Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apple 1 prijsvergelijking

Pagina: 1
Acties:

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er is in nieuws: Werkende Apple I brengt 296.000 euro op bij veiling kennelijk een denkfoutje gemaakt in de stelling dat de Apple I ooit omgerekend 527,54 euro kostte, want dat kan helemaal niet.

Om te beginnen bestond de Euro in 1976 nog niet, zodat er toen geen wisselkoers was. Bovendien was de dollar toen niet hetzelfde waard als op enig moment dat er wel een wisselkoers bestond.Ik heb niet het idee dat daar rekening mee gehouden is, en dat staat er ook verder niet bij.

Kort en goed: Als je de kale prijs zonder correctie wilt vergelijken dan staat gewoon de dollarprijs erbij, dat lijkt me veel makkelijker. Een onjuist bedrag in euro's zorgt dan alleen maar voor verwarring.

Of aan de andere kant als je een idee wilt hebben van de nieuwprijs naar huidige maatstaven dan kom je er niet met alleen de actuele wisselkoers van de dollar, die wijkt met een aantal jaar verschil al zoveel af dat de vergelijking dan nergens meer op slaat.

Van het laatste had ik binnen het topic al een zo correct mogelijke berekening gemaakt, inclusief bronvermelding.

[ Voor 12% gewijzigd door mae-t.net op 16-06-2012 19:24 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Kan niet veel koersinformatie vinden, maar in 1976 was 2,5 dollar ongeveer 1 DM waard, en een Euro is 1.95583 DM.

$666,66 = 266DM = 521 Euro

Lijkt mij redelijk kloppen. En de reden dat we het omrekenen naar euro is omdat we tegenwoordig ook die euro hebben, en we kan je beter in je hoofd vergelijken. Uiteraard zit er geen inflatiecorrectie bij, maar het omrekenen van '76 dollars naar euro's is opzich prima te doen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-11 23:17
Kees schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:42:
Kan niet veel koersinformatie vinden, maar in 1976 was 2,5 dollar ongeveer 1 DM waard, en een Euro is 1.95583 DM.

$666,66 = 266DM = 521 Euro

Lijkt mij redelijk kloppen. En de reden dat we het omrekenen naar euro is omdat we tegenwoordig ook die euro hebben, en we kan je beter in je hoofd vergelijken. Uiteraard zit er geen inflatiecorrectie bij, maar het omrekenen van '76 dollars naar euro's is opzich prima te doen.
Nope in 1976 was 1 dollar 2,5 DM.

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:13
Volgens WolframAlpha was 666 dollar in 1976 vergelijkbaar met 2686 dollar nu, wat met de huidige koers weer 2125 euro is.

Bron: http://www.wolframalpha.c...llar+in+1976+worth+now%3F

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het probleem is dat 'omgerekend' niet zoveel zegt, want er zijn nogal wat manieren om het om te rekenen. De duidelijkheid lijkt mij erbij gebaat om alleen de originele dollarprijs te vermelden en daar heb ik dus maar even voor gezorgd.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.