Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computer wil niet starten na plaatsen nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

• jrw88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 14:33
Sinds ik mijn oude Medion moederbord heb vervangen (van de aldi computer: akoya p5330 D / MD8805) met een moederbord van gigabyte z77x-d3h wil mijn computer niet meer normaal opstarten.

het begint met gewoon booten en dat ik tot het moment kom dat windows start/ het windows logo gaat dan over in een bewegend beeld.. dan krijg ik vrijwel meteen een bsod waarop de computer opnieuw gaat starten. het enige wat ik kan lezen in die kwart seconde is de foutcode 0000007e8 of iets dergelijks.
na een tijdje wil zelfs de computer niet meer aan aangezien de voeding in de beveiliging schiet.

als iemand weet waar het aan kan liggen dan zou ik enorm geholpen zijn!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 14:53
Het kan aan vanalles liggen. Neem eerst dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
En meld je resultaten over wat je uitgesloten hebt.

Laat maar. Gaat niet over hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door Peekster op 17-06-2012 15:31 ]

Verwijderd

Heb je windows opnieuw geinstalleerd na deze upgrade?

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11 19:31
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:26:
Heb je windows opnieuw geinstalleerd na deze upgrade?
Inderdaad. Als je dezelfde Windows installatie probeert gaat dat natuurlijk niet werken omdat daar de drivers van het oude moederbord nog in verwerkt zitten.

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zoals KoploperMau zegt: je windows heeft nog drivers van het oude moederbord, gaat niet werken met het nieuwe moederbord. Dus windows opnieuw installeren (verse installatie, geen reparatie) is de snelste oplossing. Anders zou ik het niet weten.

• jrw88
ja maar er is nog een klein probleem en dat is een emergency shutdown zomaar als ik in de bios zit bijvoorbeeld of tijdens die installatie.. en dan krijg ik de pc niet eens meer in de bios maar hij blijft maar aan en uit gaan.. het klinkt meer als een voltageprobleem of warmteprobleem, maar max aantal graden dat ik uitlas was 52 graden van het mobo zelf. De cpu was 32 of iets dergelijks. clear cmos werkt iig niet en na een tijdje de stekker uit de voeding gehad te hebben gaat hij weer aan om vervolgens na 10 min weer uit te vallen en dan niet aan te willen.

Iets waar ik aan moest denken is dat ik een nieuw type mobo heb namelijk z77 serie die voor 22nm processors gemaakt is met compatibaliteit naar mijn 'oude' 2320 i5 van 32nm (sandybridge).
Bios versie is in elk geval F6 maar wellicht moet ik wat dingen aanpassen in de bios?

• jrw88
ik heb trouwens een poging gedaan om windows te herstellen vanaf een herstel dvd en mijn laatste optie was dus windows opnieuw installeren... maar zover kwam ik niet omdat toen de computer plots uitviel en niet meer aan wilde

Verwijderd

Dan is alsnog de Hangen en Opstarten Troubleshooter mooi leesvoer :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

jrw88 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:57:
ik heb trouwens een poging gedaan om windows te herstellen vanaf een herstel dvd en mijn laatste optie was dus windows opnieuw installeren... maar zover kwam ik niet omdat toen de computer plots uitviel en niet meer aan wilde
Ook die herstel dvd gaat je niet helpen. Die is namelijk afgestemd op je oude hardware.
Je zult windows opieuw moeten installeren met een echte installatie dvd.

Maar voordat het zo ver is, eerst het probleem met je niet startende pc oplossen.
Kan het zijn dat je nieuwe moederbord contact maakt met de afstandbusjes in je behuizing?
Heb je de boel al eens getest met maximimaal 1 geheugen module?

• jrw88
ik heb inderdaad gespeeld met het geheugen van 4 reepjes naar 1, 2 en ik heb ook een ander soort erbij gepakt dus het geheugen is niet de boosdoener maar iets met het moederbord. ik dacht zelf ook al aan kortsluiting achter het moederbord, maar dan zou hij helemaal nooit zijn opgestart toch? Ik had dat in elk geval onlangs met een andere pc dat de afstand niet groot genoeg was, maar die ging niet eens aan.

maar thx voor de tip ik ga gelijk even kijken of het toch niet het geval is.

• jrw88
job schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:09:
[...]

Ook die herstel dvd gaat je niet helpen. Die is namelijk afgestemd op je oude hardware.
Je zult windows opieuw moeten installeren met een echte installatie dvd.

Maar voordat het zo ver is, eerst het probleem met je niet startende pc oplossen.
Kan het zijn dat je nieuwe moederbord contact maakt met de afstandbusjes in je behuizing?
Heb je de boel al eens getest met maximimaal 1 geheugen module?
ik ben inmiddels klaar met het testen van eventuele kortsluiting. ik heb namelijk het hele moederbord uit de behuizing gehaald en getracht toen de computer op te starten. maar het probleem van niet opstarten bleef helaas gelden.kan ik nu haast niet vaststellen dat het mobo doa is? ik heb alles wel 100x opnieuw aangesloten en aan de cpu ligt het ook niet die heb ik in het oude mobo getest

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt nog steeds niet geprobeerd je windows te herinstalleren...

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is booten in veilige modus (F8 spammen tijdens het opstarten :9 ) en dan alle drivers van je moederbord (Chipset, Audio, LAN over het algemeen) verwijderen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jrw88
D4NG3R schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:43:
Je hebt nog steeds niet geprobeerd je windows te herinstalleren...

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is booten in veilige modus (F8 spammen tijdens het opstarten :9 ) en dan alle drivers van je moederbord (Chipset, Audio, LAN over het algemeen) verwijderen.
nee ik heb nog steeds niet geprobeerd om windows te herinstalleren omdat ik niet op dat punt kom. mijn probleem is dat de hardware allemaal goed is, maar dat de computer niet in de bios komt of plots uitvalt als ik in de bios kijk naar hoe heet de hardware eigenlijk is.

Ik ben bang dat als ik die stap oversla ik nog steeds zit met een computer die om de haverklap uit gaat en daarna niet meer wil starten voor een uur ofzo.

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

JEV

Wat gebeurt er als je je computer opstart zonder harde schijf.
Krijg je dan de POST berichten.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/POST_P5KPL.jpg

Met daarna een foutmelding over Bootmedia.

Zo ja dan is je moederbord ok en ligt het dus aan je windows instalatie.

[ Voor 17% gewijzigd door JEV op 17-06-2012 16:54 ]

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40
boot anders eens van een live cdtje (ubuntu oid) en kijk of je pc blijft draaien. Heb je al memtest geprobeerd?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

jrw88 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:52:
[...]

nee ik heb nog steeds niet geprobeerd om windows te herinstalleren omdat ik niet op dat punt kom. mijn probleem is dat de hardware allemaal goed is, maar dat de computer niet in de bios komt of plots uitvalt als ik in de bios kijk naar hoe heet de hardware eigenlijk is.

Ik ben bang dat als ik die stap oversla ik nog steeds zit met een computer die om de haverklap uit gaat en daarna niet meer wil starten voor een uur ofzo.
Heb je je BIOS al een keer gereset? (Batterij er uit halen, 30 secs wachten en weer terug plaatsen)

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:52:

ik heb dit al eens geprobeerd inderdaad. heb de computer al zo kaal mogelijk opgestart, maar het werkte toen allemaal niet ik zit nog steeds met een niet startende computer maar na een half uurtje (of iets dergelijks) dan kan ik hem wel weer opnieuw starten. ik zal dan nog een keer de hdd en dvdrom niet aansluiten en kijken of dat iets oplevert....

• JEV

JEV

Volgende vraag is:

Wat was eigelijk de reden om je moederbord te vervangen??

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:57:
Volgende vraag is:

Wat was eigelijk de reden om je moederbord te vervangen??
Dit vind ik eigenlijk ook wel een goeie. Als je namelijk problemen had met je oude plank zou het ook aan andere hardware kunnen liggen.

• jrw88
D4NG3R schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:54:
[...]

Heb je je BIOS al een keer gereset? (Batterij er uit halen, 30 secs wachten en weer terug plaatsen)
Ik heb al verscheidene keren de cmos gecleared als dat hetzelfde is, dan moet dat het probleem niet zijn. Dit overigens als er geen stroom op de voeding stond en na het verwijderen van alle reststroom in het systeem door de aan/uit knop een paar keer in te drukken

• JEV

JEV

Het kan namelijk zijn dat je of ergens kortsluiting heb of een slechte powersupply.

En je moederbord was duidelijk niet DOA omdat hij in het begin wel opstarte. Je kreeg nl. een "Bluescreen" zei je.

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:59:
Het kan namelijk zijn dat je of ergens kortsluiting heb of een slechte powersupply.

En je moederbord was duidelijk niet DOA omdat hij in het begin wel opstarte. Je kreeg nl. een "Bluescreen" zei je.
Afstand houders wel tussen de kast en het moederbord zitten ?:)

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Heb je behalve het moederbord nog meer vervangen?

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het klinkt mij alsof het ook nog de voeding kan zijn. Kabelbreukje ergens of zo.

• JEV

JEV

Brummetje schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:00:
[...]

Afstand houders wel tussen de kast en het moederbord zitten ?:)
Deze dingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.build-my-home-computer.com/images/motherboard-mounts.jpg

Anders krijg je de beroemde rook uit je moederbord en die krijg je er nooit meer in. :o

[ Voor 13% gewijzigd door JEV op 17-06-2012 17:07 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vergeten we niet om het topic te lezen lui:
jrw88 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:40:
[...]

ik ben inmiddels klaar met het testen van eventuele kortsluiting. ik heb namelijk het hele moederbord uit de behuizing gehaald en getracht toen de computer op te starten. maar het probleem van niet opstarten bleef helaas gelden.kan ik nu haast niet vaststellen dat het mobo doa is? ik heb alles wel 100x opnieuw aangesloten en aan de cpu ligt het ook niet die heb ik in het oude mobo getest

Verwijderd

Als je 1x zonder busjes opstart (en tot blue screen komt) wat kortsluiting oplevert, is het goed mogelijk dat je PC het daarna helemaal niet meer doet. Dus dat zegt ook niet alles.

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Als hij uit gaat in de bios, dan lijkt het me een overhittings probleem (aangezien je de CPU er opnieuw op hebt gezet).

[ Voor 4% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 17-06-2012 17:12 ]

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

jrw88 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:40:
[...]

De eerste keer opstarten tot BSOD gaf gewoon een driver fout 100% zeker.. dus ik denk niet dat je moederbord DOA was maar je deze gewoon verkeerd hebt aangesloten of iets anders verkeerd hebt gedaan waardoor je het gesloopt hebt.

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:52:

[afbeelding]

ik heb mijn pc nu aan staan zonder hdd en dvdrom en ik krijg inderdaad een dergelijk scherm. ik ga nu toch maar door met het her-installeren van windows en kijk wel of de boel crashed... als het goed is heb ik alles prima aangesloten en moet er niks aan de hand zijn. ik laat weten als het niet gewerkt heeft...

• JEV

JEV

Ok hoe lang heb je gewacht met dat POST scherm.
Dit i.v.m. een overhittings probleem.

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:26:
Ok hoe lang heb je gewacht met dat POST scherm.
Dit i.v.m. een overhittings probleem.
5 minuten gok ik, maar ik heb de cpu 2x opnieuw koelpasta gegeven en de 2e keer een ander soort..
ook staan alle andere fans op 100% te blazen.

• JEV

JEV

Ok succes dan met de her-instalatie.
We horen het dan wel.

• jrw88
jrw88 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:28:
[...]

5 minuten gok ik, maar ik heb de cpu 2x opnieuw koelpasta gegeven en de 2e keer een ander soort..
ook staan alle andere fans op 100% te blazen.
nu valt de computer inderdaad weer uit terwijl ik windows tracht te herinstalleren

• JEV

JEV

Ok nou.
Wat was de reden voor dat nieuwe moederbord??

HAd het vorige hetzelfde probleem??

[ Voor 26% gewijzigd door JEV op 17-06-2012 17:31 ]

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:31:
Ok nou.
Wat was de reden voor dat nieuwe moederbord??

HAd het vorige hetzelfde probleem??
ik had een aldi moederbord van medion uiteraard, hier kon ik maar 4 usb apparaten op aansluiten en niet meer dan 2 reepjes ddr3 geheugen. ik wilde een luxer moederbord, dat was de enige reden dat ik een andere heb aangeschaft.

hiervoor had ik totaal geen last van dergelijke problemen, maar ik dacht al dat het lag aan een nieuwere chipset
kleiner procedé wat betreft de cpu aangezien ik een z77 mobo heb ipv een 67 (gokje). Maar dat moet in principe geen probleem zijn. en dan bedoel ik van 32nm processor naar 22nm (als ik het goed heb) mijn huidige processor is een i5 2320 van het 'oude' soort

[ Voor 31% gewijzigd door jrw88 op 17-06-2012 17:39 ]

• JEV

JEV

Ok dat is dan uit de wereld.

Heb je het moederbord goed geinstalleerd en aangesloten?

Inclusief de afstandhouders.
Alle stekkers op de juiste plaats. Niet een vergeten.

Zolang het moederbord deze processor ondersteunt NEE geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door JEV op 17-06-2012 17:39 ]

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:38:
Ok dat is dan uit de wereld.

Heb je het moederbord goed geinstalleerd en aangesloten?

Inclusief de afstandhouders.
Alle stekkers op de juiste plaats. Niet een vergeten.
Ik ben er heilig van overtuigd dat alles goed aangesloten is ja... daarom snap ik het zelf ook niet meer

• JEV

JEV

Laatste BIOS versie op het bord.

Jou processor heeft versie F6 nodig minimaal

Intel Core i5-2320 3.00GHz 6MB 850 MHz Sandy Bridge 32nm D2 95W 100 F6

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:43:
Laatste BIOS versie op het bord.

Jou processor heeft versie F6 nodig minimaal

Intel Core i5-2320 3.00GHz 6MB 850 MHz Sandy Bridge 32nm D2 95W 100 F6
het mobo heeft versie F6 als bios dus dat is het ook niet

• JEV

JEV

Beide ATX aansluitingen aangesloten zowel 4 als 24 pins.

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:50:
Beide ATX aansluitingen aangesloten zowel 4 als 24 pins.
ook die zitten goed vast

• JEV

JEV

Ben je door pagina's 111 en 112 van je handleiding gegaan.

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:53:
Ben je door pagina's 111 en 112 van je handleiding gegaan.
heb ik nu allemaal doorlopen en het helpt mij op het moment niet veel verder.
om het probleem te omschrijven lijkt het net op een auto die niet wil starten en verzuipt in benzine ofzo.. over 10 min zonder stroom aangesloten te hebben start hij vast wel weer... maar binnen 10 min houd hij er ook weer mee op om dat vervolgens vol te blijven houden.

de voeding is net nieuw (corsair tx 650 ) en die heb ik ook bij het vorige mobo gebruikt. het lijkt me sterk dat het daar aan ligt en daarom ben ik geneigt te denken dat het ligt aan het mobo...

• JEV

JEV

Wat jij beschrijft klinkt als oververhitting.
Er wordt iets heet en het moederbord stopt ermee. Het bord koelt af en daarna kun je weer opstarten.

Er zit nl. op je moederbord een beveiliging tegen oververhitten.

Draaien je fans wel de goede kant op.

[ Voor 8% gewijzigd door JEV op 17-06-2012 18:15 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens hoe snel de temps oplopen in de BIOS.

• JEV

JEV

PilatuS schreef op zondag 17 juni 2012 @ 18:15:
Die zouden er inderdaad in moeten staan die temps in de BIOS (Pagina 46 en 47 van je manual)

[ Voor 6% gewijzigd door JEV op 17-06-2012 18:19 ]

• jrw88
JEV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 18:16:
[...]

Die zouden er inderdaad in moeten staan die temps in de BIOS (Pagina 46 en 47 van je manual)
ja ik krijg de pc nog steeds niet aan.. maar ik heb al wel gezien dat alle fans draaien ook die van de voeding zelf.. koelpasta heb ik op de hele processor aangebracht en niet alleen in het midden oid.. (k heb een corsair 650D behuizing met standaard fans die ik nooit verwijderd heb, dus ja ze blazen wel de goeie kant op:) )

of de computer aan kan ja of nee lijkt gerelateerd te zijn aan of ik de voedingskabel wel of niet in de voeding heb zitten tijdens dat ik de computer laat 'afkoelen' dus je zou zeggen dat het aan de voeding ligt.. ware het niet dat die het gewoon nog steeds doet ook bij andere computers.. echt dubieus dit probleem

[ Voor 7% gewijzigd door jrw88 op 17-06-2012 18:35 ]

• jrw88
PilatuS schreef op zondag 17 juni 2012 @ 18:15:
de temperaturen die ik daar zie oplopen zitten ruim binnen de margeAfbeeldingslocatie: http://instagr.am/p/L-7WZDG4-3/

• jrw88
cpu max 34 graden pch 50 graden en de rest 32 graden

• jrw88
jrw88 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:31:
cpu max 34 graden pch 50 graden en de rest 32 graden
ik heb een andere voeding gemonteerd, een of ander goedkoop kreng en nu werkt mijn computer als nooit tevoren... alleen windows start niet zoals verwacht door de drivers.. er is dus iets mis met mijn voeding helaas...

edit: na een kwartiertje is kennelijk hét onderdeel dat te heet word inmiddels weer heet geworden en mijn pc sluit zonder waarschuwing af en wil nu niet meer starten... In de bios heb ik max 55 graden gezien voor het PCH onderdeel.. en toen sloot ik de bios af om vervolgens windows opnieuw te installeren maar daar viel de computer halverwege bij uit.

ik heb mijn oude moederbord maar weer gepakt en daar alles op aangesloten en voila alles doet het weer zonder shutdown!

wat ik nu ga doen is de technische dienst van Cd-rom-land bellen om te vragen wat zij mij aanraden. Ik heb namelijk het moederbord bij hen gekocht.

[ Voor 46% gewijzigd door jrw88 op 18-06-2012 21:17 ]

Pagina: 1