Toon posts:

Desktop of laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers mensen :),

Ik zit met het volgende dilemma. Ik wil een desktop of laptop aanschaffen die aan de volgende eisen moet voldoen:
t
- Fatsoenlijk kunnen internetten
- Kunnen downloaden en films kijken
- Photoshop en Ai kunnen draaien
- Lichte games (denk aan Battlefield Heroes) kunnen spelen
- Office

Ik wou in eerste instantie voor een desktop gaan, maar dan moet ik dus steeds met kabels gaan wisselen als ik wil xboxen en het kan dus ook niet tegelijk. Ook zal ik muis en toetsenbord moeten verhuizen als ik wil leren. In de woonkamer of in bed film kijken is er dan ook niet bij. Een laptop is dus veel praktischer, maar weegt dit op tegen de performance van een desktop? Qua performance krijg je natuurlijk veel meer waar voor je geld, maar hoe groot is dit verschil en is het van enig belang voor de bovenstaande eisen?

Ook zat ik te denken aan een 2ehands Macbook.. Maar dat zijn dan veelal modellen van een jaar of 4 oud, dus is dat wel zo verstandig?

Mijn budget is trouwens 600 euro.

Dank. :)

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Met zo'n laag budget zou ik zeker voor een desktop gaan en sowieso niet voor een Macbook. Hoezo moet je kabels verwisselen als je wil xboxen?

Verwijderd

Topicstarter
Ilya schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:24:
Met zo'n laag budget zou ik zeker voor een desktop gaan en sowieso niet voor een Macbook. Hoezo moet je kabels verwisselen als je wil xboxen?
Er zijn zat Macbooks te koop voor 600 euro. Vandaar.

Kabels verwisselen moet omdat de xbox aangesloten is op een monitor. Die monitor zou ik dan ook op de desktop aansluiten.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51
Heeft die monitor niet meerdere aansluitingen?

5700X | RX 6600

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, DVI en VGA. VGA gebruik ik voor de xbox.

Monitor is ook relatief groot om te surfen vind ik, 22".

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je vraagt je af of een nieuwe laptop snel genoeg gaat zijn maar een vier jaar oude MacBook is wel een optie?
En waarom kan de PC niet met DVI op je scherm aangesloten worden?

Verder moet je zelf kiezen wat je wilt. Ik zou, als je toch niet echt gaat gamen, een laptop nemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pinna_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 10:27
Het is inderdaad zo dat elke ivy bridge-cpu genoeg kracht heeft voor photoshop te draaien (wegens de geupdate HD4000).
Downloaden, daar heb je alleen internet voor nodig. (de films kan ook met diezelfde gpu)
Office draait overal op.

http://www.laptopshop.nl/...368&4557=22818&4616=19100
Na invullen van je voorwaarden op laptopshop.nl kom je op bovenstaande resultaten. die dankzij hun niet al te slechte gpu nog geschikt zijn om te gamen.

Een desktop is wel leuk, maar voor mij in elk geval is meeneembaarheid belangrijker, vooral omdat de taken die je wilt gemakkelijk gedaan kunnen worden door relatief goedkope laptops.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:27:
[...]

Er zijn zat Macbooks te koop voor 600 euro. Vandaar.
Geen degelijke die aan jouw eisen voldoen. 2007 modellen ofzo met een lage resolutie, geen dedicated graka.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pinna_be schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:02:
http://www.laptopshop.nl/...368&4557=22818&4616=19100
Na invullen van je voorwaarden op laptopshop.nl kom je op bovenstaande resultaten. die dankzij hun niet al te slechte gpu nog geschikt zijn om te gamen.
Gesponsord door laptopshop.nl? Pak gewoon de pricewatch, zitten tenminste ook laptops bij die laptopshop.nl niet heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Tsurany schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:10:
[...]

Gesponsord door laptopshop.nl? Pak gewoon de pricewatch, zitten tenminste ook laptops bij die laptopshop.nl niet heeft.
Hij zegt toch ook niet dat dit de enige plek is waar de OP moet kijken? Sheesh, lay off.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:47:
Jawel, DVI en VGA. VGA gebruik ik voor de xbox.

Monitor is ook relatief groot om te surfen vind ik, 22".
Dan hoef je toch niet hele tijd te wisselen, want dan gebruik je gewoon de DVI voor je PC?

5700X | RX 6600

• pinna_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 10:27
Tsurany schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:10:
[...]

neen integendeel, heb er nooit eerder iets gekocht en woon in Belgie. 'k had de site gewoon openstaan.

in elk geval, aangezien je kritiek spuit maar geen initiatief toont:
http://tweakers.net/price...dbRca1pa5mLSpz2OBwFDCmlLw

ik heb hier slechts enkele gpu's aangeduid, aangezien ik niet van elke gpu de performance ken.
die vind je op notebookcheck of gelijkaardige benchmarksites

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het blijft grotendeels een persoonlijke keuze. De kwaliteit van laptops in jouw budget voldoen niet aan mijn eisen (alleen al bouwkwaliteit), misschien wel aan die van jou.

Verwijderd

Topicstarter
Ilya schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:23:
Het blijft grotendeels een persoonlijke keuze. De kwaliteit van laptops in jouw budget voldoen niet aan mijn eisen (alleen al bouwkwaliteit), misschien wel aan die van jou.
Ik weet welke praktische voordelen ik inruil als ik voor een desktop ga. Ik weet echter niet wat ik mis als ik een laptop neem, omdat ik geen verstand heb van pc's/laptops. Blijft lastig.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:21:
Ik weet echter niet wat ik mis als ik een laptop neem, omdat ik geen verstand heb van pc's/laptops. Blijft lastig.
Performance. Naar mijn gevoel hebben dekstops een betere prijs/kwaliteit verhouding. Dat merk ik toch als ik kijk naar mijn laptop van 2 jaar oud van 700 euro (met intel core 2 duo en een G 103M)(was toen nog geen tweaker). Voor 700 euro heb je al een fijne desktop. Als je mobiliteit wilt kan je altijd een goedkope tablet nemen.

Geloof me, / Volgens mij ga je _ met zo'n budget ga je met een dekstop veel meer plezier hebben (en zeker als je je budget nog een beetje verhoogt).

[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 17-06-2012 21:41 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Verwijderd

Topicstarter
witeken schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:40:
[...]

Performance. Naar mijn gevoel hebben dekstops een betere prijs/kwaliteit verhouding. Dat merk ik toch als ik kijk naar mijn laptop van 2 jaar oud van 700 euro (met intel core 2 duo en een G 103M)(was toen nog geen tweaker). Voor 700 euro heb je al een fijne desktop. Als je mobiliteit wilt kan je altijd een goedkope tablet nemen.

Geloof me, / Volgens mij ga je _ met zo'n budget ga je met een dekstop veel meer plezier hebben (en zeker als je je budget nog een beetje verhoogt).
Sja.. De laptop van m'n moeder die nu 4 jaar oud is voldoet eigenlijk wel aan de meeste eisen. Ik kon er prima mee Photosoepen, films kijken e.d. Kostte destijds ook 600.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Je eisen dat je nu stelt kan inderdaad bijna alles. Maar vergeet niet dat je eisen misschien zullen veranderen. Als je toch in een ander spel (die je moet kopen) dan BF heroes geïnteresseerd zou raken heb je al direct pech met je random laptop van 600 euro.

Als je laptop kies raad ik je wel aan een SSD te nemen. Voor het gewone gebruik zal alles dan veel sneller gaan (buiten bij gamen).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Laat ik het zo zeggen, ik heb een goedkope laptop van ca. 600 euro, gamen daarom lukt niet echt.. Voor foto bewerking is een groter scherm vereist, of niet soms? Of een hogere resolutie, maar ik weet niet of 1366×768 genoeg is..

🠕 This side up

Verwijderd

Topicstarter
witeken schreef op zondag 17 juni 2012 @ 22:01:
Je eisen dat je nu stelt kan inderdaad bijna alles. Maar vergeet niet dat je eisen misschien zullen veranderen. Als je toch in een ander spel (die je moet kopen) dan BF heroes geïnteresseerd zou raken heb je al direct pech met je random laptop van 600 euro.

Als je laptop kies raad ik je wel aan een SSD te nemen. Voor het gewone gebruik zal alles dan veel sneller gaan (buiten bij gamen).
Ik heb al een xbox, dus daar speel ik gewoon de zware spellen op. Ik sowieso wel wat MMORPG's spelen op de desk/laptop.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

We kunnen je eigenlijk toch niet meer helpen, tenzij je nog vragen hebt? We hebben je wat uitleg gegeven over wat je best neemt in welke situaties maar je moet toch zelf wel weten of je laptop of dekstop wilt. En dan kunnen we je helpen om een goeie te nemen ^^.

Tweakblog van de maand

Verwijderd

Topicstarter
Naja, ik weer eigenlijk nog steeds niet hoeveel performance je inlevert en waarin nou merkbaar verschil zit.

Ik vraag me het meeste af of die extra performance die je bij een desktop krijgt nou eigenlijk nodig is. Om wat te Photoshoppen en MMORPG's te spelen is geen game-pc benodigd lijkt me. Ik neig toch meer naar een desktop, maar dat vraag ik me dus af. Of die extra performance wel opweegt tegen het praktische van een laptop.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 00:44 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik ben nu ook geen echte kenner ofzo he maar;
In een laptop zitten mobiele videokaarten en cpu's. De processor levert in op kloksnelheid (dekstop rond de 3ghz, mobiele rond de 2ghz, en misschien ook op cores (4-->2). Videokaart weet ik niet echt.

Tweakblog van de maand

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 09:32
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 22:51:
Naja, ik weer eigenlijk nog steeds niet hoeveel performance je inlevert en waarin nou merkbaar verschil zit.

Ik vraag me het meeste af of die extra performance die je bij een desktop krijgt nou eigenlijk nodig is. Om wat te Photoshoppen en MMORPG's te spelen is geen game-pc benodigd lijkt me. Ik neig toch meer naar een desktop, maar dat vraag ik me dus af. Of die extra performance wel opweegt tegen het praktische van een laptop.
Die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden, aangezien dat een persoonlijke kwestie is. Ik kan wel kort een vergelijking voor je maken;

Laptop:
CPU-type: Intel Core i3 370M
Snelheid: 2,4GHz
Moederbordchipset: Intel Mobile HM55
Geheugengrootte: 4GB
Schermdiagonaal: 15,6"
Videochip: GeForce GT310M
Video uit: D-Sub (VGA), HDMI
pricewatch: Samsung SF510-S01

Desktop:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX, 500GB€ 62,35€ 62,35
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Antec Three Hundred€ 45,35€ 45,35
1Intel Core i5 2400€ 169,-€ 169,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 27,82€ 27,82
1Sapphire HD 6950 2GB OC GDDR5€ 169,90€ 169,90
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 50,90€ 50,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,72

VS
i3 370m vs i5 2400
4 GB vs 8 GB
GT310M vs 6950 OC

De desktop is een heeeeeeeel stuk krachtiger. Hier wat benches/scores:
CPU bench: (hoger is beter)
i3 370m: 2238 http://www.cpubenchmark.n...+Core+i3+370M+%40+2.40GHz
i5-2400 : 6151 http://www.cpubenchmark.n...+Core+i5-2400+%40+3.10GHz

GPU bench: (hoger is beter)
GT310M: 286 http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+310M
6950 OC: 3055 http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+HD+6950

Daarbovenop is er gewoon DVI op de 6950 te vinden, dus je hoeft geen kabels te verwisselen.

EDIT;
Wat ik als ik jou was zou doen is gewoon een mooie AMD cpu/gpu combi pakken, SSD erin knallen als bootschijf, HDD erin als downloadschijf en die lekker neerzetten. HDMI naar DVI kabeltje er tussen en nooit geen kabels ompluggen. Gamen doe je toch op je 360.... Het is dus zonde om 600 euro in een desktop te gaan steken als je het met 450 ook al af kan. Van de rest van t geld kan je mooi nog een game of 2 voor je 360 kopen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A55 Pro3€ 60,50€ 60,50
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX, 500GB€ 62,35€ 62,35
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Antec One€ 45,95€ 45,95
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 99,99€ 99,99
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 24,40€ 24,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,09

Je kan het zelfs allemaal in een een kleine case gooien ipv een ATX-tower, moet je alleen een ander mobo en case.

pricewatch: Fractal Design Core 1000
pricewatch: Asrock A75M-HVS

[ Voor 42% gewijzigd door Genos op 18-06-2012 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
^Bedankt voor je post! Voor mij toch doorslaggevend. We gaan voor een desktop. Kan ik later ook nog upgraden natuurlijk, wat wel een major voordeel is. Nu zo'n aankoop-advies topic openen?1
Pagina: 1