Toon posts:

Videokaart nvidia geforce 610m schakelt niet over

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een laptop gekocht van het merk Acer. Ik ben er vrij tevreden mee maar er is toch nog iets waarmee ik niet goed overweg kan. Telkens als ik een game wil spelen draait de game zeer traag en blijft deze haperen. Als ik dan de specificaties bekijk zou ik hem moeiteloos moeten kunnen draaien... Dus ik ben al wat op zoek gegaan en heb ontdekt dat ik blijkbaar 2 videokaarten heb; nl. intel hd graphics 3000 en nvidia geforce 610M. Het probleem zit hem dat als ik een spel speel dat te zwaar is voor de intelvideokaart dat mijn laptop niet automatisch overschakelt naar de nvidiakaart als hij niet aangesloten is op netstroom. Ook toont Ccleaner telkens mijn intel hd graphics kaart aan als videokaart. Dus als hij wel aangesloten is aan de netstroom schakelt hij wel over naar de nvidia kaart, nu is mijn vraag hoe zorg ik ervoor dat mijn laptop ook overschakelt naar de zwaardere nvidia kaart terwijl hij niet aangesloten is op netstroom?

Hieronder zijn de specs van mijn laptop;

Laptopmerk + nr: Acer aspire 5750G
Intel Core i5-2450M 2,5 GHz
Nvidia geforce 610M 1 gigabyte
8 GB DDR3 ram geheugen
Windows 7 home premium 64BIT

Alvast bedankt voor de reacties ;)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-12 17:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waarschijnlijk moet je kijken bij je "power options" in het control pannel. Daar kan je het "power plan" aanpassen zodat hij ook je nvidia kaart pakt als hij niet op netstroom is aangesloten (dit staat hoogst waarschijnlijk bij de geavanceerde opties voor je power plan).
Als je het niet bij power options kan vinden dan staat het misschien nog bij je Nvidia of Intel drivers.

Je 610m is trouwens niet bijster veel sneller vergeleken met de HD3000 die op je processor zit.

Verwijderd

Topicstarter
'Power options' is dat dan bij je energiebeheer, waar je ook de actie's voor het sluiten van je deksel e.d. kan wijzigen? Kheb al overal alles op 'maximale prestaties' gezet. Ook heb ik in mijn intelconfiguratie scherm alles op maximale prestaties gezet. Mijn laptop werkt blijkbaar met de nieuwe Nvidia Optimus technologie. Ik heb ook een configuratiescherm om zelf aan te duiden welke programma's de 'zwaardere' videokaart nodig hebben. Deze zijn dan ook aangevinkt en ik heb zelfs een icoontje rechtsonder waar ik kan zien als mijn Nvidia CPU gebruikt wordt en door welk programma. Het vreemde is dat er staat dat het CPU gebruikt wordt maar de game blijft haperen totdat ik mijn laptop terug aansluit op netstroom...

ps: het is blijkbaar intel HD graphics family en niet HD 3000

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-12 17:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 18:00:
'Power options' is dat dan bij je energiebeheer, waar je ook de actie's voor het sluiten van je deksel e.d. kan wijzigen?
Engelse windows hier ;).

Maar heb je dan wel het goede profiel aanstaan als je de netstroom eruithaald? Zelf heb ik een knop op mijn laptop waar ik o.a. het energie plan kan aanpassen en nog wat dingen. Hij gaat hier automatisch naar een andere energie plan als ik de netstroom eruithaal.
Ik heb zelf geen Nvidia + Intel gpu combinatie dus ik kan je niet veel verder helpen dan dit :p.

Probeer anders via de bios de intel gpu uit te schakelen als dit mogelijk is.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/29fcmzq.jpg

Als goed is moet je dit kunnen, staat het zo aangegeven dan werkt het wel.
Daarbij is de Geforce 610 maar een brakke GPU :).

Wat je zegt dat hij Intel HD graphics gebruikt klopt ook, heb ik ook want dat is gewoon de standaard aangedreven GPU.

Als ik netstroom eraf haalt, kakt hij hier ook behoorlijk in, net als elk andere notebook dat doet.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Neen, ik heb niet zo'n optie om met krachtige nvidia processor te openen. Mijn videokaart is 1 gig en zou spellen zoals mafia 2 en prototype toch wel moeten kunnen draaien op accu? Of is dit normaal dat hij enkel vlot werkt op netstroom?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:15:
Neen, ik heb niet zo'n optie om met krachtige nvidia processor te openen. Mijn videokaart is 1 gig en zou spellen zoals mafia 2 en prototype toch wel moeten kunnen draaien op accu? Of is dit normaal dat hij enkel vlot werkt op netstroom?
Dan moet je eens je driver updaten, vanaf de site van de fabrikant, werkt het nog niet, dan moet je het proberen om van nVidia website de driver te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 18-06-2012 23:32 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
ja heb ik al gedaan, en ook de pc is redelijk recent dusja, de meeste updates zouden al gedaan zijn id winkel :)

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Heb net even een game gespeeld, maar als ik op netstroom speel heb ik voldoende FPS, maar haal ik het tijdens gamen eraf, kakt het naar beneden.
Het lijkt erop dat het normaal is :-).

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
jammer dan, als het onmogelijk is om op je accu te genieten van je nvidia kaart, lijkt me die optimus technologie vrij nutteloos aangezien hij toch maar echt overschakeld als je de laptop op netstroom aansluit..

Verwijderd

Topicstarter
heb trouwens die instelling gewijzigd dat ik ook via rechterklik op snelkoppeling kan klikken en dan kan kiezen voor krachtige nvidiaprocessor maar dit helpt niets zolang hij niet op netstroom aangesloten is:p

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Nja, je begrijpt waar de HD graphics voor gemaakt zijn?
Om minder energie te verstoken via web, mail en film gedrag.

Juist gebruik maken van je graka is dus dodelijk voor je accu, en krijgt waarschijnlijk niet genoeg spanning. Het zou moeten kunnen maar dan zit je naar een duurdere (cq gamelaptop) te kijken.

nggyu nglyd

Pagina: 1