Budget doch snelle en kleine HTPC

Pagina: 1
Acties:

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik wil mijn mediaspeler gaan vervangen door een HTPC.

Nu had ik zelf al het een en ander uitgezocht mbt tot zuinig, goedkoop, klein en toch snel. Maar natuurlijk wil ik weer iets, wat volgens de afmetingen niet kan. Namelijk een micro ATX bord, in een mini-itx kast. Daarover zo meer.

Eerst, wat heb ik al:

Geheugen; 2x2 gb ddr3 (corsair xms3 CMX4GX3M2A2000C9)
SSD; Crucial M4 64gb

Wat moet ik nog en heb ik uitgezocht;

moederbord; Asrock A75M-HVS pricewatch: Asrock A75M-HVS
proc; AMD A6-3500 Boxed pricewatch: AMD A6-3500 Boxed
behuizing; LC-Power LC-1320mi pricewatch: LC-Power LC-1320mi
proc koeler; Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3

Alles bij elkaar zou ik dan uit kunnen komen op 170 euro. Dat past mij namelijk wel :)

En dan nu waar het probleem komt. Ik kan geen micro-atx kast vinden die weinig kost en toch net zo lekker klein is als de genoemde LC power LC-1320mi. Deze heeft een ingebouwde 75w voeding, en het design zoals ik het graag zou willen. Nu zou er, naar de afmetingen kijkend, ook gewoon een micro-atx bord in moeten passen. Immers, de kast is 266mm breed, en 314mm diep. En de max maten van micro-atx is 244x244mm. Met een beetje passen en meten moet dit lukken toch? Dan komt de koeling nog; de gekozen koeler is 29 mm hoog. Dan hou ik nog dik 3cm over voor de hoogte van het moederbord met proc, in de behuizing. Toch?

En tot slot zal er nog een IR ontvanger bij moeten, en wil ik de boel aan gaan sturen dmv mijn logitech harmony. Iemand daar een goede tip over?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 12:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Interessant, met name hoop ik dat die voeding voldoende is als je de processor zwaar belast met een 3d game.

Tweede punt van zorg: mini itx behuizing en een ander moederbord. Weet niet of dit gaat passen.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 16-06-2012 21:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TFDev
De proc zelf zal nooit echt vol belast worden. En de max tdp is ook "maar" 65 watt. eigenlijk is de CPU gewoon overkill, maar ik wil wel dat ie goed toekomstveilig is.

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:34
ja maar je cpu is niet het enige onderdeel dat stroom zal gaan vragen.
volgens mij heb je zo op deze manier maar een hele kleine buffer mocht de cpu toch meer stroom nodig zijn.
bijvoorbeeld een download uitpakken of repareren kan ook al vrij belastend zijn voor de cpu.

als je dan een goedkope behuizing wilt zou je mischien ook nog kunnen gaan voor:

pricewatch: LC-Power LC-1400mi

pricewatch: MS-Tech LC-02

ziet er mischien wel iets groter uit maar dan zit je vervolgens ook wat ruimer met je voeding en het bord past er zeker in

[ Voor 44% gewijzigd door nickertNL op 16-06-2012 21:23 ]

• TFDev
Hij is eigenlijk alleen bedoelt voor het afspelen van films/series die opgeslagen staan op mijn andere pc, die als NAS/downloadbak/24/7 pc functioneert. Het probleem is gewoon dat alle behuizingen met grotere voedingen me al snel te duur worden. Het is en blijft maar een probeersel. Maar als het bij voorbaat al gedoemd is om te mislukken heeft t ook weinig zin...

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:34
nou tis niet gelijk persee gedoemd hoor:P het plan is gewoon een klaar kleine aanpassingen nodig:P

Verwijderd

LC-Power en MS-Tech zijn echt een merken die je graag wil mijden...

• TFDev
En waarom als ik mag vragen? T klinkt niet echt spannend, mee eens, maar gaat het dan om de voedingen oid? Want een behuizing zal niet zomaar uit elkaar donderen toch?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De voedingen zijn niet super. Die behuizingen van hun met ander merk voedingen zijn prima. Een behuizing zal idd niet uit elkaar donderen, al zal de ene behuizing wel fijner werken dan de ander.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TFDev
Ik zit ondertussen nog even verder te kijken, en te meten... De volgende behuizing bijvoorbeeld';

pricewatch: Techsolo TC-2200

Is ong 1.5 cm smaller dan mijn Denon AVR 2310 (waar die bovenop komt), maar is ook 103mm hoog. En in de tv meubel heb ik nog zo'n 105mm over. Iets wat nooit goed zal gaan ben ik bang...

Kleine edit; deze behuizing heeft geen fan aan de bovenkant, dus wat dat betreft zal het goed moeten gaan. Als de gemeten hoogte iig inc de voetjes onder de kast is, want mijn versterker moet ook nog kunnen ademen...

[ Voor 21% gewijzigd door TFDev op 16-06-2012 21:57 ]

Verwijderd

Ik vind het tricky. Bovenop mijn receiver ligt mijn center speaker en deze bedekt ongeveer 50% van de receiver, waardoor deze een stuk warmer wordt omdat de warme lucht niet goed weg kan. Eigenlijk bevalt me dat niks, maar ik heb helaas geen andere keuze. Als jij die wilt hebt zou ik het nog een keer overwegen.

Overigens wordt dit een behoorlijke gok ben ik bang, omdat je niet weet of de voetjes in de 103mm meegemeten zijn. Bij een MS-tech kast bleek dit niet het geval, daarom paste deze bij mij niet.

• TFDev
Ik bedacht me net dat in het kastje ernaast de NAS toch weggaat, en de PS3 ook makkelijk bovenop deze kast kan staan (en die vertrekt als de boel boven af is toch naar boven) Dus dat is helemaal geen issue. Enige is dat ik wel even een keer een IR extender aan moet schaffen, aangezien hij achter een dicht deurtje zit. Problem solved. Ook met betrekking tot een afstandsbediening! Zijn er verder nog tips/tricks waar ik op moet letten? Ik zal zo even een bijgewerkt "boodschappenlijstje" posten.

edit; bijgewerkt lijstje.

Al in bezit;

SSD
4 gig geheugen

Nog aan te schaffen;

kast; pricewatch: Techsolo TC-2200
moederbord; pricewatch: Asrock A75M-HVS
proc; pricewatch: AMD A6-3500 Boxed
proc koeler (aftermarket ivm stilte); pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Als ik dan alles bestel bij azerty moet ik nog zo'n 215 euro betalen. Wel 45 meer dan net, maar in een kast wat zeker past, met een voeding die voldoet...

[ Voor 45% gewijzigd door TFDev op 16-06-2012 22:28 ]

• batteries4ever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 11:56
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:02:
Ik vind het tricky. Bovenop mijn receiver ligt mijn center speaker en deze bedekt ongeveer 50% van de receiver, waardoor deze een stuk warmer wordt omdat de warme lucht niet goed weg kan. Eigenlijk bevalt me dat niks, maar ik heb helaas geen andere keuze. Als jij die wilt hebt zou ik het nog een keer overwegen.
/quote]

Hoe dat zo: geen ruimte om b.v. 1 cm hoge blokjes tussen luidspreker en versterker te plaatsen? dat zou denkelijk al veel helpen...

Verwijderd

Nope, sterker nog, de center speaker duwt de plank erboven (daar staat de decoder op) zelfs een centimer omhoog. Pootjes eronder kan wel, dan wordt de plank nog wat extra naar boven geduwd maar dan kloppen de verhoudingen van het TV-meubel niet meer. Moeilijk uit te leggen :)

Verwijderd

Killed-1 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:35:
En waarom als ik mag vragen? T klinkt niet echt spannend, mee eens, maar gaat het dan om de voedingen oid? Want een behuizing zal niet zomaar uit elkaar donderen toch?
Slechte behuizingen, alleen sommigen hebben hier niet zo'n groot probleem mee. Dus bijvoorbeeld, dun metaal daardoor eerder/meer last van resonantie. Luide en goedkope fans, eerder stuk. Slechte verf laag, dus eerder krassen en ga zo maar door.

En natuurlijk de voeding welke gebruikt wordt is bijna altijd bagger.
Killed-1 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:55:
Ik zit ondertussen nog even verder te kijken, en te meten... De volgende behuizing bijvoorbeeld';

pricewatch: Techsolo TC-2200
Dit is er dus ook zo'n één, kijk maar eens voor de grap naar de MS-Tech MC-1200, die is bijna identiek. Zo zie je ook precies wat zulke merken doen, goedkope rommel uit China halen, eigen naampje geven en verkopen maar voor minimaal het dubbele van de inkoopsprijs.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 00:13
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:51:
[...]

Slechte behuizingen, alleen sommigen hebben hier niet zo'n groot probleem mee. Dus bijvoorbeeld, dun metaal daardoor eerder/meer last van resonantie. Luide en goedkope fans, eerder stuk. Slechte verf laag, dus eerder krassen en ga zo maar door.

En natuurlijk de voeding welke gebruikt wordt is bijna altijd bagger.
Is natuurlijk simpel op te lossen, door wat isolatie materiaal van paar euro aan te brengen. Vaak zijn de fans ook gewoon acceptabel zolang ze niet op vol vermogen staan te blazen. Vaak is het helemaal niet nodig dat een fan 100% draait en kun je het makkelijk af met 30/40% snelheid, en dan zijn ze echt wel stil. Goed paar stille fans kosten ook de hele wereld niet 5 tot 15 euro per stuk, dat rechtvaardigt nog steeds geen kast van 100+. Als ik kijk naar bijvoorbeeld cooler master kasten, deze kosten zonder voeding 20 tot 30 euro met voeding gaan ze over de 100 Euro, terwijl je ook gewoon een goede degelijke voeding kunt kopen rond 30 euro. Die kast van 100 euro is exact het zelfde als die kast van 30 euro.

Verwijderd

Als ik de keuze zou hebben tussen een goedkoop bouwproject of een wat duurder model dat er direct staat dan ga ik toch voor het tweede. Isolatiemateriaal is leuk, maar voordat je alles 100% gefintuned hebt ben je al een aantal uur verder. Slechte fans maken veel lawaai en kunnen niet altijd ingesteld worden op 30%. Vaak hebben goedkope behuizingen ook ventilatie issues en word je hardware lekker warm (MS-tech).

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Killed-1 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:23:
Hij is eigenlijk alleen bedoelt voor het afspelen van films/series die opgeslagen staan op mijn andere pc, die als NAS/downloadbak/24/7 pc functioneert. Het probleem is gewoon dat alle behuizingen met grotere voedingen me al snel te duur worden. Het is en blijft maar een probeersel. Maar als het bij voorbaat al gedoemd is om te mislukken heeft t ook weinig zin...
Als je toch alleen maar films/series gaat streamen/kijken, is dan zo'n pockettv-achtig ding niet iets voor je? Niet goedkoper per se in aanschaf misschien (weet de gemiddelde prijs niet voor dat soort dingen), maar zeker in gebruik en mits de juiste smartphone ook nog eens makkelijk te besturen...

Verwijderd

Practics schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:22:
[...]

Is natuurlijk simpel op te lossen, door wat isolatie materiaal van paar euro aan te brengen. Vaak zijn de fans ook gewoon acceptabel zolang ze niet op vol vermogen staan te blazen. Vaak is het helemaal niet nodig dat een fan 100% draait en kun je het makkelijk af met 30/40% snelheid, en dan zijn ze echt wel stil. Goed paar stille fans kosten ook de hele wereld niet 5 tot 15 euro per stuk, dat rechtvaardigt nog steeds geen kast van 100+. Als ik kijk naar bijvoorbeeld cooler master kasten, deze kosten zonder voeding 20 tot 30 euro met voeding gaan ze over de 100 Euro, terwijl je ook gewoon een goede degelijke voeding kunt kopen rond 30 euro. Die kast van 100 euro is exact het zelfde als die kast van 30 euro.
Als je al die dingen gaat doen en een fatsoenlijke voeding gaat halen, kom je duurder uit dan een fatsoenlijke kast en voeding. Je koopt immers de helft van de onderdelen twee keer, maar je blijft nog steeds zitten met een kwalitatief mindere behuizing. :P

• Practics
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:25:
Als ik de keuze zou hebben tussen een goedkoop bouwproject of een wat duurder model dat er direct staat dan ga ik toch voor het tweede. Isolatiemateriaal is leuk, maar voordat je alles 100% gefintuned hebt ben je al een aantal uur verder. Slechte fans maken veel lawaai en kunnen niet altijd ingesteld worden op 30%. Vaak hebben goedkope behuizingen ook ventilatie issues en word je hardware lekker warm (MS-tech).
goed als je er zo overdenkt en die paar euro meer er voor uit wil geven, geen tweakers gehalte wil: http://www.asrock.com/net...D%20Series#Specifications

2 jaar garantie stop hem ergens in een lade en je hoort hem nooit weer. warmte zou geen probleem worden zie garantie. Na 2 jaar is de hardware toch veroudert wil je mee doen aan het nieuwste ;)

Verwijderd

Practics schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:29:
goed als je er zo overdenkt en die paar euro meer er voor uit wil geven, geen tweakers gehalte wil: http://www.asrock.com/net...D%20Series#Specifications
Tweakers gehalte is in mijn ogen goede spullen kopen die het rechtvaardigen er energie in te steken om ze nog iets beter te laten functioneren en niet rommel kopen omdat het goedkoop is en dan proberen er toch nog iets van te maken.

• Practics
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:28:
[...]

Als je al die dingen gaat doen en een fatsoenlijke voeding gaat halen, kom je duurder uit dan een fatsoenlijke kast en voeding. Je koopt immers de helft van de onderdelen twee keer, maar je blijft nog steeds zitten met een kwalitatief mindere behuizing. :P
Daar vergis jij je sterk in heb toevallig zelf deze week een mediacenter gebouwd in een cooler master kast van 28 euro met een be quiet L7 voeding. PC is stil op een stille slaapkamer (met fans op 30% cpu stock koeler 30% systeem komt niet boven 50 graden uit met 1080P materiaal) Vertel mij maar welke kast ik kan kopen voor pak en beet 65 euro met kwaliteit a voeding die stil is.

Heb kasten gehad van meer dan 150+ die meer lawaai maakte dan dit systeempje vergeet niet dat je met redelijk energie zuinige hardware werkt.

Verwijderd

Of ik snap jou niet of je spreekt jezelf nu tegen. Het bedrag van een behuizing + voeding is irrelevant als je een goede set koopt. Dat hoeft niet minimaal 100€ te kosten, dat kan prima voor 65€. Zelf heb ik een Gigabyte GZ-M1 behuizing (30€) en BeQuiet PP 300w (35€) en die is ook enorm stil. Zo'n combo is veel beter dan een MS-tech behuizing van pak em beet 60€ inclusief voeding, omdat MS-tech en vergelijkbare leveranciers kwalitatief minder goede behuizingen+voedingen leveren.

Mijn punt was dus dat je beter een losse combi kunt kopen (goede behuizing, goede voeding) in plaats van rommel waaraan je zelf vanalles moet toevoegen en 'tweaken' voordat het enigszins te pruimen is. Blijkbaar heb ik dan een laag 'tweakgehalte', maar nu kom je zelf met een vergelijkbaar argument :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2012 15:47 ]

• Practics
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:46:
Of ik snap jou niet of je spreekt jezelf nu tegen. Het bedrag van een behuizing + voeding is irrelevant als je een goede set koopt. Dat hoeft niet minimaal 100€ te kosten, dat kan prima voor 65€. Zelf heb ik een Gigabyte GZ-M1 behuizing (30€) en BeQuiet PP 300w (35€) en die is ook enorm stil. Zo'n combo is veel beter dan een MS-tech behuizing van pak em beet 60€ inclusief voeding, omdat MS-tech en vergelijkbare leveranciers kwalitatief minder goede behuizingen+voedingen leveren.

Mijn punt was dus dat je beter een losse combi kunt kopen (goede behuizing, goede voeding) in plaats van rommel waaraan je zelf vanalles moet toevoegen en 'tweaken' voordat het enigszins te pruimen is. Blijkbaar heb ik dan een laag 'tweakgehalte', maar nu kom je zelf met een vergelijkbaar argument :?
Goed ik quote the mask die vond dat alle goedkope kasten rommel was en daar reageerde ik eigenlijk op. Ik quote jou verder ook niet. O-) :z

The mask stelt dus dat je beter een kast a 200 euro kunt kopen, dan een losse combo zo als wij beide over eens waren. Al verschillen wij hoogstens in de mening of je wel of niet tijd moet steken in een kast van 30 euro om hem nog stiller te maken. ;) (die discussie wil ik best voeren met je over DM niet in dit topic)

[ Voor 13% gewijzigd door Practics op 17-06-2012 16:16 ]

Verwijderd

Practics schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:14:
[...]

Goed ik quote the mask die vond dat alle goedkope kasten rommel was en daar reageerde ik eigenlijk op. Ik quote jou verder ook niet. O-) :z

The mask stelt dus dat je beter een kast a 200 euro kunt kopen, dan een losse combo zo als wij beide over eens waren. Al verschillen wij hoogstens in de mening of je wel of niet tijd moet steken in een kast van 30 euro om hem nog stiller te maken. ;) (die discussie wil ik best voeren met je over DM niet in dit topic)
Wat een onzin verkondig jij...
Pagina: 1