CPU of GPU? HTPC

Pagina: 1
Acties:

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-02 19:14

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Ik heb voor vaderdag een HTPC gekocht voor mijn vader.

Specs:
Kast: Fujitsu Siemens Mini tower grijs/zilver
Voeding: Coolermaster eXtreme Power Plus 460W (120mm fan)
Processor: Intel Dual Core Celeron E1500 @ 2,2Ghz S775
Videokaart: AMD HD 4350 512MB pci-e
Koeler: Intel boxed koeler
Moederbord: Foxconn 45CM-S mATX
Geheugen: 2Gb kit Corsair XMS DDR2 800 (2x1Gb)
Data HDD1: Maxtor DiamondMax 11 500Gb 7.200rpm SATA
Optisch: LiteOn DVD RW 16x SATA

Draait win7 home premium 64-bit sp1 met XBMC 11.0.

Ik heb met bepaalde films het idee dat het af en toe wat schokt, en ik denk dat het aan de low-end componenten ligt. Is het beter om de CPU te upgraden, of toch de GPU?

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-03 21:50
ik zou gaan voor een GPU, die wordt meer belast tijdens het afspelen van videomateriaal dan een CPU.
en daarvoor heb je nog niet eens een beest van een kaart nodig. de kaarten van rond de 50 euro zijn meer dan prima instaat om 1080P content af te kunnen spelen. ik zou persoonlijk gaan voor een Nvidia kaart vanwege de naar mijn mening betere video ondersteuning.

[ Voor 16% gewijzigd door Djampire op 16-06-2012 18:49 . Reden: toevoeging ]

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 22:16
* in mijn geval* doet de cpu tijdens het afspelen met XBMC bijna niets (1-5%) terwijl de GPU hard aan het werk is, aangezien ik de DXVA functie gebruik. Je zou eens kunnen kijken of die hebt aangevinkt.

Ik blijf er een hard hoofd in houden of dit wel gaat werken, lees bijvoorbeeld dit artikel: http://zachsaw.blogspot.n...o-in-mpc-hc-dxva-for.html

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
jens17 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:48:
* in mijn geval* doet de cpu tijdens het afspelen met XBMC bijna niets (1-5%) terwijl de GPU hard aan het werk is, aangezien ik de DXVA functie gebruik. Je zou eens kunnen kijken of die hebt aangevinkt.

Ik blijf er een hard hoofd in houden of dit wel gaat werken, lees bijvoorbeeld dit artikel: http://zachsaw.blogspot.n...o-in-mpc-hc-dxva-for.html
Ik heb de DXVA functie aan, en er staat een vinkje bij DXVA2.

Ik heb wel veel gelezen dat XBMC redelijk kieskeurig kan zijn en liever een NVIDIA kaartje heeft dan AMD/ATI.

Welk low-budget kaartje raden jullie aan?

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 03:30
Heb zelf een pricewatch: Asus ENGT520 SL/DI/512MD3(LP) gekocht toen ik een videokaart nodig had die 2560x1440 kon aansturen en verder geen eisen stelde anders dan video's afspelen.
Zuinig, laatste generatie NVIDIA PureView en passief gekoeld.

Tevens ook low profile te maken met meegeleverde bracket wat handig kan zijn voor htpc's :)

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

hostler schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:08:
[...]

Ik heb de DXVA functie aan, en er staat een vinkje bij DXVA2.

Ik heb wel veel gelezen dat XBMC redelijk kieskeurig kan zijn en liever een NVIDIA kaartje heeft dan AMD/ATI.

Welk low-budget kaartje raden jullie aan?
Bovenstaande PC moet prima met DXVA kunnen streamen, ik heb namelijk 2 jaar een HTPC gehad met een Radeon 4350 er in en daarmee streamde ik 50GB blu-rays zonder enig probleem. Weliswaar met een C2D E4600 ipv Celeron, maar toch; de CPU gebruikte slechts 4% tijdens streamen.

Tijdens het streamen kun je met een letterknop op je keyboard (ergens rechts, ik geloof de O) info over het afspelen zien. Je zou daar eens kunnen kijken wat de load van de CPU is. Als die met DXVA op 100% blijft dan is of je CPU heel zwak of DXVA werkt niet lekker. Probeer ook eens met WMPHC (applicatie) te streamen om te kijken of het dan wel lukt.

Koop dus nu geen andere videokaart en ga eerst eea uitproberen. Jouw kaart moet dit gemakkelijk trekken namelijk. Tevens vind ik het jammer dat anderen direct een GPU upgrade adviseren :?

Ter aanvulling: jouw CPU loopt rondjes rond een AMD E350; een setup die veelvuldig gekozen wordt als HTPC en waarvan geclaimed wordt (ik heb er nooit een aan het werk gezien) dat deze vlekkeloos HD streamt. Zie hier.

Hoe is je geheugengebruik tijdens het streamen en vanaf welke bitrate schokt het?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 22:08 ]

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Geheugengebruik zit goed, rond 1,3/1,4gb tijdens het afspelen van een bluray rip film.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/syl6a0.jpg
Klik voor vergroting

Hugo 1280x720 (had ook even Fast Five 1080p getest).
Het loopt erg soepel, perfect dus, maar schokt dan heel even/kort en speelt vervolgens weer soepel verder.

Als ik via de ingebouwde media player van onze Samsung TV content kijk van m'n HTPC boven dan gaat het perfect en zonder haperingen (over wifi). (boven staat mijn HTPC, met alle content, en beneden de HTPC waar dit topic over gaat, zonder content.)

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 20:04
Staat de schermverversfrequentie wel op 24Hz ipv 60Hz in windows? Je kan ook de optie in xbmc activeren dat xmbc automatisch dat verandert

Verwijderd

De file die je nu speelt is zo ontzettend laag qua bitrate dat dit niet aan je hardware kan liggen. De videostream is 1.8MB/s, waar de 4350 bij mij streams van meer dan 20MB/S zonder problemen afspeelt. Je CPU verbruikt 7% en is dus niet de bottleneck.

Steam je via Wifi?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
hberntsen schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:38:
Staat de schermverversfrequentie wel op 24Hz ipv 60Hz in windows? Je kan ook de optie in xbmc activeren dat xmbc automatisch dat verandert
Wat is daar het voordeel van? Heb het bij mijn eigen HTPC ook niet ingesteld en daar draait het perfect.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:38:
De file die je nu speelt is zo ontzettend laag qua bitrate dat dit niet aan je hardware kan liggen. De videostream is 1.8MB/s, waar de 4350 bij mij streams van meer dan 20MB/S zonder problemen afspeelt. Je CPU verbruikt 7% en is dus niet de bottleneck.

Steam je via Wifi?
Yep, wifi-g, de TV (welke het wel soepel speelt is wifi-n). De HTPC beneden staat dusdanig ver van de meterkast vandaan dat ik er (nog) geen kabel heb liggen.

Verwijderd

Dan begin eerst maar eens met een kabel/beter wifi netwerk voordat je een CPU of GPU gaat upgraden :) Stotteren duidt op bandbreedte tekort = wifi.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 20:04
Mijn philips tv heeft 'HD Natural Motion', die techniek maakt het beeld veel soepeler. Als ik echter een film van 24 fps afspeel terwijl windows op 60Hz staat schokt het beeld elke seconde. Dat komt omdat windows die 24 beeldjes niet netjes kan verdelen over 60Hz en dus af en een beeldje extra moet herhalen, de hd natural motion snapt dat niet en dus schokt het beeld. Toen ik mijn windows op 24Hz zette ging het constant vloeiend

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:47:
Dan begin eerst maar eens met een kabel/beter wifi netwerk voordat je een CPU of GPU gaat upgraden :) Stotteren duidt op bandbreedte tekort = wifi.
Ik heb nu een kabeltje van de router naar een switch en dan weer een kabeltje naar de HTPC beneden (beetje een omweg maar voor testen kan 't prima). Het lost echter 't probleem niet op.
hberntsen schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:47:
Mijn philips tv heeft 'HD Natural Motion', die techniek maakt het beeld veel soepeler. Als ik echter een film van 24 fps afspeel terwijl windows op 60Hz staat schokt het beeld elke seconde. Dat komt omdat windows die 24 beeldjes niet netjes kan verdelen over 60Hz en dus af en een beeldje extra moet herhalen, de hd natural motion snapt dat niet en dus schokt het beeld. Toen ik mijn windows op 24Hz zette ging het constant vloeiend
Ik heb nu ingesteld dat het aantal Hz wordt aangepast aan de film, helaas biedt dit ook niet de oplossing.

Screen van Avatar (40GB blu-ray):
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/286y2qc.jpg
klik voor vergroting

Het aantal mb/s schomelt wel behoorlijk, soms is het 20, soms 30 en soms 40. Moet dit constant zijn of...?

Avatar schokt overigens niet meer/minder dan een 8gb bluray ripje.

edit: maar zoals ik al zei, het loopt heerlijk soepel, dan schokt het beeld hééél kort en speelt vervolgens weer heerlijk af.

[ Voor 4% gewijzigd door hostler op 16-06-2012 23:42 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Heb dat ook wel eens aan de hand gehad, en bleek toen te verhelpen te zijn door de refresh-rate aan te passen van 60Hz naar 24Hz. Om een of andere reden wilde het maar niet fatsoenlijk werken als dat niet was aangepast, ondanks dat zowel tv als videokaart deze frequenties makkelijk aan zouden moeten kunnen.

iRacing Profiel

Pagina: 1