1500 euro per maand krijg ik er 1150 gestort. Bij vakantieuren is dat anders, mijn opgebouwde vakantiegeld was ruim 1000 euro, waar maar iets meer dan 500 euro van overbleef.
Je betaalt ook nog sociale lasten. Maar de belasting schijven zijn voor eidereen in Nederland gelijk. Er is nog wel een soort vrijstelling die daar onder zit. Daar betaal je niets over. Dat krijg je omdat je werkt. Maar dat is een paar duizend op jaarbasis. Je gemiddelde belasting si dus lager dan je toptarief.
In schijf 1 valt het salaris tussen de €0 en €18.628. Werknemers onder de 65 jaar moeten hierover 33,0% (maximaal €6.147,24) belasting betalen. Werknemers vanaf 65 jaar betalen hierover 15,1% (maximaal €2.812,83) belasting.

In schijf 2 valt het salaris tussen de €18.629 en €33.436. Werknemers onder de 65 jaar betalen hier 41,95% (maximaal €6.211,54) belasting over. Werknemers vanaf 65 jaar betalen hierover 24,05% (maximaal €3.561,08) belasting.

In schijf 3 valt het inkomen tussen de €33.437 en €55.694. Werknemers onder de 65 jaar betalen hier 42% (maximaal €9.347,94) belasting over. Werknemers vanaf 65 jaar betalen hier ook 42% (maximaal €9.347,94) belasting over.

In schijf 4 valt het inkomen vanaf €55.694. Hierover betalen werknemers onder de 65 jaar en vanaf 65 jaar 52% belasting.
Je vakantiegeld wordt in eerste instantie in het hogere tarief belast omdat ze niet zeker weten wat het goede tarief is. Maar zodra je je belasting opgave invult wordt dat rechtgetrokken (Dat doe je toch he?)

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 18-06-2012 16:35 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Pixeltje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:21:
[...]

Vakantiegeld is iets anders dan verlofuren.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ortep schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:24:
[...]

Je betaalt ook nog sociale lasten. Maar de belasting schijven zijn voor eidereen in Nederland gelijk. Er is nog wel een soort vrijstelling die daar onder zit. Daar betaal je niets over. Dat krijg je omdat je werkt. Maar dat is een paar duizend op jaarbasis

[...]
Ja, dat kan, maar ik vermoed dat een student daar niet invalt? Ik kan het vanavond pas controleren maar zoals ik zei; 1150/1500= ongeveer 24% verschil tussen bruto en netto.
Coach4All schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:27:
[...]

Vakantiegeld is iets anders dan verlofuren.
Wat zoveel wil zeggen als: je betaald over vakantiegeld meer belasting van over uitgekeerde verlofuren?

[ Voor 19% gewijzigd door Pixeltje op 18-06-2012 16:28 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pixeltje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:27:
[...]

Ja, dat kan, maar ik vermoed dat een student daar niet invalt? Ik kan het vanavond pas controleren maar zoals ik zei; 1150/1500= ongeveer 24% verschil tussen bruto en netto.
Dat vind ik niet raar. Je betaalt waarschijnlijk 33% over je belastbare inkomen. En dat is iets lager dan je salaris.
Pixeltje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:27:
[...]

Wat zoveel wil zeggen als: je betaald over vakantiegeld meer belasting van over uitgekeerde verlofuren?
Nee er zijn GEEN bijzondere belasting tarieven in Nederland. Je moet het gewoon invullen in je belastingopgave en dan zie je dat het vanzelf goed komt.

Het lijkt alleen zo omdat je gemiddeld een lager bedrag betaald door die vrijstelling.

Stel je moet 30% belasting betalen. Maar je hebt een vrijstelling van 20. Als je dan 100 euro krijgt, dan betaal je belasting over 80 euro. Dus DENK je dat je maar 24% belasting betaalt en als je er 100 bij krijgt dat je daar dan meer over betaalt. Maar dat is dus niet zo. Zelfs al zou je werkgever het met 42% belasten dan nog krijg je aan het einde van het jaar 12 euro terug van de belastingdienst

[ Voor 39% gewijzigd door Ortep op 18-06-2012 16:41 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Oke, helder.

Bedankt voor de informatie en uitleg, ik ben redelijk op de hoogte van de normale belastingtarieven etc, maar met vakantiegeld en uren heb ik het altijd mis. Helpt ook niet echt dat het bedrijf waar ik werk over het algemeen de verkeerde informatie geeft over tarieven, betalingen en uren. Dat is binnenkort gelukkig over ;)

Nogmaals dank :)

Verwijderd

Het *lijkt* altijd meer belasting op dergelijke zaken; kijk je naar bruto/netto normaal, dan zit dat in meerdere schalen, en heb je dingen als heffingskorting. Alle extra's vallen in de bovenste laag, geen kortingen, etc. Maar dat verandert niets aan het totaalplaatje.

Eigenlijk is het heel simpel:
Stap 1 : Tel alles op wat je bruto in een kalenderjaar verdient.
Stap 2 : Pas de schalen toe:

http://www.rijksoverheid....n-uit-werk-en-woning.html

tot € 18.945 (1e schijf) 33,1%
€ 18.946 - € 33.863 (2e schijf) 41,95%
€ 33.864 - € 56.491 (3e schijf) 42%
€ 56.492 of hoger (4e schijf) 52%

En voila, dat is je inkomstenbelasting (soit, nog wat dingen als heffingskorting maken het beter, maar ook dat gaat gewoon over totaal)
Er is aan het eind dus niet zoiets als een ander of minder gunstig tarief voor vakantiegeld, bonussen of uitbetalen van vakantiedagen. Alles op één hoop, en dan de regels toepassen: klaar.

Dan nog het laatste misverstand: niet kijken waar je tussen valt en dan het percentage toepassen ;)

Over de eerste 18.945 reken je 33,1%
Over alles tussen 18.946 en 33.863 reken je 41,95%
en zo verder. Met een hoger bruto salaris ga je bij overstap naar een andere schaal dus niet ineens (significant) minder netto verdienen zoals soms gedacht wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 18:56 ]

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ik lees dit een beetje vreemd, maar zie het als volgt:

Ga 9 weken op vakantie voor je vorige werkgever, het bedrijf dat de studie regelde, en laat hem gewoon die 9 weken doorbetalen.
Begin 1 juli bij je nieuwe werkgever.

Voordeel is dat je 9 weken dubbel loon hebt :)

Belastingtechnisch is dit gelijk aan het direct laten uitbetalen van alle verlofuren. Qua belastingen en verzekeringen ben je hetzelfde kwijt als je kwijt zou zijn volgens de schalen, die Floppus aangeeft.

Dus het is maar net hoe het voor jezelf het beste uitkomt. Alles in één keer, of verdeeld over een paar maand.

Trouwens, vakantiegeld is iets anders dan vakantieuren (verlofuren) De belasting die je betaald over je vakantiegeld is gebaseerd op 12x je bruto maandloon x 1,08. Afhankelijk van welke schaal je dan zit, betaal je belasting. Vakantiegeld valt namelijk, net als een 13e maand en betaalde overuren, in een bijzonder tarief. Dat komt omdat de werkgever belasting voor jou afdraagt volgens een 12 maanden loon. Het afdragen tegen het hoogste tarief is dus in overeenstemming. Dit kan dus zomaar 52% zijn, waardoor het lijkt dat de helft van je vakantiegeld naar de belastingdienst verdwijnt. In feite is het echter een correctie. Als je denkt teveel aan belasting te betalen, zoek dan je aftrekposten uit en vul die aangifte zo zorgvuldig mogelijk in :)

[ Voor 38% gewijzigd door Arthas op 18-06-2012 19:47 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Met het laaste zal ik uitkijken.
Het wilt nog wel eens gebeuren dat beiden bedrijven dan vanuit de laagste loonschaal gaan rekenen incl arbeidskorting. dan kan je volgend jaar met je belastingaangifte opeens voor vervelende verrassingen komen te staan. dan kan je beter alles in 1x laten storten zodat je geen risico loopt in dat soort grappen. en heb je rond mei/juni volgend jaar een extra'tje van de belastingdienst.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
@Smuggler: Je bedoelt dat er twee keer arbeidskorting gerekend wordt over die periode van 9 weken? Ja, dat moet wel duidelijk vastgelegd worden.Verder maakt het voor de belastingdienst niet uit of je 1, 2 of meer banen hebt.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Hoe lang blijven die vakantiedagen staan? Heeft het zin om ze je geleidelijk, b.v. één dag per maand uit te laten betalen?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Maximale arbeidskorting is € 133 per maand. Als je dus 2 maanden dubbele korting krijgt, moet je € 266 terugbetalen.

In aanvulling op Floppus:
Je moet ook rekening houden met je heffingskortingen. Van de te betalen belasting (bijv. 33,1%) moet je nog de heffingskortingen afhalen.

Dus stel, je verdient € 18.628 uit arbeid. Dan betaal je daar 33% belasting over = € 6.165. Maar, je hebt recht op algemene heffingskorting van € 1.987, en op arbeidskorting van € 1.300. Dan betaal je dus maar € 6.165 - (€ 1.987 + € 1.300) = € 2.878.
Van je € 18.628 bruto, hou je dus € 15.750 netto over. Je betaalt dan dus ongeveer 15% belasting.

(Zou je WW of een andere uitkering hebben, zou je dus maar € 14.450 overhouden en ongeveer 22% belasting betalen).

Wat betreft de oorspronkelijke vraag van TS: voor het geld maakt het dus niet uit wanneer je het laat uitbetalen.

De overheid heeft trouwens een vangnetje hiervoor gemaakt:
Als jij overstapt naar een nieuwe werkgever, is deze verplicht om jou onbetaald verlof te geven zodat je je opgebouwde (en uit laten betalen) vakantierechten van de vorige werknemer kunt gebruiken.

Als je bij je oude werkgever 4 weken verlof had gepland in december, je gaat in november in dienst bij je nieuwe werkgever, mag je dus nog steeds die 4 weken opnemen. De uren heb je uit laten betalen, en je nieuwe werkgever hoeft geen salaris over die periode te betalen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Iedereen dank, het is me inmiddels duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat er een bijzonder tarief bestaat voor vakantieuren en vakantiegeld. Zo staat het ook op mijn loonstrook van het vakantiegeld namelijk (bijz. tar.) en dan een percentage erachter.

Ik heb het volgende besloten; ik neem 4 weken vakantie op in de zomervakantie (half jul. tot half aug.) van uren die ik nog heb, bij mijn nieuwe werkgever kan ik dan onbetaald verlof opnemen. De rest van de uren laat ik uitbetalen.

Heb overigens ook aangegeven dat ik het idioot vindt dat ik nu te horen krijg dat er nog 354 uur staan, terwijl ik twee maanden geleden hoorde dat er nog 55 uur stonden. Kennelijk heeft iemand niet in de juiste kolom gekeken ;)

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Pixeltje schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 07:10:
Heb overigens ook aangegeven dat ik het idioot vindt dat ik nu te horen krijg dat er nog 354 uur staan, terwijl ik twee maanden geleden hoorde dat er nog 55 uur stonden. Kennelijk heeft iemand niet in de juiste kolom gekeken ;)
Beter zo als andersom. :P

De hele discussie over belasting op overuren, vakantiegeld en uitbetalen van verlofuren is trouwens een mooie om op verjaardagen te beginnen. Je krijgt het sommige mensen niet aan het verstand dat er geen hoger belastingtarief voor is. 8)7

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dat is waar ;)
De hele discussie over belasting op overuren, vakantiegeld en uitbetalen van verlofuren is trouwens een mooie om op verjaardagen te beginnen. Je krijgt het sommige mensen niet aan het verstand dat er geen hoger belastingtarief voor is. 8)7
Nouja, het duurde bij mij ook even voor het doordrong ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40

Qwerty-273

Meukposter

Pixeltje schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 07:10:
Iedereen dank, het is me inmiddels duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat er een bijzonder tarief bestaat voor vakantieuren en vakantiegeld. Zo staat het ook op mijn loonstrook van het vakantiegeld namelijk (bijz. tar.) en dan een percentage erachter.
Dat is omdat de salaris administratie vaak lui is, en daarom het tarief pakt van de hoogste schaal. Zodat er nooit de kans is dat je moet bij betalen voor je belastingaangifte. Het teveel betaalde moet je dan wel terug vragen via je belastingaangifte.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je recht hebt op zorg- huurtoeslag,
even kijken of je die moet worden aangepast. Je krijgt een ruime maandsalaris meer dit jaar door de uitbetaling waardoor je verzamelinkomen een stuk hoger is. Beter dat je daar nu rekening mee houdt dan achteraf een rekening.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Iblies schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:00:
Als je recht hebt op zorg- huurtoeslag,
even kijken of je die moet worden aangepast. Je krijgt een ruime maandsalaris meer dit jaar door de uitbetaling waardoor je verzamelinkomen een stuk hoger is. Beter dat je daar nu rekening mee houdt dan achteraf een rekening.
Thanks voor de tip. Toetsingsinkomen had ik al aangepast; bij de overgang van student naar niet-student gaat mijn salaris sowieso flink omhoog, de uitbetaling van deze uren is daarbij vergeleken relatief klein. Zeker nu (net) bekend werd dat het niet om 354 maar om 216 uur gaat. Dat scheelt flink.

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Bij ovrrgang van student naar werk kun kun je gebruik maken van de middel-loon-regeling (ff googlen), dan krijg je extra belasting terug.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het hangt er een beetje vanaf of dat de moeite loont; in principe is er dit jaar niet zoveel aan de hand; omdat ik midden in het jaar overstap, stijgt mijn verzamelinkomen niet zoveel als een overgang op 1 jan. bijvoorbeeld. Moet nog even rekenen of het interessant is, maar thanks voor de tip!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 09:37

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Paar jaar geleden was het nog zo dat, dat je wel recht blijft houden op vrije uren. Weliswaar onbetaald verlof, maar je hebt dan dus al uitbetaald gekregen bij je oud werkgever.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1