M4 Crucial SSD te traag? (3gbps)

Pagina: 1
Acties:

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Deze resultaten krijg ik terug van AS SSD (3Gpbs controller):
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qx9k6p.png
Wat ook opmerkelijk is, is dat bij de 4K test het tot 30 seconden duurt vooraleer ie begint.
Daarvoor blijft hij bij 0mb/s staan.

Als ik dit vergelijk met een gelijke m4 crucial met een sata 3Gbps controller scoort die duidelijk hoger
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2yywcag.png

Nu vroeg ik me af hoe dat kwam? Ik had nog een oude intel raid storage controller driver staan en heb die nu geupdate (freezed de pc gewoon na een minuut) en dus weer driver roll back gedaan.
Ik weet eigenlijk niets af van AHCI, RAID, etc.

Ik weet ook niet of de ssd in AHCI draait of niet (niet toegankelijk via bios in de laptop), kan ik dat ergens testen? Maakt het een groot verschil uit in welke mode je draait? en als ik de mode moet veranderen, hoe doe ik dit als ik dat niet kan veranderen in de bios en dit dus waarschijnlijk software matig moet gebeuren?

Alvast bedankt :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zet bij energiebeheer alles op vol, prestatie.
Het is een laptop, en die gaan snel op energiebesparing (lees: klokt alles naar beneden).
Verder ligt het natuurlijk ook aan de hardware, en een moderne desktop van 1000 euro is nu eenmaal stukken sneller dan een oude laptop van 500 euro...

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Punt 1:
Firmware updaten, -0001 is antieke firmware.

Punt 2: Zoals reepje zei

• dieter87
Je kan denk ik enkel firmware updaten in AHCI mode? maar ik weet niet in welke mode ik sta? Hoe kan ik dit controleren?
En kan er ZO een performance verschil zitten in firmwire (dit gaat hier over meer dan 2x voor 4K en bijna 10x voor 4K64 write??)

Over de hardware, redelijk moderne laptop hoor - envy 15 met i5 520M, 4GB RAM, 5830Mobility
En preset staat op High performance

EDIT: command prompt and type

fsutil behavior query disabledeletenotify

If 1, is off, if 0, is on.

Blijk in AHCI te zitten, wat wil die IASTORV dan zeggen? bij die andere persoon staat daat MSAHCI

[ Voor 25% gewijzigd door dieter87 op 17-06-2012 21:06 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Systeem staat in AHCI.
Dat is te zien aan de 4k64 waarde, dat hij hoger is dan de 4k waardes.
In AHCI mode kan de SSD meerdere threads tegelijk verwerken, waardoor je dus hogere score hebt.
dieter87 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:02:

fsutil behavior query disabledeletenotify

If 1, is off, if 0, is on.
Dit is een DEBUG functie voor TRIM in de NTFS commandset. Voor TRIM passtrough uit te schakelen of in te schakelen.

Dus wat je vraagt nou: Kan het NTFS bestandsysteem het TRIM commando...
Hier is het antwoord heel simpel op. JAH!!!!

Zelfs op een systeem met een hardeschijf komt hier 0 uit...
dieter87 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:02:

Blijk in AHCI te zitten, wat wil die IASTORV dan zeggen? bij die andere persoon staat daat MSAHCI
Je storage driver:
iaStorV is de Intel storage driver..
MSACHI: Standaard Microsoft driver

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 17-06-2012 21:21 ]

• dieter87
Nu, na de firmwire update naar 000F - die trouwens vlekkeloos verliep vanuit windows (chapeau micron) - blijken de resultaten iets beter, maar nog ver weg van de performance van wat de SSD in staat zou moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/ra9mxc.png

Voor de zekerheid de Intel Rapid Storage Technology eerst niet verder geupdate (zie hierboven)
en dan uiteindelijk WEL geupdate met dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2hx7x1e.png

Al bij al verandert niet veel....

Is dit normaal dat bij de AS SSD 4K en 4K64 WRITE bench hij eerst 10 seconden niets doet, vervolgens aan een slakkentempo start a la 0,50MB/s om dan 5 seconden daarna op het niveau te zitten wat het eindresultaat wordt.

Maar zowel read als write blijven verre van goede resultaten tonen...
EDIT: zijn de acces times ook niet bijzonder hoog voor een SSD? Is dit niet eerder 0.1ms?

[ Voor 5% gewijzigd door dieter87 op 18-06-2012 00:16 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:49
Ik zie dat je alleen AS ssd als benchmark gebruikt. gebeurt dit ook met andere benchmarks?

Vraag me niet naar andere benchmarks want is laat.. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• dieter87
Hier een testje op Read:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/15xmjba.png

Write
Error message? Kan dit het probleem zijn, of is writing test mischien disabled in de trial versie?
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2d8f4sl.png

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

Perkouw

Moderator General Chat
dieter87 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:01:
Hier een testje op Read:
[afbeelding]

Write
Error message? Kan dit het probleem zijn, of is writing test mischien disabled in de trial versie?
[afbeelding]
Lees de error message anders eens? ;)
Verder zou het noemen van je moederbord en alles ook wel helpen, mogelijk kan je controller het gewoon niet helemaal lekker aan ?!

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 18-06-2012 11:07 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:17
Heb je hem ook op een SATA poort zitten van de chipset zelf, dus niet van een aparte chip als NEC of Marvell?

• Reepje
  • Niet online
Laat je niet gek maken met HDtune. Dat is een benchmark voor harde schijven en is niet geschikt om SSD te benchen.
AS SSD geeft over het algemeen goede indikaties, maar ook daar is een getalletje niet heilig (ook al staan er 2 cijfers achter de komma).

Verder kunnen er soms vreemde zaken voorkomen. Zo is mijn ssd plots van 4k-64 read-write naar 19-10 mb gegaan. Zit jij 5 keer sneller, dat is nogal wat.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Reepje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:25:
Laat je niet gek maken met HDtune. Dat is een benchmark voor harde schijven en is niet geschikt om SSD te benchen.
AS SSD geeft over het algemeen goede indikaties, maar ook daar is een getalletje niet heilig (ook al staan er 2 cijfers achter de komma).

Verder kunnen er soms vreemde zaken voorkomen. Zo is mijn ssd plots van 4k-64 read-write naar 19-10 mb gegaan. Zit jij 5 keer sneller, dat is nogal wat.
Waar haal je dat vandaan ?

Hardware requirements: hard disk (internal or external), SSD, USB stick, memory card reader.
Note: due to hardware limitations some drives may not support all functions.

http://www.hdtune.com/download.html

• Reepje
  • Niet online
Perkouw schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:26:
[...]

Waar haal je dat vandaan ?
Kijk zelf naar het gedrag van HDtune-pro bij de TS. Kan niet worden geschreven, dikke error melding.
Dus, of het benchmark programma is niet lekker, of de hele SSD is kapot omdat er niet naar geschreven kan worden.
Misschien komt het omdat de SSD in de vriezer ligt (ik lees af bij temperatuur 0 graden)

Komt allemaal op mij over als een pipo the clown programma :X .
Edit. Ik zie nu zelfs dat ze de afkorting voor gigabyte (GB) fout hebben: gB. Slordig voor een programma dat 25 euro moet kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Reepje op 18-06-2012 12:02 ]

• dieter87
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/35lhgl2.png

Hier bijkomende informatie over het moederbord. Wat moet ik nu doen, er zijn niet echt oplossingen voorgesteld?
Kan toch moeilijk aanvaarden tot mijn SSD op 4K minder dan helft zo snel loopt als een andere (die ook sata II heeft) terwijl we beide hetzelfde geld betaalden....

En over dat vreemd gedrag bij de AS SSD benchmark, kan iemand bevestigen of dit nu normaal is of niet? Die lange wachttijd voor ie start + in het begin aan 0,5MB/s start?

Over de HDTune foutmelding: hoe kan writing disabled zijn... dan zou ik niets kunnen doen met mijn SSD, wat niet het geval is..

[ Voor 31% gewijzigd door dieter87 op 18-06-2012 12:16 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Reepje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:39:
[...]

Kijk zelf naar het gedrag van HDtune-pro bij de TS. Kan niet worden geschreven, dikke error melding.
Dus, of het benchmark programma is niet lekker, of de hele SSD is kapot omdat er niet naar geschreven kan worden.
Misschien komt het omdat de SSD in de vriezer ligt (ik lees af bij temperatuur 0 graden)

Komt allemaal op mij over als een pipo the clown programma :X .
Edit. Ik zie nu zelfs dat ze de afkorting voor gigabyte (GB) fout hebben: gB. Slordig voor een programma dat 25 euro moet kosten.
Zoals ik ook tegen de TS zei lees eerst eens die 'foutmelding'. Dat niet kunnen schrijven ligt niet aan de SSD en is ook geen bug in de software.
dieter87 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:13:
[afbeelding]

Hier bijkomende informatie over het moederbord. Wat moet ik nu doen, er zijn niet echt oplossingen voorgesteld?
Kan toch moeilijk aanvaarden tot mijn SSD op 4K minder dan helft zo snel loopt als een andere (die ook sata II heeft) terwijl we beide hetzelfde geld betaalden....
Er zijn nog niet echt oplossingen aangedragen nee, maar dat heb je zelf in de hand. Er ontbreekt allerhande informatie. Hoe is je pc opgebouwd (welke hardware), hoe zit de SSD aangesloten (welke port etc.) en ga zo maar door. Ook heb je van te voren zelf al niet e.e.a. onderzocht zoals het updaten van de firmware e.d.

Ik vind het persoonlijk dan ook wat voorbarig om zo te reageren. Neem nu je post hierboven, heb je zelf al opgezocht welke controller(s) je moederbord heeft ? En indien het er meerdere zijn op welke controller zit je SSD ? Etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Perkouw op 18-06-2012 12:16 ]

• Reepje
  • Niet online
dieter87 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:13:
[afbeelding]

En over dat vreemd gedrag bij de AS SSD benchmark, kan iemand bevestigen of dit nu normaal is of niet? Die lange wachttijd voor ie start + in het begin aan 0,5MB/s start?

Over de HDTune foutmelding: hoe kan writing disabled zijn... dan zou ik niets kunnen doen met mijn SSD, wat niet het geval is..
Ik weet niet of de wachtijd voor AS begint normaal is, en of dat die bij 0,5 MB start normaal is. Maar bij mij doet dat programma precies hetzelfde. Waarschijnlijk normaal dus.

Alles ziet er gewoon uit zoals het moet werken. Maar als jij van mening bent dat jouw computer er weinig op vooruit is gegaan met de SSD, zou je kunnen overwegen de SSD terug te sturen en de HD weer terug te plaatsen.

• dieter87
@Perkouw
Moest ik alles weten, dan was alles opgelost.. gelieve niet zo te reageren..
Als je niet wilt helpen, niemand houdt je tegen om nog verder te reageren, het is nu eenmaal niet zo eenvoudig alles uit te pluizen bij een laptop en mijn kennis van SSDs is heel beperkt.

Het zitten met de oude firmwire verklaart nog steeds niet de lage resultaten, de nieuwe firmware bracht een beetje verschil, maar verre van wat het moet zijn. (wat ik wel dacht gezien een firmwire update geen tienvoudige prestatieboost kan geven..er zit dus iets anders fout)

Voor de duidelijkheid:
Firmwire is geupdate naar 000F (de allerlaatste)
Intel Storage Raid Technology ook geupdate 10.8.0
CPU i5 520M
4GB RAM
Het gaat over een crucial M4 128GB aangesloten met SATA (geen aparte controller)
PM55 moederbord

Wat kan ik nog meer geven dan deze info?

@Reepje:
Ik ben tevreden met de performance, maar wel jammer als je iets koopt en 100% vd prijs betaalt en slechts 50% vd performance krijgt. Het is alsof je een 7970 zou kopen en 7870 performance krijgen. Ben je blij met de 7870 performance? Ja, maar waarom heb je dan een 7970 gekocht...
Het is toch niet normaal - zoals ik al aanhaalde in mijn eerste post - dat iemand 200MB/s 4k64 read snelheden haalt en ik slechts 110? Zelfde voor de read 139 vs 51 ...

[ Voor 22% gewijzigd door dieter87 op 18-06-2012 12:29 ]

• dutch_warrior
  • Laatst online: 29-05-2023
Neem hier eens een kijkje.
Ik had precies hetzelfde probleem en het tweaken van powermanagement heeft veel verbetering gebracht.

@onder:
Je kunt dit prima doen op een laptop (topic gaat ook over mobile chipsets), je moet alleen opletten wat je doet en het goed uitvoeren van dit soort tweaks kost gewoon tijd. Het is aan de TS om te bepalen of hij het wel of niet wil doen. Persoonlijk denk ik niet dat de prestaties op een laptop veel beter zullen worden want die chipsets zijn gewoon extreem gericht op stroombesparing. Ik heb de tweak zelf ook uitgevoerd op mijn laptop en heb er geen problemen mee.

@TS
Als ik je laatste screen bekijk zie ik het probleem eigenlijk niet, die prestaties zijn acceptabel voor een Laptop met PM55 chipset. Als er een verbetering haalbaar is dan zal het marginaal zijn op een 3Gbps controller in een laptop.

[ Voor 80% gewijzigd door dutch_warrior op 18-06-2012 12:56 ]

• Reepje
  • Niet online
dutch_warrior schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:38:
Neem hier eens een kijkje.
Ik had precies hetzelfde probleem en het tweaken van powermanagement heeft veel verbetering gebracht.
Moet je allemaal niet doen met een laptop.

Zo en nu hou ik met dit topic op. Even nog ter info aan TS mijn SSD 4k64 read: 18 MB, en mijn write 9 MB.

Dan zal ik ook maar in een hoekje gaan zitten kniezen.
Ajuu.

• dieter87
Dutch warrior je bent een held! Je zou een medaille moeten krijgen :P

Hoewel performance nog altijd niet op het max zit, zijn alle snelheden drastisch gestegen!
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2130y2d.png

Bedankt iedereen, als je ziet van de snelheden vanwaar ik vertrokken ben en nu sta.
Merk nu al dat de boottime al een seconde of 3 is verkort (windows logo komt er net niet volledig op bij boot)

@Reepje
Ik zit niet te kniezen, ik wil gewoon waar voor mijn geld, anders had ik wel een lowend SSD gekocht met dezelfde resultaten.

EDIT:
Access time ook verbeterd:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/15oc6mw.png

[ Voor 12% gewijzigd door dieter87 op 18-06-2012 13:33 ]

Pagina: 1