Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 15:01
Na vele Google pogingen en ronzoeken hier op GoT, dan toch maar een topic. Als eerst zal ik even het scenario uitschrijven, zodat mijn doelstelling duidelijk is.

Op het moment heb ik een (semi-pro) camcorder + shotgun microfoon set. Nu wil ik twee microfoons op één 3.5mm jack microphone (powered) input aansluiten. Dit zijn beide mono microfoons, welke hun signaal dubbeld in twee sporig (stereo) over de 3.5mm jack stuurt. Wat ik wil is de ene microfoon bijv op het linker kanaal opnemen (meegenomen in het AVCHD-formaat), en de andere microfoon op het rechterkanaal. Nu kan ik hier geen enkele oplossing voor vinden.

* Is er een splitter/adapter te vinden (het liefst met een haakse aansluiting op de camera) welke de twee monosignalen in stereo bij elkaar kan brengen? Zo ja, waar vind ik deze?
* De microfoon ingang is 'powered', hoe zit dit met het 'vermogen'. Gaan de microfoons te weinig kracht krijgen als ik deze aansluit? Één microfoon (shotgun mic) is zelf powered met een 9V batterij. Maar bij de handmicrofoon is dat niet het geval.

Hopelijk vind ik na alle zoektochten een oplossing voor mijn setup. Welke ervoor zorgt dat ik op locatie een interview kan opnemen met een handmicrofoon én het geluid van mn shotgun microfoon kan gebruiken. Of waar ik twee presentatoren beiden met een eigen handmicrofoon kan laten presenteren, elk op hun eigen spoor (de één links, de ander rechts bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 17:36

Twhomp

Stayin' Alive

Regel/koop een dSLR sound mixertje, zoals de JuicedLink CX231. Of een variant met een monitor voor headphones. Lees dit anders eens :)

Die dingetjes zijn juist bedoeld, precies voor jouw situatie. Je moet niet gaan kutten met kabeltjes. Want straks is de ene microfoon gevoeliger dan de andere: hoe ga je dat mixen? Achteraf? Gedoe.

[ Voor 14% gewijzigd door Twhomp op 16-06-2012 13:40 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Mooi ding! Het probleem is dat het voor een hobby project is deze zomer. En het budget is dus enkele tientjes.
We kunnen ons zo'n kastje niet veroorloven.

Veel van dit soort verloopjes kom ik tegen. Maar ze splitsen het stereo signaal op. Maar wat ik zoek is iets waarbij de stereo (male) jack 3.5mm wordt opgesplitst in left (female) 3.5mm en right (femaile) 3.5mm.

Zo'n dergelijke plug.

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/9000_9999/9900/9930/9938/993819_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Zoiets dus? http://www.bhphotovideo.c...ni_Male_to.html?KBID=2572

Maar als je (iemand kent die) zelf kan solderen is zo'n kabeltje ook heel simpel zelf te maken. Kun je meteen een haakse connector gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Is een memorecordertje met microfoonaansluiting niet wat voor je dan? Moet je ven worstelen met het geluid synchroon krijgen (met zo'n klap-bord ook niet superlastig), maar heb je volgens mij ook wel wat je wilt.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Dank voor de input! Hoeveel 'power' is zo'n 'powered' mic input? En hoeveel van die power verlies je door dit op te splitsen? Iemand met verstand van dit soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Dat kunnen we alleen maar weten als je de specs geeft van je camcorder. Tevens is het van belang te weten hoe die power precies op de 3,5mm jack terecht komt. Bij computermicrofoons is het bijvoorbeeld zo dat de fysieke aansluiting wel een 'stereo'jack is (dus tip-ring-sleeve), maar dat de +5V op de ring staat, los van het signaal, dat op de tip terecht komt. De meeste microfooningangen zijn dan ook mono en het signaal wordt binnen de camcorder gewoon op beide sporen gezet. Als dat zo is dan is wat je wil simpelweg onmogelijk. Sterker nog: als je dan gaat splitten heb je op de ene female aansluiting de mogelijkheid signaal te sturen (wat dan op beide kanalen binnen zou komen, maar niet werkt omdat de mic geen +5V meer krijgt) en op de andere female aansluiting +5V op de tip in plaats van de ring (die bestaat niet meer), wat je microfoon hoogstwaarschijnlijk niet zo fijn gaat vinden. Niet zomaar kabeltje kopen en proberen dus!
Bij een gebalanceerd signaal daarentegen heb je phantom-power, maar dat werkt compleet anders. Als je cam zo pro was geweest dat hij dat had, dan had hij wel XLR-aansluitingen gehad :)

Dus even de specs erbij pakken van je cam. (alhoewel ik denk dat het verhaal zoals ik hierboven heb gezet het geval is, en het dus niet kan)
Alternatief: audiorecorder met meerdere aansluitingen en later syncroniseren.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
De spullen welke ik nu gebruik, de Sony HDR-CX730.
Afbeeldingslocatie: http://www.videoaktiv.de/images/2012/Sony/Sony_HDR_CX730E_Sonnenblende.jpg
Deze gebruik ik in combinatie met een Rode Videomic Pro

Bij Sony valt deze camcorder onder de 'prestige' serie. Dat ligt volgens hun onder de semi-pro. De optics en de technieken verschillen vrijwel niets van 'production & broadcast serie' NXR instappers zoals de HXRMC50U en de HXRNX30U (welke wel XLR hebben).

Afbeeldingslocatie: http://catalogs.infocommiq.com/avcat/IMAGES/products/enlarge/HXRNX30U.jpg

Het verschil in prijs met de pro-serie is 1000 euro vs 1800 euro voor 'pro' serie met XLR ect. Dat vond ik een dusdanig prijsgat, dat leek mij wel te overbruggen met simpele oplossingen. Als amateur kan je die 800 extra euro's niet rechtvaardigen. Voor vrijwel zelfde optics, technieken. Pro met grip was 2100 euro zelfs.

Back ontopic:
Wat ik terugvind in de specs van de camera is dit 'Microfoon-aansluiting
Stereominiaansluiting'. Wat ik al vermoedde (want ik kan ook stereo microfoons aansluiten). Zelf zit ik te denken aan deze oplossing, welke overal te krijgen is;

3.5mm jack male ====> 2x tulp female (rood en wit)... ===> 2x tulp male ===> 3.5mm jack female

[ Voor 7% gewijzigd door Novah op 18-06-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
Hoi, Het lijkt inderdaad een oplossing. Let er wel op dat de kwaliteit niet achteruit gaat met zoveel tussenkabeltjes. (Als de kabels niet abnormaal slecht zijn zou dit denk ik gewoon moeten werken.)
Wat Rinaldo al zei, waarschijnlijk moet je dan wel achteraf het geluid goed mixen.

Ik ben zelf eigenlijk ook op zoek naar zo`n oplossing, maar ik heb wel 2 mics met XLR.. Alleen zonder tussenpaneeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

[Je camera heeft waarschijnlijk gewoon een stereo microfoon aansluiting net als DSLRs, niks powered. Een stereo male 3.5mm jack -> 2x mono female 3.5mm jack kabeltje gaat dan in principe werken.]

Niet dus. Een externe recorder is misschien een beter plan.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 18-06-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik zou toch even de specs van de camera en accessoires lezen spturtle. Die camera heeft wel degelijk een plug-in-powered 3.5mm jack. Die shotgunmicrofoon maakt daar gebruik van. (Plug-in power operation:
The power is supplied from the microphone input jack of your camera
. bron)

@ Novah: zoals je hier kunt zien: pdf heeft de stereo-microfoon die met een 3.5mm jack werkt een batterij nodig, hoogstwaarschijnlijk omdat (zoals ik al eerder opmerkte) de power op een 3.5mm jack normaal gesproken op de ring staat en er dan dus geen signaal overheen kan. Ik weet niet wat er gebeurt als je dit zomaar gaat splitten. Kans is dat je microfoon die power nodig heeft simpelweg niets doet, of dat je de microfoon die geen power wil sloopt. Ik kan niks garanderen, maar ga je gang ;) De andere stereomicrofoons krijgen hun power zo te zien uit de accessory shoe.
Het probleem is een beetje dat Sony de specificaties van zijn "plug-in power" niet bekend heeft gemaakt en dat je dus niet precies weet hoe het werkt. Maar nogmaals: voor hetzelfde geld kan het gewoon. Ik ben wel benieuwd, dus laat het even weten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wokkels op 18-06-2012 15:50 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Oplossing

Rond de jaarwisseling waren we opzoek naar een oplossing om te DJ'en met de iPad. Daar kwamen we op een splitterkabel uit welke stereo (male) naar links en rechts (female) omzet, én dan het mono-geluid naar beide kanalen zet. Deze kabel werkt als een trein om muziek mee te mixen, maar ook als een trein om twee microfoon signalen op een camera aan te sluiten!

De oplossing schuilt dus in deze kabel, overal te koop in Nederland. Van Griffin is de kwaliteit erg hoog. Uiteraard zijn er goedkope alternatieven te vinden.

http://www.centralpoint.n...e-art-gc20007-num-732432/
Pagina: 1