Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke software kan je mp3 collectie herorganiseren

Pagina: 1
Acties:

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 21:12
Ik heb een kleine muziek collectie opgebouwd de laatste jaren maar deze is eigenlijk een "zooitje" geworden.

Dit komt vooral door de huidge MP3 spelers die eigenlijk allemaal met TAGs werkend etc, ouderwets selecteren om een map wat je wilt afspelen gaat vaak niet meer. Daarnaast heb ik jaren lang muziek in mapjes gezet en niet veel gedaan aan ze te sorteren, dus ook allemaal mijn fout :)

Nu wil ik de collectie eens gaan "opschonen" en gaan "inrichten" echter het zijn best veel nummers.

Voordat ik hier uren/weken in ga steken heb ik eens gekeken of er software is wat dit doet maar kan eigenlijk niets vinden, ik zal wel niet goed gekeken hebben vandaar ik het hier vraag.

Bestaat er software wat kan:
- muziek scannen en alles organiseren
- mapjes aanmaken en soort bij soort zetten
- album tags goed zetten
- eventueel ontbrekende album info aanvullen

De muziek staat NIET op mijn pc maar op mijn (synology) NAS, dus bij voorkeur software was op de NAS kan draaien of wat niet al te veel impact heeft voor het netwerk en pc en bij voorkeur freeware software.

Wat afvalt is itunes, dit vind ik een rampen programma en ik heb ook geen ipod

Enige tips zijn erg welkom!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tags opschonen en veel hiervan kan automatisch met Mp3Tag. In mapjes plaatsen kan waarschijnlijk ook.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Super_ik

haklust!

MusicBrainz! Dat scant je verzameling en zoekt op een website de juiste info erbij. Je kunt scripten hoe je je directories ingedeelt wil hebben, vb:
code:
1
$if($eq(%albumartist%,Various Artists),compilaties/%album% \($left(%date%,4)\)/$num(%tracknumber%,2) - %artist% - %title%,$lower($left(%albumartistsort%,1))/%albumartist% - %album% \($left(%date%,4)\)/$num(%tracknumber%,2) - %title%)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• rob3rt
de tags wel, maar niet in mapjes en niet automatisch.
Je moet dus per mapje alles gaan instellen met de hand.

Wat ik zoek is dat ie bv Album naar op de naam van het mapje zet.
Een hoofdmap aanmaakt bv "Prince" en daarin dan alle albums zet van deze artiest en vervolgens de Album tag op Prince etc..
Zo ook een mapje "top40" of "verzamel cd's" etc

Dus echt je mp3 mapjes ook fysiek en "logisch" indeelt

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Super_ik

haklust!

Musicbrainz Picard deelt je ook je directories opnieuw in en verplaatst je mp3s. En kan ook een frontje erbij scrapen

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-11 19:22
Ik gebruik MediaMonkey, ik geloof dat die dat allemaal kan.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Mediamonkey, songbird, mp3tag&rename.. etc etc.
Google is je vriend, wat had je zelf al gevonden?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:24
een nuttige tip: Loewie's weblog: Sorteren kun je leren

al zeg ik het zelf :)

schaamteloze zelfpromotie

Ondertussen tag ik alles via een custom powershell script. doet 120 gb aan albums op ca. 2,5 uur! om een indicatie te geven.

discogs

• rob3rt
heb eigenlijk niets gevonden wat doet wat ik wil.
Genoeg programma's die of het 1 of ander doet maar niet 1 die alles netjes sorteert, zal wel niet bestaan.

Mp3Tag leuk voor taggen, alleen moet je alles zelf instellen, deze kan niet automatisch bv het album zetten op de map naam voor je hele collectie, moet je dus zelf per mapje apart doen....

Musicbrainz Picard zet alles wel in mapjes neer alleen krijg je 1 mapje 2 songs etc, ook dat wil ik niet, wil bv:
Map: Micheal Jackson -- > bad --> alle nummers van dit album
Map: Micheal Jackson --> history -- alle nummers van dit album
Dit werk redelijk goed maar zodra je bij "verzamel cd's" kotm gaat het mis, bv heb vele mapje van bv "top 40 week 34 2011" met alle nummers van deze week. Na het automatisch sorteren blijft er niets meer over en zijn alle nummer verdeeld onder album van bv de artiest etc

Wat ik dan wil is:
Top 40 --> 2011 --> week 34 --> alle nummers welke bij deze week horen, deze getagged op de naam van de map, niet van de artiest/album etc..

Maar wat ik wil kan gewoon dus niet, jammer :)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
mp3tag, daarna iTunes gebruiken.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:53
rob3rt schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:08:
heb eigenlijk niets gevonden wat doet wat ik wil.
Genoeg programma's die of het 1 of ander doet maar niet 1 die alles netjes sorteert, zal wel niet bestaan.

Mp3Tag leuk voor taggen, alleen moet je alles zelf instellen, deze kan niet automatisch bv het album zetten op de map naam voor je hele collectie, moet je dus zelf per mapje apart doen....
Nee hoor. Het kan, maar je moet wel even die-hard aan de bak. Maak een export-action aan die een .bat file creeert en definieer m.b.v. variabelen de namen van je directories en files. Dan de export uitvoeren en de batchfile draaien, hoppa: alles keurig in mapjes zoals jij dat wilt.

Het komt natuurlijk niet helemaal vanzelf, je zult moeten zorgen dat in ieder geval 1 set informatie alles bevat wat je nodig bent. Er bestaat geen software die ontbrekende informatie tevoorschijn tovert. Ik gebruik daarvoor de tags, veel kan automatisch worden opgehaald bv van gracenote of discogs en de rest doe ik zelf.
Musicbrainz Picard zet alles wel in mapjes neer alleen krijg je 1 mapje 2 songs etc, ook dat wil ik niet, wil bv:
Map: Micheal Jackson -- > bad --> alle nummers van dit album
Map: Micheal Jackson --> history -- alle nummers van dit album
Dit werk redelijk goed maar zodra je bij "verzamel cd's" kotm gaat het mis, bv heb vele mapje van bv "top 40 week 34 2011" met alle nummers van deze week. Na het automatisch sorteren blijft er niets meer over en zijn alle nummer verdeeld onder album van bv de artiest etc

Wat ik dan wil is:
Top 40 --> 2011 --> week 34 --> alle nummers welke bij deze week horen, deze getagged op de naam van de map, niet van de artiest/album etc..
Dit kan ook wel, maar verzamelalbums maken het wel wat complexer. Wat ik zelf doe is het veld ALBUMARTIST vullen met de artiest van het album, dat is dus heel vaak 'Various Artists' maar ik gebruik het ook voor bv soundtracks van films, dan gebruik ik de naam van de film als albumartist.

Vervolgens heb ik in het script voor de exports overal een IF statement: als het veld ALBUMARTIST gevuld is (dan gaat het dus om een verzamelalbum) dan wordt die artiestnaam gebruikt voor de map en de artiestnaam van het nummer voor de filenaam. In jouw geval zou de albumartist dan bv 'Top40 2011 week 34' worden.

BTW, waarom bewaar je al die edities van de top40 apart, dat kost je toch heel veel schijfruimte? Er komen elke week hooguit 6 of 7 platen bij, dus dan heb je 33 platen dubbel na 2 weken... Beter iets bedenken met een database of desnoods met symbolic links, als je het op het filesystem wilt houden?

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:30

Kraz

Saving the world

Wellicht dat Tune-Up je kan helpen? Is wel een plugin voor iTunes:
http://www.tuneupmedia.com/download.php

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
Je moet de Top 40's als playlist hebben. Niet als album.
Maar dat is een boel handwerk.

AntiTwin kan alle dubbele nummers zoeken en vervangen voor symlinks.
Ja deze kan kijken naar tags, of byte-byte.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:53
jeroen3 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:24:
Je moet de Top 40's als playlist hebben. Niet als album.
Dat is natuurlijk nog mooier. Ik heb zelf een aparte map waar alle losse nummers in staan (die dus niet bij een album horen. Gewoon een mapje per artiest.
Maar dat is een boel handwerk.
Die snap ik niet, waarom is dat handwerk? Kwestie van consequent zijn met de naamgeving. De vernieuwde top40 site is een stuk verbeterd wat dat betreft. Ik download elke week de html pagina en heb zelf een parser geschreven die dat ding uitrafelt en de velden positie, positie vorige week, aantal weken, artiest, titel, stip en alarmschijf samen met het jaartal en weeknummer in m'n database plempt. Dan hoef je alleen maar te zorgen dat je files de correcte namen hebben en je kunt zo vanuit de database links naar de files genereren...
AntiTwin kan alle dubbele nummers zoeken en vervangen voor symlinks.
Ja deze kan kijken naar tags, of byte-byte.
Ok, dat is wel een slimme oplossing. Het zou nog mooier zijn als je bv een verzameling losse platen had en dat al je directories met top40 edities puur uit symlinks bestaan (of m3u playlists, dat is misschien nog makkelijker)

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 14:26
Je kunt eens naar Beets kijken, gebruik ik zelf. Dat is ook de tagger die ingebouwd zit in Headphones. Je moet dan wel een beetje op de commandline willen werken, maar verder doet ie alles perfect. Hij gebruikt de database van Musicbrainz. Ook albums met various artists kun je dan fijn in een map laten zetten en niet verspreid over 10 mappen omdat het 10 verschillende artiesten zijn bijvoorbeeld. Top 40 lijsten worden wel lastig aangezien die niet in de Musicbrainz database terecht komen. Voor die zaken zul je dan handmatig de tags moeten aanpassen.

• rob3rt
Die top40 lijsten was misschien zo'n goed voorbeeld, ik heb ze niet elke week maar op de X tijd zorg ik dat ik een nieuwe actuelere versie heb, bv week1, dan week20 week40 bv

Maar heb het hele weekend handmatig alles ingedeeld, de tags goed gezet via mp3tag en het is nu gesorteerd zoals ik het wel, nu is het een kwestie van bij houden (hoop ik, haha)
Pagina: 1