Budget pc voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:38
Vorige week is de pc van m'n ouders overleden. Ik had zelf de onderdelen niet in huis om te controleren wat er precies kapot was, daarom heb ik 'm hier in de buurt naar een computerboer gebracht en deze is voor 98% zeker dat het moederbord kapot is.

Aangezien de computer al behoorlijk gedateerd is, wordt het naar mijns inziens tijd om een nieuwe aan te schaffen. Bovendien gaat het om een kant en klaar systeem van Packard Hell dus is het zo goed als onmogelijk om het een en ander aan te passen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor het simpele Office gebruik en wat internetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 400 en 450 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
De videokaart en de HDD van de defecte pc zou ik graag wel mee willen nemen.
Het gaat om een nVidia 8400gs. Volgens mij 256MB, maar dit weet ik niet zeker. Zou ik thuis even na moeten kijken.
HDD is gewoon een huis-tuin-en-keuken-schijfje (WD van 320GB).
Daarnaast ben ik in het bezit van een Windows 7 licentie.
Beeldscherm, muis en tikmatje zijn eveneens aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua processors zat ik te denken aan sowieso een i5. i7 lijkt me een beetje overkill en een i3 vind ik persoonlijk te weinig. De i5 2500k lijkt me een mooie processor. Veel lof over gelezen. Alleen schijnen er problemen te zijn met de temperatuur.
De Scythe Mugen 2 Rev. B wordt aangeraden, maar bij de webshop waar ik alles wil gaan bestellen hebben ze deze niet meer. Daarom heb ik voor de Scythe Mugen 3 Rev. B gekozen alleen schijnt deze minder goed te koelen dan zijn voorganger. Ik wil er extra bij zeggen dat ik niet ga overclocken dus misschien dat het dan anders wordt. Misschien dat jullie nog een goede koeling aan kunnen raden in dezelfde prijsklasse?

De videokaart zal geen stroom vreten dus een 300-350 watt voeding lijkt me genoeg.

Waarom 8GB RAM? Er zitten 2 geheugenslots op het moederbord. 2x 2GB lijkt me wat onhandig. Wil ik upgraden dan zou ik niks meer aan die 2x 2GB hebben want dan is de dual channel weg. Daarom heb ik gekozen voor 2x 4GB en bovendien kost het geheugen tegenwoordig eigenlijk geen drol meer.

Tja, ik kan wel een heel verhaal lullen, maar uiteindelijk zat ik hier aan te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec One Hundred€ 41,90€ 41,90
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 37,60€ 37,60
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 193,90€ 193,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,79€ 37,58
1Asrock H67M B3€ 64,02€ 64,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel en nVidia zijn me altijd goed bevallen. AMD heb ik verder geen ervaring mee. Ik heb al een videokaart dus naar dat laatste hoeft niet gekeken te worden. Processor van Intel zou mooi zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Computer moet een paar jaar meegaan; geluidsniveau en energieverbruik zo laag mogelijk.

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 09:32
Een i5 voor alleen office en internet is zware, zware, zware overkill. Waarom ga je niet voor een AMD met geintergreerde GFX? Dat scheelt weer in energieverbruik, aangezien die 8400 dan niet gebruikt hoeft te worden. Plug er ook meteen een SSD in en je hebt een killer PC voor je ouders die opstart als een brandweerauto tijdens de chemipak-ramp.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A55 Pro3€ 60,50€ 60,50
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Antec One€ 45,95€ 45,95
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 99,99€ 99,99
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 24,40€ 24,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,74

[ Voor 74% gewijzigd door Genos op 18-06-2012 10:04 ]

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:55
Pro-tip: Laat die i5 lekker zitten, is weggegooid geld als je alleen gaat internetten en office.

Neem een leuke i3 van rond de 100 euro, of een AMD quadcore. Ik zou als ik jou was een AMD A8 nemen, heb je geen losse GPU nodig, scheelt weer in de stroomrekening van je ouders.

edit: lekker, timmeh, great minds think alike :D

[ Voor 8% gewijzigd door Pazienza op 18-06-2012 10:05 ]

Verwijderd

Eens met de PC van Timmeh, al mag de voeding best naar 300 watt (BeQuiet Pure Power).

• .joepiedepoepie
Timmeh_PS3 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:04:
Een i5 voor alleen office en internet is zware, zware, zware overkill. Waarom ga je niet voor een AMD met geintergreerde GFX? Dat scheelt weer in energieverbruik, aangezien die 8400 dan niet gebruikt hoeft te worden. Plug er ook meteen een SSD in en je hebt een killer PC voor je ouders die opstart als een brandweerauto tijdens de chemipak-ramp.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec One€ 45,95€ 45,95
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,74
Pazienza schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:04:
Pro-tip: Laat die i5 lekker zitten, is weggegooid geld als je alleen gaat internetten en office.

Neem een leuke i3 van rond de 100 euro, of een AMD quadcore. Ik zou als ik jou was een AMD A8 nemen, heb je geen losse GPU nodig, scheelt weer in de stroomrekening van je ouders.

edit: lekker, timmeh, great minds think alike :D
Toevallig dat jullie beide aan een AMD A8 denken. Systeem ziet er goed uit. Ik ga het even doornemen en het vanavond aan mijn ouders laten zien.
Nogmaals; ziet er goed uit _/-\o_

• Pazienza
@ xenergyWaarom? Om 5 euro te besparen? Ik zou lekker die corsair nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazienza op 18-06-2012 10:10 ]

• Genos
Ik zag het inderdaad net Xenergy, had even een ander wenslijstje gekopieerd waar deze in stond. Hij zou zelfs ook deze mobo en case kunnen nemen. Word het een lekker klein kastje :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Core 1000€ 30,90€ 30,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,85

Edit:
Daarbovenop is die kast van Fractal design gewoon sexy. Heerlijk minimalistisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Genos op 18-06-2012 10:13 ]

Verwijderd

Pazienza schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:10:
@ xenergyWaarom? Om 5 euro te besparen? Ik zou lekker die corsair nemen.
Om in elk geval ongeveer op 80% van je voedingsmax te komen, zodat deze efficiënt gebruikt wordt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Timmeh's systeem is prima, mocht de Samsung SSD moeilijk te krijgen zijn voor een normale prijs (en dat is ie), dan kun je gaan voor een Crucial M4: prestaties zijn zo goed als gelijk, kwaliteit ook.

People as things, that’s where it starts.

• .joepiedepoepie
De kast hoeft niet extreem klein te zijn. Ik heb het liever allemaal wat ruimer. Dus een normale ATX moederbord en kast zou mooier zijn.
Waarom kiezen jullie voor een Samsung SSD en niet voor een Crucial?
En is het mogelijk om alles in een Antec One Hundred te proppen? De Antec vind ik namelijk een supermooie kast.

[ Voor 9% gewijzigd door .joepiedepoepie op 18-06-2012 10:15 ]

• Pazienza
De Samsung en Crucial doen nauwelijks voor elkaar onder, prijs geeft dus de doorslag. ;)

@ XenergY: fair enough. :)

• Genos
Samsung en Crucial zijn beide uitstekende SSD'tjes. Het is meer de leverbaarheid dan de prestaties :P Heb zelf een m4 :D

• .joepiedepoepie
Dan heb ik liever een M4 want ik ben zelf van plan om deze binnenkort ook in m'n laptop te stoppen.

Verwijderd

Overigens kun je ook een AMD A6 nemen, dat is ook snel genoeg voor jouw ouders. Als je toch een A8 wilt dan is een K ook niet nodig, aangezien je daarmee kunt overclocken (unlocked) wat jouw ouders vast niet gaan doen. Het scheelt slechts euro's, dus als budget geen enorm probleem is dan is het niet zo relevant. Wil je echter hier en daar wat besparen dan kun je de CPU veranderen naar een A6 of A8 (non K).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 11:13
Niet om meteen je punt over een kleinere kast af te kraken, maar wat willen je ouders? Anders zou je natuurlijk ook nog kunnen kijken naar een mooi All-in-One pc. Dell heeft bijvoorbeeld tegenwoordig vergelijkbare systemen met Apple voor een leukere prijs. Ziet er toch allemaal wat mooier uit dan zo'n kast voor de meeste mensen.

Daarnaast kan ik uit ervaring vertellen dat je met een wat ruimere mini-ITX kast, moederbord en verwante onderdelen best wel wat leuks kunt doen. Daarnaast is het allemaal wat mooier afgewerkt vind ik persoonlijk. En vaak ook nog lekker goedkoop :).

[ Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 18-06-2012 10:16 . Reden: Kleine edit ]

Verwijderd

.joepiedepoepie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:16:
Dan heb ik liever een M4 want ik ben zelf van plan om deze binnenkort ook in m'n laptop te stoppen.
Waarom zou de M4 dan de betere keuze zijn? Als je een 830 kunt bestellen voor een leuke prijs is dat prima :)

• .joepiedepoepie
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:16:
Overigens kun je ook een AMD A6 nemen, dat is ook snel genoeg voor jouw ouders. Als je toch een A8 wilt dan is een K ook niet nodig, aangezien je daarmee kunt overclocken (unlocked) wat jouw ouders vast niet gaan doen. Het scheelt slechts euro's, dus als budget geen enorm probleem is dan is het niet zo relevant. Wil je echter hier en daar wat besparen dan kun je de CPU veranderen naar een A6 of A8 (non K).
De A8 staat me eigenlijk wel aan. Het kan vast en zeker wel goedkoper, maar mijn ouders gingen er vanuit dat het systeem ongeveer 450 ging kosten dus dit valt zeker mee. Het moet ook een niet al te gierig systeem worden :+
alex3305 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:16:
Niet om meteen je punt over een kleinere kast af te kraken, maar wat willen je ouders? Anders zou je natuurlijk ook nog kunnen kijken naar een mooi All-in-One pc. Dell heeft bijvoorbeeld tegenwoordig vergelijkbare systemen met Apple voor een leukere prijs. Ziet er toch allemaal wat mooier uit dan zo'n kast voor de meeste mensen.

Daarnaast kan ik uit ervaring vertellen dat je met een wat ruimere mini-ITX kast, moederbord en verwante onderdelen best wel wat leuks kunt doen. Daarnaast is het allemaal wat mooier afgewerkt vind ik persoonlijk. En vaak ook nog lekker goedkoop :).
In de computerhoek is er een speciale ruimte voor een behuizing gemaakt. Zou dan best lelijk staan als er ineens niks staat. Een mooie tower vind ik zelf ook wel mooi staan en stoort me ook niet. Het moet natuurlijk geen grote game behuizing worden want dat is natuurlijk veel te groot.
Nogmaals; is de Antec One Hundred een optie? Zonder window uiteraard.
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:17:
[...]

Waarom zou de M4 dan de betere keuze zijn? Als je een 830 kunt bestellen voor een leuke prijs is dat prima :)
Ik heb een tijdje het SSD topic gevolgd. Daar was heel lang de M4 toch wel de favoriet. Later de 830 ook omdat de prijs steeds gunstiger werd. Het fan worden van de M4 is er dus eigenlijk gewoon ingeslopen :+

• Genos
Antec One Hundred moet geen enkel probleem zijn :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Antec One is een prima kastje hoor.

Verwijderd

.joepiedepoepie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:22:
Ik heb een tijdje het SSD topic gevolgd. Daar was heel lang de M4 toch wel de favoriet. Later de 830 ook omdat de prijs steeds gunstiger werd. Het fan worden van de M4 is er dus eigenlijk gewoon ingeslopen :+
Dat was vooral omdat die (flink) goedkoper was. Nu de prijzen gelijk liggen of de 830 in sommige gevallen zelfs aanzienlijk goedkoper is (zoals de 256 GB) valt hij wel te prefereren, al zijn de verschillen klein :)

• .joepiedepoepie
Lijstje tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec One Hundred€ 41,90€ 41,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,69

Ziet er mooi uit naar mijn mening. Het bevalt me zeker.
Zoals ik al in mijn openingspost zei; ik heb geen ervaring met AMD en heb me er ook nooit in verdiept dus ik heb geen flauw idee wat voor processor ik dan zou moeten nemen. Deze ziet er in ieder geval mooi uit ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:23:
Dat was vooral omdat die (flink) goedkoper was. Nu de prijzen gelijk liggen of de 830 in sommige gevallen zelfs aanzienlijk goedkoper is (zoals de 256 GB) valt hij wel te prefereren, al zijn de verschillen klein :)
Wel even opletten of die 830 ook voor een beetje aardige prijs te krijgen is, anders is de M4 zeker ook niet verkeerd :)

Verwijderd

Ik zou voor een 300W voeding gaan ipv die 430. BeQuiet Pure Power bijvoorbeeld.

• Genos
Wat XeNeRgY zegt (irritant te typen naam btw :P); 300W voeding doen. Is beter ;)

Verwijderd

Reken er wel op dat je dan een stuk minder flexibel bent in de toekomst. Efficiëntie is wel een ding, maar het verschil is iets in de trant van een procent o.i.d. Wil je daarvoor flexibiliteit opgeven?

Verwijderd

Je moet wel een zeer behoorlijke overkill component aan dit systeem toevoegen waardoor 300 watt niet meer voldoende is. Aangezien het een PC voor ouders is zal er niet ineens een CF-setup van gemaakt worden of iets dergelijks.

Andere tip. Als je dit bestelt via internet vraag dan voor de verzending of het mobo geflasht dient/kan worden zodat de 3870K herkend wordt. Anders wordt het terugsturen na ontvangst.

• .joepiedepoepie
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:29:
Reken er wel op dat je dan een stuk minder flexibel bent in de toekomst. Efficiëntie is wel een ding, maar het verschil is iets in de trant van een procent o.i.d. Wil je daarvoor flexibiliteit opgeven?
Sorry, maar ik volg je niet helemaal :+

Lijstje is inmiddels aangepast. Nu wordt het allemaal wel heel erg goedkoop. Ik krijg nu bijna de neiging om ook gelijk een nieuwe HDD erin te plaatsen (320GB of 500GB) zodat het hele systeem nieuw is.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mac mini 2ehands geen optie?

Verwijderd

Waarom zou je dat in willen? Niet nieuw, duur voor wat je er voor krijgt, anders dan men gewend is. Niet ideaal voor ouders, me dunkt.

• .joepiedepoepie
Wat Camacha zegt. Mijn ouders komen uit de prehistorie. Ik ben allang blij dat ze inmiddels Windows een beetje kennen.

• Genos
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:34:
[...]

Waarom zou je dat in willen? Niet nieuw, duur voor wat je er voor krijgt, anders dan men gewend is. Niet ideaal voor ouders, me dunkt.
Amen. Ik ben 6 maanden bezig geweest met mijn ouders de iMac te leren gebruiken. Als ze al windows kunnen gebruiken, blijf daar dan bij idd...

Verwijderd

.joepiedepoepie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:36:
[...]

Wat Camacha zegt. Mijn ouders komen uit de prehistorie. Ik ben allang blij dat ze inmiddels Windows een beetje kennen.
Je hoeft er niet op te reageren hoor, maar heb je gelezen wat ik net over het flashen van het mobo voor de 3870K?

• .joepiedepoepie
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:31:
Je moet wel een zeer behoorlijke overkill component aan dit systeem toevoegen waardoor 300 watt niet meer voldoende is. Aangezien het een PC voor ouders is zal er niet ineens een CF-setup van gemaakt worden of iets dergelijks.

Andere tip. Als je dit bestelt via internet vraag dan voor de verzending of het mobo geflasht dient/kan worden zodat de 3870K herkend wordt. Anders wordt het terugsturen na ontvangst.
Zou je me dat laatste even uit willen leggen? :P

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:34:
[...]

Mjah, waarom zou je een overclockprocessor (okay, wel 1 generatie geleden, maar dan nog) kopen inclusief een aftermarket cooler? Lijkt me nogal overkill.

Persoonlijk zou ik ouders die moeite hebben met PC-gebruik, absoluut een Mac aanbieden. Heb zo meerdere mensen in mijn omgeving met een "IT-beperking" erg gelukkig gemaakt. Vandaar mijn aanbeveling.

Een nieuwe Mac Mini is misschien wat duurder, maar ook een stuk energiezuiniger.

Verwijderd

Zeer waarschijnlijk heeft het moederbord dat je koopt een oude bios versie. Dit betekent dat de A8-3870K nog niet bestond toen dit moederbord werd geproduceerd en daarom herkent dit moederbord de 3870K niet. Door de bios van het moederbord te updaten wordt de meest recente info geladen rondom compatible processoren, waaronder de A8-3870K. Dit kan de winkel voor je doen. Helaas doen ze dit nooit proactief, dus vandaar mijn opmerking.

Misschien is het moederbord al up to date in de winkel, maar de kans is groot van niet (zoals bij mijn 3870K) en het is zonde als je daar thuis pas achter komt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Smultie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:38:
[...]

Mjah, waarom zou je een overclockprocessor (okay, wel 1 generatie geleden, maar dan nog) kopen inclusief een aftermarket cooler? Lijkt me nogal overkill.

Persoonlijk zou ik ouders die moeite hebben met PC-gebruik, absoluut een Mac aanbieden. Heb zo meerdere mensen in mijn omgeving met een "IT-beperking" erg gelukkig gemaakt. Vandaar mijn aanbeveling.

Een nieuwe Mac Mini is misschien wat duurder, maar ook een stuk energiezuiniger.
MAC werkt afschuwlijk voor de wat oudere mens die al moeite heeft om Windows te begrijpen, aangezien zo'n beetje alles van Mac anders is, de office programma's, geen internet explorer meer, het hele "deze computer" systeem ziet er anders uit.

Daarbij is het ook nog eens heerlijk overpriced en zijn de prestaties vergeleken met dit systeem om te huilen.

Moraal van het Verhaal: koop een AMD A-8, prima ding.

En mocht je echt alternatief willen doen, knal er Ubuntu op.

Verwijderd

Smultie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:38:
De processor is gewoon de rapste van het stel en, niet onbelangrijk, de GPU ook. Je zou inderdaad voor een wat meer basis-CPU kunnen gaan, dan kan je nog een paar tientjes uitsparen.

Overigens staat er geen koeler in het lijstje :)

Je zit zo op 150-200%. Dat is flink wat duurder. Daarvoor koop je een heel echte PC.

Als ik even naar mijn eigen situatie kijk zou ik mijn ouders er helemaal niet blij mee maken en mijn moeder zelfs doodongelukkig op IT-vlak.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:44:

Waarschijnlijk snappen wij elkaar, maar puur zodat de TS niet gaat twijfelen: de A8-3870K is boxed (komt met koeler dus).

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:44:
[...]

Op het eerste lijstje in dit topic wel. (i5-2500K + Mugen).
Maar goed, geen liefde voor Apple in dit topic :P

Verwijderd

Smultie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:48:
Op het eerste lijstje in dit topic wel. (i5-2500K + Mugen).
Dat lijstje is al lang afgeserveerd :Y

• Genos
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:46:
[...]

Waarschijnlijk snappen wij elkaar, maar puur zodat de TS niet gaat twijfelen: de A8-3870K is boxed (komt met koeler dus).
Ik hoorde altijd prima verhalen over de boxed koeler van AMD, vandaar dat ik er geen had toegevoegd. Voor de stilte zou er nog een Mugen Rev. B bij kunnen inderdaad. Fijn ding.

• .joepiedepoepie
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:40:
Zeer waarschijnlijk heeft het moederbord dat je koopt een oude bios versie. Dit betekent dat de A8-3870K nog niet bestond toen dit moederbord werd geproduceerd en daarom herkent dit moederbord de 3870K niet. Door de bios van het moederbord te updaten wordt de meest recente info geladen rondom compatible processoren, waaronder de A8-3870K. Dit kan de winkel voor je doen. Helaas doen ze dit nooit proactief, dus vandaar mijn opmerking.

Misschien is het moederbord al up to date in de winkel, maar de kans is groot van niet (zoals bij mijn 3870K) en het is zonde als je daar thuis pas achter komt.
Duidelijk. Bedankt voor de tip d:)b

@ Camacha, is een koeler nodig met zo'n processor?

Iemand nog tips wat betreft de HDD? Huidige HDD heeft nog garantie t/m september geloof ik. Wat raden jullie aan? Nu gelijk een nieuwe bestellen of wachten tot de "oude" de geest geeft? HDD kan ik eventueel zelf monteren, dat is niet zo moeilijk. Mijn gevoel zegt wachten tot de oude de geest geeft want op dit moment zijn die schijven nog redelijk aan de prijs.

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:49:
[...]

Dat lijstje is al lang afgeserveerd :Y
Dan heb ik niks gezegd ;)

Verwijderd

.joepiedepoepie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:49:
Nee, tenzij je gaat overclocken of geluid erg belangrijk vindt.
Iemand nog tips wat betreft de HDD? Huidige HDD heeft nog garantie t/m september geloof ik. Wat raden jullie aan? Nu gelijk een nieuwe bestellen of wachten tot de "oude" de geest geeft? HDD kan ik eventueel zelf monteren, dat is niet zo moeilijk. Mijn gevoel zegt wachten tot de oude de geest geeft want op dit moment zijn die schijven nog redelijk aan de prijs.
Hebben je ouders goede backups?

Verwijderd

[...]

Koeler is altijd nodig, maar de koeler die je bij de A8 krijgt is meer dan voldoende.

• Genos
[...]

Als je echt een mooi systeempje wilt in één keer kan je er natuurlijk een mooie Barracuda Green schijf inhangen van 5900 rpm. Energiebesparend! :D

pricewatch: Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB

2TB is het voordeligste qua prijs-GB, vandaar ;)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
Als je videokaart gedateerd is, is het dan een PCI, AGP of PCI-X kaart?
Ik zou voor simpel Office en internet een AMD Fusion nemen, flink goedkoper dan het gestelde budget. De vraag is of je pa en ma net zo over het budget denken als jij.. :)

• .joepiedepoepie
2TB lijkt me iets te veel van het goede. 500GB is meer dan genoeg. Eerst zat er ook een 500GB (later vervangen voro een 320GB want die 500GB was net een vliegtuig) en die kregen ze onmogelijk vol.

Verwijderd

Timmeh_PS3 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:51:
Als je echt een mooi systeempje wilt in één keer kan je er natuurlijk een mooie Barracuda Green schijf inhangen van 5900 rpm. Energiebesparend! :D
Waarom zo groot? Als ik naar mijn ouders kijk gebruiken die nog geen 50 GB en volgens mij hebben meer ouders een dergelijk laag verbruik.

Dan zou ik eerder een caching-schijf overwegen, zoals de Momentus XT. Voldoende opslag, maar toch flink rapper dan een normale schijf.

• Genos
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:52:
[...]

Waarom zo groot? Als ik naar mijn ouders kijk gebruiken die nog geen 50 GB en volgens mij hebben meer ouders een dergelijk laag verbruik.

Dan zou ik eerder een caching-schijf overwegen, zoals de Momentus XT. Voldoende opslag, maar toch flink rapper dan een normale schijf.
Er zit al een SSD in als bootschijf he ;)

500 GB green schijfje dan? :P
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD5000AZRX, 500GB SATA-600, 64MB

Edit;
Gebruik dan je oude gewoon tot hij herrie begint te maken. Dan pas vervangen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Genos op 18-06-2012 10:54 ]

• .joepiedepoepie
Ik denk dat ik gewoon de oude HDD weer terug plaats. Die kan altijd nog weer vervangen worden :P

De oude videokaart is trouwens een PCI-e kaartje.

Verwijderd

Nogmaals, wel even op de back-ups letten!

• Genos
Houdt je backups idd in de gaten. Ervaringsdeskundige hier :'(

Ik ben op dit soort momenten echt blij met de Tweakers community. Alles gaat lekker rap en we helpen elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://affordablehousinginstitute.org/blogs/us/wp-content/uploads/brilliant_681.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Genos op 18-06-2012 10:58 ]

Verwijderd

en nu bestellen >:)

• .joepiedepoepie
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:56:
Nogmaals, wel even op de back-ups letten!
Komt goed ;) Er staat wel wat data op dus dit moet ik er eerst even afhalen. Daarna schijfje formatteren en Windows erop rammen :P

Ik ga denk ik bij Salland.eu bestellen. Mijn oom heeft ie hele goed ervaringen mee. Ik zie alleen dat bij de meeste webshops de 830 SSD een lange levertijd heeft. Dan toch maar voor de M4 gaan :P

@ XeNeRgY, vanavond spreek ik m'n ouders weer. Wat mij betreft kunnen ze het gaan bestellen. Mooi systeempje ;)

[ Voor 10% gewijzigd door .joepiedepoepie op 18-06-2012 11:00 ]

Verwijderd

.joepiedepoepie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:59:
[...]

Komt goed ;) Er staat wel wat data op dus dit moet ik er eerst even afhalen. Daarna schijfje formatteren en Windows erop rammen :P

Ik ga denk ik bij Salland.eu bestellen. Mijn oom heeft ie hele goed ervaringen mee. Ik zie alleen dat bij de meeste webshops de 830 SSD een lange levertijd heeft. Dan toch maar voor de M4 gaan :P
Heb je begrepen wat je moet vragen over de bios van het mobo icm de A8?

Verwijderd

Windows komt op de SSD neem ik aan? Beetje zonde anders :p

• Genos
[...]

Wacht even. Je moet je SSD natuurlijk gebruiken voor Windows he? Anders heb je er nog niets aan :o

De HDD kan je gewoon overprikken. Hoef je niets aan te doen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Genos op 18-06-2012 11:02 ]

• .joepiedepoepie
Oja lol :P Denkfoutje :+

Van dat flashen komt ook goed ;)

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik sluit me overigens aan bij de mensen die zeggen dat de boxed koeler van AMD ruim voldoende is. Ik heb onlangs eenzelfde soort systeem in elkaar gezet, en de boxed koeler functioneert prima en is zo goed als niet hoorbaar.

• .joepiedepoepie
Top!
Hoe meer positieve ervaringen, hoe beter ;)

Jullie hebben me al overtuigd. Ik zal het vanavond voorleggen bij mijn ouders en daarna kan het wat mij betreft besteld worden.

• Pazienza
@joepie, waarom heb je het nog over je oude videokaart? Die heb je dalijk niet meer nodig..

Kun je verkopen/in de vuilnisbak gooien/in de openhaard gooien/ uit elkaar halen om te kijken hoe zo'n ding in elkaar zit/van een flatgebouw gooien/ ergens in een la stoppen en nooit meer naar kijken/etc./enz/undsoweiter.

• .joepiedepoepie
Pazienza schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:13:
@joepie, waarom heb je het nog over je oude videokaart? Die heb je dalijk niet meer nodig..

Kun je verkopen/in de vuilnisbak gooien/in de openhaard gooien/ uit elkaar halen om te kijken hoe zo'n ding in elkaar zit/van een flatgebouw gooien/ ergens in een la stoppen en nooit meer naar kijken/etc./enz/undsoweiter.
_O-

Ik meen dat hier iemand vroeg of de oude kaart een agp, pci etc was. Ben me ervan bewust dat het bij het nieuwe systeempje onboard is ;)

• Genos
Pazienza schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:13:

In explosive view op de muur hangen. Dat wil ik ook gaan doen met mijn oude zooi, lekker geeky :+

• .joepiedepoepie
PC is besteld. Ik ben benieuwd :)

Tevens vermeld dat ze even naar het moederbord moeten kijken of deze al een bios versie update heeft gehad, zodat de processor compatibel is.

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
De A55 heeft geen DVI aansluiting, alleen een VGA aansluiting, dat heeft alleen de A75, deze fout heb ik ook bijna gemaakt.

[ Voor 58% gewijzigd door brommer1 op 18-06-2012 17:13 ]

• .joepiedepoepie
Mijn huidige beeldscherm heeft onder andere een VGA aansluiting, dus dat wordt geen probleem ;)

• .joepiedepoepie
Even een update :)

PC laat nog wel even op zich wachten. Processor wordt pas 3-07-2012 verwacht.

Wordt vervolgd...

/edit
Processor staat inmiddels op "gereserveerd" en de status van het moederbord is van "gereserveerd" naar "wordt verwacht op 2-07-2012" gegaan.

[ Voor 39% gewijzigd door .joepiedepoepie op 29-06-2012 23:45 ]

• .joepiedepoepie
Net een telefoontje van Salland gehad. Moederbord was heel slecht leverbaar bij de leverancier.
Ze hebben me een ander moederbord aangeboden en we moesten zelf 28 euro bijleggen.

Dit maar geaccepteerd, want anders kon het nog wel weken gaan duren voordat het systeem geleverd wordt,

Nu is alles "gereserveerd" en deze week gaan ze het assembleren. Ik verwacht het systeem dus in de loop van volgende week.

Oh en het gaat dus om dit moederbord pricewatch: Gigabyte GA-A75-UD4H

/edit: wel balen dat het zo lang duurt, want dan had ik ook wel voor de samsung 830 kunnen gaan, die rond de tijd van het bestellen slecht leverbaar was en nu weer goed leverbaar is. Lang duurt het dus sowieso al :+

[ Voor 16% gewijzigd door .joepiedepoepie op 12-07-2012 15:06 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

.joepiedepoepie schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:59:
Net een telefoontje van Salland gehad. Moederbord was heel slecht leverbaar bij de leverancier.
Ze hebben me een ander moederbord aangeboden en we moesten zelf 28 euro bijleggen.

Dit maar geaccepteerd, want anders kon het nog wel weken gaan duren voordat het systeem geleverd wordt,

Nu is alles "gereserveerd" en deze week gaan ze het assembleren. Ik verwacht het systeem dus in de loop van volgende week.

Oh en het gaat dus om dit moederbord pricewatch: Gigabyte GA-A75-UD4H

/edit: wel balen dat het zo lang duurt, want dan had ik ook wel voor de samsung 830 kunnen gaan, die rond de tijd van het bestellen slecht leverbaar was en nu weer goed leverbaar is. Lang duurt het dus sowieso al :+
En nu wachten... Vergeet niet om een paar foto's te maken van het uitpakken en hier te plaatsen (Geen verplichting hoor, maak je maar geen zorgen... :P Maar ik zou hem graag zien staan in volle glorie :9~ )

🠕 This side up

• .joepiedepoepie
Koenvh.nl schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:12:
[...]
En nu wachten... Vergeet niet om een paar foto's te maken van het uitpakken en hier te plaatsen (Geen verplichting hoor, maak je maar geen zorgen... :P Maar ik zou hem graag zien staan in volle glorie :9~ )
Komt goed, komt goed :P

Ik stop er zelf nog een HDD in (die had ik thuis nog liggen) dus hij gaat sowieso weer open. Kan ik gelijk van de binnenkant een foto/foto's maken ;)

• .joepiedepoepie
Computer is zojuist afgeleverd. Werkt allemaal perfect en wát een snelheid!

Ik zal morgen nog even wat foto's bij daglicht maken.

• .joepiedepoepie
Benchmark van de SSD ziet er goed uit dacht ik zo.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/vj22q.jpg

Foto's zal ik straks even uploaden :)

• .joepiedepoepie
Hier zijn ze dan eindelijk :)

Fijne machine. Heerlijk stil. Nog stiller dan het beeldscherm bij wijze van spreken :+

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/10nvqwz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2wokt9u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/68eof7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/195v29.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2nsnurt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/30nbud1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1r5288.jpg
Pagina: 1