2.0 of 2.1 speakerset voor TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-07 23:45
Collega Tweakers,

Na het uitvoeren van de verbouwingen ben ik eind vorig jaar begonnen met het inrichten/opzetten van een (bescheiden) Audio/TV set.

Tot op heden is dit wat er staat:
TV: KDL32EX711, gewoon full HD met een degelijk beeld. Link

Qua audio wordt het volgende ondersteund door de TV
Digitale versterker JA
Uitgangsvermogen (W) 20 W (2 x 10 W)
Dolby® Digital JA
Dolby® Digital Plus JA
5.1 Channel Audio Out JA

Onder de TV staat een MED400X MINI als media streamer (link)
Deze media streamer ondersteunt oa het volgende:
Audio Codec Supported: Dolby True HD Passthrough / DTS MA Passthrough to Core 5.1 / Dolby AC3 Downmix &Passthrough / DTS Downmix & Passthrough / FLAC up to 24bit 192Khz /

De media speler wordt vooral gebruikt om (full) HD films te bekijken.
Bedoeling is om nu het audio deel wat aan te scherpen/te verbeteren.

Omwille van plaatsgebrek/connectiviteit vallen alle 5.1 systemen af.
De 2 rear speakers kan ik op geen enkele manier netjes wegwerken.
Na wat opzoekwerk is het mij nog niet duidelijk of ik voor films/TV beter af ben met een 2.0 of 2.1 setje.
Voordeel van de 2.1 is de aanwezigheid van een woofer, maar mijn vraag is of je hier iets kwaliteitsvol kan vinden voor het budget dat ik in ogen had.

Voorlopig kom ik uit bij het volgende:
Creative Gigaworks T40 II voor 2.0: link
Logitech Z623 THX voor 2.1: link

3de alternatief zou het plaatsen zijn van een compacte Hifi keten, om vervolgens daarvan de boxen te gebruiken als speakers voor de TV. Voordeel van de hifi keten is dat ook gebruikt kan worden voor andere zaken :)

Dat brengt mij bij de volgende concrete vragen:
1) Is een aparte 2.0 of 2.1 speakerset een zinvolle investering in mijn geval?
2) Indien ja, welke van de 3 scenario's zouden jullie aanraden in mijn geval?
3) Zien jullie zelf nog andere alternatieven? (bv een aparte receiver?)

Mvg,
Stef

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07 20:57
Voor dat geld zou ik kijken voor een nieuw setje Eltax Monitor III's en een leuke tweedehands versterker op marktplaats.

Ik weet namelijk 100% zeker dat die Eltaxen een hele pak beter klinken dan die computerspeakertjes die je zelf aandraagt.

En als je budget max 150 is dan heb je dus een paar tientjes over voor een leuke versterker nadat je de Eltax Monitor III's gekocht hebt.

Veel beter geluid. Ik zou niet beginnen aan de luidsprekers die je zelf aandraagt. Leuk voor bij een laptop of pc, maar ook niet meer dan dat.

Ik ben bij mijn PC van een Logitech Z5500 5.1 systeem naar een setje Eltax Monitor III's gegaan en vraag me nog steeds af waarom ik in godsnaam zo lang die Z5500 gehouden heb. Die klinkt in vergelijk met deze echt nergens naar. Dat is geen muziek wat daar uit komt maar herrie ondersteunt door een hele berg gedreun en gerommel van de sub wat ook niet echt te betitelen is als muziek.

Overigens qua kwaliteit schat ik de Z5500 een heel stuk hoger in dan de speakers die jij uitgezocht hebt. Dat geeft te denken.

;)

=edit=
Voordeel van de 2.1 is de aanwezigheid van een woofer, maar mijn vraag is of je hier iets kwaliteitsvol kan vinden voor het budget dat ik in ogen had.
Ik denk van niet, maar dat is net wat je er zelf van vind en welke eisen je er aan stelt.

Echter ben ik er heilig van overtuigt dat je ook met dit beperkte budget veel leuker en beter geluid kan kopen dan de twee setjes die je zelf aandraagt :)

=edit2=
Ik zie dat de Monitor III's inmiddels lastig verkrijgbaar zijn en een opvolger hebben:
http://www.hifistudio79.n...rekers/eltax-shine-4.html

129 euro per paar. Gooi er nog 5 tientjes tegenaan voor een tweedehands versterker en gaan met die banaan.
De opvolger heb ik zelf niet gehoord, maar ik ga er blind van uit dat ook die een heel stuk muzikaler zijn dat de setjes die je zelf in gedachten had :Y

[ Voor 29% gewijzigd door vosss op 17-06-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 23:48

FeaR

In GoT we trust

Sinty schreef op zondag 17 juni 2012 @ 11:10:
TV: KDL32EX711, gewoon full HD met een degelijk beeld. Link
Let er op dat de TV alleen een optische uitgang heeft voor audio. Een analoge is alleen beschikbaar via de hoofdtelefoonuitgang aan de rechterkant. Dat is nooit de mooiste manier om een setje aan te sluiten. De sets die jij voor hebt gesteld zou je dan ook alleen aan kunnen sluiten via de hoofdtelefoonuitgang, of je moet er een DAC tussen zetten.
Na wat opzoekwerk is het mij nog niet duidelijk of ik voor films/TV beter af ben met een 2.0 of 2.1 setje.
2.1 heeft inderdaad het voordeel dat er een subwoofer bij. Echter is de .1 bij de setjes die jij uit hebt gekozen niet echt terecht. Een echte .1 is een dedicated LFE-kanaal wat apart aan wordt gestuurd. Bij 2.1 setjes zoals de Creative en Logitech is de .1 meer een losse middentoner. Dit omdat er in die kleine speakers geen ruimte is voor een goede middenunit. Die tonen worden door de subwoofer gedaan. Niet handig aangezien je vanaf 100 Hz tonen kan plaatsen en dus de subwoofer aan kan wijzen. Op dat punt zijn er naar mijn weten geen 2.1 setjes in dit budget die echt 2.1 zijn, meer 2.0 met een subwoofer voor de mid-lage tonen.

Ik ben dan - net als vosss - van mening dat je beter een setje goede boekenplankspeakers kan kopen. Dat geeft veel beter geluid dan een PC-setje. Maar nogmaals, let wel op met de aansluitingen die je nodig hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-07 23:45
Beiden bedankt voor jullie advies.
Ik denk dat er achteraan op de TV ook nog aansluitingen zijn voor component en een gewone LR audio aansluiting (wit - rood) ook. Met die optische spdif kan ik niet direct iets bruikbaar vinden als versterker of ik ben het op de foute plaats aan het zoeken

In de praktijk betekent dat dit ik momenteel op zoek moet gaan naar:
- een degelijke (2dehands) versterker met een LR ingang. Kan een mini/midi keten hier ook voor dienen?
- een degelijk set boekenplanken speakers. Die eltax shine 4 speakers zien er alvast degelijk & betaalbaar uit
- (el cheapo) LR kabels

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 23:48

FeaR

In GoT we trust

Sinty schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:08:
Ik denk dat er achteraan op de TV ook nog aansluitingen zijn voor component en een gewone LR audio aansluiting (wit - rood) ook.
Je hebt gelijk. Had er over heen gekeken aangezien Sony het "VAR/FIX" noemt, niet de meest gebruikelijke naam.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 06:30
Ik zou voor dat budget ook je speakers tweedehands kopen.

Ik heb een setje tannoy revolution r2's staat die ik voor 150 euro op de kop heb getikt twee jaar geleden, bevallen nog steeds erg goed en zijn naar mijn mening een paar stappen omhoog vergeleken met die Eltax speakers.

Op MP staat genoeg tussen de 70 en 150 euro..
[url]http [url] Je zou ook naar 2e hands speakers kunnen kijken, tussen de 70 en 150 euro staan er genoeg knappe speakers die waarschijnlijk nog beter klinken dan de eltax speakers..
Voorbeeld

[ Voor 45% gewijzigd door Bremg op 17-06-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07 20:57
De meeste mensen zijn inderdaad ook op relatief goedkope luidsprekers best wel zuinig; en laten we eerlijk zijn, welke idioot draait zn versterker elke dag volle bak open om de speakers eens flink op hun mieter te geven.

Iedereen die een beetje goede verstandhouding met de buren heeft doet dat gewoon niet.
Tuurlijk, met een feestje ofzo dan kan het wel eens, maar doorgaans lijden de speakers daar vrij weinig van.

Dus tweedehands voor ook de speakers zou ook zeker een optie zijn.

:)
Pagina: 1