moederbord, cpu en geheugen vervangen - pc doet niets

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 16:37
Tot gisteren deed mijn pc het prima, al wel wat ouder: MSI moederbord met Intel E8400 duocore processor. Deze pc heb ik zelf in elkaar gezet dik vier jaar geleden en dat ging goed.

Daarom heb ik een upgrade gedaan: via azerty heb ik een nieuw moederbord, cpu, koeler en 16 GB geheugen besteld. Bij het bestellen heb ik ervoor gekozen om cpu, koeler en geheugen door azerty te laten installeren. Ik kreeg dus een keurig pakket thuis met cpu, koeler en geheugen al geinstalleerd op het moederbord.

Ik heb het oude moederbord met cpu, koeler, gpu en geheugen uit mijn antec kast verwijderd en het nieuwe moederbord geinstalleerd. Alle stekkers weer aangesloten (2 keer voeding op moederbord, sata kabels van schijven en dvd speler en alle kleine stekkers voor de frontaansluitingen.

Als ik stroomkabel in de behuizing doe en de pc via de aan/uit schakelaar aan wil doen gebeurt er helemaal niets. Ook de fancase die direct op de voeding is aangesloten (met eigen switch) gaat niet aan: er gebeurt helemaal niets.

Ik vermoed dus dat er toch iets niet goed is aangesloten voor wat betreft de frontaansluitingen, maar die zitten nu helemaal goed. In eerste instantie heb ik daar wel een fout in gemaakt waardoor ze niet goed zaten, nu zitten ze zoals het hoort. Voeding is 430 watt van Antec.

Gegegevens nieuwe situatie:

Kingston ValueRAM - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM
240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V -
niet-gebufferd - ni € 46,43 2 € 92,87

Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 - Koeler voor processor
- ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775,
Socket 939, Socket 11 € 39,00 1 € 39,00

Intel Core i5 3570K - 3.4 GHz - 4 Cores - 4 Threads - 6
MB cache - LGA1155 Socket - doos € 212,75 1 € 212,75

MSI Z77A-G43 - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - Z77
- USB 3.0 - Gigabit Ethernet - interne afbeeldingen
(CPU vereist) - HD Au

Kast: Antec NSK6580B,Zwart

Ik denk eraan om naar de lokale pc boer te gaan en hem te vragen wat ik fout heb gedaan en het door hem goed te laten zetten (kost wat, maar dan wordt het opgelost).

Hebben jullie nog slimme ideeën waar ik nog niet aan heb gedacht als oplossing?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Heb je de 12V 4-pins stekker wel aangesloten?
Zit links-bovenin.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:53
Gebruik je onboard graphics van intel? Of heb je ook een nieuwe GPU?
Controleer of de afstandshouders goed zitten tussen mobo en kast. Als je mobo de kast raakt, start hij niet. Kijk ook even of je backpanel goed vast zit (voor je muis, toetsenbord, etc).
Brandt er wel een lampje op je mobo als de voeding aangesloten zit? Want als dat niet zo, kan het zijn dat je voeding gaar is.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:52
Draait de fan in de voeding zelf wel als je de pc aanzet?
Wellicht is je voeding kapot.

Probeer anders ook eens te starten met zo min mogelijk stekkers op het mobo.
Dus als je front connecties los, die eigen switch, alles.
Gewoon alleen HDD met OS en proberen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• vandermark
Er gebeurt helemaal niets, ook de voeding gaat niet draaien. Heb zelf het idee dat het signaal (pc aanzetten door aan/uit knop in te drukken) niet doorkomt. Maar die stekker zit wel goed...

Omdat het systeem (met dezelfde voeding) prima werkte voor het vervangen denk ik niet dat de voeding stuk is.

Ik heb geen aparte graka, ga onboard van de i5 gebruiken (speel geen games).

Ik zie ook geen lampje op mobo branden.

12V 4-pins stekker is aangesloten.

Bedankt voor reacties tot zover, ik probeer nog even verder...

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 15:47
Toch wel het aan uit knopje aan de achterkant op je voeding goed staan? Zoiezo kan je kijken of je voeding wel gaat draaien als je de groene draad uit je 24 pins even doorverbind met een willekeurige zwarte.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:52
Heb je niet per ongeluk een schroefje door een kabeltje gedraaid ofzo?
Omdat er helemaal niks gebeurt, moet er toch echt iets niet aangesloten zijn of mis zijn gegaan bij de ombouw.

Stomme vraag, maar zit de stekker tussen stopcontact en voeding er aan beide zijden er goed in en weet je zeker dat je spanning hebt? (mss heb je een stekkerblok met aan/uit schakelaar)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:53
vandermark schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:03:

Ik zie ook geen lampje op mobo branden.
Geen verlichting op mobo lijkt me dan geen kabeltje wat verkeerd zit, maar een kapot mobo of kapotte voeding. Ik raad je sterk aan een andere voeding te testen.

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
Stekkertjes van de kast naar je mobo wel correct geplaatst ?

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-02 01:03

ötzi

eclecticus

Sowieso een beetje vaag dat Azerty een CPU koeler van bijna een kilo gemonteerd op een moederbord opstuurt, ik zou even proberen te testen met een andere voeding mocht dat het niet zijn ben ik bang dat je moederbord het transport niet heeft overleeft...
Enne, misschien een hele domme vraag; de aan/uit schakelaar achterop de voeding staat op aan?

[ Voor 56% gewijzigd door ötzi op 18-06-2012 00:09 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-02 18:05

Dark

who tweaked the light?

Spul uit de kast halen en op tafel testen, met minimaal andere dingen aangesloten, dus geen usb drives etc, enkel mobo/cpu/geheugen/hdd/voeding/muis/tobo (en de koeler, even opletten dat de fan aangesloten is op de juiste header)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Voeding die niet aanslaat kan OVP betekenen of simpelweg een doode voeding.
Ik zou eerst alles buiten de kast proberen,mocht je voeding dan nog niet aanslaan dan kan je een nieuwe halen.
Als je de voeding wilt testen dan pak je een paperclip en dan zet je 1 pinn op de groene draad van de atx stekker en de andere pinn op een aarde (zwart).
De voeding zou dan aan moeten slaan.
Succes!

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• vandermark
Heel erg bedankt voor alle reacties. Het is uiteindelijk gelukt: alles doet het!

Ik heb de paperclip test gedaan:
- stekker eruit
- paperclip verbogen en hiermee de groene en een zwarte draad verbonden
- stekker erin --> pc ging direct aan en alles deed het
- toch nog even de stekkertjes van kast naar mobo verder aangedrukt, maar die zaten voor mijn gevoel goed.
- zonder paperclip pc aangedaan en alles deed het --> installeren Win7 kon beginnen

Heb het gevoel dat ik niks heb gewijzigd, maar alles doet het in ieder geval zoals het hoort.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dan is de voeding in zijn OVP blijven hangen ,waarscheinlijk heb die paperclip hem gereset.
Ik zou anders ook geen verklaring weten.
Toch mooi dat alles werkt nu !

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• vandermark
Speedy-J schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:50:
Dan is de voeding in zijn OVP blijven hangen ,waarscheinlijk heb die paperclip hem gereset.
Ik zou anders ook geen verklaring weten.
Toch mooi dat alles werkt nu !
Dat zal het zijn, ik heb namelijk echt niks veranderd: stekker voor aan/uit schakelaar zat al goed aangedrukt. Ik had inderdaad echt het idee dat er een soort reset plaats vond... :/ maar ben inderdaad erg blij *O*

Pagina: 1