subwoofer bekisting. MDF of Multiplex

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03
Hoi allen,

binnenkort ga ik van start met een nieuwe subwoofer bekisting voor in mijn auto. het zal een normale rechthoekige staande kist worden tegen de achterwand van mijn bank.

Ik heb eigenlijk altijd 18mm MDF gebruikt, maar nu hoorde ik van iemand anders dat ik beter multiplex kan gebruiken omdat dit steviger zou zijn en een betere klank zou geven. Tevens gaf hij de voorkeur aan 22mm ipv 18mm.

Klopt het wat hij aangeeft? Of maakt het weinig uit?
Stel ik zou voor multiplex gaan, zijn er zaken waar ik rekening mee dien te houden? Speciale boren, lijm etc.?

Bedankt alvast!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 14:34

Twisted

Mogli <3

Materiaalkeuze maakt erg weinig uit zolang bracing goed in elkaar zit.Tevens lijkt me 18mm ruim voldoende.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-12 19:30
ik zou juist voor MDF gaan, multiplex is steviger in de zin dat het flexibeler is en onder stress dus minder snel zal breken, maar dus ook makkelijk meegeeft oftewel vibreren... en dat wil je toch juist niet voor een sub-kist? Alhoewel vibreren met 18mm dikte wel heel minimaal zal zijn, maar toch... dat de adviseur bij multiplex een dikker soort adviseert zegt daar eigenlijk al wat over. 18mm MDF zal mijn keuze zijn, het is sowieso strakker te bewerken etc.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:30
Met ^^
Ben geen deskundoloog op het gebied van boxenbouw, maar:
MDF is zwaarder, en minder flexibel; dus volgens mij minder kans op resonanties.

en: makkelijker te bewerken, beter te verlijmen en schilderen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Komt er wel eens water tegenaan? MDF kan niet tegen water, multiplex nog wel een beetje. Bracing is inderdaad erg belangrijk.

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 18-06-2012 11:44 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mdf is prima, 22mm helemaal. Maar ik zou hem wel in de grondverf zetten voordat je hem bekleedt.

Wise enough to play the fool

• PdeBie
ja ik vroeg het me dus ook al af, waarom hij multiplex aanraadde. Ik heb altijd MDF gebruikt en nooit echt problemen mee ervaren.
De bracing bepaald inderdaad de stevigheid van de kist. Slechte bracing met goed hout is nog half werk.
Grondverven doe ik altijd, evenals alle naden goed dichtkitten.

Maar goed, dan is het duidelijk.
Ik ga (zoals altijd) voor 18mm MDF met een 22mm MDF plaat waar de woofer in komt te hangen.
De bracing zorgt voor de interne versteviging.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 14:34

Twisted

Mogli <3

Zie hier metingen van verschillende materialen. Alhoewel er wel verschillen zichtbaar zijn in grafieken denk ik niet dat ze daadwerkelijk hoorbaar zijn.

http://www.zelfbouwaudio....&task=view&id=18&Itemid=2

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• PdeBie
dan is dit toch wel interessant, aangezien het om een subwoofer kist gaat:

8. Meting 18 mm berken multiplex meting
Deze plaat laat toch iets interessants zien
Eerste resonantie schuift verder omhoog op naar 230 Hz en is minder sterk als bij meranti.
De tweede ligt weer bij 580 Hz en is ook zeer sterk +10 dB
Verder ook 850 en 1200 Hz waarbij 1200 tot -6dB komt.
In het gebied van 30- 90 Hz is er een zeer grote demping – 35 dB.Onder de 20 Hz is de demping veel minder als bij spaanderplaat of MDF -15dB tegenover -25dB onder de nullijn.

kortom, goede demping met berken multiplex. Met de andere multiplex variant schijnt het juist wel schrikbarend slecht te zijn.
Pagina: 1