geluidskaart voor muziekproduktie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405407

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben een pc aan het samenstellen voor muziekproductie. Hierin komt een kleine ssd voor caching, een grote hardeschijf voor resources, een vlotte processor en een medium videokaart.

Maar natuurlijk moet hier ook een geluidskaart in, maar hier heb ik mijzelf nooit in verdiept. Wat doen geluidskaarten precies? Zijn dit de videokaarten voor DAW (muziek) programmas? Of voeren ze alleen geluid uit?

Indien mogelijk:

Heeft iemand tips voor een goede geluidskaart? Ik gebruik het programma Ableton Live. Of is een vlotte processor genoeg en is er helemaal geen geluidskaart nodig.

Graag jullie mening en tips!

Dank jullie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 15:03
Wat jij nodig hebt is een geluidskaart die in ieder geval zogenaamde ASIO-drivers heeft, maar kan je iets vertellen wat jij aan in- en uitgangen voor geluid nodig denkt te hebben? Wil je bijvoorbeeld microfoons kunnen aansluiten? Meerdere externe audiobronnen?

Maar op jouw vraag "wat doet een geluidskaart", dat is waar het analoge geluid in- en uitgaat in je computer.

[ Voor 17% gewijzigd door Invisible_man op 18-06-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:43
Voor muziekproductie heb je baat bij een snelle audioconversie van analoog naar digitaal en andersom, oftewel de ADC (of DAC). Nu hebben onboardkaarten vaak geen hardwarematigeversnelling hiervoor en gebruiken ze de processor wat te langzaam is. Hierbij moet je denken aan een delay van ongeveer 80 tot 250ms.

Daarom is het handig om een (professionele) geluidskaart te nemen met een goede ADC/DAC en dus ook ASIO (onder Windows) ondersteuning. Deze zorgt namelijk voor low-latency toegang tot het apparaat wat de delay kan terugbrengen tot ongeveer 5ms - 20ms. Onder de 20ms - vind ik - toelaatbaar, alles daarboven is gewoonweg te langzaam.

Voor goede, professionele geluidskaarten zou ik kijken bij bijvoorbeeld M-Audio, tegenwoordig AVID. Dat zijn relatief goedkope kaarten met goede ondersteuning. Daarnaast krijg je bij een heel rijtje apparatuur ook Pro Tools, een erg leuke DAW :). Ook kun je kijken naar bijvoorbeeld Creative. Alhoewel ze maar weinig professionele kaarten hebben, hebben de meeste kaarten wel goede ASIO ondersteuning. Eventueel via ASIO4All. Let wel op dat driverondersteuning van Creative ver beneden de maat is.

Overigens zou ik geen aparte videokaart nemen aangezien je dat waarschijnlijk niet nodig hebt in je audio pc. Het enige waar het handig voor kan zijn is het aansturen van meerdere beeldschermen, maar dat kan met de onboard AMD en Intel ook al goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er zijn geluidskaarten die een on-board processor hebben, die zelf audio kan endoderen en decoderen (MPEG/AAC+V2 enz). Prijskaartje is aanzienlijk, audio technisch schiet je er niets mee op. Voordeel: je processor wordt ontlast.
Maar, processoren op moederborden zijn sinds jaar en dag zelf ruimschoots snel genoeg om dat te doen, dus de meerwaarde om zo'n geluidskaart mét processor (o.a. Digigram heeft ze) te kopen is er niet meer.

Met andere woorden: je zoekt een geluidskaart die enkel geluid in- en uitvoerd. De kaart zelf hoeft niets speciaals te kunnen.

Kwalitatief gezien is het wel de moeite waard om naar de betere merken en naar het type connectoren te kijken. Als je een beetje serieus bezig bent sla je de geluidskaarten over die met minijack aan worden gesloten. En dan is het een kwestie van kosten/baten en wensen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:43
Maar als je een onboard-geluidskaart hebt met een hoge latency schiet je er nog steeds weinig mee op. Ook met ASIO4All. Althans ik neem aan dat de TS bijvoorbeeld ook 'live' stukken in wil spelen. Daarbij vond ik rond de 30ms eigenlijk al irritant worden.

Edit: Kijk trouwens ook even in: How to become a Producer Deel II

[ Voor 15% gewijzigd door alex3305 op 18-06-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
alex3305 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:53:
Maar als je een onboard-geluidskaart hebt met een hoge latency schiet je er nog steeds weinig mee op. Ook met ASIO4All. Althans ik neem aan dat de TS bijvoorbeeld ook 'live' stukken in wil spelen. Daarbij vond ik rond de 30ms eigenlijk al irritant worden.

Edit: Kijk trouwens ook even in: How to become a Producer Deel II
Ben ik helemaal met je eens, maar daarom ook mijn vraag aan de TS om eerst eens aan te geven wat hij denkt nodig te hebben en er mee wil voordat we allerhande uitgebreide externe modules aanraden terwijl hij misschien alleen maar een uitgang nodig heeft om terug te kunnen horen wat hij op de pc gemaakt heeft waarbij latency geen zak uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

alex3305 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:53:
...
Daarbij vond ik rond de 30ms eigenlijk al irritant worden.
Dat ben ik met je eens en gaat over een ander onderwerp waar ik voor het grootste deel op doel. Evenwel is het belangrijk overigens, als de TS daadwerkelijk lage latencies nodig heeft omdat hij live stukken wil kunnen spelen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405407

Topicstarter
Hee! Bedankt voor de snelle en goede hulp!

Geluidsuitvoer zal inderdaad het belangrijkste zijn op dit moment, maar in de toekomst zou het kunnen dat ik zelf opgenomen geluiden wil invoeren, maar dat is dus best standaard op die kaarten.

Jullie advies is dus: een goede processor, videokaart is niet perse nodig, en een degelijke "normale" videokaart met asio driver support.

Ik gebruik nu gewoon mijn laptop maar ik wil sirieuzer aan de slag en een dedicated muziek pc samenstellen, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Anoniem: 405407 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:49:
Ik gebruik nu gewoon mijn laptop maar ik wil sirieuzer aan de slag en een dedicated muziek pc samenstellen, vandaar :)
Dan zou ik aanraden om het eerst gewoon met jouw laptop te doen en daarbij een externe (usb) geluidskaart te kopen zoals bijvoorbeeld deze. Een externe geluidskaart kan je natuurlijk makkelijk meenemen naar een eventuele nieuwe pc en zo kan je eerst eens kijken hoe het met je laptop draait en wat voor jou de bottleneck is (bijvoorbeeld cpu of ram).

Sowieso is een externe kaart wel aan te raden omdat je dan veel makkelijker bij de aansluitingen kan wat wel zo handig is als je er vaak bij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440903

IK weet het, late reactie, maar als je audio gaat editten e.d. lijkt het me toch echt geen overbodige luxe je te verdiepen in de functies van geluidskaarten de onderdelen op geluidskaarten-versterkers.. Soorten versterkers. speakers, koptelefoons e.d.

Op deze site www.head-fi.org staan veel nuttige tips,links en merken~datasheets en uitleg.
gr.rich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 14:07
usb is is niet echt low latency, dus lijkt me niet echt een optie voor serieus audio opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mag ik je even wijzen op Het algemeen beleid #topicplaatsen. Er schort nog wel een en ander aan....

En een titelfixje..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat is het budget? Daar valt of staat alles mee. :)

En voor een muziekproductiebak is de geluidskaart zonder enige twijfel het allerbelangrijkste. In je hele setup zijn het je studiomonitoren, maar die zijn geen onderdeel van de PC zelf. ;)
borft schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:05:
usb is is niet echt low latency, dus lijkt me niet echt een optie voor serieus audio opnemen.
Onzin. Of hebben Apogee en RME geen verstand van zaken volgens jou? ;)

Heb zelf een RME Babyface staan hier (USB), Ableton latencies (Samplerate: 96000KHz!!):

Input: 5.99ms
Output: 6.32
Overall: 12.3ms

[ Voor 47% gewijzigd door TimMer op 12-07-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07 14:17
Ik denk dat de samplerate 96kHz is.

Voor ongeveer 120 euro heb je een goede usb interface van M-audio inclusief M-powered Protools. Protools vind ik zelf een van de plezierigste opnameprogramma's om mee te werken en heeft een solide pakket van plug-ins. Als je iets wilt bestellen zou ik even kijken op www.Thomann.de Dit is de grootste muziek webwinkel van europa en heeft over het algemeen een hele goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272158

TimMer schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:38:
Heb zelf een RME Babyface staan hier (USB), Ableton latencies (Samplerate: 96000KHz!!):

Input: 5.99ms
Output: 6.32
Overall: 12.3ms
Esi Juli@ (pci)

Input: 1.67
Output: 1.67
Overall: 3.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Ik heb mezelf een aantal jaar geleden een Digidesign MBox2 Mini aangeschaft, heb er geen moment spijt van gehad, al gebruik ik 'em op het moment alleen maar als dure geluidskaart voor m'n Genelec nearfields...

Kijk eens op de site van Feedback of Bax-Shop, staan vol met mooie interfaces :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 272158 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 07:57:
[...]

Esi Juli@ (pci)

Input: 1.67
Output: 1.67
Overall: 3.33
Op 96KHz in Ableton zonder geknetter in zeer zware projecten (dus niet via het settings scherm)? Dan heb ik het dus over 10x Omnisphere, 10x Kontakt, een berg VST-effecten en een lading automation. :)

Intern of extern is een keuze die je zelf moet maken: extern is uiteraard mobiel en heeft geen last van interferentie waar interne geluidskaarten dat wel hebben. Daarintegen heeft extern weer iets hogere latencies, maar mijns inziens is alles onder de 20ms verwaarloosbaar.

Even terzijde: sowieso is de geluidskwaliteit van ESI niet te vergelijken met die van RME (die overigens ook interne PCI-E kaarten verkopen). De Babyface kost niet voor niets het vijfvoudige van de Juli@. :)

[ Voor 23% gewijzigd door TimMer op 13-07-2012 15:16 ]

Pagina: 1