Samsung SyncMaster 940NW; EDID corrupt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Op mijn simpele werkstationnetje, waar ik af en toe ook een spelletje op speel heb ik een Samsung SyncMaster 940NW aangesloten staan. Simpele monitor, 1440x900, met DVI naar VGA verloop aangesloten op 8600 GT van MSI (low-profile, alleen DVI-poort dus). Rest specs doen er verder niet veel toe.

Draai daarop Ubuntu 12.04 met Nvidia binary driver en een Windows 7 installatie. Beiden deden het tot gisteren nog prima, maar wilden vanochtend allebei niet hoger dan 1024x768 instellen qua resolutie. Na wat googlen vond ik dat het waarschijnlijk lag aan een corrupte EDID, en ja, mn Xorg.0.log gaf idd daar gerelateerd een foutmelding aan.
Via een tooltje (Phoenix EDID designer) heb ik de raw EDID uit het Windows register gehaald, verplaatst naar /etc/X11 op mn linux installatie en een custom edid lijntje aan mn xorg.conf toegevoegd. Daarna werkte de monitor in Ubuntu weer als vanouds.
Voor Windows heb ik met Entech Monitor Asset Manager een custom INF gemaakt met diezelfde EDID informatie, en die geinstalleerd voor de monitor. Dus die werkt ook weer.

Voor Linux vond ik ook nog de tool 'edid-rw' waar ik theoretisch de goede EDID weer mee terug zou moeten kunnen schrijven, maar dat is me nog niet gelukt. Is er iemand die dat wel gelukt is, of misschien een andere manier weet?
Een andere VGA-kabel heb ik trouwens ook al geprobeerd.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas