Slipstream ARC-1200 raid drivers

Pagina: 1
Acties:

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11-2025
Wil een ARC-1200 raid controller installeren, maar begrijp eigenlijk niet helemaal hoe het nu met de drivers zit. Ik wil Windows XP op de machine installeren waar geen floppy drive in zit.

Nu heb ik ooit XP ge-slipstreamed met raid drivers van een Asus moederbord. Kan ik deze cd nu gebruiken, of heb ik echt de raid drivers van Areca nodig?

Hoe werkt dat nu met die driver. Is deze driver in eerste instantie nodig om het operarting system erop te krijgen? Als Windows namelijk geinstalleerd is detecteerd hij de raid-controller en installeerd wederom drivers. Waar zijn deze drivers dan voor?

Mogelijk kan iemand me een beetje op weg helpen?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
Vertel eerst eens je opstelling. Heb je al je harde schijven aan de raid controller?
Nee asus drivers werken niet op een areca kaart. Asus heeft geen raid controllers.

De driver is voor de installatie nodig omdat anders de harde schijven niet gedetecteerd kunnen worden.

Is windows 7 geen optie? Daar kan je de drivers met een usb stick installeren bij de installatie van windows.

Het kan ook zijn dat XP de raid controller herkent en zijn eigen drivers installeert.

• nico_van_wijk
Bedankt voor je reactie. De configuratie is als volgt: Asus moederbord, ARC-1200 raidcontroller erin met daaraan 2 sata schijfjes van 500 MB. Wil ze in Raid 1 laten draaien. Heb nu eerst een Raid set en een volume gecreeerd.

Vervolgens heb ik geprobeerd om met een geslipstreamde XP CD de boel te installeren, echter krijg ik vrij aan het begin al een BSD. Op de CD heb ik raid drivers van het asus moederboard geslipstreamed. Dit moederbord heeft een raidcontroller onboard.

Wat is dan het verschil tussen de driver die je tijdens de installatie gebruikt en de drivers die je later in Windows installeerd?

Overigens is Windows 7 geen optie omdat de software die we gaan gebruiken beter draait op XP.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Als je jouw Areca wilt gebruiken met XP, zul je dan toch de drivers van Areca moeten mee slipstreamen of eventueel laden met een USB stick (of floppy :+) - wat geloof ik ook een mogelijkheid is.

• nico_van_wijk
Wil niet echt lukken. Heb de driver van de arc-1200 geslipstreamed op XP met nlite. Volgens mij staat hij er netjes op.

D.m.v. McBios Raid Set aangemaakt en vervolgens een Volume. 2 schijven staan nu in Raid 1 en worden door de McBios herkend. Nu opstarten met met de XP CD, helaas krijg ik na een tijdje een BSOD met een 0x0000007B.

Het lijkt er dus op dat hij de driver niet vind. Heeft er iemand nog een tipje waar het fout zou kunnen gaan? Moet ik in de gewonen BIOS van het moederbord nog wat regelen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:03
nico_van_wijk schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:45:
Wil niet echt lukken. Heb de driver van de arc-1200 geslipstreamed op XP met nlite. Volgens mij staat hij er netjes op.
Heb je wel Textmode gekozen en niet Standard PnP driver?

• nico_van_wijk
Nielson schreef op maandag 18 juni 2012 @ 22:19:
[...]
Heb je wel Textmode gekozen en niet Standard PnP driver?
Ja, had inderdaad de TextMode gekozen.

Ik heb het nu werkend gekregen, snap alleen niet waarom. In de Bios van moederbord heb stond configure Sata as RAID, deze heb ik nu op IDE gezet. Nu kan ik de schijven benaderen en heb dus XP erop gekregen.

Snap alleen niet hoe dit nu kan. Ik was in de veronderstelling dat de externe raid controller het hele proces overnam en de BIOS van het moederbord voor de Harddisken niet meer van toepassing was. Vreemde is ook dat het hd ledje wat nog op het moederbord zit gewoon knipperd als er data wordt gelezen van de schijf.

• com2,1ghz
nico_van_wijk schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:05:
[...]

Ja, had inderdaad de TextMode gekozen.

Ik heb het nu werkend gekregen, snap alleen niet waarom. In de Bios van moederbord heb stond configure Sata as RAID, deze heb ik nu op IDE gezet. Nu kan ik de schijven benaderen en heb dus XP erop gekregen.

Snap alleen niet hoe dit nu kan. Ik was in de veronderstelling dat de externe raid controller het hele proces overnam en de BIOS van het moederbord voor de Harddisken niet meer van toepassing was. Vreemde is ook dat het hd ledje wat nog op het moederbord zit gewoon knipperd als er data wordt gelezen van de schijf.
Wat je nu hebt gedaan is de onboard fake raid controller van je moederbord uitzetten.. Als je een externe raid controller aansluit dan heb je in feite niets meer te maken met je sata configuratie in je bios tenzij je nog schijven op je moederbord hebt hangen.
Dat het lampje knippert is dat de moederbordfabrikanten wel slim genoeg zijn geweest om te weten dat je een controller hebt aangesloten met harde schijven :)

Let wel goed op met je data. Als je controller stuk gaat dan is het mogelijk dat je data niet meer te benaderen is dmv een ander(model) raidcontroller.

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 19-06-2012 10:44 ]

• nico_van_wijk
com2,1ghz schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:44:
[...]
Wat je nu hebt gedaan is de onboard fake raid controller van je moederbord uitzetten.. Als je een externe raid controller aansluit dan heb je in feite niets meer te maken met je sata configuratie in je bios tenzij je nog schijven op je moederbord hebt hangen.
Maar wanneer je zo'n externe raidcontroller plaatst neem deze de functie toch over van de controller op het moederboard. Waarom moet ik in de BIOS van het moederboard dan zeggen dat het geen RAID of AHCI is maar IDE. Wanneer hij staat ingesteld op RAID of AHCI wordt het externe kaartje wel herkent kan via de McBios een Raid set en volume aanmaken en vervolgens worden tijdens de installatie van Windows de schijven niet herkend.

Wat heeft die moederbord bios er nu mee te maken?

• com2,1ghz
nico_van_wijk schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:11:
[...]

Maar wanneer je zo'n externe raidcontroller plaatst neem deze de functie toch over van de controller op het moederboard. Waarom moet ik in de BIOS van het moederboard dan zeggen dat het geen RAID of AHCI is maar IDE. Wanneer hij staat ingesteld op RAID of AHCI wordt het externe kaartje wel herkent kan via de McBios een Raid set en volume aanmaken en vervolgens worden tijdens de installatie van Windows de schijven niet herkend.

Wat heeft die moederbord bios er nu mee te maken?
Omdat je geen raid kan hebben met 0 of 1 schijf. Daar hebben sommige (Asus in ieder geval) moederborden last van. Hierdoor kan er een fout komen waardoor je schijven niet gedetecteerd worden.

Zelf heb ik de Asus p6t se met een onboard raidcontroller. In de bios had ik Sata ingesteld op RAID en mijn SSD werd maar niet gevonden. Pas toen ik minimaal 2 SATA apparaten had aangesloten werden ze allemaal gedetecteerd. Wel raar, wel logisch, maar vreemd dat ik toen geen foutmelding kreeg.

Basic moederborden met onboard raid hebben vaak 1 optie voor raid. Aan of uit.
Mijn vorig moederbord (EVGA 680i SLI) kon ik ieder SATA poort individueel aangeven of ik RAID aan of uit wilde.

[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 19-06-2012 15:57 ]

• nico_van_wijk
Dag Com2,1ghz,

Maar ook al zet ik hem op AHCI, dan lukt het ook niet. Enkel op IDE.

Verwijderd

Windows XP ondersteunt ook geen native AHCI; daarvoor moet je een nieuwe Windows versie gebruiken. Vista en Windows 7 ondersteunen native wél AHCI en heb je dus ook geen driver nodig tijdens de installatie omdat die standaard al in Windows zit (msahci.sys). Aangezien AHCI een open specificatie is, zou een AHCI driver op alle AHCI hardware moeten kunnen werken.
nico_van_wijk schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:11:
Wat is dan het verschil tussen de driver die je tijdens de installatie gebruikt en de drivers die je later in Windows installeerd?
Dat laatste betekent wel dat Windows tijdens de installatie en opstarten bij zijn eigen systeemschijf moet kunnen. Het BIOS begint met boot-ondersteuning en leest de eerste data van de schijf, wat begint met de MBR en later ook kernel en drivers. Zodra deze actief worden nemen de Windows drivers het over van het BIOS en kan het besturingssysteem dus op 'eigen benen' staan. Vanaf dit moment wordt de schijf via de eigen drivers aangesproken. Lukt dat niet en kan Windows dus na de kernel geladen te hebben niet bij zijn eigen systeemschijf, dan krijg je een STOP 0x7B blauw scherm.
Overigens is Windows 7 geen optie omdat de software die we gaan gebruiken beter draait op XP.
Als dat echt de enige reden is denk ik dat je het beste dit eens goed kunt testen. Grote kans dat het met XP-compatibiliteitsmodus of zelfs via WINE wel gaat werken. In dat geval kun je veel beter een modern OS gebruiken ipv Windows XP wat nu meer dan 10 jaar oud is; antiek in computerland.
Pagina: 1