Een significant deel van mijn werk gaat het er in zitten dat ik bepaalde variabelen ga checken of ze wel of niet null zijn. Je schrijft een functie met wat parameters als input, en standaard zit je al weer bovenin je functie te checken of iets wel of niet null is en wat er vervolgens mee te doen als het inderdaad null is. Terwijl ik eigenlijk noch bij het vullen van de parameter noch in de functie echt behoefte had om ook eventueel een null waarde toe te kennen. Hoe vaak hebben jullie een toepassing voor een nullable DateTime of bool? Ik maar zelden (maar het is wel handig dat het kán!). Dus dat een pointer standaard nullable is is eigenlijk tegennatuurlijk want meestal wil je dat iets altijd een waarde heeft. Ik begrijp daarom ook niet waarom er niet een soort tegenhanger van de ? (zoals DateTime?) is, bijvoorbeeld een ! (gebruikt ongeveer zoals object!) waarmee je expliciet aangeeft dat het nooit een null pointer kan zijn.
Zitten daar praktische nadelen aan? Is het lastig te implementeren? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we het niet hebben.
Zitten daar praktische nadelen aan? Is het lastig te implementeren? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we het niet hebben.
iOS developer