Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RMBP, MBP of MBA? Student + poker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb lang gewacht op de nieuwe lijn van Apple. Die is er zoals jullie weten nu dan eindelijk.
En tja, dan moet je nog de keuze maken welke je gaat kopen!

Ik ben momenteel een student bedrijfseconomie en ga volgend jaar geneeskunde studeren. Ik zal hem dus daarvoor niet bepaald intensief gebruiken. Word, excell, internet je kent het wel.
Daarnaast poker ik nog circa 30-40 uur per week, hiervoor gebruik ik als ik thuis ben een extern scherm. Maar het grootste deel van de tijd niet. Draai circa 3/4 programma's, mijn gevoel zegt dat iedere van deze notebooks deze handelingen uit zou moeten kunnen voeren. Ik heb echter geen macbook meer gehad sinds de Powerbook G5, maar wil nu weer de overstap maken.

Ik was eigenlijk van plan om te wachten op de benchmarks van de systemen, nu wend ik me toch tot jullie voor advies zodat ik mijn systeempje asap in huis heb.

Ik heb een budget van circa €2200, kan gebruik maken van de onderwijskorting.

Het grote probleem zit hem in het feit dat ik geen flauw idee heb van de prestaties van de processoren.
Zo zit op de 'premium' 13" MBA standaard een 1,8-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,8 GHz. En voor een meerprijs van €150 heb je een i7, de 2,0-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,2 GHz.
Is die upgrade nou bijvoorbeeld een must?
Qua specs heb ik naar mijn idee voldoende aan de MBP, het nadeel is alleen dat ik nooit CD's/DVD's gebruik of brand.. Daarvoor betalen vind ik dus zonde van het geld en de ruimte (vandaar de MBA als eventuele optie). Anderzijds kost me de retina een flinke rib extra waarbij ik niet weet of ik daardoor ook echt meer op mijn scherm kan doen, ik lees her en der dat de pixels een overkill zijn en dat je aan 1440x900 al genoeg zult hebben.

Mijn vraag is dus. Welk systeem raden jullie mij aan? Welke processor? En is het retina display een groot voordeel voor mij (meer schermen [lees: tafels])?

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:51

Flappiewappie

Hier nog meer

De Air kopen met 256gig hdd. Aangezien je budget erg ruim is (voor de air) zou je daar nog een geheugen upgraden kunnen overwegen en thuis een mooi scherm neer zetten.

De performance boost bij een proc upgrade vs de kosten loont niet echt bij Apple; zeker niet aangezien je met jouw werkzaamheden het verschil niet gaat zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Flappiewappie op 18-06-2012 14:17 ]

Hier staat wat

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
tja...De specs/prijs verhouding van Apple is over het algemeen in de pro en air lijn gewoon Heel en echt heeeel erg slecht. Lage resoluties voor hoge prijzen, met trieste specs...

Maar goed, ga je de laptop ook veel meenemen?
Heb je behoefte en veel rauwe snelheid, in opstarten, laden van programma's?
Heb je behoefte aan veel aansluit mogelijkheden?

Je budget is voor wat je wilt doen, wel heel erg extreem. Ik zou max 1000 euro uitgeven voor wat jij wilt gaan doen. Als je echt veel geeft om snelheid, lange duurzaamheid... Dan zou ik niet perse kijken naar een ULV processor in een MBA, en ook niet naar de HDD van een Macbook Pro maar naar een SSD. Dan heeft de Nieuwe retina allebei, maar die is gewoon ontzettend duur. Daarnaast is Retina op het moment maar een gimmich, de max NATIVE resolutie is maar 1920 bij 1200... Dus effectief meer werkruimte heb je dus niet.

Kijk eventjes naar deze laptop als je van luxe houdt, portability en alles lekker op zijn maximal snelheid,... Nu voor een killer prijs: http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.1&ARTNR=460168

Beter heb je niet voor je geld in de 13" segment, en dan heb je toch alles wat je wilt hebben. Heeft een Full Voltage i5, SSD in Raid 0 (100x sneller dan mba en mb pro), en daarnaast nog eens een laag gewicht van 1.15kg en een betere scherm (1600x900) en accuduur dan een MBA 13" en MBP 13".

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:21:
Maar goed, ga je de laptop ook veel meenemen?
Heb je behoefte en veel rauwe snelheid, in opstarten, laden van programma's?
Heb je behoefte aan veel aansluit mogelijkheden?
- Ja ik zal de laptop dagelijks meenemen naar college, vrienden etc.
- Ja ik vind het erg prettig als alles snel opstart en laad. Nu speel ik wel eens met de MBP (2011) van een vriend van me, komt ongelooflijk snel uit slaapstand maar het opstarten van programma's gaat soms wat sloom. Nu weet ik dus niet wat de meest dominante factor daarbij is; processor, werkgeheugen of type hdd.
- Aansluit mogelijkheden maken me niet uit, het werken met een extra converterkabel vind ik ook geen ramp. Gebruik meestal een bluetooth muis en mijn beeldscherm dan. Soms mijn telefoon opladen via USB maar dat was het meestal ook wel.

Bedankt voor je suggestie overigens. Ik vind het design helaas verschrikkelijk en daar hecht ik toch wel enige waarde aan.

• Yakumi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-11 17:14
Wat ik jou aanraad is om voor de Macbook Air 13" te gaan met een geheugen upgrade. Met studentenkorting gaat dat rondom de 1240 euro kosten. De resolutie is even hoog als die van de normale 15" Macbook Pro en het ding is echt vlot genoeg voor wat jij ermee wilt gaan doen.

Met het geld dat je op zak houdt kan je zelfs nog een tweedehandse iMac 27" halen voor thuisgebruik, daar zal je zeer lekker op kunnen pokeren 8) Ook kan je hem gebruiken als extern scherm voor je MBA. Alle Apple computers van na 2009-2010 zijn al zodanig snel dat je voor gewone toepassingen niet bepaald veel verschil zult merken.

Ik zit nu zelf met een Macbook Pro 15" uit 2009 die nu te koop staat en ben dus van plan om bovenstaande setup te halen in plaats van de Macbook Pro Retina. Veel meer waar voor je geld!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Ik (houd van snelheid en kracht) zou gaan voor of de duurste MBA zonder upgrades of de goedkoopste MBP met een upgrade naar een SSD van tenminste 256gb (als je slim bent zet je die er natuurlijk zelf in, scheelt je 300 euro en dan heb je er nog een gratis 500gb schijf bij ook).

Grillmeister

Verwijderd

Topicstarter
Yakumi schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:39:
Wat ik jou aanraad is om voor de Macbook Air 13" te gaan met een geheugen upgrade. Met studentenkorting gaat dat rondom de 1240 euro kosten.
Bedoel je de i5 dualcore 1.8ghz met 8gb werkgeheugen?

Dit klinkt in mijn oren namelijk zo vreselijk veel trager dan een i7 quadcore 2.3
Of merk ik dat niet met wat ik ermee ga doen?

Zal natuurlijk ook vaak de piraat gaan uithangen en films/series kijken

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je zegt zelf dat je 'm 'niet bepaald intensief' gaat gebruiken. Waarom zou je dan een i7 willen? Dat is echt zwaar overkill.

The devil is in the details.

• Yakumi
Ik werk op dit moment op een Macbook Pro 15" 2.8 Ghz Core 2 Duo processor en deze voldoet eigenlijk ook al ruim aan jouw eisen qua processorkracht. Ik heb voorheen ook online gepokerd en hij kan dit allemaal vrij makkelijk aan. En de Macbook Air die ik aanraad is minimaal 2x zo snel als mijn huidige Macbook Pro. Je zult het dus echt niet merken. Dat is ook de hele reden waarom ik heb besloten om geen retina meer te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Yakumi schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:51:
Ik werk op dit moment op een Macbook Pro 15" 2.8 Ghz Core 2 Duo processor en deze voldoet eigenlijk ook al ruim aan jouw eisen qua processorkracht. Ik heb voorheen ook online gepokerd en hij kan dit allemaal vrij makkelijk aan. En de Macbook Air die ik aanraad is minimaal 2x zo snel als mijn huidige Macbook Pro. Je zult het dus echt niet merken. Dat is ook de hele reden waarom ik heb besloten om geen retina meer te halen.
Oke top bedankt!
Ik kijk denk ik iets te veel naar de cijfertjes die ervoor staan dan.
Upgraden naar die i7 2.0 ghz is ook niet aan te raden dus?

• Yakumi
Zoals ik al zei, alle Apple producten van de afgelopen 4 jaar zullen al aan jouw eisen voldoen. Zelfs de budget versies. Hou het geld lekker in je zak zou ik zeggen!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:08

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:53:
[...]

Oke top bedankt!
Ik kijk denk ik iets te veel naar de cijfertjes die ervoor staan dan.
Upgraden naar die i7 2.0 ghz is ook niet aan te raden dus?
Stop het geld in een 30" scherm, daar heb je veel meer aan, dus probeer zoveel mogelijk te besparen op je MB

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Verwijderd

Topicstarter
MBA is ook krachtig genoeg om externe schermen aan te sturen (DualHead2Go) en tegelijkertijd programma's te runnen?

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Alleen is een MBA met minstens 256gb niet net zo duur als een MBP? Waarom dan niet gewoon voor de MBP gaan, aangezien die toch wat meer kracht heeft en hij is bijna net zo licht en klein.

Grillmeister

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
RoofTurkey schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:09:
Alleen is een MBA met minstens 256gb niet net zo duur als een MBP? Waarom dan niet gewoon voor de MBP gaan, aangezien die toch wat meer kracht heeft en hij is bijna net zo licht en klein.
Die MBP heeft dan geen SSD. En MBP is niet 'bijna' net zo licht en klein, het scheelt best wel wat :P

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe MBP begint vanaf 1879, dat is toch flink wat meer dan de nieuwe air

• Yakumi
@jaysier: Met gemak: YouTube: MacBook Air 11" DualHead2Go 2 Monitors en check je dm :P

De Macbook Pro 13" heeft een belachelijk lage resolutie, dat is echt een dealbreaker.

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Voor een uitgebreide review van onze buurtjes

Verwijderd

Topicstarter
TheThomas schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:14:
Voor een uitgebreide review van onze buurtjes
Ik kan niet naar het accent van die 'presentator' luisteren :(
Irriteert me kapot

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:15:
[...]

Ik kan niet naar het accent van die 'presentator' luisteren :(
Irriteert me kapot
Je kan ook gewoon verder lezen? Ik sla die reviews door dat accent ook altijd over ;)

Verwijderd

Topicstarter
TheThomas schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:23:
[...]

Je kan ook gewoon verder lezen? Ik sla die reviews door dat accent ook altijd over ;)
Heb hem ook maar gelezen.
Idd een enorme overkill voor wat ik ermee ga doen, alsof je in een Ferrari de post rondbrengt.

Jammer dat er niet gewoon een dunnere MBP is zonder retina. Noem mij een mierenneuker maar zo een zwarte rand om het scherm vind ik zo veel meer luxe uitstralen dan die zilveren bij de air

• Yakumi
Als dat hetgeen is waar je over valt.. niks dat je niet kan verwezenlijken met een sticker :D

Maar even serieus, voor jou is de MBA toch echt de beste keus op dit moment als je een nieuwe wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja na het kijken van wat reviews ben ik ook overtuigd dat het de beste keuze voor mij is.
Twijfel alleen nog of ik voor de 8gb ram upgrade moet gaan.

Wat zal ik hier in de praktijk van merken?

• Yakumi
Ligt eraan wat je ermee wilt doen, maar voor de prijs zou ik het niet laten. Hij is hierdoor toekomst bestendiger en het zal ook de verkoopwaarde goed doen. Mocht je hem over vier jaar willen verkopen, dan springt 8 gb toch wat sneller in het oog dan een 4gb.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt.
Nog een laatste vraag.

Hoeveel gb neemt het systeem zelf in beslag?

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 22:57
Als online pokeren je bron van inkomsten is, zou ik voor de retina gaan. Meer pixels = meer tafels = (als het goed is) meer inkomsten. Ik weet niet wat je ruwweg per tafel per uur verdient maar als je het een beetje goed doet zou je het verschil toch makkelijk binnen een paar maanden terug moeten verdienen. Qua specs zijn ze allemaal totaal overkill en zou een netbook al voldoen voor de taken die je noemt. Tenzij je wat programma's gebruikt die je poker stats monitoren natuurlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door Bastard op 18-06-2012 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
KAdrifter schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:47:
Als online pokeren je bron van inkomsten is, zou ik voor de retina gaan. Meer pixels = meer tafels = (als het goed is) meer inkomsten. Qua specs zijn ze allemaal totaal overkill en zou een netbook al voldoen.
Ik denk niet dat ik de investering van 1000 terugverdien door af en toe tot 4-6 tafels meer te kunnen spelen. Wanneer ik echt ga multitablen is dit meestal toch thuis met mijn externe schermen.

Bedankt allemaal!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=38435847,noline] Tenzij je wat programma's gebruikt die je poker stats monitoren natuurlijk.
Ja ik gebruik circa 3/4 programmas naast Pokerstars.
1 om te monitoren
1 die autobet en voor overige hotkeys
1 die me automatisch inschrijft op tafels, tegenstanders zoekt etc.
1 die stats download van tegenstanders in toernooien

Kan een macbook air dit aan zonder te gaan haperen of stotteren?

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:54:
[...]

Ja ik gebruik circa 3/4 programmas naast Pokerstars.
1 om te monitoren
1 die autobet en voor overige hotkeys
1 die me automatisch inschrijft op tafels, tegenstanders zoekt etc.
1 die stats download van tegenstanders in toernooien

Kan een macbook air dit aan zonder te gaan haperen of stotteren?
Zorg dat je een ssd hebt voor je database, die na 500k handjes aardig langzaam begint te worden, en zoals eerder gezegd een 30" scherm. Dat laatste is denk ik wel de beste investering die je kan doen

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat moet de Air gewoon aankunnen toch?

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:03:
Maar dat moet de Air gewoon aankunnen toch?
30" bedoel je? Ik denk het wel.. je zou het even kunnen uitzoeken. Op marktplaats staan wel eens 30" apple cinema's, maar als apple wat dat betreft geen voorkeur heeft zijn er genoeg alternatieven ( Dell, HP, Hazro). Het klinkt misschien opgedrongen door mij, maar het is echt veel fijner. Ik weet niet hoeveel tafels je nu speelt? Maar op een 30"spelen 12 tot 16 erg fijn, wat op 2x een 24" al niet meer prettig is bijvoorbeeld

Verwijderd

Topicstarter
Nee qua extern scherm lukt het makkelijk wat ik lees. Ik bedoelde meer qua het runnen van die programma's.

Ik speel nu op 2x 22" in totaal 18-24 tafels.
Ik heb qua merk monitor totaal geen voorkeur. Altijd wel fijne ervaring met Asus gehad.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:14:
Nee qua extern scherm lukt het makkelijk wat ik lees. Ik bedoelde meer qua het runnen van die programma's.

Ik speel nu op 2x 22" in totaal 18-24 tafels.
Ik heb qua merk monitor totaal geen voorkeur. Altijd wel fijne ervaring met Asus gehad.
Neem het in overweging zou ik zeggen..

Pagina: 1