• racefreaka
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik heb sinds enige tijd een nieuw syteem dat draait op Windows 7 Ultimate 64

Ik had een oud Q6600 en deze was toe aan een update.
Haast alles in nieuw aangeschaft. De videokaart had ik in het oude systeem al een maand in gebruik (zonder problemen). Dit was wel op windows xp.

Het systeem ziet er als volgt uit:
Intel i7 2600K @ 3,4GHz
Asus p8p67 Pro (laatste bios erin geschoten)
16 Gb Corsair @ 1600MHz (CMZ16GX3M4A1600C9 4x4gb)
Asus ENGTX470 1280Mb
Huntkey 700w voeding

Als ik hem op deze manier wil gebruiken dan knalt het systeem er steeds uit. De ene keer als hij aan het opstarten is. De andere keer als ik bij windows inlog en soms pas na 10 min ofzo en er zijn ook keren bij dat ik (na een keer een reboot door een crash te hebben gehad) gewoon een paar uur achter elkaar kan computeren. De BSOD melding (weet zo even de code niet) gaf aan de het videokaart gerelateerd was.
Als ik de videokaart vervang door mijn oude 7800GT 256mb dan doet het systeem het gewoon goed. Zit er nu dus ook mee te werken.

Mijn eerste gedachten gingen dan natuurlijk ook uit naar de videokaart maar ik heb deze terug gebracht naar cdromland en is daar getest en goed bevonden. MEM86 test heb ik ook gedraait gehad en geeft aan ook niks raars te hebben gevonden. Ook tijdens videobewerken in after effect en premiere pro is er niets aan de hand als ik de 7800GT gebruik.

Nu heb ik echt geen idee meer waar ik het in moet zoeken en hoe ik verder nog wat kan proberen.

Ik hoop dat er hier iemand is met een goed idee.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27
Al eens met een andere voeding geprobeerd?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nielson schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:16:
Al eens met een andere voeding geprobeerd?
Mee eens, Huntkey is nou niet bepaald een kwaliteitsmerk voeding

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
Welke Nvidea driver heb je geinstalleerd ?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Verschillende drivers proberen, oude en nieuwe.
Driver verwijderen, dan resten verwijderen met driver cleaner, dan pas de nieuwe/andere installeren.

Andere voeding lenen kun je ook proberen.
En andere hardware verwijderen die niet nodig is.

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 19:55

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ofwel de voeding ofwel de GPU.
Mocht je de gpu willen testen, zet dan 'intel graphics hd' aan en test of je pc uitvalt.
Test ook je voeding eens goed door voorbeeld je pc te laten stresstesten.
(ik raad je wel niet aan om je voeding te stressen, of toch niet via een stresstest)

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Verwijderd

DaLoona schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:38:
[...]

Mee eens, Huntkey is nou niet bepaald een kwaliteitsmerk voeding
You serious? Huntkey Jumper is anders een prima voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 22:57 ]

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
Effe serieus, aangezien zijn systeem soms een paar uur functioneert zonder problemen en de BSOD verwijst naar een videokaart gerelateerde error, is het in mijn opinie zijn drivers van de grafka. Het is algemeen geweten dat de nieuwe drivers (sommige) van NVidia problemen geven met de oudere series GTX 4xx en GTX 5xx. Zoals reeds hierboven vermeldt, terug gaan naar een oudere driver versie, bvb versie 295.73.

• racefreaka
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik heb er al een keer een andere voeding op gehad. Het was een oudere targan voeding en daar kreeg ik geen ander resultaat mee.

Wat drivers betreft heb ik alleen steeds de laatste nieuwe gebruikt. Ik zal die oudere drivers eens zoeken en die proberen. Al vind ik dat wel wat vreemd omdat er eigenlijk ook altijd geadviseerd word om de laatste te gebruiken. Maar probeer het wel.

Een stress test heb ik ook gedaan in de vorm van 3d marks. Zowel met de 7800gt als met deze. Zodra hij een tijdje stabiel draait is die stress test ook geen probleem.

Wat ik me verder eigenlijk afvroeg is of het geheugen geen problemen kan opleveren omdat hij niet in de Lijst staat van het goedgekeurde geheugen bij dit moederbord. Al lijkt me dit ook vreemd omdat het bij de ene vrideokaart wel goed gaat en bij de andere niet.

Ik vrees dat ik hem anders maar een keer moet laten onderzoeken. Zonder reserve spul kom ik niet veel verder denk.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40
Als hij met je oude videokaart geen probleem geeft, lijkt het me toch echt of de GPU, of de voeding. Het probleem zal dus niet in je geheugen zitten. Wat je altijd nog kan proberen is de bios van de videokaart flashen.
Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik de videokaart een tijdje stressen in een andere pc, om op die manier de andere componenten uit te sluiten.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

'Je moet een A-merk voeding proberen. Cooler Master, Antec. Ik denk dat in samen werking met je GTX470 een groot verbruiker is, en dus veel vraagt van je systeem.

Johann Sebastian Bach

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Kijk eens in je handleiding van je mobo ,ik dacht dat een 600w A kwaliteit voeding aangeraden word om het systeem stabiel genoeg te laten werken.

If you want to use two or more high-end PCI Express x16 cards, use a PSU with 1000W power or above to ensure the system stability

Bladzijde 2-26 pdf

Die graka van jou lust ook aardig wat stroom ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Speedy-J op 18-06-2012 12:12 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:20

djfrankel

It's a trap!

Nivida_intel schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:57:
'Je moet een A-merk voeding proberen. Cooler Master, Antec. Ik denk dat in samen werking met je GTX470 een groot verbruiker is, en dus veel vraagt van je systeem.
In plaats van dat je mensen meteen adviseert om andere hardware te kopen nou bijdraagt om er achter te komen wàt nu de errors veroorzaken.

700W is meeeeeeeer dan voldoende. Ik denk dat je zo'n systeem met gemak op een 500W a-merk voeding kan draaien. Dus een 700W niet zo a-merk is echt wel voldoende.

Ik zou in eerste instantie adviseren om de temperaturen eens in de gaten te houden met, core-temp, msi afterburner. En checken of alle settings in de bios goed staan, of misschien een bios update uitvoeren. Let wel bios update is niet zonder risico's, dus zorg wel dat je goed op de hoogte bent.

• racefreaka
Ik ga morgen proberen het een en ander te testen. Temperatuur lijkt me stug want hij reboot ook gerust bij het inloggen van windows of het opstarten van explorer.

Ga het in ieder geval allemaal even checken en uitproberen.

Bedankt voor de tips.

• racefreaka
Ik heb alle tips geprobeerd maar geen succes. Heb besloten om hem weg te brengen om hem te laten onderzoeken.

Toch bedankt iedereen.
Pagina: 1