Waterkoeling in een krappe kast

Pagina: 1
Acties:

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Met het oog op de aankomende Geforce 670GTX fullcover waterblokken wil ik toch maar mijn luidruchtige referentie koeler vervangen.

Nu is de ruimte die ik in mijn kast heb zeer beperkt. Heb namelijk een Silverstone Fortress 3 kast.

Nu kan hier helaas geen 240 rad in of zelfs niet zonder te gaan zagen 2x 120mm rads.

Nu heb ik op mijn CPU een Coolermaster V8 zitten, en tussen die koeler en de huidige 120mm fan kan ik een niet al te dikke radiator plaatsen (max 4cm dik). Maar is dit genoeg om een Geforce 670 te koelen? (Zag welleens van Zotac die pre made waterkoelings setjes die een niet al te grote radiator gebruikten en waarschijnlijk ook geen geweldig blok).

Mijn doel is om onder load max 75c te zitten qua GPU.

Hieronder een schema van de ruimte dat ik heb. Ziet er niet zo goed op schaal uit maar heb met meten dit erin kunnen passen.

Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x19/lin-rin/130006-11.jpg

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
ik zou het eerlijk gezegd niet eens proberen.
je hebt echt behoorlijk wat ruimte nodig wil je een goed werkende loop aanleggen.
denk ook aan het reservoir en de pomp he!

ik raad het je echt af.

[ Voor 7% gewijzigd door w4v3g0d op 16-06-2012 20:32 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

te weinig ruimte.

Zoals hardwarejunk zegt: te weinig ruimte voor een goede loop. Je moet inderdaad nog een reservoirtje hebben, en een pompje. Maar ik zou niet weten waar en hoe je die in de kast kan schoenlepelen.

People as things, that’s where it starts.

• Sn0wblind
qua maten past het wel, maar het gaat me meer om de temperaturen zonder over te clocken, het hoeft niet op 40c te liggen onder load. Maar meer de stilte die ik nu niet heb :D

Voor de pomp+res wou ik gebruik maken van een DDC met een XSPC reservoir pomp.

Ik wil dus zoiets als onderstaand bereiken.
Afbeeldingslocatie: http://whatswithjeff.com/wp-content/uploads/2011/08/zotac_geforce_gtx_580_infinity_edition_with_coolit.jpg

Ik kan overigens de onderste 120mm fan incl bracket er desnoods ook uithalen. Maar het gaat me vooral om het gedeelte van de rad in combi met de cpu fan of ik door een goede airflow in combi met een enkel rad de 670gtx koel genoeg kan houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Sn0wblind op 16-06-2012 20:42 ]

• w4v3g0d
meer stilte en toch goed koelvermogenn?? koop een Noctua NH-D14 dat is een enorm ding, maar is wel zo stil als de pest. :)
of een Scythe Ninja 3/Mugen 2 die zijn ook groot, weliswaar minder groot dan de D14 maar die koelen ook prima, heb zelf de Ninja 3 en die houd mijn overgeklokte amd dualcore op een lekkere 30 graden :)

naast dat: het is wel mogelijk alleen ik en veel andere mensen raden het echt af, want als je in zo'n krappe ruimte buizen wil gaan aanleggen die toch vrij dik zijn, dan vouwen die buizen dubbel en dan krijg je opstopping wat weer leid tot het vernielen van je water loop.

[ Voor 29% gewijzigd door w4v3g0d op 16-06-2012 20:46 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ik denk dat het misschien wel lukt. Misschien, ik weet het niet 100% zeker of hij goed genoeg gekoeld word door een dun 120mm radje.

En hardwarejunk: Hoe wil jij een Noctua NH-D14 aan een GTX670 koppelen? Kun je me dat alsjeblieft uitleggen?

• w4v3g0d
VasZaitsev schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:45:
ik denk dat het misschien wel lukt. Misschien, ik weet het niet 100% zeker of hij goed genoeg gekoeld word door een dun 120mm radje.

En hardwarejunk: Hoe wil jij een Noctua NH-D14 aan een GTX670 koppelen? Kun je me dat alsjeblieft uitleggen?
dude, gewoon de luchtkoeling houden, ik weet niet of de TS al de componenten heeft, maar als je nog een gfx wilt aanschaffen: doe gewoon op lucht en neem een Twin Frozr editie van MSI oid. dan kom je nooit in de knoei.

• Sn0wblind
Die zotac zit overigens op load rond de 60c op een toch wel iets warmere 580 kaart. Toch raden een hoop minimaal een 240mm rad aan, maar zie ik dan iets over het hoofd?

• w4v3g0d
sorry dat ik het zeg, maar als je van tevoren al weet dat je water koeling wil hebben, dan hou je daar toch rekening mee en dan neem je toch een geschikte kast. of niet??
Sn0wblind schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:49:
Die zotac zit overigens op load rond de 60c op een toch wel iets warmere 580 kaart. Toch raden een hoop minimaal een 240mm rad aan, maar zie ik dan iets over het hoofd?
dat 240 rad raden ze wss aan voor alleen de videokaart. en niet het gehele systeem, dat is naar mijn mening iig te weinig.

ik vind dat in een gemiddelde loop toch wel minimaal 2 rads moeten zitten :/ maar da's mijn mening maar.....

[ Voor 60% gewijzigd door w4v3g0d op 16-06-2012 20:52 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

waterkoeling is voor overklokkers hè. Met een 120mm kun je eigenlijk niet meer overklokken. Met 240mm kun je dat ding best ver overklokken. Ik denk dat daarom 240mm aangeraden wordt. Bij normaal gebruik zal 120mm volstaan, denk ik.

En junk: Hij heeft alles al. Hij wilt alleen van zijn straaljagergeluidmakende-videokaart af. Door hem te waterkoelen. Een MSI kaart kopen heeft ie weinig zin in denk ik. Net als een Noctua ding aan zijn videokaart te ducktapen.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:30

InFamous

excommunicado

VasZaitsev schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:52:
waterkoeling is voor overklokkers hè.
Hoezo is waterkoeling voor overclockers?
Waterkoeling kan veel meer dan dat en is goed gebouwt lekker stil. Met genoeg koeloppervlak volledig passief draaien.

Daarnaast Hardwarejunk, wat is je probleem dat alles op jou manier moet? Wil je a.u.b alsjeblieft stoppen met het op drijven van je eigen wil/mening. Rin wil gewoon advies wat betreft de beste combi met waterkoeling. Ga dan niet zeggen dat hij maar een noctua moet kopen of whatever.

[ Voor 60% gewijzigd door InFamous op 16-06-2012 20:57 ]

Formerly known as Ragdoll

• w4v3g0d
waterkoeling is voor overklokkers hè. Met een 120mm kun je eigenlijk niet meer overklokken. Met 240mm kun je dat ding best ver overklokken. Ik denk dat daarom 240mm aangeraden wordt. Bij normaal gebruik zal 120mm volstaan, denk ik.

En junk: Hij heeft alles al. Hij wilt alleen van zijn straaljagergeluidmakende-videokaart af. Door hem te waterkoelen. Een MSI kaart kopen heeft ie weinig zin in denk ik. Net als een Noctua ding aan zijn videokaart te ducktapen.
gast, lees eerst de vorige berichten voor dat je op mij gaat huilen over een Noctua op een gfx ducktapen en shit. :F

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hardwarejunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:53:
[...]

gast, lees eerst de vorige berichten voor dat je op mij gaat huilen over een Noctua op een gfx ducktapen en shit. :F
Dude, om eens een beetje offtopic te gaan: lees de TS!

TS wilt weten of hij zijn GTX670 een beetje koel kan houden met waterkoeling, omdat de stockkoeler teveel lawaai maakt.

Zijn systeem is al compleet, met een CM V8 koeler.

Vervolgens geef jij de tip "koop een Noctua of een Scythe Mugen en een nieuwe videokaart"

Ja, daar heb je wat aan....

Hij wilt dus weten of een 120mm genoeg koelt.

Ik denk/zeg van ja, mits je niet gaat overklokken.

is Kapitein Overduidelijk klaar, of hebben meer mensen hem nodig?

• Sn0wblind
Ik hou gewoon van stille PC's en ook relatief compact. De kast is echt in idle mode enorm stil, houd mijn op 4.8ghz draaiende 2500 lekker rond de 35c~45c onder load. Alleen mijn recent gekochte videokaart is niet zo stil meer als de 560gtx die ik hiervoor had omdat die en twin frozr cooler erop had zitten, alleen nadat die koeler begon te ratelen en zonder dat ding terug te sturen onmogelijk was de fans van die koeler door orignele weer te laten vervangen had ik zoiets van een 670 in mijn bak gooien met reference cooler zodat ik meer vrijheid heb voor het zoeken van een vervanging als er iets stuk gaat.

VasZaitsev < dank voor de insight :) denk dat ik het maar moet proberen om het enigzins te ondervinden ook. Hopelijk dat de V8 koeler het rad zelf niet teveel opwarmt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sn0wblind op 16-06-2012 20:59 ]

• w4v3g0d
VasZaitsev schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:57:
[...]

Dude, om eens een beetje offtopic te gaan: lees de TS!

TS wilt weten of hij zijn GTX670 een beetje koel kan houden met waterkoeling, omdat de stockkoeler teveel lawaai maakt.

Zijn systeem is al compleet, met een CM V8 koeler.

Vervolgens geef jij de tip "koop een Noctua of een Scythe Mugen en een nieuwe videokaart"

Ja, daar heb je wat aan....

Hij wilt dus weten of een 120mm genoeg koelt.

Ik denk/zeg van ja, mits je niet gaat overklokken.

is Kapitein Overduidelijk klaar, of hebben meer mensen hem nodig?
dude rustig, ik heb de TS 1 keer doorgelezen en het is me blijkbaar niet opgevallen dat deze man z'n spul al binnen had!

excuse mois yeah?!!

naast dat aan de TS:

je zou kunnen proberen om die zotac die je nu hebt, te kunne ruilen met een kleine bijbetaling met iemand.
voor een stiller model.

waterkoeling in deze kast is gewoon geen optie!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Om toch maar een nuttige bijdrage te leveren, persoonlijk denk ik dat een 120mm radiateur wel aardig moet lukken(mits dik genoeg) maar waar je de radiateur aangeeft heb je niet heel veel ruimte voor een dikke 120mm radiateur, hierdoor val je snel in de categorie stealth/slim radiateurs en dan weet ik zeker dat het te weinig is.

• w4v3g0d
InFamous schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:02:
Om toch maar een nuttige bijdrage te leveren, persoonlijk denk ik dat een 120mm radiateur wel aardig moet lukken(mits dik genoeg) maar waar je de radiateur aangeeft heb je niet heel veel ruimte voor een dikke 120mm radiateur, hierdoor val je snel in de categorie stealth/slim radiateurs en dan weet ik zeker dat het te weinig is.
je komt gewoon in de knoei met buizen en dat is het hele eieren-eten bij dit verhaal.

• InFamous

InFamous

excommunicado

hardwarejunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:01:
[...]

waterkoeling in deze kast is gewoon geen optie!
Hoezo is waterkoeling geen optie??
Mits de radiateur dik genoeg is en er fans opstaan die genoeg cfm verplaatsen moet een 120mm radiateur op een videokaart prima lukken.

Vraag aan de ts, hoe zit het met die schuine fan aan de onderkant? daar heb je wel genoeg ruimte voor een dikke 120mm radiateur als er ook maar een gat achter zit.

• InFamous

InFamous

excommunicado

hardwarejunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:03:
[...]

je komt gewoon in de knoei met buizen en dat is het hele eieren-eten bij dit verhaal.
Wat zijn de buizen waar je over praat?
Ik heb hier een kast staan met waterkoeling en met de juiste fittingen en de juiste slangen kan je een hele hoop passend krijgen.

• w4v3g0d
InFamous schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:04:
[...]

Mits de radiateur dik genoeg is en er fans opstaan die genoeg cfm verplaatsen moet een 120mm radiateur op een videokaart prima lukken.
zie vorige post waarom niet -_-'
[...]

Vraag aan de ts, hoe zit het met die schuine fan aan de onderkant? daar heb je wel genoeg ruimte voor een dikke 120mm radiateur als er ook maar een gat achter zit.
thx, jij vraagt het al :P

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik denk dat als je goed nadenkt qua fittingen en slangen, je een heel eind komt.

Een GTX670 wordt niet extreem warm, met een goede 120mm rad moet het goedkomen, en zo heel dik zijn normale rads niet, heb er zelf eentje voor mijn neus liggen, dat is geen 4cm. Als je echt 4cm speling hebt, kun je er nét een normale 120mm rad in schoenlepelen.

• InFamous

InFamous

excommunicado

hardwarejunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:05:
[...]

zie vorige post waarom niet -_-'
Reageer normaal op me of reageer niet op me, daarnaast sta je hier stellig te beweren dat het niet zal gaan en geen optie is. Ik weet 100% zeker dat het wel werkt als ik die kast in mijn handen zou krijgen, mits met de juiste slangen fittingen en radiateur.

En zoals een paar posts naar boven, stop met je mening op te dringen aan anderen. Dat is iets wat ik je vaker zie doen bij andere topics. Mensen willen waterkoeling, deal with it. Kan je wat nuttigs melden, meldt het. Heb je alleen maar nutteloze tips over andere koelers meldt het dan vooral niet.

[ Voor 26% gewijzigd door InFamous op 16-06-2012 21:09 ]

• w4v3g0d
InFamous schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:07:
[...]

Reageer normaal op me of reageer niet op me, daarnaast sta hier stellig te beweren dat het niet zal gaan en geen optie is. Ik weet 100% zeker dat het wel werkt als ik die kast in mijn handen zou krijgen, mits met de juiste slangen fittingen en radiateur.
gast, ik zeg gewoon, om even duidelijk te maken, dat je m'n vorige post even moet lezen, that's it, niks aan de hand.
InFamous schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:07:
[...]

Reageer normaal op me of reageer niet op me, daarnaast sta je hier stellig te beweren dat het niet zal gaan en geen optie is. Ik weet 100% zeker dat het wel werkt als ik die kast in mijn handen zou krijgen, mits met de juiste slangen fittingen en radiateur.

En zoals een paar posts naar boven, stop met je mening op te dringen aan anderen. Dat is iets wat ik je vaker zie doen bij andere topics. Mensen willen waterkoeling, deal with it. Kan je wat nuttigs melden, meldt het. Heb je alleen maar nutteloze tips over andere koelers meldt het dan vooral niet.
ik wil uit eigen ervaring mensen een advies geven, dat ze het beter niet kunnen doen omdat het geen gewenst effect geeft en uiteindelijk uitloopt op jankend op je bureau belanden.

ik wil mensen helpen, niet afzeiken.

ik probeer gewoon met eigen m'n eigen mening(die ik uit ervaring haal) mensen advies te geven, that's it!

[ Voor 50% gewijzigd door w4v3g0d op 16-06-2012 21:11 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de radiator extern moet het makkelijk lukken. De radiator intern wordt denk ik lastig.

• w4v3g0d
PilatuS schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:11:
Met de radiator extern moet het makkelijk lukken. De radiator intern wordt denk ik lastig.
had ik zelf nog niet aan gedacht.
da's wel een goeie :)

@TS wat vind jij van dit idee??

[ Voor 6% gewijzigd door w4v3g0d op 16-06-2012 21:13 ]

• Sn0wblind
[...]

Daar kom ik net helaas ruimte te kort, past wel een 160mm (2x80mm) rad overigens. Het gat daar zit namelijk aan de onderkant van de kast.

Helaas is die 4cm aan de bovenkant de enige ruimte die ik heb, de fan die er normaal zit verplaats ik dan naar de buitenkan van de kast. fan op max 2000rpm laten draaien daar, die aan de onderkant ook, die schuin net onder de CPU zit heb ik er nu ook al niet zitten dus daar zit wat ruimte, als de oversized lucht koeler van de kaart af is komt daar ook een hoop ruimte vrij, het is krap maar qua maten moet het wel lukkenl. Alleen het radiator gebeuren is een licht probleem, de standaard XSPC past er, die zit rond de 3cm, de koolance 120mm past er, Black ice stealth ookl. Alleen de EK en Black ice xtreme niet.
PilatuS schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:11:
Dacht ik wel aan, maar dan heb ik zoiets van, dan kan ik net zo goed maar een complete overhaul van de koelings hardware gaan doen, want dan lieve reen 360 rad en de CPU erbij, maar geen mooie case voor een extern rad die ook betaalbaar was kunnen vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sn0wblind op 16-06-2012 21:16 ]

• w4v3g0d
Hay Rin,

zat net weer dit topic door te spitten, en ik had toen eigenlijk in m'n hoofd dat jij waterkoeling in een best wel onmogelijke kast wilt hebben.
Ik dacht aan slangen+fittingen+benodigde bende, maar waar ik net op kwam is dat je natuurlijk ook een mini-loop kan aanleggen door middel van een beetje crea-bea te zijn met de compressie-fittingen van Bitspower.

Opzich zijn de omgevormde compressie fittingen/extenders prima vervangers voor buizen/slangen.

Weet niet of je al een oplossing hebt maar het gene hierboven is opzich een heel goed alternatief. :)

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
hardwarejunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:50:
sorry dat ik het zeg, maar als je van tevoren al weet dat je water koeling wil hebben, dan hou je daar toch rekening mee en dan neem je toch een geschikte kast. of niet??

[...]

dat 240 rad raden ze wss aan voor alleen de videokaart. en niet het gehele systeem, dat is naar mijn mening iig te weinig.

ik vind dat in een gemiddelde loop toch wel minimaal 2 rads moeten zitten :/ maar da's mijn mening maar.....
DIt is wel heel ongefundeerd en ook gewoon niet waar. Hangt helemaal af van welke rad je neemt, wat voor pomp, fans en hoe je de temps wilt hebben.
Er zijn zat systemen die prima koelen met 1 rad. Ik zou zelf niet voor 120mm gaan voor een graka maar dat kan wel. Een heel systeem is te koelen op een goede 240. met een 360 met bv enkel een cpu kun je de fans vaak gewoon uitlaten.
En of je een of twee rads nodig hebt hangt ook van de grootte van het rad af :-) met een 480 kun je met gemak een heel systeem koelen.

mixing a drink and music

• Gravit0n
  • Niet online
hardwarejunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:32:
ik zou het eerlijk gezegd niet eens proberen.
je hebt echt behoorlijk wat ruimte nodig wil je een goed werkende loop aanleggen.
denk ook aan het reservoir en de pomp he!

ik raad het je echt af.
VasZaitsev schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:37:
te weinig ruimte.

Zoals hardwarejunk zegt: te weinig ruimte voor een goede loop. Je moet inderdaad nog een reservoirtje hebben, en een pompje. Maar ik zou niet weten waar en hoe je die in de kast kan schoenlepelen.
Pomp en reservoir kun je in combinatie aanschaffen, dat is het minste van zijn problemen.
Netjes een radiator in die kast kwijt kunnen is het grootste probleem,

Een enkele GTX670 kan overigens prima gekoeld worden door een 120mm radiator.
Helemaal als ik eraan denk dat ik twee GTX480 kaarten met een 920 D0 in een loop heb hangen met een 280mm en een 120mm radiator. Beide kaarten komen niet boven de 75 graden en produceren per stuk toch een bak meer aan hitte.
waterkoeling is voor overklokkers hè.
Right, of voor personen die geen straaljager als PC willen. :')

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 20:48

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

hoeveel ruimte heb je op de plaat waar het moederbord op geschroefd zit?, evt kan je daar je ssd en je hdd naar verhuizen. evt de slangen van je wc achterlangs laten lopen scheelt al veel ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://4.media.hyves-static.net/1390297483/6/jdks/0/img1390297483.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://3.media.hyves-static.net/1444617698/6/FXu-/0/img1444617698.jpeg

zou deze set up passen?

Afbeeldingslocatie: http://6.media.hyves-static.net/1515735605/6/Z-mj/0/img1515735605.jpeg

If water polo was easy, it would be called football

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
dat zou helemaal cool zijn, ook dd cpu meenemen in de loop :D met een goede 240 kan dat best, even goed opletten welk rad je dan kiest en welke fans.

mixing a drink and music

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:45

BTU_Natas

Superior dutchie

180MM rad boven in?

Een goede vriend van mij heeft deze kast, en heeft het zo opgelost. Staat gelijk aan het koelvermogen van een 360 rad :)

Verwijderd

Kun je niet gewoon een 360rad aan de achterkant vastmaken? Kast lijkt me hoog genoeg en dan zie je hem ook niet zitten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Beide kaarten komen niet boven de 75 graden en produceren per stuk toch een bak meer aan hitte.
Dit geeft wel aan dat de koeling behoorlijk aan zijn max zit. Mijn overgeklokte HD7970 komt niet boven de 45 graden.

• Gravit0n
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:09:
[...]

Dit geeft wel aan dat de koeling behoorlijk aan zijn max zit. Mijn overgeklokte HD7970 komt niet boven de 45 graden.
Ja klopt, maar ik heb stilte op het oog.
Alles heb ik ook in een miditower gepropt, en ik moet zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat.
Ik wil alleen nog een radiator verplaatsen, echter denk ik niet dat dat superveel effect op de koelprestaties zal gaan leveren. Enkel esthetisch.

Kanttekening is overigens wel dat jouw HD7970 op 28nm gefabriceerd is en een iets lagere TDP heeft, en mijn GTX480's op 40nm gefabriceerd zijn.

*Edit: pic toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/14mcghe.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Gravit0n op 11-09-2012 19:24 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Heb je deze build al eens gezien? imho hét voorbeeld van hoe je zo'n klein kastje waterkoelt. En hij koelt er behoorlijke dikke hardware mee, zonder problemen. Dus schroef die V8 eruit, ga aan de slag en post je resultaten hier :7
Pagina: 1