SSD in Raid0 of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 11:16
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe SSD te kopen en te gebruiken als bootschijf. Mijn huidige SSD (OCZ Agility 3 60GB) is wat te klein en een nieuwe SSD is iets sneller.

Nou zit ik met de vraag welke SSD ik moet kiezen.

Ik zit te twijfelen tussen de 256GB versies van de Crucial M4 en de Samsung 830. De Crucial is op dit moment goedkoper, maar de Samsung presteert wat beter.

Daarbij vroeg ik mij ook af of twee keer een Samsung 830 in RAID0 veel snelheidswinst oplevert en of dat opweegt tegen het verlies van TRIM support.

Mijn moederbord ondersteund SataIII met een Z68 chipset. Ik heb ook iets gelezen over de Intel RST driver die Trim in raid moet gaan ondersteunen, maar die is nog niet uitgegeven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
SSD's in raid 0 zetten heeft naar mijn inziens weinig nut. Met de huidige formaten van de SSD's gaat het er met name nog om dat je een sneller/meer responsive systeem hebt en een aantal games/programma's sneller starten. Hier merk je een groot verschil tussen een HDD en een SSD, het verschil tussen 1 SSD en 2 stuks in raid 0 merk je veel minder/niet. Natuurlijk zal je bij synthetische benchmarks hogere resultaten zien, maar in echte performance (dingen laden etc.) zul je het niet zoveel merken.

Naar mijn inziens wordt raid 0 voor SSD's pas zinvol wanneer men (over 1 of 2 jaar) alleen maar SSD's in de pc heeft, met grotere capaciteit (1TB+ SSD's voor een betaalbare prijs). Dan loont het zich om je SSD('s) ook te gebruiken voor alle data, waarbij het verschil qua snelheid bij grote hoeveelheden data verplaatsen duidelijker merkbaar is. Of een programma nu 1.5 in plaats van 3 seconden nodig heeft om te starten zal mij worst wezen, of die 800GB data overpompen 2 minuten kost in plaats van 4, dat is al "zinvoller/merkbaarder". Getallen zijn maar even uit de lucht gegrepen, maar you get the point :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
Bedankt voor je reactie.
Dan resteert de vraag welke SSD ik zou moeten kopen?
De betere Samsung, of de goedkopere Crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
In de Pricewatch is het verschil op dit moment slechts 9 euro (190 vs. 199), in dat geval zou ik voor de Samsung gaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:09:
In de Pricewatch is het verschil op dit moment slechts 9 euro (190 vs. 199), in dat geval zou ik voor de Samsung gaan.
Of je haalt de Samsung bij Alternate, 169,90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Reepje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:14:
[...]
Of je haalt de Samsung bij Alternate, 169,90.
Hmm ja, ik wist dat ik ergens een super goedkope 256GB SSD had gezien, wist alleen even niet meer waar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dat lijkt vooralsnog de nieuwe lagere prijs. Paar weken geleden was de Samsung ook al een weekje 170 euro, toen ging die weer omhoog.

Maar de prijzen van SSD gaan zowiezo omlaag, en met sinterklaas vindt jij 170 euro voor die 256 GB SSD waarschijnlijk helemaal niet meer zo goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:11
Samsung.
Ook 3 jaar pickup & return ipv carry in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
Oke bedankt allemaal. Heb ik nog even een ander vraagje voordat ik tot koop overga.
Ik heb de Agility als bootdisk en een 1TB hdd ernaast. Als ik een nieuwe bootschijf heb, raakt de data op de hdd dan corrupted als ik een nieuwe windows install maak? Of blijft alles gewoon bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Natuurlijk raakt er geen data corrupted...de data op de HD hebben toch niets te maken met de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
Oh ok. Ik vroeg het even, omdat ik via Windows back up (via configuratiescherm) de C drive niet afzonderlijk kan back-uppen. Als ik een back-up maakt gaat Windows de C (ssd) en E (hdd) drives beiden back-uppen.
Pagina: 1