Consumentenrecht; garantie en overlast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:06
Beste Tweakers,

Na veel twijfel heb ik begin dit jaar de stap gemaakt ál mijn schoolwerk te digitaliseren, wat mij tot nu toe ook erg goed bevallen is. Ik heb dit gedaan door middel van een tablet, waar ik al mijn aantekeningen en boeken heel simpel op kan lezen, hier was ik erg tevreden mee.

Tot gisteren :P. De tablet is gecrasht en ik kan nu dus niet studeren. Ik heb al even rond gezocht op consumentenrecht en ik weet dat gezien de tablet binnen 6 maand kapot is gegaan de mediamarkt mij ofwel een nieuwe moet aanbieden ofwel hem moet repareren. Maar mijn ervaring met dit soort dingen is dat een zaak meestal voor repareren kiest, waar dan weer een week of twee overheen gaat. Normaal gezien geen probleem, maar twee week niet studeren zorgt er nu gewoon voor dat ik mijn tentamens niet haal.

Op de meeste sites die consumentenrecht behandelen wordt aangegeven dat ik als consument geholpen moet worden "zonder dat ik hier veel last van heb". Kan ik aangeven bij de MediaMarkt dat ik nu gewoon in mijn tentamen periode zit en zij mij linea recta verder moeten helpen door mij ofwel een nieuwe mee te geven, ofwel een leen tablet?

Een laatste optie zou zijn dan maar de microSD leeg te plukken en alles uit te printen, maar dan ben ik zon 30 euro aan print kosten kwijt. Voor ik dit doe wil ik eerst weten wat ik van de MediaMarkt mag eisen.

Alvast bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Dat jij je hele studie baseert op een stuk consumenten-electronica kan de verkoper natuurlijk ook niets aan doen. Het lijkt mij jou eigen verantwoordelijkheid om terug te kunnen vallen op een betrouwbaar medium zoals een papieren boek, een laptopje of een reserve tablet.

Bedrijven die afhankelijk zijn van electronische apparatuur sluiten hier doorgaan dure SLA's voor af om verzekerd te zijn van de beschikbaarheid.

Van de verkoper mag je verwachten dat je product binnen een redelijke termijn wordt gerepareerd over vervangen als deze nog in de garantieperiode is. Ik denk dat 30 dagen hiervoor schappelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Wat je mag "eisen"* is dat je binnen een redelijke termijn je tablet terug hebt van reparatie. Gaat hij dan nog een keer stuk, dan mag je "eisen"* dat je een vervangend product krijgt. That's about it, je kunt vergeten dat je in de tussenliggende periode een leentablet krijgt of je printkosten vergoed krijgt.

*begin eens met vriendelijk verzoeken

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

De tablet is gecrasht en ik kan nu dus niet studeren.
wist niet dat studies tegenwoordig zo afhankelijk zijn van 1 device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-10 13:38
Je mag altijd vragen, maar je hebt geen recht op een vervangend tablet vanwege je studies.

Allemaal nogal voor de hand liggend, vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Alternatieve oplossing: Koop een tweedehands tablet van hetzelfde type als je had. Als je eigen tablet terug is van reparatie kan je de aangekochte tweedehands tablet weer verkopen met een minimaal verlies. :)

Edit: Een redelijke termijn voor reparatie/vervanging is geloof ik iets van 6-8 weken.

[ Voor 17% gewijzigd door Satch op 17-06-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft TS al geprobeerd het probleem zelf op te lossen? Tablet is gecrashed, in dat geval zou ik kijken of ik in de boatloader kom en of daar een optie staat voor factory reset.

Bij mijn Android phone kom ik in de boatloader door powerknop en volume down knop tegelijk in te duwen en de powerknop kan ik los laten zodra ie start, maar volume down moet ik ingedrukt houden tot ik in de boatloader ben.

Ik geloof dat je daar een optie voor factory reset zou kunnen vinden, wellicht werkt het en als niet dan terug naar MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:06
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:17:
Heeft TS al geprobeerd het probleem zelf op te lossen? Tablet is gecrashed, in dat geval zou ik kijken of ik in de boatloader kom en of daar een optie staat voor factory reset.
Ik ben een beetje bang de warranty te schenden, zeker omdat ik van Android werkelijk niets af weet. Ik heb wel geprobeerd verbinding te maken met mijn pc, maar daar heeft ie in ieder geval geen zin meer in.
frickY schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:55:
Het lijkt mij jou eigen verantwoordelijkheid om terug te kunnen vallen op een betrouwbaar medium zoals een papieren boek, een laptopje of een reserve tablet.
Nou ja terug vallen op papier is dus inderdaad een laatste redmiddel, ik heb backups op de SD van de tablet. Maar als ik MediaMarkt had kunnen verplichten mij verder te helpen had ik dat liever gedaan... O-) Ik heb er weinig vertrouwen erin dat ze uit zichzelf meer voor mij zullen doen dan waar ze wettelijk gezien toe verplicht zijn.
Kenzi schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:59:
wist niet dat studies tegenwoordig zo afhankelijk zijn van 1 device
Nee dat is mijn eigen idee geweest, vanuit de studie wordt niet actief het gebruik van elektronische hulpmiddelen gepromoot. Ik heb helaas zelf alles op m'n tablet geladen... Stukje eigen schuld, dikke bult. Maar het werkte zo soepel :P.

Geen recht erop dus, duidelijke antwoorden. Jammer. Dan zal ik het toch maar eens lief vragen, en anders wordt het printen. Dan verdient school ook nog eens wat aan mij.

Bedankt allen!

[ Voor 3% gewijzigd door EvBeek op 17-06-2012 13:34 ]

Pagina: 1