Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56
Beste Tweakers,

Ik en mijn mede 'collega's' van de voetbal amateurvereniging Quick Boys zoeken een nieuwe camera binnen het budget van 2000-3000euro. Zelf zijn we al behoorlijk bezig geweest met zoeken, maar we weten allemaal maar 'iets' en zijn geen echte professionals op dit gebied.

Momenteel ligt onze voorkeur bij deze camera:
http://www.videocamerasho...s/canon-xf100-pro-hd.html
De Canon XF100 Pro HD.
We denken zelf dat er misschien voor hetzelfde geld iets beters te vinden is wat bij onze doelen en eisen past. Ik zal proberen wat voorkeuren voor specificaties, omstandigheden en andere eisen hieronder op te sommen.

De uiteindelijke vraag luidt: Is de Canon XF100 een juiste keuze? Waarom wel/niet? en wat is het alternatief?
Omstandigheden:
- We filmen vooral voetbalwedstrijden vanaf een redelijke afstand. (YouTube: Samenvatting Quick Boys - Voorschoten '97)
- We filmen ook (meestal binnen) interviews met een standaard achtergrond
- Verder zullen we er waarschijnlijk ook wat docu-achtige beelden mee filmen
- De wedstrijden zijn vaak rond een uur of 15:00-16:00. Het weer (in Katwijk aan Zee) is altijd anders (zomer & winter), dus ook daarmee moet denk ik rekening gehouden worden.

Voorkeuren:
- behoorlijk zoombereik (10-20x optische zoom)
-

Eisen: (Deze eisen hebben OOK te maken met omstandigheden, als er eisen bij zitten die volgens jou niet nodig zijn. Zeg dat dan vooral)
- harde schijf
- microfoon vooral voor interview
- lichtgevoelig
- redelijke grote viewer
- live streaming. (op welke manieren dit allemaal mogelijk is weet ik overigens zelf niet.)
- 1920 x 1080/50i en 1920 x 1080/25p mogelijkheden

Als software mogelijkheden denk ik dat het moet lukken met Adobe Software zoals Premiere CS5.5 uit de voeten te komen.

Ik kan me voorstellen dat er nogal wat 'voorkeur informatie' mist. Als je daar naar vraagt, zal ik proberen zo goed mogelijk daarop antwoord te geven uiteraard:)

Groeten,
Wim de Boer

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je zou kunnen overwegen om naar een spiegelreflex camera te kijken. Ik ben geen expert, maar zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 60D€ 799,-€ 799,-
1Manfrotto Pro Fluid Video Head 701HDV€ 95,33€ 95,33
1Røde VideoMic Pro on-camera Microfoon€ 159,-€ 159,-
1Canon EF 85mm f/1.8 USM€ 339,-€ 339,-
1Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM€ 1.399,-€ 1.399,-
1Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart)€ 132,89€ 132,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.924,22

Een 85mm voor de interviews. Een externe microfoon voor een beter geluid. De 100-400 voor de wedstrijden. Op crop, dus dat geeft 160-640mm echt bereik. Een statief met fluid kop, zodat vloeiend meegedraaid kan worden. Maar er zijn hier vast mensen die er meer ervaring mee hebben dan ik.

Edit: Of misschien dit ding: pricewatch: Sigma 50-500mm f4.5-6.3 APO DG OS HSM (Canon). Dan is nog wat budget over: ongeveer 500 euro. Dit kan voor steviger model statief en/of betere kop gebruikt worden. Eventueel een 7D ipv 60D overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door KopjeThee op 17-06-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
KopjeThee schreef op zondag 17 juni 2012 @ 07:53:
Je zou kunnen overwegen om naar een spiegelreflex camera te kijken. Ik ben geen expert, maar zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 60D€ 799,-€ 799,-
1Manfrotto Pro Fluid Video Head 701HDV€ 95,33€ 95,33
1Røde VideoMic Pro on-camera Microfoon€ 159,-€ 159,-
1Canon EF 85mm f/1.8 USM€ 339,-€ 339,-
1Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM€ 1.399,-€ 1.399,-
1Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart)€ 132,89€ 132,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.924,22

Een 85mm voor de interviews. Een externe microfoon voor een beter geluid. De 100-400 voor de wedstrijden. Op crop, dus dat geeft 160-640mm echt bereik. Een statief met fluid kop, zodat vloeiend meegedraaid kan worden. Maar er zijn hier vast mensen die er meer ervaring mee hebben dan ik.

Edit: Of misschien dit ding: pricewatch: Sigma 50-500mm f4.5-6.3 APO DG OS HSM (Canon). Dan is nog wat budget over: ongeveer 500 euro. Dit kan voor steviger model statief en/of betere kop gebruikt worden. Eventueel een 7D ipv 60D overwegen.
Dat lijkt mij niet zo handig met bewegende beelden, je hebt namelijk geen autofocus :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
LaurentS schreef op zondag 17 juni 2012 @ 09:07:
[...]
Dat lijkt mij niet zo handig met bewegende beelden, je hebt namelijk geen autofocus :)
Ja, inderdaad. Dan zou je alleen met kleine diafragma openingen kunnen werken (grote scherptediepte). Of je moet handmatig focussen. Of misschien de 650D overwegen die wel kan autofocussen, hoewel ik niet weet hoe vloeiend dat gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Laat me hiermee beginnen: Als je een beetje fatsoenlijk wilt filmen, dan wil je geen autofocus. Die camera weet niet waar jij je focus wilt hebben, jij als cameraman wel.

Spiegelreflex is dan alsnog een no-go omdat je max 12 minuten achter elkaar kunt filmen, ik neem aan dat je de hele wedstrijd er op wilt hebben. Dan moet je dus midden in de wedstrijd regelmatig stoppen met recorden en opnieuw beginnen en af en toe een SD kaartje wisselen. Lijkt mij allemaal niet heel erg ideaal voor dit doeleinde. Daarnaast gaat zoomen ook niet heel vloeiend vergeleken met een electronische zoom.

Mijn tips:
Zorg in ieder geval voor een fatsoenlijk stevig statief, je zult regelmatig ver inzoomen, dan wil je een beetje stabiele beelden. Een stevig videostatief kost geld, maar kijk eens naar de Sachtler Ace, dat is een prijs kwaliteit verhouding waar weinig statieven tegenop kunnen.

Zoek zelf even alles na wat ze op videocamerashop.nl beweren. Ze weten daar bij een schoudercamera te vermelden dat hij met 3,3 kilo zwaar is... Ik heb uren met een Panasonic 900 op mijn schouder gelopen, die was met groothoeklens en accu bijna 13 kilo. Dat is zwaar voor een schoudercamera. Daarnaast zeggen ze dat een 2,7 inch lcd schermpje nogal klein is tegenwoordig. Wat ze vergeten te vermelden is dat die normaalgesproken achter een viewfinder zit die hem vergroot. Let dus op met de onzin die ze bij hun producten vermelden.

Ik zou eigenlijk willen zeggen: Ga eens langs bij een professionele cameraboer, daar kun je ze zelf vaak uitproberen en je krijgt er persoonlijk advies. Vaak kun je zelfs wel een demomodel lenen/huren voor een weekje om te kijken of hij aan je verwachtingen voldoet. Was bij onze leverancier nooit een probleem in ieder geval. Dan kom je er ook achter of de 10x zoom van die canon genoeg is, of dan je toch een camera met 15x zoom nodig hebt.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 10:55

Twhomp

Stayin' Alive

-nvm, laat ook maar-

[ Voor 103% gewijzigd door Twhomp op 17-06-2012 12:08 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
DonMetal schreef op zondag 17 juni 2012 @ 11:34:
Spiegelreflex is dan alsnog een no-go omdat je max 12 minuten achter elkaar kunt filmen, ik neem aan dat je de hele wedstrijd er op wilt hebben. Dan moet je dus midden in de wedstrijd regelmatig stoppen met recorden en opnieuw beginnen en af en toe een SD kaartje wisselen. Lijkt mij allemaal niet heel erg ideaal voor dit doeleinde. Daarnaast gaat zoomen ook niet heel vloeiend vergeleken met een electronische zoom.
Allereerst. Volgens mij is jouw post exact het soort advies wat hij nodig heeft. Klinkt erg goed. Statief ziet er ook super uit!

Nog wel even 2 opmerkingen over gebruik spiegelreflex:
  • Met Magic Lantern kan je de films automatisch laten "doorstarten". Dus je kunt eigenlijk zonder de 12 minuten beperking filmen. Deze software kan trouwens nog een heleboel meer m.b.t. filmen, zeker de moeite waard om een keer te bekijken.
  • Een SDXC kaartje van 64GB (=64000MB) hoeft niet gewisseld te worden. De standaard bitrate (kan verhoogd worden met Magic Lantern) genereert ongeveer 330MB / minuut. Dus er kan 64000/330=194 minuten gefilmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

Even die samenvatting zitten kijken (ziet er goed uit! Probeer het geluid wat meer in elkaar te laten overlopen en 2 publiekshots achter elkaar kijkt lekkerder), maar wat is er mis met de huidige camera/opstelling? En hoe ziet die er nu uit?

Ga in elk geval voor een goed statief. Een goede handmicrofoon (kijk naar een draadloos setje, scheelt gek*t met draden). Ik zou zeker niet voor een DSLR gaan omdat je bij een wedstrijd snel wil en moet zijn, dat lukt meestal niet zo goed daarmee.
Je geeft zelf al aan dat het weer in Katwijk aan zee anders is. Je staat buiten te filmen, dus zorg voor een goede regenhoes.
Kijk ook of je een zoom-pook wil, dit kan handig zijn met snel zoomen en focussen. (deze kunnen alleen wel prijzig zijn, dus wellicht voor later)

Hoezo is een harde schijf een eis? De meeste camera's (zeker in deze categorie) slikken SD-kaarten of iets dergelijks. Koop hier 2 stuks van, heb je altijd genoeg geheugen. Ook een 2e accu is niet verkeerd om te hebben (een third-party werkt prima :) )

Een budget van 3000 euro is in dit geval krap. Kun je een opsomming geven van wat er allemaal al is, dus wat moet er echt als eerste komen, en wat kan wachten (of is zelfs niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
pcprutser schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:54:
Even die samenvatting zitten kijken (ziet er goed uit! Probeer het geluid wat meer in elkaar te laten overlopen en 2 publiekshots achter elkaar kijkt lekkerder), maar wat is er mis met de huidige camera/opstelling? En hoe ziet die er nu uit?

Ga in elk geval voor een goed statief. Een goede handmicrofoon (kijk naar een draadloos setje, scheelt gek*t met draden). Ik zou zeker niet voor een DSLR gaan omdat je bij een wedstrijd snel wil en moet zijn, dat lukt meestal niet zo goed daarmee.
Je geeft zelf al aan dat het weer in Katwijk aan zee anders is. Je staat buiten te filmen, dus zorg voor een goede regenhoes.
Kijk ook of je een zoom-pook wil, dit kan handig zijn met snel zoomen en focussen. (deze kunnen alleen wel prijzig zijn, dus wellicht voor later)

Hoezo is een harde schijf een eis? De meeste camera's (zeker in deze categorie) slikken SD-kaarten of iets dergelijks. Koop hier 2 stuks van, heb je altijd genoeg geheugen. Ook een 2e accu is niet verkeerd om te hebben (een third-party werkt prima :) )

Een budget van 3000 euro is in dit geval krap. Kun je een opsomming geven van wat er allemaal al is, dus wat moet er echt als eerste komen, en wat kan wachten (of is zelfs niet nodig).
Ik vind het moeilijk om een rangorde te maken wat belangrijker is...
Het moet bij de omstandigheden passen, als er een camera beschikbaar is die aan veel eisen kan voldoen en binnen het bugdet is, maar geen harde schijf heeft... dan is dat ook prima!

Ik zou de DSLR discussie netjes willen afsluiten, aangezien we die afweging zelf al gemaakt hebben:)
We zoeken specifiek een camcorder, geen DSLR of SLR camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

Toch is het denk ik wel belangrijk en handig om een prioriteitenlijstje te hebben. Kun je aangeven welke apparatuur er al beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb ook een tijdje voor een regionale zender ook voetbal gefilmd (Ter Leede, Voorschoten 97')
even voor de duidelijkheid: Een dSLR is absoluut niet geschikt voor jou geschetste doeleinde. (mocht je daar nog over twijfelen) Kijk ook even bij Panasonic: bijvoorbeeld de AG-HMC151
daarnaast zou ik voor de interviews gewoon een XLR microfoon gebruiken, niet de interne microfoon

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
pcprutser schreef op zondag 17 juni 2012 @ 22:47:
Toch is het denk ik wel belangrijk en handig om een prioriteitenlijstje te hebben. Kun je aangeven welke apparatuur er al beschikbaar is?
- software en hardware om mee te editten.
- XLR-ingang microfoon

Ik dacht dat de statief ook z'n beste tijd gehad heeft, dus daar zullen we ook naar moeten kijken denk ik. (Die heb ik niet vermeld in dit topic, omdat ik denk dat we daarover zelf ook een goede keuze kunnen maken)

Ik snap overigens niet echt waar je naar toe wilt met de vraag welke apparatuur beschikbaar is :)
En is de vraag anders op deze manier beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronalddus schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:54:

Ik snap overigens niet echt waar je naar toe wilt met de vraag welke apparatuur beschikbaar is :)
En is de vraag anders op deze manier beantwoord?
Mwah, een XLR microfoon is logisch en zorgt voor een XLR requirement. Ik denk dat je met de XF100 de enige 3x 1/3" CMOS camera met XLR te pakken hebt binnen je budget, dus ik denk dat dat hem gewoon moet worden. Kun je je budget rekken boven de 3k of staat het budget gewoon vast?

Ik denk overigens dat je nog een aardig Manfrotto statief nodig gaat hebben (ca 600 euro), wellicht nog wat mics, reserve accus, tas/koffer, wide angle voor binnen opnames (?), LED lamp voor interviews, dus er zijn nog voldoende mogelijkheden om extra geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:09:
[...]

Mwah, een XLR microfoon is logisch en zorgt voor een XLR requirement. Ik denk dat je met de XF100 de enige 3x 1/3" CMOS camera met XLR te pakken hebt binnen je budget, dus ik denk dat dat hem gewoon moet worden. Kun je je budget rekken boven de 3k of staat het budget gewoon vast?

Ik denk overigens dat je nog een aardig Manfrotto statief nodig gaat hebben (ca 600 euro), wellicht nog wat mics, reserve accus, tas/koffer, wide angle voor binnen opnames (?), LED lamp voor interviews, dus er zijn nog voldoende mogelijkheden om extra geld uit te geven.
Bugdet staat echt op Max. 3000euro.
Kan me heel goed vinden in wat je zegt als je het hebt over nog voldoende mogelijkheden hebt om geld te spenderen aan overige middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:09:
[...]

Voor die ca 600 euro heb ik 10 keer liever die Sachtler Ace.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DonMetal schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:32:

Voor die ca 600 euro heb ik 10 keer liever die Sachtler Ace.
Nog nooit van gehoord. Zal vast wel een goed product zijn. Aangezien ze maar 1 product hebben, lijkt het er een beetje op alsof iemand vond dat ie zelf een beter product kon ontwikkelen en het zal ongetwijfeld in een behoefte voorzien. Ik vraag me wel heel erg af hoe het zit met continuiteit, support, garantie, uitbreidbaarheid etc. Ik denk wel dat dat meer een discussie is voor in het statieven topic ;)

Edit: @hieronder: ik zie het ja. Een beetje vreemd om Sachtler-ace.com niet te embedden in sachtler.com.... My bad.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:42:
[...]

Nog nooit van gehoord. Zal vast wel een goed product zijn. Aangezien ze maar 1 product hebben, lijkt het er een beetje op alsof iemand vond dat ie zelf een beter product kon ontwikkelen en het zal ongetwijfeld in een behoefte voorzien. Ik vraag me wel heel erg af hoe het zit met continuiteit, support, garantie, uitbreidbaarheid etc. Ik denk wel dat dat meer een discussie is voor in het statieven topic ;)
Ehm, Sachtler maakt niet enkel de Ace, dat is hun budgetmodel. Ze maken nog heel wat andere statieven aan heel wat hogere prijzen voor de professionele gebruiker.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:09

McMiGHtY

- burp -

Is een Canon XA10 Pro HD niks? Komt bij PhilipBloom behoorlijk netjes uit de tests

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 CMOS camera (ipv 3 CMOS), dus lijkt mij aanmerkelijk minder presteren. Daarnaast is bediening via touch screen niet het meest snelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:09

McMiGHtY

- burp -

Ik zou verder een losse microfoon kopen voor je interviews btw :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Pagina: 1